Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Ράλι από τις αγορές Χρηματιστήριο: Κλείσιμο με κέρδη 6,73% παρά το αδιέξοδο στο Eurogroup

Οι τράπεζες πήραν και πάλι τα ηνία - Δανειστές και αγορές περιμένουν πράξεις από τη νέα κυβέρνηση

Ράλι από τις αγορές, εν όψει του deal Ελλάδος- δανειστών. Η χθεσινή “συμφωνία” της Ελλάδας παρά την μη αποδοχή του κειμένου έδειξε ότι, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σ΄ αυτό που θέλουν οι δανειστές και κατ' επέκταση οι αγορές. Κι αυτό που θέλουν είναι πράξεις πλέον δεν αρκούν οι καλές προθέσεις. Χθες φάνηκε πως η νέα κυβέρνηση θέλει να καλύψει τις διαφορές της με την Τρόικα.



Όμως, από εδώ και πέρα και μετά την υπογραφή, οι πάντες θα θέλουν να δουν τις πράξεις, δηλαδή την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων.    

Η αγορά, σήμερα, λοιπόν παρά το αδιέξοδο προχώρησε σε προεξόφληση της συμφωνίας καίτοι η συμφωνία δεν έχει κλείσει.

Για πολλούς η προεξόφληση είναι γρήγορη και βιαστική ωστόσο αργά το απόγευμα η απόφαση της ΕKT να αυξήσει το όριο του Ela για τις τράπεζες κατά 5,9 δισ. ευρώ.

Ο Γενικός Δείκτης ξεκίνησε με άνοδο 2,5% και αργότερα ξεκίνησε το ράλι καθώς πολλοί πιστεύουν πως θα χάσουν την άνοδο- αν και οι μετοχές δεν είναι ομόλογα για να αυξάνουν μονομιάς την αξία τους. Τελικώς, ο Δείκτης έκλεισε με κέρδη 6,73%.

Οι τράπεζες πήραν και πάλι τα ηνία καθώς η Alpha bank έκλεισε με άνοδο 14,75% στα 0,35 λεπτά. Με κέρδη 12,75% η Εurobank στα 0,168 ευρώ. Με άνοδο 9,97% η Τράπεζα Πειραιώς στα 0,64%.  Υπεραπόδοση 12,16% για την Μπέλα στα 10,24 ευρώ και 6,48% για τον ΟΤΕ στα στα 8,05 ευρώ. Οι συνολικές συναλλαγές ανήλθαν  σε 5,9 εκατ. ευρώ.                http://www.protothema.gr/economy/article/450902/dunamiki-anodos-sto-hrimatistirio-meta-to-adiexodo-sto-eurogroup-/

Morgan Stanley: «Ιδιαίτερα διαχειρίσιμο» μπορεί να γίνει το ελληνικό χρέος Απαιτείται η αναδιάρθρωση των διμερών δανείων

Λονδίνο 
Μια νέα αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα μπορούσε να καταστήσει τα ελληνικά ομόλογα ασφαλέστερη επένδυση σε σχέση με την επένδυση σε τίτλους πολλών άλλων χωρών της Ευρωζώνης, αναφέρει η μεγάλη αμερικανική τράπεζα Morgan Stanley σε βίντεο που έστειλε μέσω Διαδικτύου σε πελάτες της.
Η Μorgan Stanley, που είναι διαπραγματευτής ελληνικών ομολόγων, ανέφερε ότι αν δοθεί στην Ελλάδα από τους Ευρωπαίους πιστωτές της το ίδιο περιθώριο που είχε δοθεί στο παρελθόν, το χρέος της ως ποσοστό του ΑΕΠ που ανέρχεται στο 175% του ΑΕΠ θα είχε τον ίδιο «πιστωτικό κίνδυνο» με μία χώρα που έχει χρέος 88%.
Επτά χώρες της Ευρωζώνης έχουν υψηλότερο από αυτόν λόγω χρέους προς ΑΕΠ: Η Πορτογαλία (128%), η Ιρλανδία (123%), η Ιταλία (128%), το Βέλγιο (105%), η Κύπρος (102%) και η Ισπανία και η Γαλλία (92% και οι δύο).
«Ο πιστωτικός κίνδυνος του χρέους των 320 δισ. ευρώ της Ελλάδας μπορεί να μειωθεί ντε φάκτο σε χαμηλότερο επίπεδο από εκείνο άλλων χωρών της Ευρωζώνης» δήλωσε ο Πάολο Μπατόρι, που είναι ο επικεφαλής στρατηγικής της τράπεζας για τα ομόλογα αναδυόμενων χωρών.
Ο Μπατόρι υποστηρίζει ότι ένα μεγάλο μέρος του χρέους (το δάνειο των 107 δισ. ευρώ από τον EFSF) δεν θα έπρεπε καν να υπολογίζεται ως χρέος, επειδή δεν φέρει τόκο για τα επόμενα 8 χρόνια και δεν προβλέπεται να αποπληρωθεί για τα επόμενα 30 χρόνια.
Ο ίδιος δήλωσε ότι, αν αναδιαρθρωθούν τα διμερή δάνεια που έχει πάρει η Ελλάδα από τις χώρες της Ευρωζώνης (ύψους 53 δισ. ευρώ), με τρόπο αντίστοιχο με τα δάνεια από το EFSF, τότε θα μπορούσαν και αυτά να υπολογίζονται με έκπτωση, καθιστώντας το χρέος της Ελλάδας ιδιαίτερα διαχειρίσιμο.
http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=676556

«Οι ελληνικές τράπεζες δεν αντιμετωπίζουν κίνδυνο φερεγγυότητας» ΕΚΤ: Υπαρκτός ο κίνδυνος διακοπής του ΕLA για τις ελληνικές τράπεζες

Δεν κινδυνεύει, προς το παρόν, η φερεγγυότητα των ελληνικών τραπεζών σύμφωνα με το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας

Οι ελληνικές τράπεζες δεν αντιμετωπίζουν κίνδυνο φερεγγυότητας, δήλωσε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) Μπ. Τζάζμπεκ, (Bostjan Jazbec) σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt.



«Οι αποφάσεις για τον ELA (σ.σ.: για τη χρηματοδότηση των τραπεζών μέσω του έκτακτου μηχανισμού ρευστότητας) επανεξετάζονται κάθε δύο εβδομάδες. Επί του παρόντος, η φερεγγυότητα των ελληνικών τραπεζών δεν κινδυνεύει» δήλωσε ο Τζάζμπεκ, που είναι και διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Σλοβενίας.

Ερωτηθείς, αν θα μπορούσε να υπάρξει μία κατάσταση, όπου η ΕΚΤ θα σταματούσε την παροχή ρευστότητας μέσω του ELA, ο κεντρικός τραπεζίτης απάντησε: «Υπάρχει πάντα αυτός ο κίνδυνος. Αυτός είναι ο λόγος που είναι σημαντικό να την παρακολουθούμε τόσο στενά». Συνεχίζοντας, τόνισε ότι είναι πεπεισμένος πως «οι ελληνικές τράπεζες και η κεντρική τράπεζα θα κάνουν τα πάντα για να αποτρέψουν τους κινδύνους για το χρηματοπιστωτικό σύστημα».

http://www.protothema.gr/economy/article/450610/ekt-uparktos-o-kindunos-diakopis-tou-ela-gia-tis-ellinikes-trapezes/

