Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014

Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα…

Στέλλα Π. Βουτσά
Πτυχιούχος Ελληνικής και Ισπανικής Φιλολογίας, Διδάκτωρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Καθηγήτρια Φιλόλογος στο Γυμνάσιο Kαλυθιών Ρόδου

Σαν να’ χαν ποτέ τελειωμό τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου
Αλ. Παπαδιαμάντης, «Το μοιρολόγι της φώκιας»

Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδελφοί, όπου και να θολώνει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη
Οδυσσέας Ελύτης, «Η μαγεία του Παπαδιαμάντη»


Κάθε φορά που πλησιάζουν τα Χριστούγεννα έρχεται στο νου μου η σεβάσμια μορφή του μεγάλου μας πεζογράφου, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Αυτό συμβαίνει, γιατί τα χριστουγεννιάτικά του διηγήματα συνόδευαν πάντα τις διακοπές μου ως μαθήτρια. Όσο για τώρα, ως καθηγήτρια και υπεύθυνη της Δανειστικής Βιβλιοθήκης του σχολείου μου, τα προτείνω πάντα στους μαθητές μου για ευχάριστο και εποικοδομητικό χριστουγεννιάτικο ανάγνωσμα.

Οι αναμνήσεις όμως δεν τελειώνουν εδώ. Ήμουν μαθήτρια του 3ου Γυμνασίου και 3ου Λυκείου Βόλου και θυμάμαι σχολικές μας εκδρομές στο τέλος της χρονιάς στο νησί της Σκιάθου. Το καράβι που μας πήγαινε εκεί είχε το όνομά του, λεγόταν «Παπαδιαμάντης». (Δεν ξεχνώ πόσο λυπήθηκα όταν έμαθα ότι αποσύρθηκε και αντικαταστάθηκε από κάποιο άλλο, με όνομα πιο «μοντέρνο», «Express Σκιάθος»). Η κεντρική οδός του νησιού έχει κι αυτή το όνομά του, «οδός Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη». Εκεί άλλωστε βρίσκεται και το σπίτι-μουσείο του, που ποτέ δεν παραλείπαμε να επισκεφτούμε με τους καθηγητές.

Το σπίτι εκείνο μάς μετέδιδε το δέος της σεπτής και ταπεινής φυσιογνωμίας του, που τόσο στερημένα πέρασε εν ζωή.

Το όνομα και το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, λοιπόν, είναι άρρηκτα δεμένα με την ιδιαίτερη πατρίδα του, το νησί της Σκιάθου. Με τέτοιου είδους λογοτέχνες, όπως ο Παπαδιαμάντης, που έχουν ταυτίσει τη ζωή και το έργο τους με την ιδιαίτερη πατρίδα τους, συμβαίνει το εξής παράδοξο: ενώ σε μια πρώτη ματιά φαίνονται βαθιά τοπικοί, σε μια δεύτερη εξέταση συνειδητοποιεί κανείς ότι ουσιαστικά πρόκειται για συγγραφείς παγκόσμιους και διαχρονικούς.

Δηλαδή, αντλούν την έμπνευσή τους από τον τόπο καταγωγής τους και περιγράφουν τα ήθη και την ανθρωπογεωγραφία του τόπου τους, αλλά ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, εκεί που θα περίμενε κανείς ότι η ιστορία της λογοτεχνίας θα τους ξεχνούσε ως τοπικιστές, αποκτούν μια οικουμενικότητα και γίνονται οι πιο κλασικοί και πολυδιαβασμένοι και μεταφρασμένοι συγγραφείς.

Αρκεί να φέρει ο αναγνώστης στο νου του τα διάσημα «αχώριστα δίδυμα»: Καβάφης-Αλεξάνδρεια, Καζαντζάκης-Κρήτη, Πεσσόα-Λισσαβώνα, Τζόυς-Δουβλίνο, Κάφκα-Πράγα και θα καταλάβει τι ακριβώς εννοώ.

Η θεωρία της λογοτεχνίας και ειδικότερα ο κλάδος της Συγκριτικής Λογοτεχνίας μάς έχει λύσει σήμερα αυτό το παράδοξο: για να είναι ένας λογοτέχνης διαχρονικός και οικουμενικός, για να μπορεί να μιλήσει στις ψυχές των ανθρώπων όλων των εποχών και των χωρών, πρέπει πρώτα από όλα να έχει κατανοήσει τη βαθύτερη ουσία του τόπου του και του καιρού του. Αφού λοιπόν καταλάβει μέχρι το μεδούλι τα βαθιά χαρακτηριστικά και τα ήθη της φυλής του, μόνο τότε θα μπορεί να λέγεται και κλασικός, δηλαδή διαχρονικός και διατοπικός συγγραφέας.

Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με τον Παπαδιαμάντη. Ο ιστορικός της λογοτεχνίας μας, ο Λίνος Πολίτης, σημειώνει στο ανεπανάληπτο έργο του, στην Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτενίας, ότι ο Παπαδιαμάντης  έχει συλλάβει μερικά βασικά, αν και όχι τόσο ευκολοσύλληπτα, χαρακτηριστικά του νεοελληνικού χαρακτήρα. Με αυτό τον τρόπο, διαμορφώνει στα έργα του αυτό που θα ονομάζαμε νεοελληνική λαϊκή μυθολογία. Τι περιλαμβάνει αυτή η μυθολογία; Μα φυσικά τους ταπεινούς ανθρώπους του νησιού του, μπορεί κάποιες φορές πονηρούς, αλλά πάντα καλόκαρδους: βοσκοί, κοπέλες, χήρες, ναύτες, καπετάνιοι απαρτίζουν την πινακοθήκη των χαρακτήρων του.

Τα διηγήματά του που ξεπερνούν τα 200, προϊόν μιας εικοσαετίας, πλημμύρισαν την τότε Αθήνα με τους ταπεινούς ήρωες και τα γνήσια λαϊκά ήθη της πατρίδας του.1
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε ότι ο Παπαδιαμάντης είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ηθογραφίας, μιας λογοτεχνικής και γενικότερα πνευματικής τάσης που αναπτύχθηκε μετά το 1880.

Το περιοδικό Εστία συγκεκριμένα, προκήρυξε διαγωνισμό το 1883 για τη συγγραφή διηγήματος με το χαρακτηριστικό όρο το θέμα να έχει «υπόθεσιν ελληνικήν». Έτσι, στα πλαίσια αυτής της τάσης θα γραφούν τα λεγόμενα ηθογραφικά διηγήματα, στα οποία έχουμε πιστή παρουσίαση της ζωής στην ελληνική ύπαιθρο και στο ελληνικό χωριό με τις τοπικές παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα, το χαρακτήρα και τη νοοτροπία του ελληνικού λαού.

Οι ήρωες θα είναι απλοί άνθρωποι. Στο ίδιο πλαίσιο με το ηθογραφικό διήγημα θα εγκαινιαστούν και οι σπουδές της Λαογραφίας με πρωτοπόρο μια κορυφαία προσωπικότητα: το Νικόλαο Πολίτη.

Ο Παπαδιαμάντης ήταν προσηλωμένος στον κόσμο της παράδοσης και της ορθοδοξίας, των ακατάλυτων δηλαδή ελληνικών αξιών. Αντιστεκόταν στην εισβολή των δυτικών προτύπων, στον αθεϊσμό, στους συρμούς, χωρίς να φοβάται μήπως τον θεωρήσουν οπισθοδρομικό. Κι έχει μείνει για πάντα στην ιστορία της λογοτεχίας μας ως ο υμνητής της ελληνικής παράδοσης, ο ζωγράφος του ελληνικού νησιού, αφού τα διηγήματά του εμπνέονται από τα προσωπικά βιώματα και τις εμπειρίες του στη Σκιάθο. Το νησί του θα αποτελέσει, λοιπόν, το φυσικό πλαίσιο και οι συγχωριανοί του τις τυπικές υπάρξεις των έργων του. Πρόκειται για έναν κόσμο ανέπαφο, γεμάτο απλότητα και πίστη.2

Εξαίρεση σε αυτόν τον κόσμο αθωότητας αποτελεί η Φόνισσα, ένα δυνατό και σύνθετο ψυχογραφικό έργο, έντονα επηρεασμένο από το Έγκλημα και Τιμωρία του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. (Θυμίζουμε εδώ ότι ο Παπαδιαμάντης είχε μεταφράσει το Έγκλημα και Τιμωρία3 και είχε προβληματιστεί σοβαρά για τα ζητήματα του εγκλήματος και της τιμωρίας, του ατόμου και της κοινωνίας, της ανθρώπινης και της θεϊκής δικαιοσύνης, καθώς και της διερεύνησης της ψυχολογίας του δολοφόνου που θίγει ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας.)

Η πρωταγωνίστρια του Παπαδιαμάντη, η Φραγκογιαννού, «η γυναίκα με την αβυσσαλέα ψυχολογία», όπως τη χαρακτηρίζει μοναδικά ο Λίνος Πολίτης, είναι ένα πρόσωπο αινιγματικό κι ολότελα ξένο από τους αφελείς νησιώτες.

