Δευτέρα 1 Ιουλίου 2019

Πως θα προστατευτείτε από πνιγμό στη θάλασσα!

Με τις καλοκαιρινές άδειες του Αυγούστου να πλησιάζουν και τον κόσμο να επισκέπτεται όλο και πιο συχνά τις παραλίες όσο οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε μερικά βασικά πράγματα για την ασφάλεια μας στη θάλασσα. Όσο δεινοί κολυμβητές κι αν είμαστε, αξίζει να έχουμε πάντα υπόψη μας τα εξής:
– Δεν κολυμπάμε ποτέ μόνοι μας, γιατί αυτός που μπορεί να μας βοηθήσει άμεσα είναι μόνο αυτός που κολυμπάει μαζί μας
– Εντοπίζουμε εγκαίρως τη θέση του ναυαγοσώστη, ώστε να τον ενημερώσουμε άμεσα σε περίπτωση ατυχήματος, γιατί είναι άτομο κατάλληλα εκπαιδευμένο, ώστε να βοηθήσει όποιον έχει ανάγκη.
– Ενημερωνόμαστε και προσέχουμε για την ύπαρξη θαλάσσιων ρευμάτων, τα οποία μπορούν να μας παρασύρουν μακριά από την ακτή. Η κολύμβηση είναι επικίνδυνη όταν υπάρχουν ισχυρά θαλάσσια ρεύματα.
– Ενημερώνουμε πάντα κάποιο φιλικό μας πρόσωπο που πάμε και πότε θα γυρίσουμε
– Δεν κολυμπάμε εφόσον δεν έχουν περάσει τουλάχιστον τρεις ώρες από το τελευταίο γεύμα, γιατί ο οργανισμός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει ταυτόχρονα σε δύο απαιτητικές ζωτικές λειτουργίες (χώνεψη, κολύμβηση).
– Δεν κάνουμε ποτέ βουτιές με το κεφάλι σε θάλασσες που δεν γνωρίζουμε το βάθος. Μπορεί να τραυματιστούμε σοβαρά.
– Δεν καταναλώνουμε αλκοόλ και λιπαρά φαγητά πριν μπούμε στη θάλασσα. Προτιμάμε νερό, φρούτα και χυμούς.
– Δεν απομακρυνόμαστε από τον οριοθετημένο θαλάσσιο χώρο κολύμβησης (σημαδούρες), γιατί δεν γινόμαστε εύκολα ορατοί από κινούμενα σκάφη (ταχύπλοα, jet ski, κ.λ.π.)
– Εάν αισθανθούμε κούραση ενώ κολυμπάμε, μένουμε στην επιφάνεια σε οριζόντια θέση και συνεχίζουμε ήρεμα το κολύμπι όταν ξεκουραστούμε
– Δεν πρέπει να κολυμπάμε όταν δεν αισθανόμαστε καλά ή είμαστε κουρασμένοι
– Ελέγχουμε τις καιρικές συνθήκες την ημέρα που θα πάμε στη θάλασσα. Ενημερωνόμαστε για τον καιρό την προηγούμενη μέρα. Εφόσον προβλέπονται άσχημες καιρικές συνθήκες (άνεμοι, βροχές) αποφεύγουμε να πάμε στην θάλασσα
– Εάν πάθουμε κράμπα ενώ κολυμπάμε, χαλαρώνουμε το μέρος του σώματος που πιάστηκε και με αργές κινήσεις κινούμαστε προς την ακτή
– Η κολύμβηση είναι επικίνδυνη όταν φυσάει δυνατά ή έχει μεγάλα κύματα
– Εάν βρεθούμε σε θαλάσσιο ρεύμα θα πρέπει να συνεργαστούμε μαζί του, διαφορετικά εάν κολυμπήσουμε κόντρα σε αυτό, τότε γρήγορα θα εξαντληθούμε. Κολυμπάμε διαγώνια προς την ροή του ρεύματος και προς την έξοδό του
Τι είναι η υποθερμία:
Υποθερμία είναι η απώλεια θερμοκρασίας του ανθρώπινου σώματος. Πρόκειται για τον νούμερο ένα κίνδυνο για όποιον βρεθεί στο νερό υπό μη φυσιολογικές συνθήκες και είναι η βασικότερη αιτία πνιγμού.
Η υποθερμία επέρχεται μετά από μεγάλη παραμονή μας στο νερό, χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό.
Τα συμπτώματα εμφάνισής της – από τα προειδοποιητικά έως τα σοβαρά – με αυξανόμενη σειρά εμφάνισης και βαρύτητας είναι:
– Ρίγος ιδίως αν είναι μη ελεγχόμενο και συνεχές
– Πτώση της φυσικής κατάστασης, μυϊκός αποσυντονισμός
– Βραδύτητα στις αντιδράσεις, αργή σκέψη και ομιλία
– Διανοητική σύγχυση, παραισθήσεις
– Κώμα και ανακοπή
Ας μην παίρνουμε αψήφιστα την ασφάλεια μας ακόμα και τις μέρες των διακοπών όταν όλοι χαλαρώνουμε από την κούραση της καθημερινότητας, όπως αναφέρει το hrt.org.gr. Σε όλα τα ατυχήματα ή τα δυστυχήματα, η πρόληψη και η σωστή ενημέρωση είναι τα στοιχεία που μπορούν να αποτρέψουν στις περισσότερες περιπτώσεις μια αρνητική εξέλιξη.
Καλές διακοπές σε όλους!
https://www.kontranews.gr/koinonia/item/104456-pnigmos-prostasia-thalassa

Γέροντας Ευμένιος Σαριδάκης: Ο άγιος φίλος των λεπρών



Ο π. Ευμένιος γεννήθηκε το 1931 στην Εθιά Μονοφατσίου του νομού Ηρακλείου Κρήτης και ήταν το όγδοο παιδί μιας φτωχής & πιστής οικογένειας.