Η χειρότερη δήλωση γιά την Ελλάδα έγινε από τον Αυστριακό υπουργό…

Η χειρότερη δήλωση γιά την Ελλάδα έγινε από τον Αυστριακό υπουργό…

Η χειρότερη δήλωση γιά την Ελλάδα έγινε από τον Αυστριακό υπουργό…

February 11, 2015 3:28 pm Category: ΕλλαδαΕΥΡΩΠΗΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ Leave a comment
Υπάρχει ακόμη χρόνος για την Ελλάδα να τερματίσει την αντιπαράθεση με τους ευρωπαίους εταίρους της, ωστόσο δεν διαφαίνεται Σχέδιο Β στον ορίζοντα, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Αυστρίας προσθέτοντας ότι η Αθήνα οφείλει να τηρήσει τους όρους του πακέτου διάσωσης, μετέδωσε το Πρακτορείο Reuters.
“Θεωρώ ότι μπορούμε να φθάσουμε εγκαίρως σε λύση πριν από το τέλος του Φεβρουαρίου, εάν η Ελλάδα το θέλει”, δήλωσε ο Χανς Γεργκ Σέλινγκ σε συνέντευξή του που μεταδόθηκε σήμερα από το ραδιοφωνικό δίκτυο ORF. Αν όχι, τα πράγματα θα εισέλθουν σε “κρίσιμη φάση”.
“Εχουμε και πάλι τώρα μία κατάσταση στην οποία χρήματα αποσύρονται από ελληνικές τράπεζες. Εχουμε μία κατάσταση κατά την οποία ορισμένες δανειακές υποχρεώσεις είναι πιθανόν ότι δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν, και αυτό φυσικά αποτελεί κρίσιμη φάση, διότι η αντίδραση των αγορών θα είναι τεράστια”, προειδοποίησε ο υπουργός Οικονομικών της Αυστρίας.
Ο Χανς Γεργκ Σέλινγκ απέκλεισε την προοπτική εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ενωση ή την ευρωζώνη, ,λέγοντας ότι είναι προς το συμφέρον και των δύο πλευρών να αποφύγουν τέτοια σενάρια.
“Αλλά…εάν δεν υπάρξει λύση, τότε προφανώς θα πρέπει να καταρτισθεί ένα Σχέδιο Β εγκαίρως, αλλά δεν γνωρίζω να υπάρχει κάτι τέτοιο αυτήν τη στιγμή”, είπε.
Σημειώνεται ότι μόλις τη Δευτέρα, ο Αυστριακός Καγκελάριος υποστήριξε τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, που τον επισκέφθηκε στη Βιέννη. http://mignatiou.com/2015/02/tsipras-oli-echoume-simferon-na-katalixoume-se-mia-amivea-epofeli-simfonia/
Ούτε ακροαριστερό ούτε κουτό, απλά λογικό, είναι το πρόγραμμα της νέας ελληνικής κυβέρνησης» τονίζεται σε άρθρο της αυστριακής εφημερίδας «Ντι Πρέσε»
«Μόνο εκείνος που θα σταθεί και πάλι στα πόδια του, είναι σε θέση να ξεπληρώσει τα χρέη του και αυτό ισχύει για κάθε υπερχρεωμένη οικογένεια, γιατί άραγε όχι και για την Ελλάδα;» διερωτάται στον υπότιτλο σημερινού άρθρου της, με τίτλο: «Όχι, αυτό δεν είναι ακροαριστερό ή κουτό, είναι απλά λογικό» (σ.σ.: υπονοώντας το πρόγραμμα της νέας ελληνικής κυβέρνησης) η αυστριακή εφημερίδα «Ντι Πρέσε».
Στο άρθρο περιγράφεται διεξοδικά η κατάσταση μιας μέσης οικογένειας -με εμφανείς παραλληλισμούς με την κατάσταση της Ελλάδας -η οποία διαχειριζόμενη ίσως λανθασμένα τα οικονομικά της και πέφτοντας στην παγίδα τραπεζών, δανειστών και πιστωτών για δάνεια, πιστωτικές κάρτες, έχει βρεθεί, χρεοκοπημένη πλέον, να δέχεται πιέσεις και όρους από όλους αυτούς, να ξεπουλά τα τιμαλφή της, να έχει χάσει τη δουλειά της να κινδυνεύει να χάσει το σπίτι της.
Στη συνέχεια παρατίθενται οι προτάσεις και οι συμβουλές που δίνονται στην οικογένεια αυτήν από έναν ειδικό σύμβουλο σε θέματα χρέους, για να ξανασταθεί στα πόδια της- από την άμεση διακοπή περαιτέρω δανεισμού της μέχρι τη συνεννόηση με τους πιστωτές για ένα ρεαλιστικό σχέδιο αποπληρωμής του χρέους, καθώς τελικά είναι προς το συμφέρον τους γιατί μόνον έτσι θα πάρουν πίσω μεσοπρόθεσμα μέρος από τα χρήματά τους.
Ακριβώς αυτό, σημειώνει η αρθρογράφος, είναι το σχέδιο το οποίο παρουσιάζει αυτήν τη στιγμή στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες η νέα ελληνική κυβέρνηση, η οποία δεν θέλει να δανειστεί νέα χρήματα που θα εξαφανιστούν σε μια «μαύρη τρύπα», αλλά «αντ’ αυτού θέλει να εισπράξει φόρους, να καταπολεμήσει τη διαφθορά, να έχει μεγαλύτερα έσοδα από ό,τι δαπάνες στο νέο προϋπολογισμό. Θέλει να σταματήσει το ξεπούλημα των υποδομών και να επενδύσει για να υπάρξουν περισσότερες θέσεις εργασίας, όπως θέλει επίσης μια διάσκεψη χρέους, θέλει η χώρα να ξανασταθεί πάλι στα πόδια της ώστε να μπορεί μεσοπρόθεσμα να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της».
Το άρθρο στην «Ντι Πρέσε» καταλήγει επισημαίνοντας πως μπορεί κανείς να έχει επιφυλάξεις απέναντι στους ανθρώπους του ΣΥΡΙΖΑ, να τους βρίσκει αλαζονικούς, λαϊκιστές, ή, για διάφορους λόγους, να μην επιθυμεί την επιτυχία τους, ή να βρίσκει δεκάδες παράγοντες για τους οποίους θα αποτύχει το σχέδιό τους, ωστόσο, σε καμιά περίπτωση, δεν μπορεί να θεωρεί κανείς ως παράλογο, ή κουτό, ή, μάλιστα, ακροαριστερό, ένα σχέδιο το οποίο χιλιάδες φορές καθημερινά προτείνεται από συμβούλους σε θέματα χρέους, σε υπερχρεωμένους ανθρώπους που αναζητούν βοήθεια.
Δ. Δημητρακούδης, ΑΠΕ-ΜΠΕ
http://mignatiou.com/2015/02/i-chiroteri-dilosi-gia-tin-ellada-egine-apo-ton-afstriako-ipourgo/

CNN: Γιατί δεν θα δανείσουν την Ελλάδα η Ρωσία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες

Επικριτικό άρθρο με αφορμή τις δηλώσεις Καμμένου για δανεισμό από Κίνα, Ρωσία και ΗΠΑ, δημοσιεύει το CNN money. Το ρεπορτάζ φιλοξενεί απόψεις οικονομολόγων οι οποίοι τονίζουν ότι δεν πρόκειται οι χώρες αυτές να σώσουν την Ελλάδα.
Αναλυτικά, για τις χώρες που… πιθανώς θα μπορούσαν να δανείσουν τη χώρα αν τα «σπάσει» με τους Ευρωπαίους αναφέρεται:
Ρωσία
Το CNN money, επικαλείται την συνάντηση των δύο υπουργών Εξωτερικών Λαβρόφ και Κοτζιά. «Λέγεται ότι ο Κοτζιάς είχε στενούς δεσμούς με το ΚΚΕ κατά τη διάρκεια του ψυχρού πολέμου. Εχει επίσης και ιστορικό υποστήριξης της Ρωσίας και επί Πούτιν» αναφέρει το δημοσίευμα.
Υπενθυμίζει επίσης ότι Ελλάδα και Ρωσία έχουν στενές εμπορικές σχέσεις καθώς σχεδόν το 13% των ελληνικών εισαγωγών το 2013 προήλθαν από τη Ρωσία, σύμφωνα με το ΔΝΤ ενώ οι δύο χώρες συμφώνησαν να κάνουν το 2016 «Χρονιά της Ελλάδας» στη Ρωσιά και «Χρονιά της Ρωσίας» στην Ελλάδα.
Οπως αναφέρει το CNN money, τα βαθύτερα οικονομικά δεδομένα είναι διαφορετικά.
Ο οικονομολόγος του Berenberg Rob Wood υποστηρίζει ότι η Ρωσία δεν είναι σε θέση να παράσχει αρκετή βοήθεια στην Ελλάδα καθώς η οικονομία της δέχεται χτυπήματα από έναν συνδυασμό χαμηλών τιμών πετρελαίου και των κυρώσεων της Δύσης. «Αν η Ελλάδα γυρνούσε την πλάτη της στην Ευρώπη, ο τραπεζικός της τομεας – ο οποίος αντιμετωπίζει συρρίκνωση των πηγών χρηματοδότησής του – θα υφίστατο ακόμη μεγαλύτερη πίεση. Η Ρωσία δεν έχει τις οικονομικές πηγές για να κρατήσει τις τράπεζες να επιπλεύσουν» υποστηρίζει ο Γούντ.
Κίνα
Η μακρινή χώρα έχει μεγάλες επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια. Εχει επίσης βασικά συναλλαγματικά αποθέματα γύρω στα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια με τα οποία θα μπορούσε εύκολα να «καθαρίσει» τα ευρωπαϊκά δάνεια στην Ελλάδα. Αλλά δεν υπάρχει κάποιο προφανές κέρδος για την Κίνα, να μεσολαβήσει σε ένα περιφερειακό πρόβλημα. «Γιατί αλήθεια η Κίνα να ήθελα να μπει στη μέση της ευρωζώνης με ανταγωνιστικό τρόπο;» διερωτάται ο οικονομολόγος και προσθέτει: «Για τη Ρωσία υπάρχει όφελος από την αποσταθεροποίηση του αντιπάλου αλλά για την Κίνα δεν βλέπω κανένα οικονομικό ή πολιτικό όφελος.
ΗΠΑ
Τέλος, για τις ΗΠΑ, ο βοηθός καθηγητή στο London School of Economics Σπύρος Οικονομίδης υποστηρίζει μιλώντας στο CNN money πως ο Λευκός Οίκος είναι απίθανο να κινηθεί για την διάσωση της Ελλάδας. «Μπορεί να ασκεί κάποιου είδους επιρροή σε ευρωπαϊκούς κύκλους για να διασφαλίσει ότι η Ελλάδα δεν θα μείνει έρμαιο. Αλλά δεν βλέπω ότι οι ΗΠΑ θα προχωρούσαν σε ένα πακέτο διάσωσης ενός μέλους της ευρωζώνης».
ΠΗΓΗ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Έφυγε ο Σόιμπλε και υπαναχώρησε ο Βαρουφάκης, λένε οι Γερμανοί

Έφυγε ο Σόιμπλε και υπαναχώρησε ο Βαρουφάκης, λένε οι Γερμανοί

Έφυγε ο Σόιμπλε και υπαναχώρησε ο Βαρουφάκης, λένε οι Γερμανοί

February 12, 2015 4:33 am Category: ΔΝΤΕλλαδαΕΥΡΩΠΗΟικονομιαΠολιτικήΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟLeave a comment
Στοιχεία θρίλερ προσδίδουν οι Γερμανοί ανταποκριτές από τις Βρυξέλλες στις διαπραγματεύσεις του χθεσινού Eurogroup. Αντί όμως να υπάρξει μια πρώτη σύγκλιση μετά από σκληρές πολύωρες διαπραγματεύσεις, το κοινό ανακοινωθέν της συνάντησης παρέμεινε στο συρτάρι.
«Γενικόλογη παρουσίαση»
Όπως μεταδίδουν οι γερμανοί ανταποκριτές από τις Βρυξέλλες μέχρι σε ένα χρονικό σημείο αργά το βράδυ φαινόταν ότι η πορεία των διαπραγματεύσεων είχε πάρει θετική κατεύθυνση, υπήρχαν σημάδια προόδου και ότι μετά την έκθεση των ελληνικών θέσεων και προτάσεων θα έβγαινε ένα κοινό ανακοινωθέν. Το κοινό ανακοινωθέν θα περιελάμβανε δύο βασικά σημεία: ότι η Ελλάδα και η ΕΕ επιθυμούν να συνεργαστούν και ότι μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων, αποτελούμενη από τους δανειστές και την Ελλάδα, θα προχωρούσε σε μια λεγόμενη «τεχνική διαπραγμάτευση» για το επόμενο τακτικό Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας.
Σύμφωνα με τη γερμανική εκδοχή τα πράγματα είχαν φτάσει σε αυτό το σημείο όταν ο γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε έφυγε για το Βερολίνο με την πεποίθηση ότι σημειώθηκε πρόοδος στις διαπραγματεύσεις. Λίγο αργότερα ωστόσο ο έλληνας υπουργός Οικονομικών εμφανίζεται να κάνει πίσω και να ανακαλεί.
Οι γερμανοί ανταποκριτές επικαλούνται πηγές από τους συμμετέχοντες στη συνάντηση, που αναφέρουν ότι ο κ. Βαρουφάκης ήταν γενικόλογος στις θέσεις του, ότι επανέλαβε τις γνωστές θέσεις της Ελλάδας δίνοντας έμφαση στην ανθρωπιστική κρίση που έφερε το μνημόνιο, χωρίς ωστόσο να παρουσιάσει εναλλακτικές κοστολογημένες προτάσεις. Εκείνο που παραξένεψε μέχρι και ενόχλησε τους ομολόγους του κ. Βαρουφάκη ήταν ότι δεν έδωσε γραπτώς τις θέσεις του, αλλά ότι τις εξέθεσε μόνο προφορικά.
Χωρίς συμμαχίες η Ελλάδα
Το κλίμα στο Eurogroup, όπως το περιγράφουν τα γερμανικά ΜΜΕ, ήταν από πολύ συγκρατημένο μέχρι και εχθρικό για την Ελλάδα. Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι οι υπουργοί Οικονομικών επέμεναν ότι υπάρχουν συμφωνίες που θα πρέπει να τηρηθούν μέχρι τέλους. Χαρακτηριστικά ο αυστριακός υπουργός Οικονομικών Χανς – Γιεργκ Σέλινγκ υπογράμμισε ότι ένα εκλογικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να αντικαταστήσει ή να ακυρώσει υπάρχουσες συμφωνίες, ενώ ο γερμανός ομόλογός του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε επέμενε στις γνωστές «κόκκινες γραμμές» του Βερολίνου, δηλαδή διαπραγμάτευση εντός του συμφωνημένου πλαισίου λέγοντας ότι «κάθε χώρα είναι εντελώς ελεύθερη να κάνει αυτό που θέλει, αλλά έχουμε ένα πρόγραμμα και αυτό το πρόγραμμα ή θα το φέρουμε μέχρι τέλους σε πέρας ή δεν θα υπάρχει πρόγραμμα».
Φαίνεται ότι η συντριπτική πλειονότητα των υπουργών Οικονομικών συντάχθηκε με τη γερμανική θέση, που είναι η τήρηση των συμφωνιών ως απαραίτητη προϋπόθεση για συνέχιση της βοήθειας. Οι αναλυτές θεωρούν ότι η ελληνική πλευρά δεν διαθέτει καλά χαρτιά σε αυτήν τη διαπραγμάτευση. Διότι καταρχήν χρειάζεται άμεσα χρηματοδότηση ήδη από τον επόμενο μήνα για να μην χρεοκοπήσει, με απαγορευτικό το ενδεχόμενο δανεισμού από τις αγορές, ενώ οι αναφορές που έγιναν από την Ελλάδα για δανεισμό από χώρες εκτός ευρωζώνης δεν φαίνεται να βρήκαν την ανταπόκριση των χωρών αυτών. Η Ελλάδα χρειάζεται και χρήματα και χρόνο. Και τα δύο δεν τα έχει.
Από την πλευρά τους οι ευρωπαίοι εταίροι γνωρίζουν ότι δεν πρέπει να χάσουν την Ελλάδα ως εταίρο ιδιαίτερα στην τωρινή γεωπολιτική κατάσταση αλλά και διότι τυχόν grexit θα είχε ανεξέλεγκτες συνέπειες στις αγορές. Άρα και οι δύο πλευρές θα πρέπει να μετακινηθούν από τις θέσεις τους, να συμβιβαστούν και κυρίως η Ελλάδα, σε μια φόρμουλα που να ικανοποιεί την Αθήνα, χωρίς όμως να αλλοιώνεται η ουσία του υπάρχοντος προγράμματος.
Σύμφωνα με τον μεγαλοεπενδυτή Τζορτζ Σόρος οι ευρωπαίοι εταίροι θα πρέπει να τείνουν ευήκοο ους στην ελληνική πρόταση για επαναπροσδιορισμό του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα και αποπληρωμή του χρέους με ρήτρα ανάπτυξης.
Ειρήνη Αναστασοπούλου (http://www.dw.de/, SPIEGEL ONLINE, Süddeutsche, dpa, reuters)