Εξήντα χρονών πια, «εξηκοντούτις» όπως μας λέει ο συγγραφέας, καθώς κάνει έναν απολογισμό της ζωής της, διαπιστώνει πως δεν είχε κάνει τίποτε άλλο από το να υπηρετεί τους άλλους: αρχικά τους γονείς της, στη συνέχεια τον άντρα της, μετά τα παιδιά της και τώρα τα παιδιά των παιδιών της. Ας αφήσουμε όμως την πένα του Παπαδιαμάντη να μας διηγηθεί με τον ανεπανάληπτο τρόπο της:

«Η Χαδούλα, η λεγόμενη Φράγκισσα, ή άλλως Φραγκογιαννού, ήτο γυνή σχεδόν εξηκοντούτις, καλοκαμωμένη, με αδρούς χαρακτήρας, με ήθος ανδρικόν, και με δύο μικράς άκρας μύστακος άνω των χειλέων της. Εις τους λογισμούς της, συγκεφαλαιούσα όλην την ζωήν της, έβλεπεν ότι ποτέ δεν είχε κάμει άλλο τίποτε ειμή να υπηρετή τους άλλους.

Όταν ήτο παιδίσκη, υπηρέτει τους γονείς της. Όταν υπανδρεύθη, έγινε σκλάβα του συζύγου της - και όμως, ως εκ του χαρακτήρος της και της αδυναμίας εκείνου, ήτο συγχρόνως και κηδεμών αυτού. Όταν απέκτησε τέκνα, έγινε δούλα των τέκνων της. Όταν τα τέκνα της απέκτησαν τέκνα, έγινε πάλιν δουλεύτρια των εγγόνων της.»

Ο Παπαδιαμάντης με μεγάλη δεξιότητα διεισδύει στα μύχια της ψυχής της Φραγκογιαννούς και περιγράφει πώς έχει συσσωρεύσει μέσα της χρόνια καταπίεσης και αδικίας, βιώνοντάς τα όχι μόνο ως προσωπική καταδίκη αλλά –το πιο σημαντικό- ως κοινή γυναικεία μοίρα. Στο σημείο αυτό «ψηλώνει ο νους της» και συλλαμβάνει την ιδέα να σκοτώνει τα μικρά κορίτσια για να τα σώσει από τα βάσανα. Μέσα στη διανοητική της σύγχυση μάλιστα, φτάνει να πιστεύει ότι οι αποτρόπαιες πράξεις της είναι και έργο θεάρεστο! Η πίστη της είναι, όπως λέμε, κακοχωνεμένη.

Η φόνισσα τελικά θα πνιγεί κυνηγημένη από την αστυνομία ζητώντας καταφύγιο σε μια εκκλησιά κοντά στη θάλασσα, «εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου μεταξύ της θείας και της ανθρώπινης δικαιοσύνης».
Δράττομαι της ευκαιρίας, αναφέροντας αυτό το αριστουργηματικό τέλος της Φόνισσας, να μιλήσω λίγο για τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη. Γενικά, θα πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι το θέμα της γλώσσας για ένα συγγραφέα είναι πολύ σημαντικό.

Ο Οδυσσέας Ελύτης στην ομιλία του στην Ακαδημία της Στοκχόλμης το 1979, όταν του δόθηκε το βραβείο Νόμπελ, υπογράμμισε ότι η γλώσσα δεν είναι απλώς ένα μέσο επικοινωνίας. Η γλώσσα αποτελεί «εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών». Η γλώσσα, συμπεραίνει ο Ελύτης, αντιπροσωπεύει ένα ΗΘΟΣ. Κι αυτό το ήθος γεννά υποχρεώσεις.

Το ίδιο ισχύει και για τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη. Έχει το δικό της ήθος και ύφος. Η γλώσσα του, βέβαια, δεν είναι ενιαία, αλλά διακρίνεται στην προσεγμένη και αυστηρή καθαρεύουσα που χρησιμοποιεί στις λυρικές περιγραφές του τόσο των τοπίων όσο και των προσώπων και στη λαϊκή, σχεδόν μαγνητοφωνικά αποτυπωμένη ομιλούμενη λαϊκή γλώσσα, εμπλουτισμένη και με το σκιαθίτικο ιδίωμα που χρησιμοποιεί στους διαλόγους του.

Αυτή η γλώσσα του Παπαδιαμάντη ασκεί τη δική της γοητεία και οποιαδήποτε προσπάθεια για απόδοσή της σε καθαρή νέα ελληνική έχει αποδειχτεί ότι θα ήταν άκαιρη και άστοχη, γιατί ο Παπαδιαμάντης που θα διαβάζαμε σε αυτή την περίπτωση δεν θα ήταν ο ίδιος με αυτόν που μας γοητεύει σήμερα.

Η γλώσσα είναι εκείνη που χαρίζει και αυτή την ιδιαίτερη ατμόσφραιρα, αυτό το μοναδικό ambience των διηγημάτων του Παπαδιαμάντη, που με τόση οξυδέρκεια επισήμανε ο Κωνσταντίνος Τσάτσος. Αξίζει σε αυτό το σημείο για να καταδειχτεί η μοναδικότητα της γλώσσας του να αναφέρουμε μερικά από τα επίθετα των ανεπανάληπτων περιγραφών του:

«το σπήλαιον του θαλασσοπλήγος βράχου»
η «σεληνοφεγγής νυξ»
«βράχοι στίλβοντες εις το φως της σελήνης»…
Δε χωράει αμφιβολία ότι η γλώσσα στον Παπαδιαμάντη είναι πηγή υποβολής, καθηλώνει.

Αναφέραμε πριν τις λυρικές περιγραφές του. Είναι αλήθεια ότι τα διηγήματα του Σκιαθίτη συγγραφέα τα χαρακτηρίζει εκτός από ρεαλισμός και ένας έντονος λυρισμός. Τι εννοούμε με τον όρο λυρισμός; Μα τι άλλο από την ποιητική έκφραση των προσωπικών συναισθημάτων και των ευαισθησιών του συγγραφέα, με άλλα λόγια, μια προσωπική κατάθεση ψυχής.

Ειδικά από το 1900 και μετά ο λυρικός τόνος κυριαρχεί σε διηγήματα-αριστουργήματα της πεζογραφίας μας, όπως το Όνειρο στο Κύμα και ο Ρεμβασμός του Δεκαπενταύγουστου. Πριν από το 1900 ξεχωρίζουν για το λυρισμό τους τα διηγήματα: Ολόγυρα στη λίμνη, με έναν τόνο υποβλητικό, η Νοσταλγός και ο Έρωτας στα χιόνια με τη λυρική του μελαγχολία.

Τι είναι όμως αυτό που κινητοποιεί όλον τούτον τον λυρικό μηχανισμό στην ποιητική πεζογραφία (αξίζει το οξύμωρο) του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη; Το στοιχείο αυτό είναι αναμφισβήτητα η νοσταλγία του για την ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκιάθο και τους ανθρώπους της (ενδεικτικός είναι ο τίτλος του διηγήματός του Η νοσταλγός). Θυμίζουμε την ετυμολογία του όρου νοσταλγία, που έχει επικρατήσει ως λέξη διεθνής: νόστος και άλγος, πόνος της επιστροφής.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα, αυτή η νοσταλγία απασχολεί πολύ τον Παπαδιαμάντη. Άνθρωπος λιτός και συνεσταλμένος, αποφεύγει την κοινωνική ζωή και ακολουθεί εκείνο το επικούρειο «λάθε βιώσας», δηλαδή να περνάς όσο γίνεται πιο απαρατήρητος και αθόρυβος, χωρίς να τραβάς την προσοχή. Πράγματι, ο κυρ Αλέξανδρος αδυνατούσε να προσαρμοστεί στην ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας. Είναι αξιοπερίεργο, μάλιστα, ότι ένιωθε μεγαλύτερη ασφάλεια στους ταπεινούς ανθρώπους του λαού από ότι στους λογοτεχνικούς κύκλους της Αθήνας.

Γενικά, ο κοσμοκαλόγερος προτιμούσε τον απόκοσμο βίο· του άρεσε, για παράδειγμα, να παίρνει μέρος σε κατανυκτικές αγρυπνίες στο ναό του Αγίου Ελισσαίου στο Μοναστηράκι, όπου ήταν δεξιός ψάλτης, με αριστερό τον εξάδερφό του, επίσης Σκιαθίτη, Αλέξανδρο Μωραϊτίδη. Πάντα ντυμένος φτωχικά, περήφανος και αξιοπρεπής, υπέφερε τη φτώχεια του και έβρισκε παρηγοριά στο ψάλσιμο και στο γράψιμο.