Έγινε μοναχός σε ηλικία 17 χρονών, αγωνίστηκε για την καλλιέργεια της ψυχής του με αγάπη και προσευχή και δοκιμάστηκε σκληρά και από την ασθένεια της λέπρας, αλλά και αργότερα, ενώ ήταν ήδη ιερέας, από δαιμονική επιρροή, με την οποία βασανίστηκε ψυχοσωματικά και ελευθερώθηκε μετά από πολλές προσευχές, αγρυπνίες και εξορκισμούς σε μοναστήρια της Κρήτης, όπως στις μονές Κουδουμά και Παναγίας Καλυβιανής.
Η λέπρα τον έφερε στο Νοσοκομείο Λοιμωδών στην Αγία Βαρβάρα Αθηνών. Εκεί θεραπεύτηκε αλλά, βλέποντας τον ανθρώπινο πόνο, αποφάσισε να παραμείνει στο Νοσοκομείο ως ιερέας, για να βοηθήσει όσο μπορούσε την ανακούφιση των συνανθρώπων του! Εκεί λοιπόν «θα αρχίσει το ποιμαντικό του έργο, που μπροστά του γονατίζουν οι έχοντες θεολογικά πτυχία και εκκλησιαστικά αξιώματα».
Η αγάπη του και ο ασκητικός του αγώνας έφεραν σ’ αυτόν τη χάρη του Θεού και ο ταπεινός ιερέας (λειτουργούσε στο ναό των αγίων Αναργύρων Ιατρών Κοσμά & Δαμιανού, μέσα στο Λοιμωδών) έφτασε σε μεγάλο ύψος αγιότητας -το οποίο διατηρούσε κρυφό όσο μπορούσε- και αξιώθηκε να λάβει το προορατικό χάρισμα, να ζήσει υψηλά πνευματικά βιώματα και οράματα και να βοηθήσει πάρα πολλούς ανθρώπους κάθε κοινωνικής τάξης και μορφωτικού επιπέδου, όχι μόνο με τις συμβουλές και την προσευχή του αλλά και με την αγιασμένη παρουσία του.
Ο Γέροντας αγαπούσε όλο τον κόσμο, κάθε άνθρωπο προσωπικά, και ήταν ένας ιδιαίτερα γελαστός άγιος – το τρανταχτό γέλιο του ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά του – όπως και πολλές φορές έβγαινε από το Ιερό, κατά τη λειτουργία, με τα γένια του βρεγμένα από δάκρυα, αφού προσευχόταν για όλους τους πονεμένους και δυστυχισμένους συνανθρώπους μας και είχε προφανώς και το χάρισμα των δακρύων.
Ο παππούλης μας γελούσε, γελούσε πολύ. Γελούσε με εμάς τους ανθρώπους και μας μετέδιδε τη χαρά του. Γελούσε με τους αγίους, με την Κυρία Θεοτόκο, με τους αγγέλους, και μας μετέδιδε πάλι τη χαρά των αγίων, της Κυρίας Θεοτόκου, των αγγέλων, γι’ αυτό, όταν πηγαίναμε εκεί, μπορεί να ήμαστε στενοχωρημένοι και κουρασμένοι ψυχικά ή σωματικά, αλλά φεύγαμε… πετώντας.
Ο π. Ευμένιος γελούσε πολλές φορές και κατά τη διάρκεια των ακολουθιών, μπορεί την ώρα που διάβαζε το ιερό ευαγγέλιο ή όταν εθυμίαζε την Κυρία Θεοτόκο στην «Τιμιωτέρα» [σημαντικό τροπάριο για την Παναγία, που ψάλλεται σε ειδικό σημείο της καθημερινής πρωινής ακολουθίας (όρθρου)] ή την ώρα των παρακλήσεων [παράκληση ή «παρακλητικός κανόνας» = μουσικό + ποιητικό έργο, που αποτελεί προσευχή προς την Παναγία ή προς έναν άγιο (οι χριστιανοί συχνά διαβάζουν παρακλήσεις στο σπίτι τους, αλλά ψάλλονται & στην εκκλησία].
[…] «Όποιος τον πλησίαζε, έβλεπε έναν ιερέα, έναν καλόγερο, με έντονη χαρά στο πρόσωπό του. Αυτή η χαρά, πολλές φορές, εκφραζόταν με πολλά γέλια, που αναμιγνύονταν με τα λόγια του ή ξεχύνονταν από τις άκρες των κλειστών χειλιών του, όταν έμενε σιωπηλός. Το καταλάβαινες ότι ήταν γέλια ενός χαριτωμένου ανθρώπου [δηλ. ανθρώπου με θεία χάρη], μιας καρδιάς ξέχειλης από αληθινή, θεία γαλήνη και χαρά, που χυνόταν έξω και δρόσιζε, ξενίζοντας [παραξενεύοντας] τους άλλους.
Ήταν εμφανές ότι ο π. Ευμένιος προσπαθούσε να συγκρατηθεί από ταπείνωση, να μη φανεί αυτή η αγία ιδιαιτερότητα, μα δεν το κατάφερνε πάντοτε.
Όποτε τον επισκεπτόμουν έπαιρνα αυτό το δώρο, τη χαρά δηλαδή και τα «αλλιώτικα» γέλια του, που κυλούσαν ως την δική μου καρδιά. Όταν φορούσε την ιερατική του στολή και έβγαινε στην Ωραία Πύλη για το «Ειρήνη πάσι» ή θυμίαζε την Παναγία μας στο τέμπλο, το πρόσωπό του, συγκρινόμενα με τα απαστράπτοντα άμφια, έλαμπε περισσότερο. Ιδιαίτερα μπροστά στην Θεοτόκο, στην Τιμιωτέρα ή στους Χαιρετισμούς, την χαιρετούσε πραγματικά πλημμυρισμένος χαρά και γελούσε μόνος αυτός, σαν να του είπε η Θεοτόκος μιαν ευχάριστη είδηση. […]» (βλ. Σίμωνος μοναχού, π. Ευμένιος – Ο κρυφός άγιος της εποχής μας, Αθήνα 2010, 2η έκδ., σελ. 137-146).
Ο Γέροντας Πορφύριος έλεγε για τον Γέροντα Ευμένιο: «Να πηγαίνετε να παίρνετε την ευχή του Γέροντα Ευμένιου, γιατί είναι ο κρυμμένος Άγιος των ημερών μας. Σαν τον Γέροντα Ευμένιο βρίσκει κανείς κάθε διακόσια χρόνια».
Στο Νοσοκομείο Λοιμωδών ευτύχησε να γνωρίσει το λεπρό άγιο μοναχό Νικηφόρο, που, αν και τυφλός από την ασθένειά του, έγινε μεγάλος πνευματικός πατέρας των χριστιανών και δάσκαλος του Γέροντα Ευμένιου.
Τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» και την 23η Μαίου 1999 παρέδωσε το πνεύμα του στον Κύριο και τάφηκε, σύμφωνα με την επιθυμία του, στον τόπο που γεννήθηκε (στην Εθιά).
H προσευχή του Γέροντα («Και εχάρη ο Θεός»)
Η μυστική ζωή του αγίου Γέροντα (=οι προσωπικοί ασκητικοί αγώνες του) δεν είναι ευρύτερα γνωστή. Όμως έχει ιδιαίτερη σημασία η παρακάτω προσευχή του, που περιλαμβάνεται, μαζί με πολλά άλλα στοιχεία για τη ζωή του και μαρτυρίες πολλών ανθρώπων που τον γνώρισαν (και πολλές μαρτυρίες για τα αγιοπνευματικά [=θαυματουργικά] χαρίσματά του), στο εξαιρετικό βιβλίο του Σίμωνος Μοναχού π. Ευμένιος – Ο κρυφός άγιος της εποχής μας, σελ. 133-134 [για το βιβλίο, και αποσπάσματα, κλικ εδώ]. Διηγείται ο μητροπολίτης Μόρφου της Κύπρου Νεόφυτος.