Η Σατανική πομπή του ειδωλολατρικού καρναβαλιού

Η Σατανική πομπή του ειδωλολατρικού καρναβαλιού
του Πρωτ. π. Ἄγγελος Ἀγγελακόπουλος ἐφημέριος Ἱ. Ν. Ἁγίας Παρασκευῆς Καλλιπόλεως Πειραιῶς
Ὁ χρόνος γυρίζει καί φεύγει. Καί μαζί μέ τόν χρόνο γερνᾶμε καί φεύγουμε κι ἐμεῖς. Κάθε χρόνο ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσει αὐτή τή ρευστότητα καί τήν παροδικότητα τῶν ἐπιγείων πραγμάτων, ἐπαναλαμβάνει τόν ἑόρτιο κύκλο, ἐπισημαίνοντας ὅτι, ἐάν δέν μποῦμε μέσα στόν σωτηριώδη χρόνο, ἐάν δέν ἐνταχθοῦμε μέσα στό γεγονός τῆς Θείας Οἰκονομίας, αὐτός ὁ χρόνος μέσα, στόν ὁποῖο ζοῦμε, δέν ἔχει καμμία σημασία. Μερικές φορές, μάλιστα, εἶναι καί ἐπικίνδυνος, ἄν δέν τόν ἀξιοποιήσουμε καταλλήλως.
Νά, λοιπόν, πού καί φέτος ξαναβρισκόμασθε στήν περίοδο τοῦ κατανυκτικοῦ Τριωδίου. Αἰῶνες ἐπί αἰώνων ἑορτάζουμε τήν περίοδο αὐτή τοῦ Τριωδίου. Καί ἐπί τόσους αἰῶνες ἐπισημαίνεται ὄτι θά πρέπει νά προσπαθήσουμε ὅλοι μας, ὅλοι ὅσοι ἔχουμε σχέση μέ τήν Ἐκκλησία, ὅλοι ὅσοι ἔχουμε λάβει τό ἅγιον Βάπτισμα, νά ἐγκαταλείψουμε τίς κοσμικές συνήθειες, νά ἀποκρούσουμε τίς πονηρίες καί μεθοδίες τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος ἰδιαίτερα τίς ἡμέρες αὐτές ἐπιτίθεται, δρᾶ καί ἐνεργεῖ περισσότερο. Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας ἐπιθυμεῖ νά μᾶς προετοιμάσει γιά τόν ἀγώνα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Καί βάζει αὐτές τίς τρεῖς πρῶτες ἑβδομάδες τοῦ Τριωδίου (τοῦ Τελώνου καί Φαρισαίου, τοῦ Ἀσώτου Υἱοῦ, τῆς Δευτέρας Παρουσίας καί τῆς Κρίσεως), εἰς τρόπον ὥστε νά μήν μᾶς φανεῖ πολύ δύσκολος ὁ ἀγώνας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἀλλά σιγά-σιγά νά συνηθίσουμε σ’αὐτόν τόν ἀγώνα, ἀκούγοντας τά ἀναγνώσματα, τούς κατανυκτικούς ὕμνους καί τό κήρυγμα τῆς Ἐκκλησίας.
Σύμφωνα μέ τό συναξάρι τῆς Κυριακῆς τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου[1], οἱ ἅγιοι Πατέρες, μέ τό βιβλίο αὐτό τοῦ Τριωδίου, ἔχουν σκοπό νά μᾶς θυμίσουν μέ συντομία ὅλες τίς εὐεργεσίες, πού ἔκανε ὁ Ἅγιος Τριαδικός Θεός ἀπό τήν ἀρχή σ’ἐμᾶς. Θέλουν νά ὑπογραμμίσουν σέ ὅλους μας ὄτι πλασθήκαμε ἀπ’Αὐτόν καί παραβήκαμε τήν ἐντολή, πού μᾶς ἔδωσε γιά τήν πνευματική μας ἐξάσκηση καί γι’αὐτό διωχθήκαμε ἀπό τόν Παράδεισο. Κι ἀκόμη ὄτι ὁδηγηθήκαμε στήν πτώση ἀπό τόν φθόνο τοῦ ἀρχεκάκου ὄφεως καί ἐχθροῦ μας, τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος ἔπεσε ἀπό τόν οὐρανό ἐξ αἰτίας τοῦ ἐγωισμοῦ του καί εἴμασταν διαρκῶς στερημένοι ἀπό τά ἀγαθά τοῦ Θεοῦ καί ὁδηγούμενοι ἀπό τόν διάβολο. Θέλουν νά μᾶς θυμίσουν ἀκόμη ὄτι ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ἀπό τήν πολλή καί ἀνιδιοτελῆ Του ἀγάπη γιά’μᾶς κατέβηκε ἀπό τόν οὐρανό καί κατοίκησε στή μήτρα τῆς Ἁγίας Παρθένου καί ἔγινε ἄνθρωπος καί μέ τήν ὅλη ζωή Του μᾶς ἔδειξε τόν δρόμο γιά τήν ἄνοδό μας στόν οὐρανό. Αὐτό τό πέτυχε πρωτίστως μέ τήν ταπείνωσή Του, τή νηστεία, τήν ἀποχή ἀπό κάθε κακό, ἀλλά καί μέ ὅλες τίς πράξεις Του. Κι ἀκόμη θέλουν οἱ ἅγιοι Πατέρες μας νά μᾶς ὑπενθυμίσουν ὄτι ὁ Χριστός ἔπαθε για’μᾶς, σταυρώθηκε, τάφηκε καί ἀναστήθηκε καί ἀνέβηκε πάλι στούς οὐρανούς. Καί ὄτι ἔστειλε στούς ἁγίους μαθητές καί Ἀποστόλους Τοῦ τό Ἅγιον Πνεῦμα, οἱ ὁποῖοι κήρυξαν γι’Αὐτόν παντοῦ πώς εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί Θεός τέλειος καί ἄνθρωπος τέλειος, Θεάνθρωπος. Θέλουν, τέλος, νά μᾶς διηγηθοῦν τί ἔκαναν οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι μέ τήν Χάριν καί τήν βοήθεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὄτι δηλ. συγκέντρωσαν μέ τό κήρυγμά τους σέ μία ποίμνη τούς ἁγίους ὅλων τῶν αἰώνων, γιά νά καταλάβουν τή θέση τῶν ἐκπεσόντων ἀγγέλων, πράγμα τό ὁποῖο ἦταν ἀπό τήν ἀρχή ὁ σκοπός τοῦ Δημιουργοῦ. Αὐτός, λοιπόν, εἶναι ὁ σκοπός τοῦ Τριωδίου.
Ἑπομένως, οἱ τρεῖς πρῶτες ἑβδομάδες, πού διανύουμε τώρα, ἐπινοήθηκαν ἀπό τούς ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες μας σάν μιά προγύμναση καί παρακίνηση, γιά νά προετοιμασθοῦμε γιά τούς πνευματικούς ἀγῶνες τῆς νηστείας, πού ἀκολουθοῦν. Εἶναι περίοδος κατανύξεως, περισυλλογῆς καί μετανοίας. Τά εὐαγγελικά ἀναγνώσματα, μαζί μέ τούς ἐμπνευσμένους ὕμνους, εἶναι ἰσχυρή προτροπή πρός μετάνοια καί ἐπιστροφή. Ὀφείλουμε νά συμμαζευθοῦμε οἱ ἄνθρωποι στόν ἑαυτό μας, γιά νά συνέλθουμε πνευματικά, νά σκεφθοῦμε ὑψηλότερα θέματα, νά ὁδηγηθοῦμε στήν αὐτογνωσία καί τήν θεογνωσία. Ὀνομάζουν, μάλιστα, οἱ ἅγιοι Πατέρες τήν πρώτη ἑβδομάδα τοῦ Τριωδίου προφώνηση ἤ προσφωνήσιμο (θά μπορούσαμε νά τήν ποῦμε καί εἰσαγωγική ἑβδομάδα), γιατί γίνεται ὄ,τι ἀκριβῶς συμβαίνει καί στήν περίπτωση πού πρόκειται οἱ στρατιῶτες