Στο τελευταίο συμπεριέλαβε ολόκληρα χωρία από τη βυζαντινή υμνογραφία, κάτι που κάνει και ο Ελύτης στο Άξιον Εστί. Έτσι, η συγγραφή, η καλλιτεχνική δημιουργία για τον Παπαδιαμάντη λειτουργεί θα λέγαμε απελευθερωτικά, σαν ένας λυτρωτικός μηχανισμός, μια θεραπεία, μια παρηγοριά, αυτό που οι ψυχολόγοι ονομάζουν με τον αγγλικό όρο sublimation. Η τέχνη ως θεραπεία, ως λύτρωση της καταπίεσης του ατόμου, η τέχνη ως κατάργηση της μοναξιάς, όπως θα έλεγε ο Νίκος Εγγονόπουλος, η τέχνη ως «νάρκης του άλγους δοκιμές εν φαντασία και λόγω», όπως θα έλεγε ένας Καβάφης.

Σε αυτό το ζοφερό κλίμα της πρωτεύουσας ο Παπαδιαμάντης αναπολεί έναν κόσμο που του ήταν ιδιαίτερα αγαπητός και αναλώνεται ολόκληρος σε αυτή τη νοσταλγία. Σύμφωνα με τον Λίνο Πολίτη και πάλι, αυτή η νοσταλγία είναι η μεγάλη αρετή και συγχρόνως η αδυναμία του. Αυτή κάνει κάποια από τα διηγήματά του να είναι απλώς ένα σκίτσο βιαστικό, ένα στιγμιότυπο.

«Οι ιδέες του συγγραφέα, αδέσμευτες από ένα προκαθορισμένο σχέδιο, ακολουθούν την πορεία του ρεμβασμού. Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η δύναμη του Παπαδιαμάντη βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το ελεύθερο σκιτσάρισμα», σημειώνει με ευστοχία ο Πολίτης.

Η έλλειψη καλλιτεχνικής βούλησης και η χαλαρή κάποιες φορές σύνθεση των διηγημάτων του στάθηκε η αιτία να γίνει το έργο του στόχος αρνητικής κριτικής και απαξίωσης. Για παράδειγμα, ο Κ.Θ. Δημαράς του προσάπτει ότι η τεχνική του είναι μονότονη, τα θέματά του επαναλαμβάνονται ίδια και απαράλλαχτα και ότι ο κόσμος των διηγημάτων του είναι ένας κόσμος κλειστός, ευχάριστος στην πρώτη επαφή, αλλά αποπνικτικός στη διάρκειά του.

Ας κλείσουμε όμως με μια θετική και πολύ γνωστή κριτική στο έργο του Παπαδιαμάντη, η οποία έρχεται από έναν άλλο μεγάλο άνθρωπο των γραμμάτων μας, τον Οδυσσέα Ελύτη. Γράφει, λοιπόν, ο Ελύτης με τη γνωστό του ποιητικό ύφος στο δοκίμιό του Η μαγεία του Παπαδιαμάντη:

«Έτσι κι από ένα μικρό κομμάτι γης μπορεί κανείς να κρίνει και να φανταστεί την έκταση που καταλαμβάνει ολόκληρος ο νησιωτισμός του συγγραφέα μας. Από το ένα μέρος ο πλούτος της χλώρης ασυγκράτητος: βάτα, πολυτρίχια, αγριαμπελιές, αιγοκλήματα, οι αγριελιές, οι ροδιές, οι αμυγδαλιές, οι καστανιές, ένας λαός βαθυπράσινος πλάι στο βαθυκύανο του πελάγους.

Και από το άλλος μέρος, ο λαός ο πραγματικός των ανθρώπων που σμίλεψαν οι αιώνες κι οι άνεμοι, με το καθαρό περίγραμμά τους, τον ορατή ψυχική τους ενδοχώρα και το καθημερινό τυπικό της ζωής τους, μιας ζωής απείραγης ακόμη από τον πολιτισμό...

Και ο λαός αυτός ν’ αναπαράγει, να «παίζει» σε μικρογραφία τα παντοτινά πάθη του ανθρώπου, τις ζήλιες, τους έρωτες, τις φιλοδοξίες, τα μίση, τους φόνους, τ’ ατυχήματα [...] Να πού βρίσκεται η αληθινή μαγεία του Παπαδιαμάντη. Δε ζητά να τεντώσει τα νεύρα μας, να σείσει πύργους και να επικαλεστεί τέρατα.

Οι νύχτες του, ελαφρές σαν το γιασεμί, ακόμη και όταν περιέχουν τρικυμίες, πέφτουν επάνω στην ψυχή μας σαν μεγάλες πεταλούδες που αλλάζουν ολοένα θέση, αφήνοντας μια στιγμή να δούμε στα διάκενα τη χρυσή παραλία όπου θα μπορούσαμε να’ χαμε περπατήσει χωρίς βάρος, χωρίς αμαρτία... ‘Σαν να’ χαν ποτέ τελειωμό τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου’.» (Οδυσσέας Ελύτης, Εν λευκώ)

 Είναι επίκαιρος σήμερα, 103 χρόνια μετά το θάνατό του ο Παπαδιαμάντης; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά ναι, είναι επίκαιρος όσο ποτέ. Κι αυτό γιατί ο Σκιαθίτης συγγραφέας είναι από τη μια ο ζωγράφος και υμνητής της γαλανόλευκης αιγαιοπελαγίτικης φύσης, αλλά και τοποτηρητής της ελληνοχριστιανικής θρησκευτικής παράδοσης. Κατά συνέπεια, η επικαιρότητα του έργου του είναι αναμφισβήτητη για όσους θέλουν να εντοπίσουν στο θολό πανόραμα της εποχής μας τη χαμένη ελληνική ταυτότητα.

Ο κυρ Αλέξανδρος και το έργο του δεν παύουν να αποτελούν σήμερα σημείο αναφοράς για την ελληνικότητα και την ελληνική αυτοσυνειδησία. Θα επικαλεστούμε και πάλι τον μεγάλο Οδυσσέα Ελύτη που το διατύπωσε επιγραμματικά: αν ο Διονύσιος Σολωμός είναι ο κορυφαίος Έλληνας ποιητής, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης είναι αναμφίβολα ο κορυφαίος Έλληνας πεζογράφος: «Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδελφοί, όπου και να θολώνει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη».  

1 Όπως μας πληροφορεί ο Βρετανός νεοελληνιστής Roderick Beaton, ο Παπαδιαμάντης ήταν ο πρώτος επαγγελματίας συγγραφέας, στην Ελλάδα, με την έννοια ότι έγραφε για βιοπορισμό, για να ζήσει.
2 Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς πώς θα ένιωθε σήμερα ο Παπαδιαμάντης, που γνώρισε και λάτρεψε την τότε ήρεμη και απόκοσμη Σκιάθο, αν έβλεπε τη σύγχρονη Σκιάθο, πολύβουη και κοσμική, με τις πολυσύχναστες παραλίες, τα beach bar και το μαζικό τουρισμό.
3 Ο Παπαδιαμάντης μετέφρασε το Έγκλημα και Τιμωρία του Φ. Ντοστογιέφσκυ και η μετάφρασή του αυτή δημοσιεύτηκε σε συνέχειες, στην εφημερίδα του Κορομηλά «Εφημερίς» (1889).

 

Πηγή : Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα… | Η ΡΟΔΙΑΚΗ http://www.rodiaki.gr/article/297964/kathws-plhsiazoyn-ta-xristoygenna#ixzz3M37qTl3R 
Follow us: @irodiaki on Twitter | efimeridarodiaki on Facebook

Στα 13,5 δισ. ευρώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία

Στα 13,5 δισ. ευρώ ανήλθαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν μεταφερθεί στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ),σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία Νοεμβρίου.
 
