Σάββατο 14 Μαρτίου 2015

«Με κινητοποιεί το καθήκον, απεχθάνομαι το χύμα»

«Με κινητοποιεί το καθήκον, απεχθάνομαι το χύμα»

protopappa-.jpg

Η Μαρία Πρωτόπαππα, διακριτική και αθόρυβη εκτός σκηνής, έχει τον τρόπο να μιλά ή να μη μιλά για τον εαυτό της | ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Της λέω ότι είναι μια πολύ καλή ηθοποιός και μου απαντά: «Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι σπουδαία. Και η Γαλήνη Χατζηπασχάλη».
Η Μαρία Πρωτόπαππα, διακριτική και αθόρυβη εκτός σκηνής, έχει τον τρόπο να μιλά ή να μη μιλά για τον εαυτό της. Οι συνεντεύξεις δεν είναι το φόρτε της, όπως η σκηνή. Επιφυλακτική, αλλά ευγενική, προσπαθεί να είναι άμεση, ευθεία, ειλικρινής, βέβαιη για τις λέξεις που χρησιμοποιεί.
Τώρα ερμηνεύει τη Γρούσα στον «Κύκλο με την κιμωλία» του Μπ. Μπρεχτ, που θα ανεβεί στις 11 Μαρτίου στο Παλλάς, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη και μουσική Μάνου Χατζιδάκι, δηλαδή όπως και στο πρώτο ελληνικό ανέβασμα, το 1957, από τον Κάρολο Κουν στο Θέατρο Τέχνης.
• Μπρεχτ στο λαμπερό Παλλάς δεν συνιστά ένα «παραξένισμα», μια «διαλεκτική αντίφαση»;..
Ισως… Οταν οι παραγωγοί διαλέγουν αυτό το έργο με συγκεκριμένους συντελεστές, σημαίνει ότι εκπέμπουν ένα σήμα ως προς την ταυτότητα που επιθυμούν να προσδώσουν στον χώρο. Και, προφανώς, δεν επιδιώκουν το εμπορικό σουξέ, αν σκεφτείς ότι η λειτουργία και η συντήρηση του χώρου δεν είναι αστεία υπόθεση, απαιτεί πολλά χρήματα. Το έργο είναι ρίσκο για το θέατρο, αλλά και τον Μπρεχτ...
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