νά ξεκινήσουν γιά σωματικούς πολέμους. Ἐνημερώνονται καί προετοιμάζονται ἀπό τούς στρατηγούς γιά τό πότε θά γίνει ὁ πόλεμος, ὥστε νά ἀκονίσουν τά ξίφη τους, νά τά καθαρίσουν καί νά τά γυαλίσουν, νά ἑτοιμάσουν τά πάντα καί νά ἀφήσουν στήν ἄκρη κάθε τί, τό ὁποῖο θά μποροῦσε νά εἶναι ἐμπόδιο γιά τήν ἐκστρατεία. Καί ἀφοῦ κάνουν ὅλα ὅσα εἶναι ἀπαραίτητα, ξεκινοῦν μέ προθυμία γιά τή μάχη. Πολλές φορές, μάλιστα, πρίν ἀπό τή συμπλοκή οἱ στρατηγοί χρησιμοποιοῦν ὁμιλίες, ἱστορίες καί παραδείγματα, γιά νά ἐρεθίσουν τό ζῆλο τῶν στρατιωτῶν καί νά διώξουν ἀπό τίς ψυχές τους τήν ὀκνηρία, τό φόβο, τή δειλία καί ὀ,τιδήποτε ἄλλο ἐπικίνδυνο. Ἔτσι κάνουν καί οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Μᾶς προαναγγέλλουν τή μάχη, πού θά γίνει, στόν καιρό τῆς νηστείας, ἀνάμεσα σ’ἐμᾶς καί τούς δαίμονες, ὥστε νά καθαρίσουμε τίς ψυχές μας ἀπό ὁποιοδήποτε πάθος ἔχει φωλιάσει στό βάθος τῆς καρδιᾶς μας καί ἀπό κάθε δηλητήριο τοῦ ἐχθροῦ, πού ἔμεινε μέσα μας μέ τό πέρασμα τοῦ χρόνου. Κι ἀκόμη τό κάνουν, γιά νά βιαστοῦμε νά ἀποκτήσουμε ὅποιο ἀγαθό λείπει ἀπό τήν ψυχή μας, ὥστε πάνοπλοι πνευματικά καί ἑτοιμασμένοι, ὅπως πρέπει, νά προχωρήσουμε στούς ἀγῶνες τῆς νηστείας. Ὄλ΄αὐτά τά κατορθώνουμε μέ τήν Χάριν τοῦ Θεοῦ, συμμετέχοντας κατά τό ἀνθρώπινο δυνατό ἀξίως καί βιωματικῶς στή μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, καί ἰδιαίτερα στά ἱερά μυστήρια τῆς μετανοίας καί ἐξομολογήσεως τῶν ἁμαρτιῶν μας σέ ἔμπειρο πνευματικό πατέρα καί τῆς θείας Κοινωνίας-Μεταλήψεως τοῦ Τιμίου Σώματος καί Αἵματος τοῦ Χριστοῦ.
Ἐντούτοις, ἀντί ὅλοι μας νά ἐνταχθοῦμε σ’αὐτόν τόν σωτηριώδη χρόνο, σ’αὐτή τή σωτηριώδη πορεία, αὐτές τίς ἡμέρες γι΄ἀκόμη μία χρονιά θά γίνουμε μάρτυρες ἄλλων πραγμάτων διαβολικῶν καί σατανικῶν. Παρ΄ὅλη τή λεγόμενη οἰκονομική κρίση, τό καρναβάλι θά ὀργιάσει καί πάλι αὐτές τίς ἡμέρες, τό ὁποῖο κάθε χρόνο προσλαμβάνει διαστάσεις λοιμικής νόσου, ἀφοῦ πολλοί δήμαρχοι καί ἄλλοι φορεῖς ἐπιδεικνύουν ἀσυνήθιστο ζῆλο καί κοπιώδη δραστηριότητα γιά τό ποιός θά διοργανώσει τό ἐντυπωσιακότερο καρναβάλι, ξοδεύοντας τεράστια ποσά καί ἀπασχολώντας ἑκατοντάδες ἤ χιλιάδες ἀνθρώπων. Δέν εἶναι βέβαια μόνο ἡ σπατάλη τόσων χρημάτων, πού θά μποροῦσαν νά διατεθοῦν σέ κάλυψη ἄλλων σπουδαίων ἀναγκῶν, ὄχι μόνο στήν ἀνακούφιση πτωχῶν καί ἐνδεῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καί σέ πολιτιστικούς καί πνευματικούς στόχους, στή βελτίωση π.χ. τῶν συνθηκῶν ὑγείας καί παιδείας. Τό σημαντικώτερο εἶναι ἡ ἠθική ζημία καί βλάβη ἀπό τήν ἀναισχυντία τῆς γύμνιας, τήν ξετσιπωσιά τῆς αἰσχρότητος, τίς βωμολοχίες καί τά πορνικά ἄσματα καί θεάματα, τήν παρότρυνση σέ σαρκικά ἁμαρτήματα, κάτω μάλιστα ἀπό τήν ἐλευθερία κινήσεων, πού προσφέρει ἡ μάσκα, ἄσυλο ἀδιαντροπιᾶς καί ἀπροσωποποίησης. Κάτω ἀπό τό προσωπεῖο ὁ ἄνθρωπος παύει νά εἶναι πρόσωπο, πού ἔχει ἀπέναντί του καί βλέπει τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους καί μεταβάλλεται σέ ἀπρόσωπο ὄν, μέλος ἑνός ἀνωνύμου πλήθους, πού κινεῖται μόνο ἀπό ἐμπαθεῖς ὀρέξεις καί ἐπιθυμίες.
Τό καρναβάλι κατ’ἀκρίβειαν καταδικάζεται ἀπό τούς Ἱερούς Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας. Σήμερα ἔχει ὑποστεῖ τελεία ἀλλαγή ἐπί τά χείρω μέ εἰσαγόμενα πρότυπα καρναβαλιοῦ ἀπό μεγαλουπόλεις τοῦ ἐξωτερικοῦ καί πολλές φορές μέ περιφερόμενους καί ἁδρά ἀμειβόμενους ξένους καρναβαλικούς θιάσους, ὅπου κυριαρχοῦν οἱ γυμνές γυναῖκες. Δέν πρέπει νά παραβλέψουμε καί τήν διαφαινόμενη σαφῆ τάση τῶν φορέων, ποῦ ὀργανώνουν τό καρναβάλι, ἐπιστροφῆς στό παγανιστικό, εἰδωλολατρικό παρελθόν, ἀπ’ὅπου κατάγεται τό καρναβάλι, μέ σύγχρονη ἀδιαφορία καί περιφρόνηση τῶν ἀρχῶν τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανισμοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας, πού ἔβαλε τέρμα στά παλιά, ξερίζωσε τίς κακές συνήθειες καί εἰσήγαγε τόν νέο ἄνθρωπο τῆς ἀρετῆς καί τῆς ἁγιότητος. Ὅταν πρόκειται μερικοί νά ἀντισταθοῦν στόν Χριστό καί τό Εὐαγγέλιο, ξεχνοῦν τόν ἐκσυγχρονισμό καί τήν πρόοδο καί ἐπιστρέφουν αἰῶνες πίσω, στό σκοτάδι τῆς πρό Χριστοῦ ἐποχῆς.