Οι οφειλές εμφανίζουν αύξηση σε σχέση με τα 11,485 δισ. ευρώ που έφθαναν οι οφειλές τον Οκτώβριο, κυρίως εξαιτίας της μεταφοράς στο ΚΕΑΟ περίπου 1,8 δισ. ευρώ, ληξιπρόθεσμων οφειλών από τον ΟΑΕΕ.
Όπως είναι γνωστό, στο ΚΕΑΟ μεταφέρονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 5.000 ευρώ από τα τέσσερα μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ). Από το σύνολο των 13,5 δισ. ευρώ, κύρια οφειλή είναι τα 10,3 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα 3,2 δισ. ευρώ αποτελούν προσαυξήσεις.
Οι συνολικές εισπράξεις του ΚΕΑΟ, κατά τον μήνα Νοέμβριο, ανήλθαν στα 34.380.578 ευρώ, και ήταν αυξημένες έναντι των 28.650.854 ευρώ, που εισπράχθηκαν τον Οκτώβριο. Η αύξηση οφείλεται στην εφαρμογή της νέας ρύθμισης για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Συγκεκριμένα, εκτός ρύθμισης εισπράχθηκαν 14.416.804 ευρώ, ενώ εντός ρύθμισης τα έσοδα ανήλθαν στα 19.963.774 ευρώ. Από τις εισπράξεις εντός ρύθμισης, 11.269.545 ευρώ, εισπράχθηκαν στο πλαίσιο της νέας ρύθμισης, 6.236.098 με την πάγια ρύθμιση και 1.541.789 με τη ρύθμιση Νέα Αρχή.
Την ίδια περίοδο, 3.172 οφειλέτες με συνολικές οφειλές 145.141.868 ευρώ απώλεσαν τη ρύθμιση, ενώ ελήφθησαν αναγκαστικά μέτρα για οφειλές ύψους 107.012.671 ευρώ.
 http://www.tanea.gr/news/economy/article/5190519/sta-13-5-dis-eyrw-oi-lhksiprothesmes-ofeiles-pros-ta-asfalistika-tameia/

ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΑΙ ΜΕΝΕΙ ΣΕ ΚΕΝΤΡΟ ΑΣΤΕΓΩΝ

Πολύ δύσκολα περνά γνωστή ηθοποιός, η οποία με δηλώσεις της αποκάλυψε ότι έχασε το σπίτι της και πλέον μένει σε κέντρο αστέγων.
«Ήταν η χειρότερη χρονιά της ζωής μου» είπε μεταξύ άλλων, ενώ έχει χάσει και 13 κιλά από την όλη περιπέτειά της. Ο λόγος για την 41χρονη Danniella Westbrook σύμφωνα με την οποία, βρίσκεται σε τέτοια οικονομική κατάσταση που μένει σε κέντρο αστέγων.
Διαβάστε περισσότερα στο gossip-tv.gr


Read more: http://www.gossip-tv.gr/showbiz/hollywood/story/354261/ithopoios-ehase-to-spiti-tis-kai-menei-se-kentro-astegon#ixzz3M368dgu0

ΚΡΗΤΗ: ΕΓΙΝΕ ΜΗΤΕΡΑ ΣΤΑ 11 ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑ

Ένα απίστευτο περιστατικό καταγράφηκε στην Κρήτη, όταν ένα 11χρονο κορίτσι μεταφέρθηκε επειγόντως στο νοσοκομείο με έντονους πόνους, με τους γιατρούς να διαπιστώνουν ότι το ανήλικο κορίτσι ήταν έτοιμο να γεννήσει.
Mια 11χρονη από τη Ρουμανία έγινε μητέρα φέρνοντας στη ζωή ένα υγιέστατο κοριτσάκι με καισαρική τομή στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ηρακλείου.
Η 11χρονη Ρομά μεταφέρθηκε το βράδυ της Κυριακής 14 Δεκεμβρίου με πόνους στο νοσοκομείο αφού προηγουμένως είχε εξετασθεί σε Κέντρο Υγείας του νομού.
Εκεί, οι γιατροί, διαπίστωσαν πως η ανήλικη ήταν έτοιμη να γεννήσει. Όπως ανέφερε στο «Ράδιο Κρήτη» ο διοικητής του ΠΑΓΝΗ, Νίκος Χαριτάκης, η 11χρονη γέννησε με καισαρική τομή -διότι αυτό επιβάλλει η ιατρική για την ηλικία της- και υπό την εποπτεία του καθηγητή μαιευτικής γυναικολογίας, Κ. Ρελάκη, ένα κοριτσάκι βάρους 3,2 κιλών.
Η 11χρονη και το νεογέννητο παιδί της είναι καλά στην υγεία τους, ωστόσο τώρα ξεκινά η έρευνα από τις αρμόδιες κοινωνικές υπηρεσίες, αρχικά, προκειμένου να ξεκαθαριστεί τουλάχιστον κάτω από ποιες συνθήκες προέκυψε η εγκυμοσύνη της. Πάντως, το κοριτσάκι, με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, δε γνώριζε ότι ήταν έγκυος και το πληροφορήθηκε κατά τον 7ο μήνα της κύησης, όταν πήγε στο γιατρό βλέποντας την κοιλιά του να μεγαλώνει.
Για τη υπόθεση έχει ενημερωθεί ο εισαγγελέας ανηλίκων και η κοινωνική υπηρεσία του νοσοκομείου ΠΑΓΝΗ.



Read more: http://www.newsbomb.gr/ellada/news/story/533002/kriti-egine-mitera-se-ilikia-11-eton#ixzz3M35bUGoe

ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΜΕ «ΛΟΥΚΕΤΟ» ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών θα συνεχίσει να λειτουργεί το 2015 αλλά μόνο στα... χαρτιά;
Το σχετικό ερώτημα, σύμφωνα με την Καθημερινή, προκύπτει ύστερα από τη χθεσινή (15/12/2014) αναφορά του πρύτανη του ιδρύματος Θεόδωρου Φορτσάκη για κατάρτιση πλασματικά ισοσκελισμένου προϋπολογισμού για το 2015 και τη δραματική έκκληση για χορήγηση έκτακτης βοήθειας.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, εντυπωσιακή ήταν η παρουσία των πανεπιστημιακών και των διοικητικών υπαλλήλων του ΕΚΠΑ στην εκδήλωση σχετικά με τη δεινή κατάσταση του ιδρύματος εξαιτίας της υποχρηματοδότησης και της έλλειψης διοικητικού προσωπικού μετά την εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας.
Το ΕΚΠΑ θα υποβάλει πλασματικά ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, ο οποίος δεν καλύπτει τις πραγματικές του βασικές ανάγκες και στην ουσία προδικάζει την πλήρη αδυναμία λειτουργίας του μέσα στο 2015, όπως ανέφερε ο κ. Φορτσάκης.
Ήδη, σε πολλά τμήματα είναι αδύνατη η προμήθεια αναλώσιμων, αντιδραστηρίων και υλικών για την εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών, ενώ οι πάγιες δαπάνες (π.χ. πετρέλαιο θέρμανσης και ηλεκτρικό ρεύμα) πρέπει να περικοπούν τουλάχιστον κατά 20%. Σχεδόν αδύνατη θα καταστεί και η συντήρηση ευαίσθητου εξοπλισμού και των μεγάλων υποδομών.
Σύμφωνα με την ηγεσία του ΕΚΠΑ το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για το 2015 (11,5 εκατ. ευρώ) είναι μειωμένο κατά 74% σε σχέση με το 2009 και προκύπτει έλλειμμα τουλάχιστον 9,5 εκατ. ευρώ ως προς την αντιμετώπιση των ανελαστικών δαπανών του ιδρύματος.
Τα προβλήματα λόγω της υποχρηματοδότησης μεγεθύνονται από τις περίπου 1.700 μετεγγραφές και τη φυγή διοικητικών υπαλλήλων λόγω της διαθεσιμότητας. Συγκεκριμένα, το ΕΚΠΑ ζήτησε την άμεση επάνοδο των 142 διοικητικών που βρίσκονται στη φάση της κινητικότητας και των 247 διοικητικών που παραμένουν σε διαθεσιμότητα.
Ο κ. Φορτσάκης έκανε λόγο για ατεκμηρίωτη και εξαιρετικά δυσανάλογη «συμμετοχή» του ιδρύματος στην εφαρμογή της διαθεσιμότητας και ζήτησε νομοθετική παρέμβαση ώστε το ΕΚΠΑ να μπορεί να προσλάβει το δικό του προσωπικό φύλαξης και καθαριότητας. Μάλιστα, πρότεινε το προσωπικό καθαριότητας που βρίσκεται σε διαθεσιμότητα από άλλους φορείς του Δημοσίου (ανέφερε ως παράδειγμα τις καθαρίστριες που διαμαρτύρονται έξω από το υπ. Οικονομικών) να μεταταγεί στο ΕΚΠΑ.
Για το θέμα των διαθεσιμοτήτων, πάντως, ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος ανέφερε ότι «περιμένουμε την υπογραφή από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ως αποδοχή των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης και της απόφασης του Ιουνίου», σύμφωνα με την οποία τα ΑΕΙ έχουν ανάγκη επιπλέον διοικητικών υπαλλήλων.
Μάλιστα, πρύτανης, συγκλητικοί, πανεπιστημιακοί και διοικητικοί υπάλληλοι πιάστηκαν χέρι χέρι και σχημάτισαν ανθρώπινη αλυσίδα γύρω από τα Προπύλαια (τηρώντας τη «θεατρική» παράδοση των τελευταίων ετών;) ως συμβολική γραμμή άμυνας του δημόσιου ΑΕΙ.