• Ο συγκεκριμένος χώρος «στρίβει» και την οπτική του ανεβάσματος;
Η «πόρτα», όπως λέμε, ο κόσμος που φέρνει το Παλλάς, πράγματι «στρίβει» την οπτική του ανεβάσματος. Οι ίδιοι άνθρωποι στη Στέγη, στο Bios ή στο Υπόγειο του Τέχνης θα το έστηναν πιθανόν διαφορετικά. Εχουν γραφτεί τόσα για τον τρόπο και το ύφος του Μπρεχτ. Ο σκηνοθέτης εδώ ήθελε να βασιστεί περισσότερο στην ιστορία της Γρούσας, στην καλοσύνη και στην αγάπη της για το παιδί. Το έργο αντιμετωπίστηκε ως έχει, χωρίς σκηνοθετικές οδηγίες. Τελικά, αυτό που ονομάζουμε «μπρεχτική αποστασιοποίηση», συμβαίνει αναπόφευκτα από τον λόγο, τη δομή των σκηνών. Η μη γραμμική, ψυχολογική προσέγγιση δεν σημαίνει ότι απορρίπτει τον λυρισμό, το βύθισμα σε συναισθηματικές καταστάσεις - κάποτε, μάλιστα, το συναίσθημα εκβιάζεται. Ο ίδιος ο Μπρεχτ έλεγε ότι μέσα στην ιστορία της αφήγησης μπορείς να παίξεις ακόμα και στανισλαφσκικά.
• Αρα η ταξική διάσταση του έργου υποχωρεί;
Το ταξικό στοιχείο είναι ανυπέρβλητο. Είναι η βάση, γι' αυτό δεν μπορείς να το φιμώσεις, να το μασκαρέψεις, άσχετα αν η ιδεολογία του Μπρεχτ θεωρείται ξεπερασμένη ή δεν προτείνει κάτι σήμερα. Για μένα η ταξική διάσταση αποτελεί τον άξονα του έργου – μήπως πάντα δεν υπάρχουν τάξεις; Ενώ στην παράσταση δεν μας απασχόλησε ο τρόπος του Μπρεχτ, τελικά η άποψή του προέκυψε ερήμην. Είναι παρούσα. Μπροστά σ’ αυτό υποκλίνομαι.
• Είναι έργο για τη μάνα ή για τη μητρότητα;
Νομίζω πως περισσότερο αφορά τον σύνδεσμο, την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων. Ο Μπρεχτ διάλεξε μια απλή κοπέλα, που κανείς δεν θα έριχνε το βλέμμα πάνω της, με το χαμηλότερο στάτους όλων, και την έκανε πρωταγωνίστρια. Εκείνη είχε απλώς την έμπνευση να φερθεί με καλοσύνη. Σώζει ένα εγκαταλειμμένο πριγκιπόπουλο, δένεται μαζί του, το αγαπά, το διεκδικεί. Ο δικαστής Αζντάκ έχει την ίδια καταγωγή με την υπηρετριούλα. Δυο υπάρξεις δημιουργούν μια σύντομη αναλαμπή σε περίοδο χάους και αναρχίας. Αναδύονται στην πολιτική συγκυρία ανατροπής της κανονικότητας για να συνεργαστούν σ’ ένα θέατρο σκιών του παραλόγου προκειμένου να εκδοθεί άδικη-δίκαιη απόφαση σε μια υπόθεση μητρότητας παρακάμπτοντας το τυπικό δίκαιο. Οταν παρουσιάζεται η ευκαιρία το παιδί να επιστρέψει στην κανονική μητέρα, η Γρούσα αρνείται να το δώσει, παρόλο που θα ζούσε καλύτερα. Είναι επειδή έχει μοχθήσει γι' αυτό. Ο Μπρεχτ λέει πως ό,τι μας ενώνει με τα πράγματα είναι ο κόπος μας γι' αυτά. Ο μόχθος δημιουργεί τη σχέση, αυτό που ονομάζουμε αγάπη.
• Ο στρατευμένος μαρξιστής, ο διδακτικός Μπρεχτ εξακολουθεί να μας αφορά;
Ο Μπρεχτ έχει μια δυσκολία, μοιάζει κάπως παρωχημένος, αλλά ξέρω επίσης κάποια σύγχρονα έργα που μου φαίνονται περισσότερο αναχρονιστικά από τον Μπρεχτ και ως ιδέες και ως ύφος. Ο «Κύκλος με την κιμωλία» δεν είναι ο καλός, ο κακός και ο άσχημος. Ο Μπρεχτ δεν καθαγιάζει. Η Γρούσα γκρινιάζει, μετανιώνει που ανέλαβε κάτι πάνω από τις δυνάμεις της. Δεν είναι ηρωίδα στο έργο, αλλά πιόνι, μαριονέτα μέσα στον μηχανισμό που κινεί ο Μπρεχτ μέσω του αφηγητή. Δεν αυτενεργεί στο παραμύθι, άρα δεν έχει ιδεολογία. Ο θεατής, υπό την καθοδήγηση του Μπρεχτ, αναγνωρίζει αυτές τις κάπως ξεχασμένες ποιότητες.
• Ποια είναι η τεχνική σας ως ηθοποιός;
Και μετά την πρεμιέρα εξακολουθώ να ψάχνω στοιχεία για να εμβαθύνω όσο μπορώ. Είναι λειτουργία που δεν σταματάει στον ηθοποιό. Για μένα τα δύσκολα, αλλά ωραία, αρχίζουν αφού οι σκηνές έχουν δουλευτεί, τα κομμάτια της παράστασης όμως είναι ακόμα «άρραφτα» μεταξύ τους. Είναι τότε που το παζλ ενώνεται και κατανοείς με ποιες ποιότητες θα αναρριχηθείς, θα κυλήσεις μέσα του. Το συναισθηματικό είναι το τελευταίο που με απασχολεί. Οταν έχεις κατασκευάσει καλά τη σκαλέτα σου, τα συναισθήματα προκύπτουν, βρίσκεις τον δρόμο. Ο Αιμίλιος Χειλάκης, τυχαία, με μια φράση που είπε για να με βοηθήσει, με έσπρωξε να ανακαλύψω μια ιδέα που γέννησε την επόμενη. Οτι, δηλαδή, τους λαϊκούς ανθρώπους διατρέχει ένα αίσθημα τρομερής αισιοδοξίας. Φτιαγμένοι από πηλό, σχεδόν ανώνυμοι, συνηθισμένοι, εργατικοί, ψημένοι στη ζωή του χειρώνακτα, έχουν μια ευλογία: σε δύσκολες καταστάσεις το σώμα τους εκλύει ζωτική ενέργεια, ευεξία. Κι αυτό είναι κάτι χειροπιαστό, ένα είδος πίστης. Η διαπίστωση μου φώτισε την πολύπαθη Γρούσα αλλιώς, όχι δραματικά. Οσο περισσότερο την τροφοδοτώ μ' αυτό το φως τόσο περισσότερο γίνεται διαυγής, ξεκάθαρη.
• Οι απλοί καθημερινοί άνθρωποι σήμερα καταφέρνουν να νιώθουν έτσι;
Είναι μια αίσθηση που πάει να χαθεί στις μέρες μας. Οι άνθρωποι στις πόλεις, κατσούφηδες, γκρινιάρηδες, σέρνονται, δεν μπορούν να αντλήσουν απ’ αυτήν την εσωτερική φλόγα, την ενέργεια. Δεν χαίρονται την ύπαρξή τους, μόνο δουλεύουν. Δεν απολαμβάνουμε την κίνηση του σώματός μας, τη δύναμη της επιβίωσης απέναντι στα στοιχεία της φύσης σαν τους παππούδες στα χωριά που διασχίζουν ακόμα τα φαράγγια όπως τότε που ήταν παιδιά. Εγώ από την Ομόνοια στο Σύνταγμα λαχανιάζω. Βλέπω τις ποιοτικές διαφορές ανάμεσα σε μένα, τη μητέρα, τη γιαγιά μου.
• Εσάς τι σας κινητοποιεί;
Η αίσθηση του καθήκοντος. Δεν με βαραίνει. Το άλλο, το χύμα, το απεχθάνομαι, εκείνη τη σιγουριά ότι όλα μου ανήκουν, ότι ο κόσμος πρέπει να μου επιστρέφει τα χίλια μύρια μόνο και μόνο επειδή υπάρχω… Δεν αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου ως ταγμένο στο θέατρο, θα ήταν ντροπή να το πω όταν άλλοι είναι δοσμένοι διανοητικά, σωματικά, ψυχικά. Μου αρέσει το τυχαίο, που δεν θεωρώ… τυχαίο. Κάτι συμβαίνει και προκαλούνται τα πράγματα. Σε κάθε δουλειά θέλω να εντοπίσω κάτι στον συνεργάτη, στον σκηνοθέτη. Κάποτε πιάστηκα από τα μάτια του σκηνοθέτη και είπα «ναι» πριν διαβάσω το κείμενο. Αργότερα είδα ότι το έργο δεν μου μιλούσε κι ένιωσα ότι πρόδωσα αυτές τις άλλες παραμέτρους. Τέτοια πράγματα, και αντιστρόφως, συμβαίνουν συνεχώς στη διαδικασία της δουλειάς μας.
• Και το πάθος του καλλιτέχνη;
Το θεωρώ μύθο, όπως τις καριέρες και τις καλλιτεχνίτιδες. Μια εργασία κάνουμε, τίποτα εξαιρετικό. Δύσκολες πρόβες με ρούχα δουλειάς, σερνόμαστε, βρομίζουμε. Αυτό που ζούμε στο θέατρο, στο σινεμά, στην τηλεόραση είναι απτό, απολύτως πρακτικό. Και συγχρόνως ταπεινό, γιατί ανά δευτερόλεπτο εξευτελίζεσαι. Γίνεσαι ηλίθιος, ώστε να ξεκινήσεις τη διαδικασία ψαξίματος απ' την αρχή, μήπως και βρεις κάτι. Ζεις σε μια Βαβέλ με ετερόκλητους ανθρώπους, αδιάφορο αν σ’ αρέσουν ή δεν σ’ αρέσουν, και πρέπει μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να βρεις κοινή γλώσσα συνεννόησης, εμπιστοσύνης, ώστε ο καθένας να προσκομίσει κάτι στο κοινό πιάτο που ετοιμάζεται. Τα υπόλοιπα δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο, αλλά με εμπορικότητα, διαφήμιση, «box office». Εμένα αυτά με αγχώνουν, με βγάζουν από τον κόσμο μου. Δεν κρίνω, ο καθένας έχει τον τρόπο του, είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας.