Ὅσες πόλεις δέν διοργανώνουν καρναβαλικές ἐκδηλώσεις, πρέπει νά καυχῶνται, γιατί δέν μολύνουν τήν ἀτμόσφαιρά τους μέ τίς αἰσχρότητες καί βωμολοχίες τοῦ καρναβαλιοῦ καί δέν ἀποδιώκουν ἔτσι τήν Χάριν καί προστασία τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ καί τῶν ἁγίων πολιούχων τους. Πικραινόμαστε καί λυπόμαστε κάθε χρόνο, ὅταν βλέπουμε ἁγιασμένες πόλεις ἀπό τήν παρουσία τῶν ἁγίων, ἀπό τίς ἱερές εἰκόνες, ἀπό τά ἱερά λείψανα, νά γίνονται πομπές σατανικές, τόποι ὅπου πανηγυρίζει καί χορεύει ὁ διάβολος. Μέ πρωτοστατοῦσα, δυστυχῶς, τήν πόλη τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου, τήν Πάτρα, ἡ ὁποία ἔχει γίνει πρότυπο, μίμηση καί παράδειγμα καί γι΄ἄλλες πόλεις. Μέχρι πότε θά ἀνέχεται ὁ Θεός νά μεταβάλλεται ἡ Ἑλλάδα μας τήν περίοδο αὐτή σ’ἕνα τόπο δαιμονικό; Ὁ Θεός μᾶς στέλνει πολλά μηνύματα καί ἐπιτρέπει κατά παραχώρησιν θεομηνίες, πλυμμῆρες, καταστροφές, κατολισθήσεις, μετεωρῖτες, πολέμους, οἰκονομικές κρίσεις κ.ἄ. Κι ὅμως ἐμεῖς δέν συλλαμβάνουμε αὐτά τά μηνύματα. Οἱ δημοτικοί ἄρχοντες, ἐπίσης, πρέπει νά γνωρίζουν ὅτι οἱ πιστοί Χριστιανοί λαμβάνουν ὑπ΄ὄψιν καί κρίνουν θετικά ἤ ἀρνητικά ὅλες τίς ἐνέργειές τους, καταδικάζουν δέ ἀπερίφραστα ὅσα καταδικάζουν οἱ Ἱεροί Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας.
Καί γιά νά μήν ὑπάρχει ἐπ’αὐτοῦ καμμία ἀμφιβολία καί ἀμφιταλάντευση, οὔτε ἐκ μέρους τῶν λαϊκῶν πιστῶν, οὔτε πολύ περισσότερο ἐκ μέρους τῶν κληρικῶν, οἱ ὁποῖοι ἐπιδεικνύουν ἀδικαιολόγητη ἐλαστικότητα καί ἐπιείκεια, μπορεῖ κανείς νά ἀνατρέξει στό Ἱερό Πηδάλιο[2] τῆς Ἐκκλησίας μας καί νά ἀναγνώσει τόν 62ο Ἱερό Κανόνα τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου (691 μ.Χ.), ὁ ὁποῖος καταδικάζει τίς μεταμφιέσεις καί τίς μάσκες, ὅπως καί τούς χορούς καί τούς ἀστεϊσμούς, πού ἐλάμβαναν χώρα σέ παρόμοιες καρναβαλικές ἑορτές τοῦ παρελθόντος καί ἐπιβάλλει στούς κληρικούς, πού μετέχουν, τήν ποινή τῆς καθαιρέσεως, στούς δέ λαϊκούς τήν ποινή τοῦ ἀφορισμοῦ.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος[3], ἀναφερόμενος στό ἐπιχείρημα ὄτι μέ τίς καρναβαλικές ἐκδηλώσεις διασκεδάζουν καί εὐφραίνονται οἱ ἄνθρωποι καί ξεφεύγουν ἀπό τήν καθημερινότητα, ἀπαντᾶ ὄτι αὐτό εἶναι τελείως παράλογο, διότι ἡ χαρά καί ἡ εὐφροσύνη πρέπει νά συμβαδίζουν μέ τήν ἠθική καί τήν εὐπρέπεια. Ὅταν μεταβάλλεται ἕνα σπίτι σέ πορνεῖο, εἶναι ντροπή νά ἰσχυρίζεται κανείς ὄτι πρόκειται γιά ἡδονή καί εὐχαρίστηση. Πολύ περισσότερο, ὅταν ὁλόκληρες πόλεις μεταβάλλονται σέ πορνεία κατά τήν περίοδο τῆς Ἀποκριᾶς. Σέ λίγο ὅλη ἡ Ἑλλάδα - φεῖσαι Κύριε - ἡ χώρα τῶν ἁγίων, τῶν μαρτύρων καί τῶν ἡρώων θά μεταβληθεῖ σέ ἀπέραντο πορνεῖο. Στατιστικές στήν πόλη τῶν Πατρῶν ἔχουν δείξει ὄτι, μετά τίς καρναβαλικές ἐκδηλώσεις, ὁ ἀριθμός τῶν ἐκτρώσεων φθάνει σέ ἀνησυχητικό σημεῖο. Ὄ,τι πρόκειται νά κερδίσουν οἱ ἄνθρωποι ἀπό τούς πνευματικούς ἀγῶνες τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, προλαβαίνει ὁ διάβολος καί τούς τό ἀφαιρεῖ μέ τό καρναβάλι, τό ὁποῖο οἱ Ἅγιοι ὀνομάζουν «σατανική πομπή».
Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης[4], ἀναφερόμενος σέ ὅσα γίνονται κατά τίς Ἀπόκριες γράφει : «Κατ’ἀλήθειαν μπορεῖ νά πεῖ κανείς ὄτι τότε οἱ Χριστιανοί δαιμονίζονται ὅλοι˙ διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδοῦν ἀσυνειδήτως, ἕως καί αὐτοί οἱ πλέον γέροντες... τότε δέν ἔχει διαφορά ἡ ἡμέρα ἀπό τή νύκτα˙ διότι ὅπως καί ἡ ἡμέρα ἔτσι καί ἡ νύκτα ξοδεύεται σέ χορούς καί παιχνίδια καί ἀταξίες καί μασκαριλίκια˙ τότε, γιά νά πῶ ἔτσι, πανηγυρίζει ἡ ἀσέλγεια˙ ἑορτάζει ἡ ἀκολασία˙ εὐφραίνεται ἡ μέθη˙ ἀγάλλεται ἡ τρυφή καί ἡ ἀσωτεία˙ χορεύει ὁ διάβολος μέ δέκα μαντήλια καί συγχορεύει μ’αὐτόν ὅλο τό πλῆθος τῶν δαιμόνων˙ διότι ὅσο κέρδος κάνουν μόνο στίς Ἀπόκριες, δέν μποροῦν νά τό κάνουν σ’ὅλο τόν χρόνο».
Ὅσα σχετικά λέει ὁ ἅγιος Νικόδημος γιά τίς καρναβαλικές ἐκδηλώσεις καί τή ζημιά, πού προκαλοῦν, τά τελειώνει, λέγοντας πώς εἶναι ἀφροσύνη νά καταστρέφουμε προκαταβολικά καί νά ἀχρηστεύουμε τήν Ἁγία Τεσσαρακοστή˙ προτρέπει, ἐπίσης, τούς ἀρχιερεῖς, τούς πνευματικούς καί τούς διδασκάλους νά ἐμποδίσουν αὐτό τό μεγάλο κακό. Τώρα οἱ μέν περισσότεροι ἀρχιερεῖς καί πνευματικοί σιωποῦν, ἐνῶ ἔπρεπε νά μήν ἡσυχάζουν μπροστά στήν ἐπέκταση τοῦ κακοῦ, πολλοί δέ ἀπό τούς διδασκάλους καί τούς γονεῖς ὀργανώνουν οἱ ἴδιοι γιά τά παιδιά τούς καρναβαλικές ἐκδηλώσεις. «Γιατί εἶναι ἀσυγκρίτως μεγαλύτερη ἡ βλάβη, πού προσλαμβάνουν στίς Ἀποκριές, παρά ἡ ὠφέλεια, πού λαμβάνουν  ἀπό τήν ἐρχόμενη Τεσσαρακοστή˙ ἴλεως, ἴλεως, ἴλεως νά γίνει ὁ Θεός! Καί Αὐτός μακάρι νά φωτίσει τούς ἁγίους Ἀρχιερεῖς καί πνευματικούς καί διδασκάλους νά ἐμποδίσουν τέτοιας λογῆς κακά μέ ἀφορισμούς καί ἐπιτίμια, καθώς προστάζει καί ὁ 62ος Ἱερός Κανόνας τῆς Ἁγίας καί Οἰκουμενικῆς ΣΤ΄ Συνόδου»[5].
Ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι ἐναντίον τῆς πνευματικῆς εὐωχίας καί τῶν ὑγιῶν πνευματικά ἐκδηλώσεων. Κατά παραχώρησιν, οἱ ἄνθρωποι μποροῦν νά ψυχαγωγοῦνται, ὄχι νά διασκεδάζουν, μέ ἐπιλεγμένους χορούς καί δημοτικά τραγούδια, φορώντας σεμνές, παραδοσιακές στολές, χωρίς νά κρύβουν τό πρόσωπό τους μέ μάσκες.