«Ένα πολύ σημαντικό περιστατικό, που θυμούμαι από τον γέροντα Ευμένιο, είναι μία προσευχή του έκανε: «Κύριε Ιησού Χριστέ, θέλω να σώσεις όλους τους ανθρώπους».
«Κι εχάρη ο Θεός», μου έλεγε.
«Και μετά είπα: «Κύριε Ιησού Χριστέ, θέλω να σώσεις όλους τους καθολικούς. Και όλους τους προτεστάντες, Χριστέ μου, θέλω να σώσεις». Κι εχάρη ο Θεός.
«Θέλω να σώσεις και τους μουσουλμάνους και όσους ανήκουν σε όλες τις θρησκείες, και τους αθέους ακόμα θέλω να σώσεις». Κι εχάρη πολύ ο Θεός.
Και του είπα: «Χριστέ μου, θέλω να σώσεις όλους τους απ’ αιώνες κεκοιμημένους από Αδάμ μέχρι τώρα». Κι εχάρη ο Θεός πολύ.
Και είπα: «Θεέ μου, θέλω να σώσεις και τον Ιούδα». Και στο τέλος είπα: «Θέλω να σώσεις και τον διάβολο». Κι ελυπήθη ο Θεός».
Του λέω: «Γιατί λυπήθηκε ο Θεός;». «Διότι θέλει ο Θεός και δεν θέλουν αυτοί» μου απάντησε, «δεν υπάρχει ίχνος καλής θελήσεως σωτηρίας στον διάβολο».
«Καλά» του είπα, «πώς κατάλαβες εσύ πότε ο Θεός χαιρόταν και πότε ελυπήθη;». Και μου λέει: «Άμα η καρδιά σου γίνει ένα με την καρδία του Χριστού, αισθάνεσαι αυτά που αισθάνεται».
Δηλαδή αντιλαμβάνεσαι τι εύρος είχεν η καρδία αυτού του ανθρώπου; Αυτό είναι από τα πιο δυνατά που έχω ακούσει και δεν το έχω ακούσει από κανέναν άλλον. Κι αυτό το καταλάβαινε από την ένταση της Χάριτος. Ανάλογα με τον βαθμό της Χάριτος αντιλαμβανόταν την λύπη ή την χαρά Του, σ’ αυτό που ο ίδιος έλεγε ή έκανε».
[Χάρις: η αγαθή ενέργεια του Θεού, που εκπέμπεται σε όλα τα πλάσματα και που ανάλογα με το βαθμό, που ο άνθρωπος ανοίγεται σ’ αυτήν (=την επιθυμεί και γίνεται κατάλληλος για να μπει μέσα του, καλλιεργώντας την ταπεινή αγάπη), σώζεται και γίνεται άγιος. Κατά τους αγίους Πατέρες, η Χάρις είναι «άκτιστη», δηλ. αδημιούργητη: εκπέμπεται απευθείας από το Θεό, δεν είναι δημιούργημά Του – κι έτσι, όποιος ανοίγεται και μπαίνει μέσα του η θεία Χάρις, έχει μέσα του τον Ίδιο το Θεό αυτοπροσώπως και όχι ένα δημιούργημα, ενώνεται δηλαδή με το Θεό (θέωση)].
Η μάχη με τον εχθρό (διάβολο)
Επειδή πολλοί αναγνώστες θα θέλουν κάτι παραπάνω για το θέμα, ας αναφέρουμε επιγραμματικά λίγες πληροφορίες, προερχόμενες από το βιβλίο του π. Σίμωνα, σελ. 60-65.
Το χτύπημα του εχθρού ήρθε όταν, μετά από σειρά δαιμονικών οραμάτων με άγρια θηρία, ο Γέροντας (νέος & άπειρος ιερέας ακόμη, αν και πιστός, γεμάτος αγάπη & αγωνιστής της προσευχής) έπαψε να έχει ενοχλήσεις και ένιωσε ότι «νίκησε το διάβολο» και τον γελοιοποίησε. Η στιγμή εκείνη ήταν μια εγωιστική πτώση σε παγίδα και ο εχθρός τον χτύπησε καθώς κατέβαινε τη σκάλα του Λοιμωδών, αρχικά στο πρόσωπο και στη συνέχεια στην ψυχή.
Για την περίοδο εκείνη ο Γέροντας είχε πει: «Ήταν ο καιρός που τα δάκρυά μου έκαιγαν το πρόσωπό μου. Ζεματιστά δάκρυα». Η ταλαιπωρία του έπαψε όχι με τη βοήθεια της ψυχιατρικής, αλλά μετά από νηστείες, αγρυπνίες και πολλές επισκέψεις, με τη συντροφιά πιστών φίλων και χωριανών, στα μοναστήρια της Κρήτης. Στην Παναγία του Κουδουμά, κατά τον άγιο Γέροντα, δόθηκε η τελική νίκη κατά του εχθρού, μια νίκη της Παναγίας για χάρη του.
Σημειωτέον ότι η μονή Κουδουμά (νότια νομού Ηρακλείου) είναι μία από τις πιο σημαντικές ορθόδοξες μονές της Κρήτης και πολλοί άγιοι έχουν αναδειχθεί εκεί, όπως οι άγιοι Παρθένιος και Ευμένιος (κοιμήθηκαν αρχές του 20ού αιώνα), Ιωακείμ ο Νάνος, Γεννάδιος ο μετέπειτα ασκητής της Ακουμιανής Γιαλιάς (νομού Ρεθύμνης) κ.λ.π. [για Γεννάδιο και Ιωακείμ δες σχετικό βιβλίο].
Ένα ποίημα αφιερωμένο στο όσιο Γέροντα Ευμένιο Σαριδάκη
Δεν θυμάμαι την ακριβή ημερομηνία.
Με τους αριθμούς άλλωστε δεν τα πάω καλά.
Έχουν πολύ λογική και με κουράζουν.
Μα εκείνο που σίγουρα θυμάμαι
είναι ότι σαν ήρθε το μακάριο λείψανο στο νησί μας
μετά από διήμερο προσκύνημα στην πρωτεύουσα,
ανέβηκα στο χωριό να δω έναν Άγιο.
Δεν είναι δα και τόσο συχνό το φαινόμενο!!!
Όταν πλησίασα κοντά του,
μια λάμψη που έκαιγε κάθε δισταγμό και λογοκρατούσα συνήθεια
φάνηκε ηχηρά στο πρόσωπό του.
Όχι !!!! Δε την έβλεπα μονάχα εγώ.
Ήταν πολλοί εκεί με αναμμένα τα κεριά
και πληγωμένη την καρδιά.
Έλαμπε!!!!!!
Μα η λάμψη αυτή δεν είχε κάτι από αυτή εδώ την κτίση.
Δεν ήταν φως σε δικό μας ουρανό.
Μήτε μορφή από εκείνες που στολίζουν τους τοίχους του χώρου και του χρόνου μας.
Δεν ήταν κορνίζα, για να ξυπνάει την λήθη και την μοναξιά του χωρισμένου.
Ήταν φως εκ φωτός. Λάμψη λαμπρής κοσμημένης.
Μα πιο πολύ από όλα, εκείνο που σταμάτησε της λογικής τους ήχους,
σώπασε και ηρέμησε,
εσώτερες φωνές των απειθών λογισμών μου,
…τα πόδια τα κουρασμένα του Αγίου.
Ήταν ζεστά και μαλακά σαν την καρδιά του,
κι όμως είχαν περάσει τρεις μέρες που είχε κοιμηθεί !!!
(π. Λίβυος)