Δεν έχω τίποτα δικό μου, επένδυσα σε χρόνο και ενδιαφέροντα

Στη σκηνή του «Παλλάς» | 

• Ποιος είναι ο κόσμος σας;
Απλώς είμαι αλλιώς, κανονική δηλαδή… Κάπως κλειστή, αλλά όχι πάντα. Οι φωτογραφίσεις, οι κάμερες στις πρεμιέρες, η διαφήμιση είναι κάτι άλλο, που και αναγκαίο να είναι, εγώ δεν μπορώ να το κάνω καλά. Απαιτεί κούραση, προσήλωση, εργατοώρες. Αφορά τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την οικονομία του χρόνου. Δεν πηγαίνω στο κομμωτήριο, κόβω μόνη τα μαλλιά μου. Ούτε τα βάφω, βαριέμαι. Δεν μπορώ να έχω στο μυαλό μου ότι πρέπει να πάω και για τη ρίζα... Αυτόν τον χρόνο τον θέλω για να κοιμάμαι, να διαβάζω, να χαζεύω, να αράζω και να σκέφτομαι. Μου λένε «βγάλε τα φρύδια σου». Εγώ το ξεχνάω, βαριέμαι. Κάποτε θα τα κάνω, τώρα δεν θέλω.
• Τα χρήματα παίζουν ρόλο;
Θα πεθάνω στην ψάθα, δεν έχω τίποτα δικό μου. Ομως δεν φοβάμαι, νιώθω πλήρης. Επένδυσα σε χρόνο και ενδιαφέροντα. Ακόμα κι όταν μου φεύγει ο ενθουσιασμός για κάτι, το παρατάω, αλλά επανέρχομαι. Νιώθω χαρούμενη και που αναπνέω. Οσο περνούν τα χρόνια ελαφραίνω αντί να βαραίνω. Είμαι πολύ καλύτερα απ’ όταν ήμουν 20 χρόνων. Και κοιμάμαι ήσυχη.
• Πολιτικοποιημένη;
Δεν έχω πλήρη ενημέρωση, απεχθάνομαι τη μικροπολιτική, τα κομματικά παιχνίδια, τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης, τόσο απροκάλυπτη που με κάνει να ντρέπομαι. Δεν έβαλα αποκωδικοποιητή κι ησύχασε το κεφάλι μου από την τηλεόραση. Αν γίνει κάτι τρομερό, θα μου το πουν οι φίλοι μου. Ομως δεν είμαι απολιτίκ, πού πηγαίνει το καράβι με νοιάζει και με καίει. Δεν ξέρω πια τι σημαίνει Αριστερά, η απολυτότητά της κατά καιρούς απογοητεύει. Σίγουρα τα συμφέροντα της τάξης μου δεν είναι στη Δεξιά. Αυτό που θέλω είναι να υπάρχει ένα κοινωνικό σύστημα πραγματικής δικαιοσύνης.
• Ανησυχείτε για το ευρωπαϊκό μας μέλλον;
Δεν φοβάμαι. Ακόμα κι αν υποστούμε ένα πολύ μεγάλο σοκ, πιστεύω η ρήξη ήταν αναπόφευκτη. Μήπως πρέπει να μηδενιστεί το κοντέρ; Ισως πρόκειται για ιστορική αναγκαιότητα – κάποιοι ειδικοί θα πουν ότι δεν ξέρω τι λέω… Ο πατέρας μου ήταν λογιστής και ορθολογιστής. Εμαθα πως όταν το αδιέξοδο, το βάλτωμα, σε ζημιώνει κι άλλο, οφείλεις να αντιδράσεις. Μπαίνεις σε κατάσταση επιφυλακής, προετοιμάζεσαι, προσαρμόζεσαι, προτείνεις, αλλά σίγουρα δεν μένεις απαθής.
• Τις προσωπικές κρίσεις πώς τις διαχειρίζεστε;
Δεν αντέχω τον αιφνιδιασμό, μπορεί να πάθω τρομερό πανικό. Γι' αυτό, πριν σκάσει η δυσκολία, δημιουργώ τεχνητούς πανικούς και παίρνω μέτρα... Δεν εννοώ τίποτα ηρωικό. Απλώς προσπαθώ όσο γίνεται να προετοιμαστώ για το χειρότερο που βλέπω να έρχεται. Θέλω να το έχω φιλοσοφήσει, να το έχω κοιτάξει με ψυχραιμία. Το δοκίμασα σε απώλειες και δούλεψε. Από πριν κατάφερα να φωτίσω το γεγονός από πολλές πλευρές, προετοιμάστηκα, το διαχειρίστηκα.

Info:

Θέατρο Παλλάς, Βουκουρεστίου 5 (City Link), τηλ.: 210 3213100) «Ο κύκλος με την κιμωλία» του Μπ. Μπρεχτ.
Μετάφραση: Οδυσσέας Ελύτης. Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις. Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Σκηνικά- κοστούμια: Λίλη Πεζανού.
Χορογράφος: Αμαλία Μπένετ. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος. Δραματουργική επεξεργασία: Μανώλης Δούνιας.
Παίζουν: Αιμίλιος Χειλάκης, Μαρία Πρωτόπαππα, Ελισάβετ Μουτάφη, Αποστόλης Τότσικας, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Παναγιώτης Εξαρχέας, Σταύρος Καραγιάννης, Κώστας Κορωναίος, Ελένη Κούστα, Χριστιάννα Μαντζουράνη, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Αγγελος Μπούρας, Γιώργος Παπανδρέου, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Σπύρος Τσεκούρας, Βαγγέλης Ψωμάς. Αφηγητής ο Δημήτρης Λιγνάδης

http://www.efsyn.gr/arthro/me-kinitopoiei-kathikon-apehthanomai-hyma

Ποινές φυλάκισης σε δύο ειδικευόμενους γιατρούς για τον θάνατο της 16χρονης Στέλλας Ο εισαγγελέας της έδρας ανέφερε ότι αδικήματα έχουν τελέσει δύο ακόμα ειδικευόμενοι γιατροί, οι οποίοι την ημέρα του συμβάντος είχαν εφημερία στο νοσοκομείο Ρεθύμνου.