[1] ΙΕΡΟΜ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΔΕΛΗΜΑΡΗΣ, Τί γιορτάζουμε ἀπό τό Τριώδιο ἕως τήν Πεντηκοστή, ἔκδ. Ἀδελφότης Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Ναυπάκτου, Ναύπακτος 2001, σσ. 18-20.
[2] ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, ἐκδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσσαλονίκη 2003, σσ. 275-276.
[3] ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, Λόγος α΄ πρός Κολασσαείς.
[4] ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν, ἐκδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσσαλονίκη 1999, σ. 35.
[5] ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ, «Τό καρναβάλι˙ λοιμική νόσος», Θεοδρομία ΣΤ 1 (2004) 46-49.

http://agiameteora.net/index.php/triodiou/4383-i-sataniki-pompi-tou-eidololatrikoy-karnavalioy.html

Τσικνοπέμπτη (ανάλυση - ιστορία). Τριώδιο και Αποκριές

Τσικνοπέμπτη (ανάλυση - ιστορία). Τριώδιο και Αποκριές
Τσικνοπέμπτη - Γιορτάζεται την Πέμπτη που είναι 11 ημέρες πριν την Καθαρά ∆ευτέρα. Είναι ημέρα χαράς αλλά και προετοιμασίας για τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς, καθώς η σαρανταήμερη περίοδος της Σαρακοστής πριν το Πάσχα πλησιάζει. Την μέρα αυτή επιβάλλεται από το έθιμο το ψήσιμο κρέατος στα κάρβουνα.
Τσικνοπέμπτη (ανάλυση - ιστορία). Τριώδιο και Αποκριές
Το Τριώδιο
Με τον ευρύτερο όρο Αποκριά, ονομάζουμε τη χρονική περίοδο τριών εβδομάδων πριν από τη Μεγάλη Σαρακοστή, το γνωστό μας τριώδιο.
Οι τρεις Κυριακές που κλείνουν την κάθε εβδομάδα του τριωδίου είναι:
η Κυριακή του Ασώτου,
η Κυριακή της Απόκρεω (μικρή αποκριά) και
η Κυριακή της Τυροφάγου (Μεγάλη Αποκριά).
Η περίοδος του Τριωδίου καλύπτει:
α. Τις τρεις εβδομάδες πριν από τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή (22 ημέρες).
β. Τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή (40 ημέρες, από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι την Παρασκευή πριν από το Σάββατο του Λαζάρου).
γ. Τις δυο ήμερες Σάββατο του Λαζάρου και Κυριακή των Βαΐων (συνδετικές ήμερες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής με τη Μεγ. Εβδομάδα).
δ. Τη Μεγάλη Εβδομάδα (6 ημέρες).
Η λέξη Αποκριά σημαίνει αποχή από το κρέας και σηματοδοτεί την έναρξη της τυρινής εβδομάδας στην οποία επιτρέπονται, κατά τη θρησκεία μας, μόνο τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
'Ετσι οι Χριστιανοί προετοιμάζονται για τη μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής. Συνώνυμη της λέξης Αποκριά είναι και η λέξη Καρναβάλι (Carnival) που προέρχεται από το λατινικό carnem levare (αποχή από το κρέας).
Οι ρίζες των εκδηλώσεων αυτών βρίσκονται στην αρχαία Ελλάδα, στη Διονυσιακή λατρεία. Ο Διόνυσος, κατά το δωδεκάθεο, ήταν ο θεός της γονιμότητας και οι αρχαίοι 'Ελληνες τον τιμούσαν με μεγάλους εορτασμούς, τα Διονύσια. Κατά τους εορτασμούς αυτούς, στην αρχαία Αθήνα, γινόταν παρέλαση άρματος .
Το άρμα ακολουθούσαν χορευτές και τραγουδιστές μεταμφιεσμένοι με προσωπίδες που τραγουδούσαν σατυρικά τραγούδια. Οι εορτασμοί αυτοί, πέρασαν από πολιτισμό σε πολιτισμό δεχόμενοι επιρροές από διάφορες κουλτούρες.
Τσικνοπέμπτη
Οι τρεις εβδομάδες πριν την αρχή της Σαρακοστής ονομάζονται Προφωνή, Κρεατινή και της Τυροφάγου.
Στο μέσο της Κρεατινής (της 2ης) εβδομάδας βρίσκεται η Τσικνοπέμπτη, κατά την οποία παραδοσιακά καταναλώνεται μεγάλη ποσότητα κρέατος, εν είδει προετοιμασίας για τη νηστεία της Σαρακοστής. Για την ορθόδοξη παράδοση, οι νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής είναι σημαντικές, οπότε η Πέμπτη θεωρούνταν η καταλληλότερη μέρα για κραιπάλες.
Η Τσικνοπέμπτη βρίσκεται στο μέσο των 3 εβδομάδων του εορτασμού του καρναβαλιού. Πρόκειται για τη Πέμπτη της 2ης εβδομάδας, της Κρεατινής.
Γιορτάζεται την Πέμπτη που είναι 11 ημέρες πριν την Καθαρά ∆ευτέρα. Είναι ημέρα χαράς αλλά και προετοιμασίας για τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς, καθώς η σαρανταήμερη περίοδος της Σαρακοστής πριν το Πάσχα πλησιάζει. Την μέρα αυτή επιβάλλεται από το έθιμο το ψήσιμο κρέατος στα κάρβουνα.
Το όνομα "Τσικνοπέμπτη" προέκυψε γιατί την ημέρα αυτή (Πέμπτη δηλαδή) το δείπνο αποτελείται από κρέας ψημένο στα κάρβουνα, το οποίο πρέπει να έχει πάντα λίγο λίπος ώστε κατά το ψήσιμο να βγάλει την απαραίτητη "τσίκνα".
Ακόμα και οι πιο φτωχοί άνθρωποι κάθε περιοχής, πρέπει να ψήσουν κρέας ώστε να μυρίσει το σπίτι τους και όλοι να ξέρουν ότι γιορτάζουν!
Παλιότερα στην ελληνική επαρχία οι άνθρωποι μοίραζαν πιατέλες με το τσικνισμένο κρέας σε όλη την γειτονιά για να στείλουν την μυρωδιά του ψητού σε κάθε άκρη του χωριού.
Μαζί με την Τσικνοπέμπτη έχει καθιερωθεί πλέον και η ειδωλολατρική παράδοση του μασκαρέματος που υποτίθεται ότι διώχνει τα κακά πνεύματα του χειμώνα και βοηθάει έτσι στην εξασφάλιση μιας επιτυχημένης σοδειάς.
Στις μέρες μας η Τσικνοπέμπτη θεωρείται η αρχή της αποκριάς.
http://agiameteora.net/index.php/triodiou/940-tsiknopempti-analysi-istoria-triodio-kai-apokries.html