Read more: http://www.newsbomb.gr/ellada/paideia/story/533384/kindyneyei-me-loyketo-to-panepistimio-athinon#ixzz3M35BYpgU

ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΘΕ ΣΟΚ ΟΤΑΝ ΕΛΑΒΕ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ

Ο 21χρονος Corey Pye από τη Βρετανία βρισκόταν σε διακοπές στην Ίμπιζα, όταν έχασε το smartphone του.
Καθώς το κινητό ήταν προστατευμένο με κωδικό, και ο νεαρός δεν ήθελε να χαλάσει τις διακοπές του, ο Βρετανός θεώρησε φρόνιμο να μην αναφέρει την κλοπή.
Όταν επέστρεψε στην πατρίδα του κάλεσε τον παροχέα προκειμένου να τους ενημερώσει για την κλοπή. Λίγο μετά παρέλαβε έναν λογαριασμό, ύψους 8.000 περίπου ευρώ!
Αν και διαμαρτυρήθηκε ο Pye αναγκάστηκε να πληρώσει το λογαριασμό, καθώς δεν είχε δηλώσει την κλοπή. Έτσι πήρε ένα δάνειο καθώς δεν είχε το απαραίτητο ποσό.
Στις 4 Δεκεμβρίου ο Pye παρέλαβε το νέο λογαριασμό, ύψους 15.000 ευρώ αυτή τη φορά!
Ο νεαρός λέει στη Mirror ότι έπαθε σοκ καθώς αδυνατεί να πληρώσει το δεύτερο λογαριασμό, ενώ εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι για να αποφεύγονται παρόμοια περιστατικά πρέπει να δηλώνεται άμεσα η κλοπή του κινητού τηλεφώνου.


Read more: http://www.newsbomb.gr/kosmos/news/story/533390/exase-to-kinito-toy-kai-epathe-sok-otan-elave-to-logariasmo#ixzz3M34gBkDW

Μεταλλευτική έρευνα σε 40.000 στρέμματα

Μεταλλευτική έρευνα σε 40.000 στρέμματα

Τέσσερις αιτήσεις κατατέθηκαν από την ίδια μεταλλευτική εταιρία με έδρα την Π.Ε. Ροδόπης την προηγούμενη εβδομάδα στην Π.Ε. Δράμας.
Ρεπορτάζ – φώτο: Άγγελος Νουσδίλης
Συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Αργύρη Πατακάκη είχαν χθες ο Αντιπρόεδρος της Οικολογικής Κίνησης Δράμας κ. Σταύρος Νταγλής και ο πρόεδρος του τμήματος Αν. Μακεδονίας του Τ.Ε.Ε. κ. Δημήτρης Κυριαζίδης με σκοπό να συζητήσουν το θέμα που προκύπτει από τις αιτήσεις μεταλλευτικής εταιρίας με έδρα την Π.Ε. Ροδόπης για έρευνα σε τέσσερα σημεία συνολικής έκτασης 40.000 στρεμμάτων.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Νταγλής οι αιτήσεις που κατατέθηκαν στις υπηρεσίες της Π.Ε. Δράμας την περασμένη εβδομάδα, αφορούν εκτάσεις γης κοντά στα παλιά μεταλλεία στο 25ο χλμ Δράμας – Νευροκοπίου και προς την περιοχή του Δ.Δ. Γρανίτη του Δήμου Κ. Νευροκοπίου. Όπως διευκρίνισε ο κ. Νταγλής το αίτημα προς το παρόν αφορά μόνο έρευνα, αλλά τα ποσά που δόθηκαν σε παράβολα για την κατάθεση αιτήσεων που φτάνουν τα 12.000 ευρώ δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχει κάτι μεγάλο.“Προσπαθούμε να έχουμε μια πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει για να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε. Το θετικό στη φάση αυτή είναι ότι έχουμε σύμμαχο τον Αντιπεριφερειάρχη Δράμας. Θα δούμε το μέγεθος του προβλήματος θα το εκτιμήσουμε με όλους τους φορείς και θα ξεκινήσει η Οικολογική Κίνηση συναντήσεις και με άλλους φορείς για αλληλοενημερώσεις και για δούμε πως θα χειριστούμε το ζήτημα αυτό”, τόνισε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο κ. Πατακάκης κατά τη διάρκεια της συνάντησης εξέφρασε την αντίθεση του σε αιτήματα για δέσμευση μιας τόσο μεγάλης έκτασης ειδικά σε μια περίοδο που οι κτηνοτρόφοι είναι ανάστατοι για το ζήτημα της μείωσης των εκτάσεων που χαρακτηρίζονται ως επιλέξιμοι βοσκότοποι, ενώ τόνισε ακόμα ότι η κτηνοτροφία έχει μεγάλη σημασία για την περιφερειακή αρχή και την ελληνική οικονομία. Ο κ. Πατακάκης δήλωσε αιφνιδιασμένος από τα αιτήματα έρευνας και εξέφρασε την συμφωνία του στη συνεννόηση των φορέων για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Την πρόθεση του τμήματος Αν. Μακεδονίας του ΤΕΕ να συνδράμει σε κάθε θέμα που αφορά την περιοχή μας με όλη την ευαισθησία που απαιτείται και υπηρετώντας τους στόχους μιας ανάπτυξης η οποία θα “ναι με γνώμονα την αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος, εξέφρασε ο πρόεδρος του τμήματος κ. Δημήτρης Κυριαζίδης.

http://www.xronikadramas.gr/?p=3948#comments

Αποσύρεται από το πρωτάθλημα ο Πανηλειακός!

Αποσύρεται από το πρωτάθλημα ο Πανηλειακός!

B΄ ΕΘΝΙΚΗ 
(15/12/2014 21:45)
Είναι οριστική πλέον και έγινε και επίσημα γνωστή η απόφαση του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ Θανάση Παπαγεωργίου για ΑΜΕΣΗ αποχώρηση της ομάδας του Πύργου από το πρωτάθλημα της Football League! Ο χρόνος θα δείξει αν πρόκειται για σωστή απόφαση, αλλά με την υπάρχουσα κατάσταση που υπήρχε στην ομάδα του Πανηλειακού, για πάρα πολλούς λόγους, θεωρείται ότι ήταν η καταλληλότερη, ώστε οι «ερυθρόλευκοι» να μπορέσουν στο μέλλον να αναγεννηθούν μέσα από τις στάχτες τους.



Το ιστορικό… της απόφασης για αποχώρηση – Η υπόσχεση του Θ.Παπαγεωργίου



Για να οδηγηθούμε όμως σε αυτή την απόφαση, υπήρχε μια σειρά συγκεκριμένων καταστάσεων, που έδειχνε μοναδικό… αυτό τον δρόμο! Αφορμή ήταν οι καταδικαστικές διαιτησίες σε βάρος της πυργιώτικης ομάδας στα τελευταία ματς της!

Σε συνδυασμό με όλη την πολύ δυσμενή κατάσταση που έχει πλέον δημιουργηθεί στην ομάδα, η οποία κρίνεται ως μη αναστρέψιμη,σε αυτή την χρονική περίοδο! Έτσι ο Θανάσης Παπαγεωργίου προχώρησε σε αυτή την πολύ μεγάλου μεγέθους κίνηση, αλλά και με την ταυτόχρονη υπόσχεση ότι παραμένει ενεργός, έτσι ώστε με αυτόν μπροστάρη, και με τη στήριξη όλων, να γίνει ένα νέο ξεκίνημα για τον ιστορικό Πανηλειακό, που θα έχει ως τελικό προορισμό τη Σούπερ Λίγκα, όπως ο ίδιος τονίζει!



- Στην επίσημη δήλωση του που έκανε, από τον Πύργο όπου εκτάκτως βρέθηκε (και για λίγη ώρα, ώστε να προχωρήσει και στη δήλωση αυτή), νωρίς το βράδυ της Δευτέρας, ο Θανάσης Παπαγεωργίου ανέφερε χαρακτηριστικά:



«Αποφάσισα να προχωρήσω στην απόσυρση της ομάδας από τη συνέχεια του φετινού πρωταθλήματος.



Γιατί δυστυχώς οι καταδικαστικές διαιτησίες και η γενικότερη αντιμετώπιση του Πανηλειακού μας αφαιρούν κάθε τελευταία πιθανότητα να διεκδικήσουμε έστω και τώρα την παραμονή μας στην κατηγορία.



Είμαστε δυστυχώς στο στόχαστρο! Και στην κατάσταση αυτή που συνολικά έχει περιέλθει η ομάδα, έχουν παίξει πολύ μεγάλο ρόλο και οι απατηλές υποσχέσεις που μου έδωσαν το καλοκαίρι αυτοί που ανέλαβαν να προχωρήσουν την ομάδα, χωρίς όμως να κάνουν τίποτα από αυτά που δεσμευτήκαν. Με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος για ένα αδύναμο αγωνιστικό σύνολο, που δεν εμπνέει κανένα σεβασμό, ούτε μέσα στα γήπεδα, ούτε έξω από αυτά!





Το δικό μου όνειρο για τον Πανηλειακό ήταν και παραμένει, να έχει μία μεγάλη και δυνατή ομάδα αντάξια της ιστορίας του και του ονόματός του, για τον Πύργο, για την Αρχαία Ολυμπία την κοιτίδα του αθλητισμού, αλλά και την Ηλεία ολόκληρη.