Ποινές φυλάκισης 30 μηνών επέβαλε το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Χανίων στους δύο ειδικευόμενους γιατρούς του νοσοκομείου Ρεθύμνου για τον θάνατο της 16χρονης Στέλλας το Πάσχα του 2011.
Μαζί με τους δυο γιατρούς, καταδικάστηκε σε κάθειρξη επτά ετών με αναστολή και ένας 27χρονος, ενώ στις 24 Μαρτίου θα καθίσει στο εδώλιο και ένας 20χρονος.
Όπως αναφέρουν τα τοπικά μέσα, η απόφαση, που εκδόθηκε τα μεσάνυχτα της Τρίτης, έχει ανασταλτικό χαρακτήρα και να είναι εφέσιμη.
Το δικαστήριο έκανε δεκτή την πρόταση του εισαγγελέα της έδρας, ο οποίος τόνισε ότι τα αδικήματα που οδήγησαν στο εδώλιο τους καταδικασθέντες γιατρούς, έχουν τελέσει δύο ακόμα ειδικευόμενοι συνάδελφοι τους, οι οποίοι την ημέρα του συμβάντος είχαν εφημερία στο ίδιο νοσοκομείο,
Οι γιατροί κάθισαν στο εδώλιο, κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονία από αμέλεια διά παραλείψεως.
Η υπόθεση είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο. Το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής του 2011, η άτυχη κοπέλα είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο με οξεία μέθη.
Είχε προηγηθεί διασκέδαση σε μπαρ του Ρεθύμνου, παρέα με τους δύο νεαρούς.
Μετά το μπαρ, η παρέα επιβιβάστηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο και πήγε σε ερημικό σημείο κάτω από το φρούριο Φορτέτζα, όπου κατανάλωσε από κοινού μισό μπουκάλι ουίσκι.

Βιασμός

Το διάστημα αυτό, οι δύο νεαροί φέρονται να προέβησαν σε ασελγείς πράξεις σε βάρος της άτυχης κοπέλας, που χαρακτηρίστηκαν βιασμός.
Η 16χρονη άρχισε να χάνει τις αισθήσεις της και η παρέα της την μετέφερε στο νοσοκομείο της πόλης.
Το περιστατικό αντιμετωπίστηκε ως οξεία μέθη όμως λίγες ώρες μετά την μεταφορά της στο νοσοκομείο η υγεία της παρουσίασε επιδείνωση.
Μεταφέρθηκε στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας όπου και κατέληξε ανήμερα του Πάσχα.
Δ.Κ.
 Κ

Ανησυχία στις ΗΠΑ για τις στρατιωτικές δυνατότητες της Ρωσίας

Τη συμπάθειά του στη Ουάσιγκτον, η οποία ανησυχεί για τα δημοσιεύματα, που αναφέρουν τις αυξανόμενες στρατιωτικές δυνατότητες της Ρωσίας, εξέφρασε ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας, Ντμίτρι Ρογκόζιν, στον προσωπικό λογαριασμό του στο Twitter.
Έτσι ο ίδιος σχολίασε τη δήλωση του επικεφαλής της Αεροδιαστημικής Άμυνας της Βόρειας Αμερικής, ναυάρχου Γουίλιαμ Γκόρντεϊ, ο οποίος είπε ότι αυξάνει η ικανότητα της Μόσχας για να περιορίσει την αύξηση πυραύλων, και το γεγονός μπορεί να προκαλέσει πρόσθετες δυσκολίες στην προστασία των Ηνωμένων Πολιτειών έναντι πιθανών απειλών.
Σύμφωνα με τον ναύαρχο, οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις αποκτούν όλο και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε όλο τον κόσμο, ακόμα και κοντά στα σύνορα των ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα ρωσικά βαριά βομβαρδιστικά και μέσα ναυτικής αναγνώρισης μελετάνε τις δυνατότητες του NORAD.
Στις 2 Μαρτίου ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Ρωσίας στο ΝΑΤΟ, Αλεξάντρ Γκρουσκό δήλωσε ότι οι χώρες του ΝΑΤΟ πραγματοποίησαν περίπου 200 μέτρα στρατιωτικού χαρακτήρα στα ανατολικά σύνορα, στα πλαίσια της ενίσχυσης της δράσης του ΝΑΤΟ στην περιοχή.
Προηγουμένως, ο ανώτατος διοικητής των Δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, ο Αμερικανός στρατηγός, Φίλιπ Μπρεντλοβ, δήλωσε ότι η προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την ισορροπία δυνάμεων στη Μαύρη Θάλασσα για το ΝΑΤΟ, και τώρα τα ρωσικά όπλα απειλούν την παρουσία των πλοίων του ΝΑΤΟ στην περιοχή.

http://gr.rbth.com/news/2015/03/14/anisyxia_sti_ipa_gia_ti_stratiotike_dynatotite_ti_rosia_35925.html

Διεθνής Έκθεση για την Εκπαίδευση τον Απρίλιο στη Μόσχα.

Το υπουργείο Παιδείας και Επιστημών της Ρωσικής Ομοσπονδίας διοργανώνει τη Διεθνή Εκπαιδευτική Έκθεση  Μόσχας 2015 (MIEF 2015) από 15 έως 18 Απριλίου στο εκθεσιακό κέντρο Κράσναγα Πρέσνια της ρωσικής πρωτεύουσας.
Στην έκθεση, σύμφωνα με τους διοργανωτές, θα συναντηθούν εκπαιδευτικοί της χώρας και του εξωτερικού, επικεφαλής εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, εκπρόσωποι ομοσπονδιακών και περιφερειακών υπουργείων και οργανισμών, δημόσιοι και ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί οργανισμοί αλλά και οι βασικοί αποδέκτες εκπαιδευτικών υπηρεσιών : Φοιτητές, υποψήφιοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και γονείς.
 Στόχος της έκθεσης είναι να  δώσει τη δυνατότητα μιας βιώσιμης συνεργασίας σε διεθνείς εταίρους, να  εξασφαλίσει το διάλογο μεταξύ παρόχων και καταναλωτών εκπαιδευτικών τεχνολογιών, και να ενισχύσει τη συμμετοχή παιδιών και γονέων στη διαδικασία επιλογής επαγγελματικού προσανατολισμού και ανάπτυξης.  
 Η Διεθνής Εκπαιδευτική Έκθεση  θα περιλαμβάνει πρωτοβουλίες από  επίσημους φορείς αλλά και ανεξάρτητα ιδρύματα, με διαλέξεις, σεμινάρια, εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα για επαγγελματίες - καθηγητές, διευθυντές των οργανισμών εκπαίδευσης και φορέων της αγοράς εκπαιδευτικών  υπηρεσιών. Ανεξάρτητες εκπαιδευτικές προτάσεις και λύσεις  θα παρουσιαστούν  από μικρές νεοσύστατες επιχειρήσεις, από  πολυεθνικές, αλλά και από κρατικά προγράμματα.http://gr.rbth.com/news/2015/03/13/diethni_ekthesi_gia_tin_ekpaideysi_ton_aprilio_sti_mosxa_35913.html


Μία ομολογία και πέντε συλλήψεις για την δολοφονία Νεμτσόφ 8 Μαρτίου 2015 RBTH, combined report Με πέντε συλλήψεις υπόπτων της δολοφονίας του πολιτικού της αντιπολίτευσης, Μπορίς Νεμτσόφ κλείνει ο πρώτος κύκλος της έρευνας των ρωσικών αρχών.