Πρώτο τεστ αρνητικό, η διαπραγμάτευση συνεχίζεται

Πρώτο τεστ αρνητικό, η διαπραγμάτευση συνεχίζεται

Στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών διαβουλεύσεων βρέθηκε η Ελλάδα το βράδυ της Τετάρτης, με την έκτακτη συνεδρίαση του Εurogroup που είχε αποκλειστικό θέμα συζήτησης το ελληνικό ζήτημα.
Στην παρθενική συμμετοχή του ο Γιάνης Βαρουφάκης προσπάθησε να πείσει τους Ευρωπαίους εταίρους ότι η Ελλάδα δικαιούται διαφορετική αντιμετώπιση, έχοντας ανά χείρας τις προτάσεις της κυβέρνησης αλλά και την ευρύτατη στήριξη του λαού. 
Την ίδια ώρα, εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες έστειλαν μήνυμα κατά της λιτότηταςπλημμυρίζοντας δρόμους και πλατείες και βροντοφωνάζοντας «Ούτε βήμα πίσω».
Ωστόσο, σε αυτό το Eurogroup δεν επιτεύχθηκε συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τους Ευρωπαίους εταίρους. Παράταση του Μνημονίου δεν γίνεται αποδεκτή, υπογράμμιζαν κυβερνητικοί κύκλοι αργά το βράδυ της Τετάρτης, συμπληρώνοντας πως θα συνεχιστεί η διαβούλευση με σκοπό την αμοιβαία επωφελή συμφωνία. 
Χωρίς κοινό ανακοινωθέν
Το κοινό ανακοινωθέν δεν εκδόθηκε τελικά παρά τις τρίωρες διαβουλεύσεις, καθώς η τακτική που φαίνεται να ακολούθησε στο παρά πέντε η ομάδα των «σκληρών» της λιτότητας, προκάλεσε την αντίδραση της Ελλάδας και απέδειξε ποιοι είναι πραγματικά εκείνοι που με μεθοδεύσεις προκαλούν αδιέξοδα.
Παρά το γεγονός ότι το κλίμα στις τοποθετήσεις ήταν ιδιαίτερα θετικό σχετικά με τη θέληση εξεύρεσης λύσης και οι τοποθετήσεις ήταν μειλίχιες, όταν ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση και ήρθε η σειρά του σχηματισμού του κοινού ανακοινωθέντος, τέθηκε από τους Ισπανούς και Πορτογάλους το ζήτημα να μπει στο κείμενο ο όρος «παράταση του υφιστάμενου προγράμματος».
Η ελληνική αντιπροσωπεία αντέδρασε έντονα, επιμένοντας στη γνωστή της στάση, ότι δηλαδή «δεν υπάρχει ενδεχόμενο να δεχτούμε παράταση», ιδιαίτερα μετά τη μεθόδευση που έγινε με «μπροστάρηδες» τους υπουργούς Οικονομικών μνημονιακών χωρών με συντηρητικές κυβερνήσεις.
Ανώτατη κυβερνητική πηγή σημείωνε χαρακτηριστικά ότι η ελληνική κυβέρνηση έθεσε θεμελιωμένα και χωρίς υποχωρήσεις τα ζητήματα της ανθρωπιστικής κρίσης, της αποτυχίας των Μνημονίων και του δημόσιου χρέους. «Συμφωνία δεν υπήρξε, αλλά θα συνεχιστεί η διαβούλευση με στόχο την αμοιβαία επωφελή συμφωνία» συμπλήρωνε χαρακτηριστικά.
Τροποποιημένη συμφωνία
Νωρίτερα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και ο υπουργός Οικονομικών είχαν συνάντηση με τον Γερούν Ντάισελμπλουμ, τον Τόμας Βίζερ του Euroworking Group και την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ. Συμμετέχοντες στη συζήτηση μιλούσαν για συνομιλίες σε επίσης πολύ καλό κλίμα, εν είδει μιας πρώτης ανταλλαγής απόψεων για το τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει μια συμφωνία-γέφυρα. Τα θετικά λόγια πάντως της Κριστίν Λαγκάρντ για την ελληνική κυβέρνηση προδιαθέτουν γι’ αυτό το θετικό κλίμα. «Είναι ακριβείς, ευφυείς, έχουν σκεφτεί τα θέματά τους», είπε η επικεφαλής του ΔΝΤ. Σαφώς καλύτερο κλίμα σε σχέση με την προηγούμενη συνεδρίαση μετέφεραν και οι συμμετέχοντες στο Euroworking Group που συνεκλήθη νωρίτερα.
Η εικόνα που αποτυπώθηκε στην ελληνική αντιπροσωπεία είναι ότι οι αξιωματούχοι των ευρωπαϊκών θεσμών έχουν καταλήξει ύστερα από συνεννόηση σε έναν μεταξύ τους «συμβιβασμό», ο οποίος εκφράζεται στην κοινή «γραμμή» ότι η όποια λύση πρέπει να βασίζεται στο μέχρι πρότινος πρόγραμμα, μια και η κάθε κυβέρνηση πρέπει να βρει την κατάλληλη διατύπωση για να γίνει πολιτικά αποδεκτή στο εσωτερικό της κάθε χώρας. Δεν αποκλείεται μάλιστα ο όρος που θα προταθεί από τους ισχυρούς της ευρωζώνης να περιλαμβάνει τη φράση «τροποποιημένη συμφωνία».
Τα τεχνικά ζητήματα της συμφωνίας αυτής δεν αποκλείεται να παράξουν όμως νέες εύθραυστες ισορροπίες στο Eurogroup και γενικότερα την Ευρωπαϊκή Ενωση. Γι’ αυτό και στο ελληνικό επιτελείο επιμένουν να λένε ότι «η πρώτη επαφή ήταν καλή, αλλά βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή».

http://www.efsyn.gr/arthro/proto-test-arnitiko-i-diapragmateysi-synehizetai

Χωρίς κοινό ανακοινωθέν στο Eurogroup

Χωρίς κοινό ανακοινωθέν στο Eurogroup

dijsselbloem-jeroen.jpg

Ο Γερούν ΝτάισελμπλουμΟ επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ | Reuters
Χωρίς κοινό ανακοινωθέν -ενδεικτικό της διάστασης απόψεων των δύο πλευρών- εμφανίστηκαν στη συνέντευξη Τύπου οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι.
Πιο συγκεκριμένα, πολύ ώρα μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης, ο πρόεδρος του Eurogroup και Ολλανδός υπουργός Οικονομικών, Γερούν Ντάισελμπλουμ, δήλωσε πως ήταν μία πρώτη ευκαιρία «να δούμε τις θέσεις της Ελλάδας». Ήταν μία «χρήσιμη συζήτηση, εποικοδομητική», σημείωσε, προσθέτοντας πως υπήρξε κάποια πρόοδος, η οποία όμως «δεν ήταν επαρκής».
Ο Ολλανδός ΥΠΟΙΚ ανέφερε πως οι συζητήσεις θα συνεχιστούν στο Eurogroup της Δευτέρας, στο πλαίσιο της μελλοντικής συνεργασίας με την Ελλάδα. 
«Δεν υπάρχουν κοινά συμπεράσματα τα οποία μπορώ να μοιραστώ μαζί σας», ομολόγησε ο πρόεδρος του Eurogroup, προσθέτοντας πως πρέπει να δοθεί μία πολιτική λύση. 
«Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε έναν πρόγραμμα που λήγει στο τέλος του μήνα. Συζητήσαμε το ενδεχόμενο παράτασης, όμως δεν καταλήξαμε σε κάποιο συμπέρασμα. Χρειάζεται να υπάρξει πολιτική συμφωνία πριν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και οι εμπειρογνώμωνες να αρχίσουν να εργάζονται», είπε με νόημα ο Γ. Ντάισελμπλουμ. 
Από την πλευρά του, ο Ευρωπαίος επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί επανέλαβε πως ήταν μία «πολύ χρήσιμη συνάντηση σε ό,τι αφορά τη θέση και την άποψη» της Ελλάδας, συμπληρώνοντας πως ήταν «χρήσιμη και για την Ελλάδα», προκειμένου να κατανοήσει και η Αθήνα τις θέσεις των εταίρων της. 
«Υπάρχει διπλή βούληση», πρόσθεσε ο Ευρωπαίος επίτροπος: Από τη μία, ο σεβασμός απέναντι στη βούληση του ελληνικού κι από την άλλη, απέναντι στις συμφωνίες που υπάρχουν. 

http://www.efsyn.gr/arthro/horis-koino-anakoinothen-sto-eurogroup