Και αυτό που μπορώ να υποσχεθώ είναι να κάνουμε μία νέα μεγάλη ομάδα, που με την αγάπη, την συμπαράσταση και την στήριξη όλων θα φτάσει στην Α’ Εθνική κατηγορία!



Έχω αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια ότι στηρίζω και την ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Αμαλιάδα και την Κουρούτα, καθώς και τον Νομό μου.



Έχω αποδείξει και πέρυσι ότι μπορώ να προχωρήσω στη δημιουργία μιας πολύ καλής ομάδας.



Έτσι λοιπόν, προτίθεμαι την πρώτη κιόλας εβδομάδα του νέου έτους, να γίνει άμεσα η έναρξη των διαδικασιών για τη δημιουργία ενός μεγάλου Πανηλειακού. Που θα χτιστεί από την αρχή και με γερά θεμέλια θα γίνει μία ομάδα – πρότυπο.



Όπως κι εγώ τη θέλω και τη φαντάζομαι, αλλά και όλος ο κόσμος της.



Έχω ήδη μιλήσει με τον δήμαρχο Πύργου κ. Λιατσή ώστε να ξεκινήσουν άμεσα και οι μελέτες για την αναμόρφωση του Σταδίου Πύργου. Με δημιουργία και σκεπαστής εξέδρας (ένα από τα πιο απαραίτητα στοιχεία ενός σύγχρονου γηπέδου), αλλά και του απαραίτητου νέου αγωνιστικού χώρου.



Με τη στήριξη και τη συμπαράσταση όλων μπορώ να τα καταφέρω.



Έχω δώσει δείγματα γραφής για την ομάδα και τον τόπο μου και έχω όλη τη διάθεση να πετύχω σε αυτό το ΜΕΓΑΛΟ που ξεκινάμε».




Ένα βήμα από την κατάρρευση είναι ο Πανηλειακός, καθώς από τη διοργανώτρια αρχή ανακοινώθηκε ότι ματαιώνονται ο αγώνας με την Ερμιονίδα για την 9η αγωνιστική (ήταν προγραμματισμένος για τις 17.12), αλλά και ο αγώνας με τον Φωστήρα για τη 10η αγωνιστική, εξαιτίας των αποφάσεων του Τακτικού Διαιτητικού Δικαστηρίου της ΕΠΟ, ένεκα των προσφυγών που έχουν κατατεθεί από πρώην παίκτες της ομάδας για οφειλές.
Αυτό σημαίνει ότι οι αντίπαλοι του Πανηλειακού παίρνουν άκοπα τους βαθμούς, ενώ υπενθυμίζεται πως εάν ο Πανηλειακός δεν κατεβεί σε τρία συνεχόμενα παιχνίδια, αποβάλλεται από το πρωτάθλημα.

http://www.patrisnews.com/nea-enimerosi/athlitismos/sta-prothyra-dialysis-o-panileiakos

Χριστούγεννα με σκουπίδια στους δρόμους...

Ξεκάθαρος εμφανίστηκε το πρωί της Δευτέρας στις Πρωινές Αιχμές (ΟΡΤ 92,3 FM) ο δήμαρχος Πύργου, Γαβρίλης Λιατσής, σχετικά με το ζήτημα των απορριμμάτων. Ο κ.Λιατσής ξεκαθάρισε πως η νομιμότητα παραμένει «κόκκινη γραμμή» για αυτόν και πως αν δεν επιτευχθεί συναίνεση με τους πολίτες που διαφωνούν με τον σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων στην «Αγγινάρα», ο Πύργος θα είναι «πνιγμένος» στα σκουπίδια κατά τη διάρκεια των γιορτών, προσθέτοντας ότι ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η σύμβαση με τον ΧΥΤΑ Βλαχομάνδρας.

«Δεν έχουμε τίποτα στο πίσω μέρος του κεφαλιού μας. Σε κάθε κοινωνία υπάρχουν τρεις τέσσερις που αντιστρατεύονται το λογικό και το σωστό. Για να φύγουν τα σκουπίδια, πρέπει κάπου να τα ακουμπήσεις. Αν δεν υπάρχει χώρος μεταφόρτωσης, θα κάνουμε Χριστούγεννα με σκουπίδια. Δε χαίρομαι καθόλου που το λέω, αλλά εμείς δεν πρόκειται να παρανομήσουμε. Όσοι κόπτονται για το καλό της πόλης και εμποδίζουν τη μεταφόρτωση, να πουν και τα ονόματά τους, για να ξέρει ο Πύργος ποιοι είναι αυτοί που δεν μας αφήνουν να μεταφέρουμε τα σκουπίδια» επισήμανε χαρακτηριστικά.
 Ο δήμαρχος Πύργου παραδέχθηκε ότι έχει δημιουργηθεί κλίμα καχυποψίας και πως οι πολίτες έχουν κάθε δικαίωμα να θεωρούν αναξιόπιστη τη δημοτική αρχή.
«Έχουν δίκιο οι κάτοικοι να λένε “δε σας πιστεύουμε”. Έτσι όπως γινόταν η δουλειά τα πρηγούμενα χρόνια. Εγώ άφησα τον σκουπιδότοπο το 2006 ανοιχτό για 6 μήνες και τελικά τον συνέχισαν για δύο χρόνια. Πρέπει όμως να επανέλθει η εμπιστοσύνη των πολιτών.

Ο κ.Λιατσής επανέλαβε την πρόθεσή του για συναίνεση αφήνοντας αιχμές για τις πυρκαγιές στα απορρίμματα εντός της πόλης

Παναγιώτης Φωτεινόπουλος

http://www.patrisnews.com/nea-enimerosi/ileia/hristoygenna-me-skoypidia-stoys-dromoys

ΙΣΡΑΗΛ: ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΑΚΡΟΔΕΞΙΑΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΛΕΧΑΒΑ

Επιχείρηση κατά της Λεχάβα, της ακροδεξιάς ρατσιστικής οργάνωσης που απορρίπτει τη συνύπαρξη με τους Άραβες, πραγματοποίησε η ισραηλινή αστυνομία, συλλαμβάνοντας τον ηγέτη της, Μπέντζι Γκόπσταϊν και άλλα εννιά μέλη.
Δέκα μέλη της ακροδεξιάς οργάνωσης Λεχάβα συνέλαβε η ισραηλινή αστυνομία, στην Κιριάτ Άρμπα της Δυτικής Όχθης, υπό το φόβο εκδήλωσης νέων βιαιοτήτων. Η ακροδεξιά οργάνωση απορρίπει τη συνύπαρξη με τους Άραβες και υποκινεί συχνά επεισόδια μίσους και βιαιότητες. Κατά την επιχείρηση συνελήφθη και ο αρχηγός της Λεχάβα, Μπέντζι Γκόπσταϊν.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ισραηλινής αστυνομίας, αφού πραγματοποιήθηκε μυστική έρευνα, «συνελήφθησαν δέκα ύποπτοι, μέλη της Οργάνωσης Λεχάβα προκειμένου να ανακριθούν για υποκίνηση και πρόσκληση σε βίαιες, τρομοκρατικές, ρατσιστικές ενέργειες».
Πριν από μερικές εβδομάδες, μέλη της Λεχάβα πυρπόλησαν αραβο-ισραηλινό σχολείο στην Ιερουσαλήμ και έκαναν γκράφιτι με ρατσιστικό περιεχόμενο στο σημείο της επίθεσης.

(Πηγές: Times of Israel, ΑΠΕ)


Read more: http://www.newsbomb.gr/kosmos/news/story/533392/israil-syllipseis-melon-tis-lexava#ixzz3M2zkQlPW

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: ΠΟΙΟΙ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΤΑ… ΓΛΥΤΩΝΟΥΝ

Δεν πληρώνουν όλοι τέλη κυκλοφορίας…
Ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα κυμαίνονται τα ποσά των τελών κυκλοφορίας τα οποία είναι από 22 έως 1.320 ευρώ. Αυτό αφορά τους ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκίνητών τα οποία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010.
Για τα ΙΧ που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογιστούν με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Τέλη κυκλοφορίας βάσει του κυβισμού του κινητήρα
Χωρητικότητα κινητήρα (κ.εκ.) Ετήσια τέλη (σε ευρώ)
Από 51 μέχρι 300 κ.εκ. 22€
Από 301 μέχρι 785 κ.εκ 55€
Από 786 μέχρι 1.071 κ.εκ 120€
Από 1.072 μέχρι 1.357 κ.εκ 135€
Από 1.358 μέχρι 1.548 κ.εκ 240€
Από 1.549 μέχρι 1.738 κ.εκ 265€
Από 1.739 μέχρι 1.928 κ.εκ 300€
Από 1.929 μέχρι 2.357 κ.εκ 660€
Από 2.358 μέχρι 3.000 κ.εκ 880€
Από 3.001 μέχρι 4.000 κ.εκ 1.100€
Από 4.001 κ.εκ και άνω 1.320€
Εκμπομπές ρύπων
(γρ. CO2 / χλμ.) Ετήσια τέλη σε ευρώ / γρ. CO2
0 - 100 (γρ./χλμ.) 0 €
101 - 120 (γρ./χλμ.) 0,90 €
121 - 140 (γρ./χλμ.) 1,10 €
141 - 160 (γρ./χλμ.) 1,70 €
161 - 180 (γρ./χλμ.) 2,25 €
181 - 200 (γρ./χλμ.) 2,55 €
201 - 250 (γρ./χλμ.) 2,80 €
Άνω των 251 (γρ./χλμ.) 3,40 €