https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/gerontas-evmenios-saridakis-o-agios-filos-ton-lepron/

Η γκάφα Μητσοτάκη με την απελευθέρωση της Καβάλας κι ένα κείμενο από την πόλη…

Η γκάφα Μητσοτάκη στην Καβάλα, κάνει όπως είναι φυσικό το γύρο του διαδικτύου. Σε δήλωσή του ο πρόεδρος της ΝΔ απελευθέρωσε τη πόλη από τους Τούρκους κι όχι από τους Βούλγαρους.
Το κείμενο από την κ. Κατερίνα Πάντα, μια πολίτη της πόλης, που με πολύ ευγένεια επισημαίνει το λάθος:
“Ο κ. Μητσοτάκης ήρθε επί τη ευκαιρία της τοπικής γιορτής του πολιούχου μας Απ. Παύλου και της επετείου των 106 χρόνων από την απελευθέρωσή μας, για να μας πει ότι ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι…. απελευθερωθήκαμε από τους Τούρκους το 1913.
Λάθος κύριε πρόεδρε.
ΔΕΝ απελευθερώθηκε η Καβάλα από τους Τούρκους το 1913.
Από τους Βούλγαρους απελευθερώθηκε.
Οφείλατε να γνωρίζετε τουλάχιστον αυτό, αν η παρουσία σας εδώ ήταν για να αποδώσει τιμές στην πόλη και τα χιλιάδες θύματα της.
Μια πόλη μαρτυρική που σκλαβώθηκε επανειλημμένα και απελευθερώθηκε με πολύ αίμα, μια πόλη μνημείο πολιτισμού, κόμβος εμπορίου, ταυτόχρονα μια πόλη υψηλής κοινωνίας αλλά και καπνεργατικών αγώνων, μια πόλη Βενιζελική που βομβαρδίστηκε από δικά μας πυρά, αλλά και μια πόλη που δέχθηκε μέγα μέρος των Μικρασιατών προσφύγων απόγονοι των οποίων αποτελεί η πλειονότητα των κατοίκων της, που τους γιατροπόρεψε, τους αγκάλιασε και τους απορρόφησε, ναι αυτούς που έδωσαν πίσω την χαμένη Ελληνικότητα της Μακεδονίας μας, με δεδομένο ότι το Ελληνικό στοιχείο τότε ήταν μειοψηφία ακόμη, όταν κάποιοι νότιοι ‘Ελληνες τους αποκαλούσε απλά Τουρκόσπορους, μια πόλη που την αφήσατε τελικά να μαραζώνει εδώ και δεκαετίες, χωρίς θέσεις εργασίας, χωρίς επενδύσεις, χωρίς νέους ανθρώπους.
Αυτή την πόλη ήρθατε να τιμήσετε κύριε πρόεδρε, χωρίς ατυχώς να γνωρίζετε την ιστορία της”.

https://www.militaire.gr/i-gkafa-mitsotaki-me-tin-apeleytherosi-tis-kavalas-ki-ena-keimeno-apo-tin-poli/

30/6/19 Η Σφαγή του Δοξάτου

 30 Ιουνίου 1913: Οι Βούλγαροι, υποχωρώντας, λεηλατούν και πυρπολούν το Δοξάτο Δράμας, ενώ σφαγιάζουν περισσότερους από 650 κατοίκους, ιδίως γυναικόπαιδα. 

Μετά την απελευθέρωση των Σερρών, το 21ο Σύνταγμα της 7ης Μεραρχίας διατάσσεται να κατευθυνθεί προς τη Δράμα και να συνεχίσει την καταδίωξη των Βουλγάρων, που κατείχαν την περιοχή από τον Οκτώβριο του 1912. Το πρωί της 30ης Ιουνίου, μία ίλη ιππικού της 10ης Μεραρχίας του βουλγαρικού στρατού, με επικεφαλής τους ταγματάρχες Μπίρνεφ και Σιμεόνοφ, συνεπικουρούμενη από ένα τάγμα πεζικού και ομάδες κομιτατζήδων, κυκλώνει το Δοξάτο (9 χιλιόμετρα νοτιανατολικά της Δράμας. Σκοπός τους να σφάξουν και να λεηλατήσουν το πλούσιο χωριό της Δράμας, που κατοικείται από Έλληνες χριστιανούς και μουσουλμάνους. Ως δικαιολογία προβάλλουν το επιχείρημα ότι είχαν παρενοχληθεί από ομάδες Ελλήνων προσκόπων (στρατιωτικό σώμα από εθελοντές απόμαχους του Μακεδονικού Αγώνα).


Αμέσως, οι επιδρομείς άρχισαν να σφάζουν αδιακρίτως όσους Δοξατινούς και Δοξατινές είχαν απομείνει στο χωριό, με πρωτοστατούντες τους κομιταζήδες. Στη συνέχεια περιέλουσαν με πετρέλαιο τα σπίτια του Δοξάτου και το παρέδωσαν στις φλόγες. Με τους Βουλγάρους συνενώθηκαν και αρκετοί μουσουλμάνοι του Δοξάτου, τους οποίους οι επιδρομείς έπεισαν ότι η Βουλγαρία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχαν συμμαχήσει κατά της Ελλάδας.

Οι απελευθερωτές στο κατεστραμμένο ΔοξάτοΟ τραγικός απολογισμός των βουλγαρικών ωμοτήτων στο Δοξάτο ήταν 650 νεκροί (περίπου το ένα τρίτο των κατοίκων), ενώ 240 σπίτια και 80 καταστήματα καταστράφηκαν ολοσχερώς. Αφού ολοκλήρωσαν το απάνθρωπο έργο τους, οι επιδρομείς με τη λεία τους κατευθύνθηκαν προς τα βόρεια. Την επομένη, 1η Ιουλίου 1913, το 21ο Σύνταγμα του ελληνικού στρατού κατέλαβε αμαχητί τη Δράμα και το Δοξάτο και ολοκλήρωσε την απελευθέρωση της Ανατολικής Μακεδονίας.

Η σφαγή και η πυρπόληση του Δοξάτου απασχόλησε τον διεθνή Τύπο, που περιέγραψε με μελανά χρώματα την εν γένει συμπεριφορά των Βουλγάρων.

Ο Άγγλος πλοίαρχος Κάρνταλ έγραψε στη Daily Telegraph:

Κατά την είσοδον εις την πόλιν, το πρώτο όπερ προσέπεσεν εις τους οφθαλμούς μου, ήσαν αι αγέλαι κυνών καταβροχθιζόντων ανθρωπίνους σάρκας. Η πόλις τελείως κατεστραμμένη εφαίνετο έρημος, ως εκ τούτου δε ηναγκάσθην να φωνάξω επανειλημμένως δια να εμφανισθώσι γραίαι τινές εκ των ερειπίων. Όλα τα πτώματα ήσαν διάτρητα υπό τον λογχών και έφερον ίχνη απίστευτων ακρωτηριασμών. Οι τοίχοι των οικιών είχον ρυπανθεί από αίματα, εις το ύψος έξι ποδών από τους εδάφους, τουθ’ όπερ εξηγείται, κατά το λέγειν των επιζώντων εκ του ότι τα δυστυχή θύματα δεν είχον σφαγεί αμέσως, αλλά εθανατούντο δια λογχισμών…

Ο απεσταλμένος των Τάιμς του Λονδίνου, Κρόφοντ Πράις, παραθέτει συγκλονιστικές μαρτυρίες από θύματα και αυτόπτες μάρτυρες της σφαγής:

Δεν ήτο δύσκολον να συναγάγη τις την αλήθειαν περί του τι συνέβη εν Δοξάτω. Διεσώθησαν πολλά βασανισθέντα θύματα όπως αφηγηθούν τα συμβάντα, εν οις και εις νεανίας (ο οποίος παρ’ όλους τους δέκα λογχισμούς, τους οποίους έλαβεν, έζη ακόμη, καθώς και πολλά μικρά παιδία εις το νοσοκομείον φέροντα τραύματα επί της κεφαλής, κατενεχθέντα διά της σπάθης των Βουλγάρων ιππέων, καθ’ ήν στιγμήν κατεδίωκαν τα νήπια θύματά των δια των αγρών […] Οι πρώτοι παραστάντες επί τόπου Ευρωπαίοι συμφωνούν ότι ο ολικός αριθμός των σφαγέντων δεν ήτο ολιγώτερος των 400 (πολλοί τους υπολογίζουν εις 600). Μερικά των πτωμάτων είχον ήδη ταφή, άλλα είχαν καή, αλλά τα υπόλοιπα απέμενον εκτεθειμένα, μερικά δε μόλις εκαλύπτοντο δι’ ελαφρού τινός στρώματος άμμου. Οι επισκέπται είδον σκύλους καταβροχθίζοντας ανθρωπίνους σάρκας, αυλάς οικιών αχνιζούσας εκ του αίματος των θανατωθέντων ατυχών, λίθους επί των οποίων διετηρούντο ακόμη υπολείμματα τριχωμάτων των κεφαλών των θυμάτων, αίτινες είχον καταθραυσθή δια κτυπημάτων, δωμάτια, οι τάπητες των οποίων, αι ψάθαι και τα προσκεφάλαια ήσαν καλυμένα με το αίμα των σφαγέντων, τοίχους δεικνύοντας τους τύπους των όλων, δια των οποίων μια γυνή και εν παιδί είχον σταυρωθή.

Η ιταλική εφημερίδα Il Secolo XIX περιγράφει την επιδρομή των Βουλγάρων:

Οι κάτοικοι έντρομοι συλλέξαντες ό,τι πολύτιμον είχον ήρχισαν να φεύγωσιν προς Καβάλαν και άλλοι δια της κοίτης του ξεροχείμαρρου προς τα όρη. Εκατοντάδες τινές εκλείσθησαν εντός των οικιών. Αίφνης ενεφανίσθη βουλγαρικό ιππικό και ήρχισε λυσσώδη καταδίωξη των φευγόντων. 400 Βούλγαροι στρατιώτες εισήρχοντο με «εφ’ όπλου λόγχη», ακολουθούμενοι υπό δύο αμαξών, φορτωμένων με πετρέλαιον. Το ιππικό εξ 120 ανδρών υπό των Μπίρνεφ και Συμεώνωφ κατεδίωκαν τους φεύγοντας , άνδρας, γυναίκες και παιδιά ρίπτοντες αυτούς καταγής διά σπαθισμών.

Τις βουλγαρικές ωμότητες εκθέτει και ο απεσταλμένος της ρωσικής εφημερίδας Ρούσκιε Ούτρο, Βλαντιμίρ Τορνόφ:

Αι ανθρωποθυσίαι αι διαπραχθείσαι υπό των Βουγκάρων υπήρξαν φρικαλέαι. Εκατοντάδες αθώων πολιτών κατεσφάγησαν, αι δε διαρπαγαί υπήρξαν κολοσσιαίαι. Είδομεν κατά γής εν μέσω ερειπίων χρηματοκιβώτια βιαίως διερρηγμένα, ραπτομηχανάς κατεστραμμένας […] Γυναίκες εθρήνων πικρώς και συνέστρεφον τας χείρας εξ απογνώσεως. Είδον ιδίοις οφθαλμοίς παιδία πληγέντα δια λογχισμών. Εις πλείστα μέρη συνηντήσαμεν σωρούς πτωμάτων εκτεθειμένων εις τον καύσωνα του ηλίου και άλλα πτώματα κατά το ήμισυ ξεθαμμένα και των οποίων οι πόδες, η κεφαλή και αι χείρες προέβαλον φρικαλέας εκ της γης…

ΠΗΓΗ: sansimera.gr
Αναρτήθηκε από ΧΑΚ στις 7:32 π.μ. 
http://infognomonpolitics.blogspot.com/2019/06/blog-post_516.html

«Ιερές» βόμβες από τον Μητροπολίτη Σεραφείμ κατά της κυβέρνησης Σε άμεσο κίνδυνο η θρησκευτική ειρήνη, λέει ο Μητροπολίτης Πειραιώς

Μάνος Χαραλαμπάκης

Λεβέντης: Θα δώσουμε ψήφο εμπιστοσύνης σε οποιαδήποτε κυβέρνηση εφόσον δεχθεί τις προτάσεις μας

Αναμένει πρωτιά ΝΔ αλλά όχι αυτοδυναμία


ΠΟΛΙΤΙΚΗ
10:12
30/06/2019


Ευνοϊκή συγκυρία για την΄Ένωση Κεντρώων «βλέπει» ο πρόεδρος του κόμματος Βασίλης Λεβέντης, ο οποίος εμφανίστηκε αισιόδοξος για το εκλογικό αποτέλεσμα στις εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Λεβέντης σημειώνει ότι η ζημιά στις ευρωεκλογές για το κόμμα του προκλήθηκε από το γεγονός ότι κατέβηκαν πολλά κόμματα τα οποία «διεκδίκησαν ψήφους από τον επονομαζόμενο και πατριωτικό χώρο».
Πάρα ταύτα ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων εκτιμά ότι «η αποχή θα είναι ο μεγάλος νικητής των εκλογών», εξηγώντας ότι αφενός ο πολύς κόσμος δύσκολα θα πάει να ψηφίσει γιατί είναι καλοκαίρι και αφετέρου γιατί ένας αριθμός πολιτών εργάζονται στον τουριστικό τομέα.
Ο κ. Λεβέντης θεωρεί βέβαιο ότι η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα καταφέρουν να πάρουν την πρώτη θέση αλλά όχι και την αυτοδυναμία και προσθέτει: «Αναγκαστικά, λοιπόν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα αναζητήσει συμμαχίες στον αμέσως επόμενο διαθέσιμο που είναι το ΠΑΣΟΚ. Διαθέτουν άλλωστε και τη σχετική εμπειρία. Εμείς θα στηρίξουμε με ψήφο εμπιστοσύνης την οποιαδήποτε κυβέρνηση προκύψει εφόσον δεχθεί να εφαρμόσει τις προτάσεις μας».
Ερωτηθείς για το αν υπάρχουν προγραμματικές συγκλίσεις με τα κόμματα με τα οποία κατεβαίνει συνεργαζόμενη η Ένωση Κεντρώων, ο κ. Λεβέντης δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Συνεργαζόμενα κόμματα αντιπροσωπεύουν τις διαφορετικές τάσεις και ανησυχίες μέσα στην Ένωση Κεντρώων. ... Όλα αυτά τα πολιτικά κόμματα βρήκαν το σπίτι τους στην Ένωση Κεντρώων».
Τέλος, σχολιάζοντας το πρόγραμμα της ΝΔ, ο Βασίλης Λεβέντης εκτιμά: «Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπόσχεται παροχές άμεσα. Άρα θα πρέπει να φορολογήσει επιβάλλοντας νέα σκληρά μέτρα. Και αυτό θα το κάνει για να μειώσει τον ΕΝΦΙΑ και να μειώσει τη φορολογία. Δεν θα καταφέρει τίποτα παραπάνω από ό,τι έχει καταφέρει ο Αλέξης Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ»
https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/5083704/leventis-tha-dosoyme-psifo-empistosynis-se-opoiadipote-kyvernisi-efoson-dechthei-tis-protaseis-mas