Με πέντε συλλήψεις υπόπτων της δολοφονίας του πολιτικού της αντιπολίτευσης, Μπορίς Νεμτσόφ κλείνει ο πρώτος κύκλος της έρευνας των ρωσικών αρχών.
Το δικαστήριο της Μόσχας έκρινε την Κυριακή ότι και οι πέντε ύποπτοι θα συλληφθούν για συμμετοχή στη δολοφονία. Νωρίς το Σάββατο συνελήφθησαν ο Ανζορ Γκουμπάσεφ και ο Ζαουρ Νταντάγιεφ.Ο δεύτερος δήλωσε τελικά την ενοχή του και παρέμεινε σιωπηλός στο δικαστήριο.
Οι υπόλοιποι τέσσερις ύποπτοι, ο Ανζόρ Γκουμπάσεφ, ο αδερφός του ο 31χρονος, Σαϊντ Γκουμπάσεφ, ο 45χρονος Καμζαντ Μπακάγιεφ και ο 34χρονος, Τεμερλάν Εσκερκχάνοφ δήλωσαν αθώοι. Μάλιστα, ο τελευταίος μίλησε στο δικαστήριο και δήλωσε ότι έχει άλλοθι που τον αθωώνει από την δολοφονία του 55χρονου πολιτικού.

Ωστόσο, οι ερευνητές υποστήριξαν ότι καταθέσεις μαρτύρων και άλλα αποδεικτικά στοιχεία υποδεικνύουν τη συμμετοχή τους στο έγκλημα. Ο Μπακάγιεφ, ο Εσκερκχάνοφ και ο Γκουμπάσεφ κατηγορούνται ότι διέπραξαν φόνο με ομάδα ατόμων για λόγους απληστίας ή για χρήματα, ενώ συνδέονται με ληστεία, εκβιασμό και παράνομη εμπορία όπλων.
Τόσο ο Μπακάγιεφ όσο και ο Γκουμπάσεφ κατάγονται από τη ρωσική δημοκρατία της Ινγκουσετίας και ο Εσκερκχάνοφ από την Τσετσενία. «Αφού άκουσε τις απόψεις των δύο πλευρών και έλαβε υπόψη το υλικό που παρουσιάζεται, το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το αίτημα των αρχών γίνεται δεκτό», ανέφερε η απόφαση του δικαστή.   
Το δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα των ρωσικών αρχών για την σύλληψη και κράτηση των υπόπτων μέχρι τις 28 Απριλίου όταν και λήγει η προθεσμία για την ολοκλήρωση της έρευνας της δολοφονίας. Οι αρχές εξέφρασαν φόβους ότι οι ύποπτοι μπορεί να επιχειρούσαν να τραπούν σε φυγή ή να τρομοκρατούν μάρτυρες της υπόθεσης.
http://gr.rbth.com/news

Με φόντο το νόμο περί ομοφυλοφιλικής προπαγάνδας Κλείνει το ηλεκτρονικό κατάστημα της ΙΚΕΑ στη Ρωσία

Την απόφαση να κλείσει το ηλεκτρονικό περιοδικό-κατάστημα στη Ρωσία ανακοίνωσε η IKEA, με το σκεπτικό ότι ίσως παραβιάζει τον νόμο περί «ομοφυλοφιλικής προπαγάνδας». 

Σε ανακοίνωσή της η πολυεθνική εταιρεία αναφέρει ότι κάποιες ενότητες του διαδικτυακού καταστήματος θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι προωθούν τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων του ιδίου φύλου.

«Η εταιρεία λαμβάνει υπόψη τη νομοθεσία στις χώρες που δραστηριοποιείται. Ως εκ τούτου, και για να μην υπάρξει παραβίαση της νομοθεσίας, αποφασίσαμε να κλείσουμε το ηλεκτρονικό περιοδικό στη Ρωσία» σημειώνει η διοίκηση της εταιρείας, τονίζοντας ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα -που λειτουργεί σε 25 χώρες- «παρουσιάζει διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής των ανθρώπων στο σπίτι τους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού, εθνικότητας και θρησκείας».

«Το περιοδικό αντικατοπτρίζει τις αξίες της εταιρείας, όπως είναι τα ίσα δικαιώματα και οι ίσες ευκαιρίες για όλους» υπογραμμίζεται.

Πάντως, το γραφείο δημοσίων σχέσεων της ΙΚΕΑ στη Ρωσία διευκρίνισε ότι δεν έχει δεχθεί από τις αρχές παράπονα για παραβίαση της αμφιλεγόμενης νομοθεσίας. 

Σύμφωνα με το BBC, ρώσοι αξιωματούχοι δεν σχολίασαν την ανακοίνωση της εταιρείας. 

Ο νόμος σχετικά με την «προπαγάνδα υπέρ της ομοφυλοφιλίας» ψηφίστηκε από τη Δούμα το 2013, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων όχι μόνο από οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά και από δυτικές κυβερνήσεις.  

Οι διατάξεις του καθιστούν κακούργημα, που επισύρει ακόμα και φυλάκιση τριών ετών, κάθε πράξη «προπαγάνδας υπέρ μη παραδοσιακών σεξουαλικών σχέσεων».

Επίσης, προβλέπονται πρόστιμα ύψους 5.000 ρουβλίων για όσα φυσικά πρόσωπα ενημερώνουν για την ομοφυλοφιλία ανηλίκους κάτω των 18 ετών και σημαντικά μεγαλύτερα πρόστιμα για επιχειρήσεις και μέσα ενημέρωσης.

http://www.tanea.gr/news/economy/article/5218992/kleinei-to-hlektroniko-katasthma-ths-ikea-sth-rwsia/