Υπάρχουν όμως και κατηγορίες οχημάτων, των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν θα χρειαστεί να βάλουν φέτος το χέρι στην τσέπη.
Πιο συγκεκριμένα, όσοι έχουν αυτοκίνητα αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά, με φυσικό αέριο, υγραέριο και πετρέλαιο δεν θα πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας. Αρκεί, όπως επισημαίνει το caranddriver.gr που έχει φτιάξει την παρακάτω λίστα με τα αυτοκίνητα που εξαιρούνται, τα εκάστοτε ΙΧ να έχει ταξινομηθεί από την 1η Νοεμβρίου του 2010 και οι εκπομπές ρύπων να μην ξεπερνούν τα 100 γρ/χλμ.
ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
BMW i3 BEV / -
Smart Fortwo Electric Drive Coupe (75HP) / -
Smart Fortwo Electric Drive Cabrio (75HP) / -
ΥΒΡΙΔΙΚΑ (ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ/ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ)
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
BMW i8 / 49
BMW i3 REX / 13
Lexus IS 300h 2.5 A/T 4D 16" Τροχoί (223HP) Hybrid / 99
Lexus CT 1.8 CT200h Hybrid (Τροχοί 15") / 82
Porsche Panamera S E-Hybrid / 71
Toyota Yaris 1.5 5D HSD (e-CT) / 85
Toyota Auris HSD 1.8 5D (CVT) (H/B) 15" Τροχοί (136HP) / 87
Toyota Auris HSD 1.8 5D (CVT) (H/B) 17" Τροχοί (136HP) / 91
Toyota Prius 1.8 5D (CVT) (H/B) 15" Τροχοί (136HP) / 89
Toyota Prius 1.8 5D (CVT) (H/B) 17" Τροχοί (136HP) / 92
Volvo V60 2.4 D6 Plug-In Hybrid 5D 283 HP Auto 6spd AWD / 48
BENZINH/CNG (ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ)
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
Lancia Νέα Ypsilon 0.9 Twinair 5D CNG / 86
Fiat Νέο Panda 0.9 Twinair 80HP BZ/CNG / 86
SEAT Νέο LEON 3D/5D (110HP) Start/Stop CNG / 94
SKODA Citigo 1.0 (68HP) M5 CNG / 79
SKODA Octavia Combi 1.4 TSI (110HP) M6 Start/Stop CNG / 97
SKODA Octavia Limo 1.4 TSI (110HP) M6 Start/Stop CNG / 97
VW up! 1.0 BMT eco up! (68HP) / 79
VW Golf 1.4 TGI Design/Generation 5D (110HP) / 94
VW Golf 1.4 TGI Design/Generation DSG 5D (110HP) / 92
VW Golf Variant 1.4 TGI (110HP) / 97
VW Golf Variant 1.4 TGI DSG (110HP) / 95
ΒΕΝΖΙΝΗ/LPG (ΥΓΡΑΕΡΙΟ)
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
KIA Picanto 1.0 (68HP) LPG / 100
ΒΕΝΖΙΝΗ
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
Alfa Romeo MiTo 0.9 Twinair 105hp / 98
Audi A3 SB 1.4 TFSI g-tron Attraction Plus (6 ταχύτητες) / 92
Audi A3 SB 1.4 TFSI g-tron Attraction Plus S tronic / 88
Citroen C1 1.0 VTi (68HP) / 99
Citroen C3 1.0 PureTech (68HP) / 99
Fiat 500/500C 0.9 Twinair 105HP S&S / 99
Fiat 500/500C 0.9 Twinair 85HP S&S / 95
Fiat 500/500C 0.9 Twinair 85HP S&S MTA / 92
Fiat Νέο Panda 0.9 Twinair 85HP S&S / 99
Fiat Νέο Panda 0.9 Twinair 85HP S&S MTA / 95
Fiat Punto 0.9 Twinair 105HP S&S / 98
Ford Fiesta 3D/5D 1.0 (65PS) Auto Start/Stop MY13 - MY14 / 99
Ford Fiesta 3D/5D 1.0 (80PS) Auto Start/Stop MY13 - MY14 / 99
Ford Fiesta 3D/5D 1.0 (100PS) Auto Start/Stop MY13 - MY14 / 99
Ford Fiesta 3D/5D 1.0 (125PS) Auto Start/Stop MY13 - MY14 / 99
Hyundai Νέο i10 1.0 4DR (65HP) 13" ECO - ISG / 98
ΚΙΑ Picanto 1.0 (69HP) / 99
ΚΙΑ Picanto 1.2 (85HP) ISG / 100
Lancia Νέα Ypsilon 0.9 Twinair S&S MTA 5D (85HP) / 97
Lancia Νέα Ypsilon 0.9 Twinair S&S 5D (85HP) / 99
Mitsubishi Space Star 1.0 5D M/T (71HP) / 92
Mitsubishi Space Star 1.2 5D M/T (80HP) / 100
Nissan Note 1.2 SC 5D (98PS) / 99
Peugeot 107 1.0 VTi (68HP) / 99
Peugeot 208 1.0 PureTech (68HP) / 99
Peugeot 208 1.2 PureTech (82HP) ETG S&S / 95
Peugeot 2008 1.2 PureTech (82HP) ETG S&S (Τροχοί 16") / 99
Renault Clio 0.9 Energy TCe (90HP) Ecoleader / 99
SEAT Mii 1.0 3D/5D (60HP) Ecomotive / 95
SEAT Mii 1.0 3D/5D (75HP) Start/Stop / 98
SKODA Citigo 1.0 (60HP) M5 Green Tec / 95
SKODA Citigo 1.0 (75HP) M5 Green Tec / 98
Smart Fortwo Coupe MHD Pure (71HP) / 97
Smart Fortwo Coupe MHD Pure (61HP) / 97
Smart Fortwo Cabrio MHD Pure (71HP) / 99
Suzuki Alto 1.0 M/T (68HP) / 99
Toyota IQ 1.0 (5 M/T) (68HP) / 99
Toyota Aygo 1.0 3D/5D (5 M/T) (68HP) / 99
VW up! 1.0 BMT move up! (60HP) / 95
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ
Μοντέλο / Εκπομπές Ρύπων CO2 (γρ/χλμ)
Αlfa Romeo MiTo 1.3 JTDM-2 85hp / 90
Audi A1 1.6 TDI Attraction (3d) 90hp / 99
Audi A1 1.6 TDI Admired (5 ταχύτητες) / 99
Audi A1 1.6 TDI Attraction (5 ταχύτητες) / 99
Audi A1 SB 1.6 TDI Attraction (5 ταχύτητες) / 99
Audi A1 SB 1.6 TDI Admired (5 ταχύτητες) / 99
Audi A1 SB 1.6 TDI Attraction (5 ταχύτητες) / 99
Audi A3 1.6 TDI Attraction Plus (6 ταχύτητες) / 99
Audi A3 SB 1.6 TDI Attraction Plus (6 ταχύτητες) / 99
Audi A3 Sport Sedan 1.6 TDI Attraction Plus (6 ταχύτητες) / 99
Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI Attraction Plus 3D (110HP) / 99
BMW 116d EfficientDynamics (3θυρη) / 99
BMW 116d EfficientDynamics (5θυρη) / 99
BMW 220d Coupe Steptronic (8-τάχυτο) / 99
Chevrolet Aveo 1.3 D (95 HP) 5D M/T / 95
Chevrolet Aveo 1.3 D (95 HP) 4D M/T / 95
Chevrolet Aveo 1.3 D (75 HP) 4D M/T / 97
Chevrolet Aveo 1.3 D (75 HP) 5D M/T / 99
Citroen C3 1.4 HDi (68HP) / 99
Citroen e-HDi (68HP) BMP STT / 87
Citroen e-HDi (92HP) STT / 90
Citroen e-HDi (92HP) STT (16άρεςζάντες) / 95
DS3 1.4 HDi (68HP) / 99
DS3 1.4 e-HDi (68HP) BMP STT / 87
DS3 1.6 e-HDi (92HP) STT (Τροχοί 16" Airflow) / 90
DS3 1.6 e-HDi (92HP) STT (Τροχοί 16" & 17") / 95
DS3 1.6 e-HDi (92HP) ETG STT / 99
DS3 1.6 e-HDi (115HP) STT / 99
DS3 Cabrio 1.6 e-HDi (92HP) STT / 95
DS3 Cabrio 1.6 e-HDi (92HP) ETG STT / 99
DS5 2.0 Hybrid4 (Τροχοί 17") ETG STT / 85