Γερμανός ιστορικός: Οι απαιτήσεις της Ελλάδας για τις πολεμικές αποζημιώσεις είναι δικαιολογημένες Δεν υπάρχει παραγραφή στο διεθνές δίκαιο, ξεκαθαρίζει ο Καρλ Χάιντς Ροτ

30/06/2019


«Οι Γερμανοί λεηλάτησαν συστηματικά και κατέστρεψαν υλικά την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κατοχής από τον Απρίλιο του 1941 έως τον Οκτώβριο του 1944. Κατάσχεσαν τις συγκομιδές καπνού και έθεσαν τη βιομηχανία, στο βαθμό που ήταν σημαντική για τη γερμανική αμυντική βιομηχανία, υπό τον έλεγχό τους. Τα τρία τέταρτα του ελληνικού εμπορικού στόλου κατασχέθηκαν ή καταστράφηκαν από τους Γερμανούς κατά την αποχώρησή τους. Η λεγόμενη πολιτική της καμένης γης οδήγησε τελικά στην σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή των υποδομών της ελληνικής οικονομίας», τονίζει ο Καρλ Χάιντς Ροτ, Γερμανός ιστορικός και συνιδρυτής του Ιδρύματος Κοινωνικής Ιστορίας, σε συνέντευξή του στην «Weser Kurier», αποσπάσματα της οποίας αναμεταδίδει το ΑΜΠΕ.
Αναφερόμενος στην «τεράστια δημογραφική καταστροφή», όπως την χαρακτηρίζει η εφημερίδα της Βρέμης, λέει ότι «οι Γερμανοί σκότωσαν τουλάχιστον 330.000 αμάχους κατά τη διάρκεια της κατοχής, 140.000 άνθρωποι πέθαναν από την πείνα, περισσότεροι από 90.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν είτε όντας όμηροι, είτε ως αντίποινα εναντίον του άμαχου πληθυσμού στις αγροτικές περιοχές. 59.000 μέλη των εβραϊκών κοινοτήτων εκτοπίστηκαν».
Στο ερώτημα εάν η αξίωση του ελληνικού κοινοβουλίου να απαιτηθούν από την Γερμανία πολεμικές αποζημιώσεις ύψους 280 δισ. ευρώ είναι δικαιολογημένη, ο κ. Ροτ απαντά: «Ναι, τόσο πολιτικά όσο και από απόψεως διεθνούς δικαίου και μάλιστα χωρίς κανένα περιορισμό» και προσθέτει ότι για την Ελλάδα «είναι θέμα αρχής, δεν πρόκειται μόνο για τα χρήματα. Η (δε) Γερμανία οφείλει τις αποζημιώσεις και πρέπει να τεθεί προ των ευθυνών της οφειλής της».
Στο ερώτημα εάν έχουν παραγραφεί οι ελληνικές αξιώσεις μετά από 70 χρόνια απαντά αρνητικά, διότι «στο διεθνές δίκαιο, δεν υπάρχει παραγραφή» και τονίζει ότι «η γερμανική κυβέρνηση βλέπει μεν το θέμα διαφορετικά και θεωρεί το θέμα λήξαν νομικά και πολιτικά, όμως δεν έχει λήξει. Κατά τη δεκαετία του 1950 υπήρξαν ορισμένες διεθνείς συνθήκες, στις οποίες αναφέρεται ότι η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας καταβάλλει μερικώς αποζημίωση, αλλά το ζήτημα πρέπει να αποσαφηνιστεί σε μια γενική διάσκεψη ή στα πλαίσια μιας συνθήκης ειρήνης. Όταν το 1990 συνήφθη η de facto συνθήκη ειρήνης, δηλαδή η λεγόμενη "Συνθήκη 2+4", σε συνάρτηση με τη διαδικασία ενοποίησης της Γερμανίας, το θέμα των αποζημιώσεων εξαιρέθηκε. Παρ' όλα αυτά, η γερμανική κυβέρνηση λέει ότι με αυτή τη σύμβαση το θέμα αποζημιώσεων τελικά διευθετήθηκε. Μέχρι το 1990, λοιπόν, "παρηγοριά" και μετά το 1990 "όλα τελείωσαν". Αυτό δεν είναι όμως βάσιμο από απόψεως διεθνούς δικαίου. Η Ελλάδα δεν υπέγραψε αυτή τη σύμβαση και δεν καθόταν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ως εκ τούτου, η Συνθήκη δεν ισχύει για την Ελλάδα».
Ο κ. Ροτ χαρακτηρίζει επίσης «ελεημοσύνη» τα καταβληθέντα στα επιζώντα θύματα 115 εκ. μάρκα, «ποσόν το οποίο αντιστοιχεί σε μόλις 300 μάρκα κατά κεφαλήν με σημερινούς υπολογισμούς», όπως λέει. Το συνολικό ποσό των 280 δισεκατομμυρίων ευρώ που εκτιμά το ελληνικό Ελεγκτικό Συνέδριο ότι οφείλει η Γερμανία στην Ελλάδα θεωρεί ότι βασίζεται σε διασωθέντα αρχεία, τα οποία έλεγξαν οι ίδιοι (ενν. το Ίδρυμα Κοινωνικής Ιστορίας) λεπτομερώς και «μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τα στοιχεία που συγκέντρωσε».
Το γεγονός ότι ο ίδιος και οι συνάδελφοί του υπολογίζουν το ύψος της γερμανικής οφειλής σε 190 δισ. ευρώ αντί των 280 που το υπολογίζουν οι Έλληνες το εξηγεί ως εξής: «Το πρόβλημα βρίσκεται στο γεγονός ότι οι Έλληνες ειδικοί υπολογίζουν τις πολεμικές αποζημιώσεις ως μη αποπληρωμένο δάνειο το οποίο τοκίζεται. Το ορθό για να βρούμε την σημερινή αξία της είναι να ξεκινήσουμε από τον πληθωρισμό. Γι' αυτό και ο δικός μας υπολογισμός είναι χαμηλότερος, αλλά ανέρχεται πάντως στα 190 δισ. ευρώ.»
Στο ερώτημα εάν είναι ρεαλιστικό να δοθεί ένα τέτοιο ποσόν στην Ελλάδα, ο κ. Ροτ απαντά αρνητικά, διότι και μια σειρά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες «θα διεκδικούσαν ανάλογα τεράστια ποσά και το σύνολο θα ήταν γιγαντιαίο. Συνεπώς, το ποσό πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης έτσι ώστε να είναι εφικτό». Προτείνει, λοιπόν, την εξόφληση των αποζημιώσεων εντός 15-20 ετών με παράλληλη μείωση της οφειλής στο 1/3 , δηλαδή να καταβληθούν τελικά 60-70 δισ. ευρώ, ώστε να είναι εφικτή η αποπληρωμή τους.
Τέλος, για να έχει η Ελλάδα μια ρεαλιστική δυνατότητα να εισπράξει τις αποζημιώσεις θεωρεί ότι πρέπει «να συμπήξει κοινό μέτωπο με τις άλλες χώρες που έχουν ανάλογες αξιώσεις και να ασκήσουν από κοινού πολιτική πίεση, επειδή η γερμανική κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη μέχρι στιγμής να συζητήσει. Εάν οι πληγείσες χώρες ενεργήσουν με επιδεξιότητα, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας θα πρέπει τελικά να υποχωρήσει από το κατηγορηματικό "όχι" της».
https://www.newsbeast.gr/world/arthro/5083692/germanos-istorikos-oi-apaitiseis-tis-elladas-gia-tis-polemikes-apozimioseis-einai-dikaiologimenes

Σύνοδος Κορυφής: Βίσεγκραντ εναντίον όλων

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες στις Βρυξέλλες κλήθηκαν να επιλέξουν τα πρόσωπα που θα αναλάβουν τα κορυφαία αξιώματα της ΕΕ, μετά από δύο Συνόδους Κορυφής χωρίς να έχει επιτευχθεί συμφωνία.