Νέα μείωση επιτοκίων αποφάσισε η Ρωσία


ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 

Νέα μείωση επιτοκίων αποφάσισε η Ρωσία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Η ύφεση που διέρχεται η ρωσική οικονομία φαίνεται ότι αρχίζει να ανησυχεί περισσότερο τη ρωσική κεντρική τράπεζα από τον υψηλό πληθωρισμό, γι’ αυτό και χθες προχώρησε στη δεύτερη μείωση του βασικού επιτοκίου δανεισμού από την αρχή του έτους.
Η κεντρική τράπεζα μείωσε κατά 1% στο 14% το ελάχιστο επιτόκιο για repo μιας εβδομάδας, δίνοντας συνέχεια στη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής που ξεκίνησε τον Ιανουάριο και είχε μειώσει το επιτόκιο δανεισμού κατά 2%. Ωστόσο αυτή τη φορά η πλειονότητα των αναλυτών είχε προβλέψει την μείωση του επιτοκίου δανεισμού, δεδομένου ότι υπήρχαν εμφανή σημάδια σταθεροποίησης της αγοράς συναλλάγματος και από την άλλη πλευρά τα στοιχεία έδειχναν ταχεία πτώση της οικονομικής δραστηριότητας.
Το ρούβλι ενισχύθηκε ελαφρώς μετά τη μείωση, πιθανότατα διότι αυτή ήταν μικρότερη από τη μείωση που περίμενε η αγορά.
Η ισοτιμία του ρουβλίου έναντι του δολαρίου διαμορφωνόταν στα 61,12 με το ρωσικό νόμισμα να έχει αντιστρέψει την πτώση 0,5% στην αρχή της χθεσινής ημέρας και να κινείται στο ίδιο επίπεδο με την Πέμπτη. Σε ανακοίνωσή της η ρωσική κεντρική τράπεζα αναφέρει ότι το σημαντικότερο ρίσκο εντοπίζεται στη «σημαντική επιβράδυνση της οικονομίας» και ότι η μείωση του επιτοκίου δανεισμού θα περιορίσει αυτούς τους κινδύνους χωρίς να προκαλέσει άνοδο του πληθωρισμού. Σύμφωνα με τους Ρώσους κεντρικούς τραπεζίτες το (υψηλό) επίπεδο του πληθωρισμού, ο οποίος ανέρχεται στο 16,7%, είναι το αποτέλεσμα βραχυπρόθεσμων πιέσεων που θα πάψουν να υφίστανται μέχρι το τέλος του 2015. Η ρωσική κεντρική τράπεζα προβλέπει ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί περίπου στο 9% μέχρι το τέλος του έτους και ότι θα επιστρέψει στον στόχο του 4% το 2017. Η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα θα συμβάλει στη μείωση του πληθωρισμού, υποστηρίζουν οι Ρώσοι κεντρικοί τραπεζίτες, προβλέποντας ότι το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 3,5% με 4% το 2015.
Έντυπη

Καμμένος εναντίον Σόιμπλε: Είχε εμπλακεί σε υπόθεση δωροδοκίας και κουνά το δάχτυλο στην Ελλάδα HuffPost Greece | newsroom

Δριμύτατη επίθεση, με βαριές αιχμές και χωρίς ίχνος διπλωματίας, εξαπέλυσε ο Πάνος Καμμένος εναντίον του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Και το πλέον ενδιαφέρον είναι ότι επέλεξε να εξαπολύσει αυτήν την επίθεση, μιλώντας στην ... Bild, την πιο κίτρινη εφημερίδα της Γερμανίας, που έχει κατεξακολούθηση αναπαράγει αρνητικά στερεότυπα για την Ελλάδα.
Ο Υπουργός Άμυνας και πρόεδρος των ΑΝΕΛ, κατηγόρησε τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε πως δηλητηριάζει τις σχέσεις των λαών της Ελλάδας και της Γερμανίας και πως «δεν έχει πάντα δίκιο να κάνει κριτική για τη διαφθορά στην Ελλάδα, γιατί αφενός έχει κι ο ίδιος εμπλακεί σε υπόθεση υπεξαίρεσης και αφετέρου, η Γερμανία δεν έχει εκδόσει τον Χριστοφοράκο».
Πάνος Καμμένος: «Δεν υπάρχει πρόβλημα ανάμεσα στους λαούς, αλλά ανάμεσα στις κυβερνήσεις. Η γερμανική κυβέρνηση ανακατεύεται σε πράγματα που δεν την αφορούν. Παραβιάζει τη συμφωνία μη εμπλοκής της στις εσωτερικές υποθέσεις άλλων χωρών. Πώς γίνεται ο Γερμανός πρέσβης να έχει πιέσει τον ΣΥΡΙΖΑ να μην κάνει μαζί μας κυβέρνηση; H Deutche Bank συνέταξε έγγραφο ενάντια στο σχηματισμό κυβέρνησης με το κόμμα μου. Έχω την αίσθηση ότι η γερμανική κυβέρνηση και κάποιοι άλλοι θέλουν να μας διώξουν από την ευρωζώνη».
Δημοσιογράφος: Εννοείτε τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε;
Καμμένος: «Δεν καταλαβαίνω γιατί κάθε ημέρα κάνει νέες δηλώσεις εναντίον της Ελλάδας. Είναι σαν ψυχολογικός πόλεμος και ο Σόιμπλε δηλητηριάζει τις σχέσεις των δύο χωρών. Δεν έχω πρόβλημα που ο κ. Σόιμπλε δεν συμπαθεί εμένα και τον κ. Βαρουφάκη. Αλλά και οι δύο εκλεχθήκαμε από τον ελληνικό λαό και μιλάμε εκ μέρους τους. Αυτή είναι η Δημοκρατία και πρέπει να τη σεβαστεί. Ο κ. Σόιμπλε τώρα έχει να κάνει μαζί μας. Και όλη η κριτική για τη διαφθορά στην Ελλάδα από τη Γερμανία και τον κ. Σόιμπλε δεν είναι πάντα σωστή».
Δημοσιογράφος: Τι εννοείτε;
Καμμένος: «Εμείς οι Έλληνες θυμόμαστε καλά ότι ο κ. Σόιμπλε έπρεπε να εγκαταλείψει τη θέση του ως ηγέτης κόμματος γιατί είχε εμπλακεί σε υπόθεση δωροδοκίας. Αλλά σήμερα είναι υπουργός Οικονομικών. Όσο για τη διαφθορά, είναι σαν την αγάπη ή το ταγκό, πάντα χρειάζεται δύο. Για παράδειγμα, γιατί προστατεύονται από τη γερμανική κυβέρνηση CEO της Siemens που ενεπλάκησαν σε υποθέσεις διαφθοράς; Γιατί πάντα πρέπει να πληρώνουν πρόστιμα εκατομμυρίων για διαφθορά μόνο στη Γερμανία οι γερμανικές εταιρείες, αλλά όχι εδώ στην Ελλάδα; Υπάρχουν πολλά παραδείγματα γερμανικών εταιρειών που έχουν εμπλακεί σε διαφθορά, αλλά δεν ακούγεται τίποτα. Αν ζητάμε ονόματα ή στήριξη, δεν υπάρχει βοήθεια».
Ο Πάνος Καμμένος εξέφρασε την εκτίμηση πως εάν η Ελλάδα εγκαταλείψει την ευρωζώνη, η Ιταλία και η Ισπανία θα είναι οι επόμενες που θα φύγουν.
«Εάν η Ελλάδα εκραγεί, η Ισπανία και η Ιταλία θα ακολουθήσουν και κατόπιν σε ένα βαθμό, η Γερμανία. Πρέπει, επομένως, να βρούμε μία λύση εντός της ευρωζώνης, ωστόσο η λύση αυτή δε μπορεί να είναι οι Έλληνες να πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν» υποστήριξε, σύμφωνα με τα αποσπάσματα της συνέντευξης που έδωσε στη δημοσιότητα το πρακτορείο Ρόιτερς.
Ο Έλληνας υπουργός επισήμανε ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται ένα τρίτο πρόγραμμα στήριξης αλλά «ένα κούρεμα όπως ακριβώς έλαβε η Γερμανία το 1953 στη σύνοδο του Λονδίνου».
Ο Πάνος Καμμένος σχολίασε και το θέμα των πολεμικών επανορθώσεων σε αυτή τη συνέντευξη, υπογραμμίζοντας ότι «ο χρυσός που οι ναζί μετέφεραν στο Βερολίνο από την Αθήνα αξίζει πολλά χρήματα. Εμείς αναμένουμε να αποζημιωθούμε από αυτό, όπως επίσης και από το αναγκαστικό δάνειο και την καταστροφή των αρχαιολογικών μνημείων».
Ο Έλληνας υπουργός υπονόησε επίσης, σύμφωνα με το Reuters, ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να υποδέχεται πρόσφυγες στην περίπτωση που «εκδιωχθεί» από την ευρωζώνη.
«Τότε οι συμφωνίες δεν θα έχουν καμία αξία, δεν θα υπάρχουν συνθήκες, τίποτα. Δεν θα είμαστε πια υποχρεωμένοι να δεχόμαστε πρόσφυγες ως χώρα υποδοχής. Οιοσδήποτε θέλει να μας οδηγήσει εκτός ευρωζώνης θα πρέπει να το γνωρίζει αυτό».
Ο ίδιος εξάλλου υποστήριξε ότι η Ελλάδα χάνει πολλά χρήματα εξαιτίας των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στη Ρωσία για την ουκρανική κρίση και προσέθεσε ότι η Ελλάδα πρέπει να αποζημιωθεί από την Ε.Ε.
«Ειδάλλως εμείς δε μπορούμε και δεν θέλουμε να συμμετέχουμε σε κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, που το μόνο που κάνουν είναι να πλήττουν την οικονομία μας».
(Με πληροφορίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