Citroen C4 1.6 e-HDi (115HP) STT (Τροχοί 16") / 95
Citroen C4 1.6 e-HDi (115HP) STT (Τροχοί 17") / 100
Citroen C4 1.6 e-HDi (115HP) MCP STT (Pack Aero) / 95
Citroen C4 1.6 e-HDi (115HP) MCP STT (Τροχοί 16") / 98
Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi (92HP) ETG STT / 98
Fiat 500/500C 1.3 MTJ 95HP S&S / 97
Fiat Punto 1.3 MTJ 85HP S&S / 90
Ford Fiesta 3D/5D 1.6 (95PS) ECOnetic / 87
Ford Νέο Focus 5D/SW 1.6 ECOnetic (105PS) / 99
Honda Civic 1.6 5D M/T (120HP) 16" ΤροχοίΜΥ13 - ΜΥ14 / 94
Honda Civic 1.6 5D M/T (120HP) 17" ΤροχοίΜΥ13 - ΜΥ14 / 98
Honda Civic Τourer 1.6 5D M/T (120HP) 16" Τροχοί / 99
Hyundai i20 1.1 4DR (75HP) 15" & 15" - NO ISG / 99
Hyundai i20 1.4 4DR (90HP) 14" & 15" - ISG / 96
Hyundai i30 (GDe) 1.6 5DR (128HP) 15" - ISG GL / 97
KIA Νέο Cee'd 1.6 (128HP) ISG & Τροχοί 15" / 97
KIA Νέο Cee'd 1.6 (128HP) ISG & Τροχοί 16" / 100
ΚΙΑΝέο Pro-Cee'd 1.6 (128HP) ISG & Τροχοί 15" / 97
ΚΙΑΝέο Pro-Cee'd 1.6 (128HP) ISG & Τροχοί 16" / 100
KIA Rio 1.1 (75HP) ISG Τροχοί 15" / 94
KIA Rio 1.1 (75HP) ISG Τροχοί 17" / 99
KIA Rio 1.4 (90HP) ISG / 94
Lancia Νέα Ypsilon 1.3 Multijet II S&S 5D (95HP) / 99
Μercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition (109HP) / 92
Mercedes B 180 CDI BlueEfficiency (109HP) 1,5lt Auto / 98
MINI One D 1.5 3D (95HP) / 92
MINI Cooper D 1.5 3D (116HP) / 95
MINI Cooper D 1.5 Auto 3D (116HP) / 99
MINI Cooper D 1.5 5D (116HP) / 97
Nissan Note 1.5 5D (90PS) / 92
Nissan Qashqai 1.5 5D (110PS) / 99
OPEL Astra J 1.6 5D CDTI Start & Stop (110HP) / 97
OPEL Astra J 1.6 5D CDTI S&S (110HP) ελαστικάπλάτους 235 / 100
ΟPEL Corsa 1.3 DTE 3D ecoFlex Start & Stop (95HP) / 88
ΟPEL Corsa 1.3 DTE 5D ecoFlex Start & Stop (95HP) / 88
OPEL Meriva 1.6 DTE ecoFlex (110HP) Start & Stop / 99
OPEL Insignia 2.0 CDTI EcoFlex 4D/5D (140HP) FWD / 98
OPEL Corsa Van 1.3 CDTI Ecotec ecoFlex Start & Stop (95HP) / 92
Peugeot 208 1.4 HDi (68HP) / 98
Peugeot 208 1.4 e-HDi (68HP) BMP STT / 87
Peugeot 208 1.6 e-HDi (92HP) STT / 95
Peugeot 208 1.6 e-HDi (92HP) ETG STT / 98
Peugeot 208 1.6 e-HDi (115HP) STT / 99
Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92HP) ETG STT / 98
Peugeot 308 1.6 HDi (92HP) Zάντες 16" / 95
Peugeot 308 1.6 HDi (92HP) Zάντες 17" & 18" / 99
Peugeot 308 1.6 BlueHDi (100HP) Ζάντες 16" STT / 92
Peugeot 308 1.6 BlueHDi (100HP) Ζάντες 17" & 18" STT / 96
Peugeot 308 1.6 e-HDi (115HP) Zάντες 16" STT / 98
Peugeot 308 1.6 e-HDi (115HP) Zάντες 17" & 18" STT / 100
Peugeot 308 2.0 BlueHDi (150HP) Ζάντες 16" STT / 99
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (100HP) STT Ζάντες 16" / 92
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (100HP) STT Ζάντες 17" & 18" / 96
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi (115HP) STT Ζάντες 16" / 98
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi (115HP) STT Ζάντες 17" & 18" / 100
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi (150HP) STT Ζάντες 16" / 99
Peugeot 3008 2.0 Hybrid4 (Ζάντες 16") STT / 85
Peugeot 3008 2.0 Hybrid4 (Ζάντες 17" & 18") STT / 99
Renault Clio 1.5 dCi (75HP) / 95
Renault Clio 1.5 Energy dCi (90HP) / 90
Renault Clio 1.5 dCi EDC (90HP) / 95
Renault Clio Sport Tourer 1.5 dCi (75HP) / 95
Renault Clio Sport Tourer 1.5 Energy dCi (90HP) / 90
Renault Clio Sport Tourer 1.5 dCi EDC (90HP) / 95
Renault Captur 1.5 Energy dCi (90HP) / 95
Renault Megane Hatchback NBI 1.5 Energy dCi (110HP) / 90
Renault Megane Coupe NBI 1.5 Energy dCi (110HP) / 90
Renault Megane Sport Tourer NBI 1.5 Energy dCi (110HP) / 90
SEAT Ibiza 1.2 CR 3D/5D (75HP) / 99
SEAT Ibiza 1.2 CR 3D/5D (75HP) Ecomotive / 88
SEAT Ibiza ST 1.2 CR 3D/5D (75HP) Ecomotive / 88
SEAT Νέο LEON 1.6 TDi CR 3D/5D (105HP) Start/Stop / 99
SEAT Νέο LEON 1.6 TDi CR 3D/5D (110HP) Ecomotive / 87
SEAT Νέο LEON ST 1.6 TDi CR (105HP) Start/Stop / 99
SEAT Νέο LEON ST 1.6 TDi CR (110HP) Ecomotive / 87
SEAT Toledo 1.6 TDi CR (105HP) Ecomotive / 99
SKODA Fabia 1.2 TDi CR (75HP) M5 / 99
SKODA Rapid 1.6 TDi CR (90HP) M5 Greenline / 99
SKODA Rapid Spaceback 1.6 TDi CR (90HP) M5 Greenline / 99
SKODA Octavia Combi 1.6 TDi CR (105HP) M5 Start/Stop / 99
SKODA Octavia Combi 1.6 TDi CR (110HP) Greenline M6 / 85
SKODA Octavia Limo 1.6 TDi CR (105HP) M5 Start/Stop / 99
SKODA Octavia Limo 1.6 TDi CR (110HP) Greenline M6 / 85
Suzuki Swift 1.3 3D/5D (75HP) Start/Stop / 98
Toyota Yaris 1.4 5D (6 M/T) (90HP) / 99
VW Νέο Polo 1.4 TDi BlueMotion 3D/5D (75HP) / 82
VW Νέο Polo 1.4 TDi 3D/5D (75HP) / 94
VW Νέο Polo 1.4 TDi BMT Trendline/Comfortline 3D/5D (90HP) / 88
VW Νέο Polo 1.4 TDi BMT Highline 3D/5D (90HP) / 88
VW Νέο Polo 1.4 TDi BMT Trendline/Comfortline 3D/5D DSG (90HP) / 92
VW Νέο Polo 1.4 TDi BMT Highline 3D/5D DSG (90HP) / 92
VW Golf 1.6 TDi BMT Design/Generation 3D/5D (105HP) / 99
VW Golf 1.6 TDi BlueMotion 3D/5D (110HP) / 85
Volvo V40 1.6 D2 88g Start/Stop 5D FWD 115HP Manual 6spd / 88
Volvo V40 1.6 D2 96g Start/Stop 5D FWD 115HP Manual 6spd / 96
Volvo V40 2.0 D4 Start/Stop 5D FWD 190HP Manual 6spd / 99
Volvo V40 2.0 D4 85g Start/Stop 5D FWD 190HP Manual 6spd / 85
Volvo V40 Cross Country 1.6 D2 99g Start/Stop 5D FWD 115HP Manual 6spd / 99
Volvo S60 2.0 D4 99g 4D 181HP Start/Stop Man 6spd FWD / 99
Volvo S60 2.0 D4 97g 4D 181HP Start/Stop Man 6spd FWD / 97
Volvo V60 2.0 D4 99g 5D 181HP Start/Stop Man 6spd FWD / 99


Read more: http://www.newsbomb.gr/oikonomia/news/story/533337/teli-kykloforias-poioi-plironoyn-kai-poioi-ta-glytonoyn#ixzz3M2zP5XTR