Μεγάλος στόχος της Συνόδου Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Βρυξελλών, να βρεθεί κοινός τόπος για τα πρόσωπα που θα αναλάβουν τα κορυφαία αξιώματα της ΕΕ. Η κρίσιμη Σύνοδος ξεκίνησε την Κυριακή, τρεις ώρες μετά την προγραμματισμένη έναρξή της.
Νωρίτερα, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ πραγματοποίησε κατ' ιδίαν συναντήσεις με ηγέτες καθώς και με ομάδες αρχηγών για την επίτευξη συμφωνίας. Τελευταίες ήταν οι διαβουλεύσεις που είχε με εκπροσώπους του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κομμάτος.

Την ίδια ώρα, ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, συναντήθηκε με τον Πορτογάλο ομόλογό του, Αντόνιο Κόστα, στο περιθώριο της έκτακτης συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και συζήτησαν σχετικά με την υποψηφιότητα του Φρανς Τίμερμανς για τη θέση του προέδρου της Κομισιόν. Ο κ. Τσίπρας έχει επιμείνει σταθερά στην ανάγκη να αναλάβει τη θέση του πρόεδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μια προσωπικότητα που ενώνει και δεν διχάζει την ΕΕ σε Βορρά και Νότο, και τάσσεται ενάντια στη συνέχιση των πολιτικών λιτότητας και της ξενοφοβίας.
"Συμφωνήσαμε, να δώσουμε σήμερα μαζί τη μάχη, για να τερματιστεί η 15χρονη κυριαρχία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην προεδρία της Κομισιόν, στηρίζοντας την υποψηφιότητα του Φρανς Τίμερμανς", έγραψε χαρακτηριστικά σε ανάρτησή του στο twitter ο κ. Τσίπρας.

Από τη δική της μεριά, η Άγγελα Μέρκελ προιδέασε για το κλίμα, αναφέροντας πως οι διαπραγματεύσεις θα είναι σκληρές. Η κ. Μέρκελ δήλωσε ότι οι συνομιλίες για τον διορισμό νέου προέδρου της Κομισιόν στην θέση του Ζαν Κλοντ Γιουνκέρ αλλά και για τις άλλες θέσεις κλειδιά (πρόεδροι Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας) "δεν θα είναι εύκολες", δίνοντας το κλίμα, την ώρα που στελέχη και από το κόμμα της αντιδρούν για την απόσυρση της υποψηφιότητας Βέμπερ, όπως έγραφε χθες το Politico.
Στο ήδη τεταμένο κλίμα προστέθηκε και η επιστολή του Βίκτορ Όρμπαν, ο οποίος σε κείμενό του προς τον Ζοζέφ Ντολ, πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, διαμαρτυρόμενος για το ενδεχόμενο διορισμό του Τίμερμανς χαρακτήριζε την όλη προοπτική ως "ιστορικό λάθος".
Όπως άλλωστε μετέδωσε το Reuters, και οι ηγέτες των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης - όπως της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Τσεχίας - εξέφρασαν σοβαρές ενστάσεις για την επιλογή του Ολλανδού υποψήφιου των Σοσιαλιστών – Δημοκρατών.

Ο ρόλος του Βέμπερ

Θυμίζουμε πως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι υπεύθυνο να προτείνει τα πρόσωπα για τέσσερα από τα κορυφαία αξιώματα της ΕΕ- συμπεριλαμβανομένου του προέδρου της Κομισιόν και του προέδρου της ΕΚΤ.
Από τη στιγμή που ο Μάνφρεντ Βέμπερ τέθηκε ουσιαστικά εκτός διαδοχής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ στην προεδρία της Κομισιόν, υπάρχει η προοπτική να αναλάβει είτε την προεδρία του ευρωκοινοβουλίου, είτε να είναι πρώτος αντιπρόεδρος της Κομισιόν.
Η Μέρκελ μπλόκαρε την υποψήφια των Φιλελευθέρων, τη Δανή επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Φεστάγκερ, κάτι που έκανε τον Τίμερμανς να φαντάζει επικρατέστερος. Από τη δική του μεριά, ο πρόεδρος Μακρόν δεν επιθυμούσε εξ αρχής τον Βέμπερ ως επικεφαλής της Κομισιόν, ασκώντας το δικό του βέτο.
Για να έχουμε πρόεδρο της Κομισιόν, σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε να προκύψει η υποστήριξη τουλάχιστον του 72% των κρατών μελών της Ε.Ε., τα οποία θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 65% του ευρωπαϊκού πληθυσμού.
Όσον αφορά τον διάδοχο του Μάριο Ντράγκι στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η απόφαση αναμένεται να ληφθεί σε δεύτερο χρόνο, λόγω της έλλειψης συναίνεσης.

Ταγιάνι: Το ΕΚ στηρίζει Βέμπερ

Την άποψη ότι τη θέση του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρέπει να πάρει ο κορυφαίος υποψήφιος του κόμματος που ήρθε πρώτο τις Ευρωεκλογές, δηλαδή ο Μάνφρεντ Βέμπερ, επανέλαβε πάντως ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Αντόνιο Ταγιάνι σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μετά τη συμμετοχή του στο πρώτο μέρος της συνόδου κορυφής.
Ο ίδιος σημείωσε ότι ενημέρωσε τους ηγέτες πως η θέση του ΕΚ δεν έχει διαφοροποιηθεί. "Τα άλλα κόμματα είναι λογικό να υποστηρίζουν τους δικούς τους υποψήφιους. Ωστόσο με αυτό δε γίνεται σεβαστή η αρχή του κορυφαίου υποψήφιου. Σύμφωνα με αυτήν την αρχή ο υποψήφιος που ηγείται της λίστας στο κόμμα που κερδίζει τις εκλογές παίρνει τη θέση του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ακόμα και αν δεν είναι νομικά υποχρεωτικό", δήλωσε ο Α. Ταγιάνι.