http://www.huffingtonpost.gr/2015/03/14/politiki-kammenos-grexit-_n_6868538.html?utm_hp_ref=greece&ncid=fcbklnkgrhpmg00000001

ΤΟ ΝΑΤΟ ΒΡΗΚΕ ΤΟΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΛΟΓΟ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ

Υπό την ηγεσία της USA η στρατιωτική συμμαχία προορισμένη να προστατεύει τα Δυτικά Κράτη ανέλαβε το καθήκον να καθορίσει τον προσανατολισμό της σύγχρονης ευρωπαικής πολιτικής:αυτή θα είναι στραμμένη προς την μάχη κατά της Ρωσίας  γράφει την Τετάρτη το Sputnik. Oι ΗΠΑ στέλνουν 3.000 στρατιώτες στις χώρες της Βαλτικής. H Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μ Βρετανία τον Σεπτέμβρη του 2014 έμοιαζε με γιορτή. Το ΝΑΤΟ που προοδευτικά μετασχηματίστηκε σε εκτελεστικό όργανο της δυτικής πολιτικής σε μια στιγμή ξαναβρήκε το λόγο ύπαρξής του: τη σύγκρουση με τη Ρωσία.
Ο πιο μεγάλος στρατιωτικός συνασπισμός του οποίου τα έξοδα υπερβαίνουν κατά 11 φορές αυτά της Ρωσίας όρισε τη Μόσχα ως «την αρχική απειλή » γράφει ο αναλυτής  Dmitri Linnik για το Sputnik.
Μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου το σύστημα της ευρωπαικής  ασφάλειας καθορίστηκε από την διχοτόμηση «διαμάχη—συνεργασία»,λέει ο δημοσιογράφος.Πολύ πριν η ουκρανική πολιτική κρίση  πάρει αυτήν την εντυπωσιακή εξέλιξη οι αμερικανοί νεοσυντηρητικοί και οι «διακινητές» των ιδεών τους επί ευρωπαικού εδάφους άρχισαν να στοχοποιούν  στην πολιτική ατζέντα της Δύσης τη Ρωσία και πέρασαν στη σύγκρουση.
Ο Lavrov δήλωσε ότι η Ρωσία θα αντιδράσει στην ενίσχυση του ΝΑΤΟ κοντά στα σύνορά της. «Αναφορικά με την Ουκρανία η Δύση επιμένει σε μια στάνταρ επιχειρηματολογία: τα γειτονικά κράτη της Ρωσίας οφείλουν να αποφασίσουν αυτά τα ίδια με το ποιόν θα διασυνδεθούν και μέσα σε ποιές διεθνείς οργανώσεις θα μπουν ενώ η Ρωσία δεν έχει λόγο σε αυτή τη φάση » θεωρεί ο δημοσιογράφος του Sputnik.
Αυτό το επιχείρημα δεν ευσταθεί γιατί η υποτιθέμενη ελέυθερη επιλογή του Κιέβου να στραφεί προς τη Δύση και να βγεί από τη ρωσική τροχιά πάρθηκε υπό την τεράστια πίεση της Washington και των Βρυξελλών.Εφαρμόζοντας μια τέτοια πολιτική κοντά στα ρωσικά σύνορα   η Δύση θα όφειλε να αξιολογήσει την κατάσταση με κριτικό τρόπο: να λάβει υπόψιν της τα συμφέροντα της Μόσχας και τουλάχιστον να δοκιμάσει να προβλέψει την αντίδρασή της.Το ΝΑΤΟ και η Μ.Βρετανία με την Ευρώπη θα όφειλαν να ξανασκεφτούν άλλες πιθανές εναλλακτικές πολιτικές έναντι της Ρωσίας απέννατι σε μια σύγκρουση τόσο επικίνδυνης.Εκτός των άλλων η απάντηση της Μόσχας στη γεωργιανή πρόκληση στη Νότια  Οσσετία θα όφειλε να θέσει την Δύση σε περίσκεψη.
«Ο τρόπος σκέψης και η πολιτική ατζέντα του ατλαντισμού πέτυχαν την πρωταρχική τους νίκη— τη νίκη επί του ορθού λόγου και της κοινής λογικής. […]Το ΝΑΤΟ πήρε έναν «μεγάλο θησαυρό».
Η στρατιωτική συμμαχία προορισμένη να προστατεύσει τα Κράτη της δυτικής κοινότητας πήρε το leadership μέσα στον ορισμό του προσανατολισμού της ευρωπαικής πολιτικής — κάτι που είναι εξ ορισμού απαράδεκτο.Υπό αυτές τις συνθήκες φαίνεται  η Συμμαχία να θεωρεί την Ευρώπη σαν «την ουρά του σκύλου που κουνιέται » καταλήγει ο δημοσιογράφος. (Sputniknews 11.3.15)
http://greeknation.blogspot.gr/2015/03/blog-post_316.html

ΣΟΒΑΡΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΥΠ.ΕΞ. > Πως εξουδετερώθηκε τελευταία στιγμή το θερμό επεισόδιο που πήγαν να στήσουν οι Τούρκοι στο Αιγαίο

Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς προέβη χθες σε μία πολύ σοβαρή αποκάλυψη. Είπε πώς οι Τούρκοι είχαν έτοιμη τη ΝΟΤΑΜ δέσμευσης και αμφισβήτησης του μισού Αιγαίου πριν από τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και άφησε να εννοηθεί πώς ήταν έτοιμοι να την χρησιμοποιήσουν προκειμένου να προκαλέσουν «θερμό επεισόδιο» δοκιμάζοντας την νέα κυβέρνηση στην Ελλάδα.

Η δήλωση του κ. Κοτζιά έρχεται σε συνέχεια των όσων είπε πρόσφατα σε συνέντευξη που παραχώρησε πώς φοβόνταν κρίση στο Αιγαίο στο διάστημα που ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές και μέχρι να ορκισθεί πρωθυπουργός ο Αλέξης Τσίπρας και αναλάβει καθήκοντα η νέα κυβέρνηση. Και η χθεσινή αποκάλυψη έγινε επίσης στο πλαίσιο συζήτησης με δημοσιογράφους στο υπουργείο Εξωτερικών.
Είναι αλήθεια πώς η Άγκυρα σε κάθε αλλαγή πολιτικού σκηνικού στην Ελλάδα προβαίνει σε επικίνδυνες προκλήσεις στο Αιγαίο «τεστάροντας» τις ανοχές και την πυγμή στα θέματα εξωτερικής πολιτικής της νέας κυβέρνησης. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση ήταν αυτή των Ιμίων όπου με τους χειρισμούς της η κυβέρνηση Σημίτη άνοιξε θέμα «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο.
Τι συνέβη όμως και οι Τούρκοι καθυστέρησαν περίπου ένα μήνα για να δημοσιοποιήσουν τη ΝΟΤΑΜ με την οποία αμφισβήτησαν τα εθνικά χωρικά ύδατα, τον εθνικό εναέριο χώρο, ελληνικό έδαφος στη Λήμνο, γενικώς έκαναν κουρελόχαρτο όλο το διεθνές δίκαιο, αξιώνοντας να μετατρέψουν το μισό Αιγαίο σε ενεργό πεδίο βολής και μάλιστα μόνιμο;
Η απάντηση είναι πώς η Άγκυρα δεν περίμενε τις ελληνικές αντιδράσεις. Από την πρώτη ημέρα ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς γνωρίζοντας τι σχεδίαζαν οι Τούρκοι κινήθηκε διπλωματικά (δεν είναι της παρούσης να αναφέρουμε λεπτομέρειες) έχοντας συνεχείς επαφές με πρεσβευτές στην Ελλάδα, αλλά και συνομιλίες στο εξωτερικό.
Την ίδια στιγμή ο Πάνος Καμμένος ως υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν περίμενε την τουρκική πρόκληση αλλά βγήκε μπροστά με τη μετάβαση του στα Ίμια δηλώνοντας πώς η Ελλάδα δεν πρόκειται να δεχθεί αμφισβήτηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων και οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι έτοιμες για κάθε ενδεχόμενο.
Υπήρξε δηλαδή ένα συντονισμένο σχέδιο από πλευράς υπουργείων Εξωτερικών και Άμυνας, κάτι που έχουμε χρόνια να δούμε.
Οι κινήσεις αυτές «φρέναραν» την Τουρκία και όταν τελικώς αποφάσισε να προχωρήσει στην έκδοση της ΝΟΤΑΜ το παιχνίδι το είχε ήδη χάσει. Η Ελλάδα όμως και στην περίπτωση αυτή κινήθηκε πολύ πιο δυναμικά απ’ ότι θα ανέμενε η Άγκυρα προχωρώντας σε έντονο διάβημα διαμαρτυρίας όχι μόνο προς αυτήν, αλλά στο ΝΑΤΟ, την Ε.Ε. και τον ICAO ζητώντας να λάβουν θέση για την εξόφθαλμη τουρκική πρόκληση.

Η Τουρκία αναγκάστηκε να ανακρούσει πρύμναν και να αποσύρει την παράνομη ΝΟΤΑΜ υπό και τις διεθνείς πιέσεις αφού ξεπέρασε κάθε προηγούμενο αμφισβητώντας και ελληνικά εδάφη (Άγιο Ευστράτιο και Λήμνο). Κάποιοι μάλιστα μίλησαν και για «λάθος» στην Τουρκία, αλλά κανείς δεν είναι αφελής να πιστέψει όντως πώς μία τέτοια εχθρική ενέργεια που μεθοδεύτηκε για «θερμό επεισόδιο» ήταν λάθος.

Η Άγκυρα προφανώς ήθελε να καταγράψει τις αντιδράσεις της νέας ελληνικής κυβέρνησης προκαλώντας τεχνητή ένταση στο Αιγαίο. Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, η πρόωρη συζήτηση από πλευράς υπουργείου Εξωτερικών για συζήτηση για ΜΟΕ (κάτι που επιβεβαίωσε χθες και ο κ. Κοτζιάς) ίσως έστειλαν λάθος μήνυμα στην απέναντι πλευρά.
Κανείς ωστόσο δεν επαναπαύεται και δεν εφησυχάζει ιδίως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στις Ένοπλες Δυνάμεις που γνωρίζουν καλύτερα από το καθένα την τουρκική απειλή.


tilegrafima

http://greeknation.blogspot.gr/2015/03/blog-post_922.html