Αναλυτικά η διαδικασία για την κάθε θέση είναι η εξής:

- Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
Σύμφωνα με τις Συνθήκες (άρθρο 15.5), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκλέγει τον Πρόεδρό του με ειδική πλειοψηφία. Ο πρόεδρος κατέχει τη θέση για μια θητεία 2,5 ετών, ανανεώσιμη μία φορά.
- Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η διαδικασία ορισμού του Προέδρου της Επιτροπής για τα επόμενα πέντε έτη ορίζεται στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το άρθρο 17.7 αναφέρει: "λαμβάνοντας υπόψη τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μετά από τις κατάλληλες διαβουλεύσεις, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποφασίζοντας με ειδική πλειοψηφία, προτείνει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποψήφιο για την προεδρία της Επιτροπής.
Ο υποψήφιος αυτός εκλέγεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με πλειοψηφία των μελών του. Εάν δεν αποκτήσει την απαιτούμενη πλειοψηφία, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποφασίζοντας με ειδική πλειοψηφία, προτείνει, εντός προθεσμίας ενός μηνός, νέο υποψήφιο που θα εκλεγεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σύμφωνα με την ίδια διαδικασία. Επιπλέον, η "δήλωση 11" της Συνθήκης επισημαίνει ότι "το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι από κοινού υπεύθυνοι για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας που οδηγεί στην εκλογή του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πριν από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου θα διεξαγάγουν έτσι τις απαιτούμενες διαβουλεύσεις στο πλέον κατάλληλο πλαίσιο".
Υπενθυμίζεται ότι κατά την άτυπη σύνοδο των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ στις 23 Φεβρουαρίου 2018, οι ηγέτες της ΕΕ συζήτησαν τους διορισμούς, μσυμπεριλαμβανομένης της λεγόμενης διαδικασίας "Spitzenkandidaten". Μετά τη σύνοδο κορυφής, ο Πρόεδρος Τουσκ δήλωσε ότι υπήρξε συμφωνία μεταξύ των ηγετών ότι "δεν θα μπορούσε να υπάρξει αυτόματη διαδικασία". Κατά τη Συνθήκη είναι σαφής για την αυτόνομη αρμοδιότητα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να ορίσει τον υποψήφιο, λαμβάνοντας υπόψη τις ευρωπαϊκές εκλογές και έχοντας προβεί στις κατάλληλες διαβουλεύσεις.
- Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο διορίζει τον Πρόεδρο της ΕΚΤ για περίοδο οκτώ ετών. Συμβουλεύεται επίσης το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ (αποτελούμενο από τα 6 μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής και τους διοικητές των κεντρικών τραπεζών των 19 χωρών της ζώνης του ευρώ). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο λαμβάνει την απόφασή του με ειδική πλειοψηφία. Η διαδικασία αυτή καθορίζεται στο άρθρο 283 της Συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ (ΣΛΕΕ).
- Ύπατη Εκπρόσωπος της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο διορίζει, με ειδική πλειοψηφία και με τη συμφωνία του Προέδρου της Επιτροπής, τον Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας (άρθρο 18 παράγραφος 1). Ο Ύπατος Εκπρόσωπος, ο οποίος διορίζεται για πέντε έτη, είναι επίσης αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η δήλωση 6 της Συνθήκης ορίζει ότι "κατά την επιλογή των προσώπων που καλούνται να ασκούν τα καθήκοντα του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του Προέδρου της Επιτροπής και του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας, πρέπει να ληφθούν δεόντως υπόψη και να γίνουν σεβαστές η γεωγραφική και δημογραφική ποικιλομορφία της Ένωσης και των κρατών μελών της".
Υπάρχουν επίσης γενικότερες διατάξεις στις Συνθήκες σχετικά με την ανάγκη διασφάλισης της ισορροπίας μεταξύ των φύλων. Στο Σίμπιου, ο Πρόεδρος Τουσκ ξεκαθάρισε ότι "το πνεύμα της Συνθήκης είναι επίσης σημαντικό όταν πρόκειται για την ισότητα των φύλων καθώς και για την πολιτική ισορροπία".

https://www.news247.gr/kosmos/synodos-koryfis-visegkrant-enantion-olon.7467806.html

Μυστήριο με ισχυρή έκρηξη στα κατεχόμενα - Συνετρίβη άγνωστο αντικείμενο

Σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια πρόκειται είτε για αεροσκάφος είτε για κάποιον πύραυλο - Ο τουρκοκύπριος ηγέτης συνδέει το συμβάν με τον πόλεμο στη Συρία.

Ισχυρές εκρήξεις ακούστηκαν τα ξημερώματα της Δευτέρας στα κατεχόμενα, περίπου 20 χιλιόμετρα βόρεια της Λευκωσίας, όπου συνετρίβη απροσδιόριστης ταυτότητας αντικείμενο που πιστεύεται ότι ήταν είτε αεροσκάφος, επανδρωμένο ή μη επανδρωμένο, ή πύραυλος, πάντως δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός στο έδαφος, σύμφωνα με τουρκοκύπριους αξιωματούχους που επικαλείται το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς.

Ο Μουσταφά Ακιντζί, ο τουρκοκύπριος ηγέτης, συνέδεσε το συμβάν με τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην εμπόλεμη Συρία.

Αξιωματούχοι εξετάζουν τα συντρίμμια στον τόπο της συντριβής, στην περιοχή που αποκαλείται από τις αρχές στα κατεχόμενα Τασκένδη — σ.σ. η κυπριακή εφημερίδα Πολίτης ανέφερε στην ηλεκτρονική της έκδοση ότι το συμβάν σημειώθηκε στον Πενταδάχτυλο, στην περιοχή Βουνό — ενώ, σύμφωνα με τον Κουντρέτ Εζερσάι, τον λεγόμενο υπουργό Εξωτερικών της τουρκοκυπριακής κυβέρνησης, που αναγνωρίζεται μόνο από την Τουρκία, δεν είναι σαφές σε τι οφείλεται η συντριβή.

«Τα πρώτα ευρήματα υποδεικνύουν ότι το αντικείμενο που προκάλεσε την έκρηξη ήταν είτε αεροσκάφος που μετέφερε εκρηκτικά, ή κάποιο εκρηκτικό (σ.σ. πύραυλος). Οι ετικέτες και άλλα στοιχεία στα συντρίμμια θα μας επιτρέψουν να κατανοήσουμε τι ακριβώς συνέβη σύντομα», ανέφερε ο Εζερσάι.
«Κατά πληροφορίες που έλαβα από στρατιωτικούς μας, αιτία του ατυχήματος δεν ήταν» η πτώση «ελικοπτέρου» ή άλλου τουρκοκυπριακού αεροσκάφους, ανέφερε ο ίδιος.
Σύμφωνα με κυπριακά ΜΜΕ, κάτοικοι είδαν ένα φως στον ουρανό και κατόπιν ακούστηκαν τουλάχιστον τρεις ισχυρές εκρήξεις.
Ο Ακιντζί δήλωσε ότι «είναι προφανές πως δεν πρόκειται για κάτι που προέρχεται από το δικό μας έδαφος (...). Είναι μάλλον κάτι που συνδέεται (...) με τον πόλεμο στην περιοχή και κατέπεσε στο έδαφός μας», πρόσθεσε.
Η Κύπρος βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τη Συρία. Ισραηλινά μαχητικά έπληξαν νωρίτερα θέσεις του συριακού στρατού στη Χομς και στη Δαμασκό, εξαπολύοντας μια επιδρομή που είχε αποτέλεσμα να σκοτωθούν τουλάχιστον 4 άμαχοι και να τραυματιστούν άλλοι 21, σύμφωνα με έναν απολογισμό που μεταδόθηκε από συριακά κρατικά ΜΜΕ.
https://www.news247.gr/kosmos/mystirio-me-ischyri-ekrixi-sta-katechomena-synetrivi-agnosto-antikeimeno.7467832.html