Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Γιώργος Πίττας: O άνθρωπος που γύρισε την Ελλάδα καταγράφοντας τα καφενεία, τα πανηγύρια και τα τοπικά προϊόντα της ελληνικής επαρχίας HuffPost Greece | Δέσποινα Τριβόλη

GIORGOS PITTAS


«Μπορούν η καταγωγή μας και τα ήθη και έθιμα των κοινωνιών που ζούμε να ορίσουν την ταυτότητα μας;», γράφει ο φετινός κατάλογος του ΤedX Athens που γίνεται σήμερα 6/2 στο Θέατρο Παλλάς με θέμα «Origins»(σε ελεύθερη μετάφραση καταγωγή ή ρίζες) Δεν υπάρχει κανείς καταλληλότερος να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση από το Γιώργο Πίττα, τον άνθρωπο που έχει καταγράψει με πάθος και αγάπη τα ήθη, τα έθιμα τη γαστρονομία και το μικρόκοσμο της ελληνικής περιφέρειας όσο κανένας άλλος. Η διαδρομή του ήταν περιπατητική «με το ένα να φέρνει το άλλο» όπως λέει κι ο ίδιος. Mετά από σπουδές κοινωνιολογίας και πολιτικής οικονομίας στο Παρίσι ασχολήθηκε χρόνια με το ελληνικό έπιπλο (ήταν μέρος της ομάδας που έφτιαξε το Νέο Κατοικείν) και το 1995 έφτιαξε μια πρότυπη ξενοδοχειακή μονάδα στην Πάρο. Μέσα από το ξενοδοχείο γνώρισε τον χώρο του τουρισμού, και ξεκίνησε η ενασχόληση του με τον ΣΕΤΕ και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο «Ανέλαβα το πρόγραμμα ελληνικού πρωινού. Κοιτάξαμε τα βασικά προϊόντα της Ελλάδας: Βότανα, γιαούρτι, ελιές, λάδι, πίτες- μαζι με τα τοπικά τυριά και αλλαντικά». Έτσι προέκυψε και η μεγάλη του αγάπη για την Ελλάδα την Ελλάδα και η καταγραφή Κάρπος της δουλειάς του όλα αυτά τα χρόνια ήταν έξι υπέροχα λευκώματα Σημάδια του Αιγαίου, (2007,) Πάρος, οδοιπορικό στον τόπο και το χρόνο, (2008), Αθηναϊκή ταβέρνα (2009), Πανηγύρια στο Αιγαίο, (2011), Τα καφενεία της Ελλάδας, (2013,) Οι θησαυροί της Ελληνικής Γαστρονομίας, (2014) και τώρα τον Οδηγό Ελληνικής Γαστρονομίας, ίσως το πιο ενημερωμένο site που έχουμε δει μέχρι τώρα γύρω από την ελληνική τοπική κουλτούρα- από τα προϊόντα και τους παραγωγούς κάθε τόπου μέχρι τα αξιοθέατα και τα πανηγυρια, που σύντομα θα δίνει περιεχόμενο και στη Huffpost Greece.
Ας ξεκινήσουμε μιλώντας για τον ελληνικό τουρισμό.
Όταν ο ελληνικός τουρισμός αναπτύχθηκε, δεν αναπτύχθηκε όπως θα ’πρεπε, με τα σωστά δεδομένα. Βλέπεις περιοχές που θα μπορούσαν να μαζέψουν όλη την αφρόκρεμα του κόσμου να έχουν εξειδικευτεί σε τουρισμό μάζας. Δώσαμε τη μάχη για το χαμηλό κόστος και όχι για τον ανταγωνισμό της ποιότητας. Κάτι που άλλαξε τα δεδομένα είναι ότι μια πολύ μεγάλη μερίδα του παγκόσμιου τουρισμού δεν ταξιδεύει πια μέσα από μαζικούς τουριστικούς πράκτορες αλλά χρησιμοποιεί το ίντερνετ σαν εργαλείο για να ταξιδέψει μόνος του. Το προϊόν έχει διαφοροποιηθεί. Υπάρχουν πια άνθρωποι που δεν έχουν ενδιαφέρον για το μαζικό μοντέλο. Θέλουν να νιώσουν τις εμπειρίες του τόπου- αυτές που δεν ανακαλύπτεις αν είσαι κλεισμένος σε ένα ξενοδοχείο. Στο πρόγραμμα του ελληνικού πρωινού έχουν πια μπει 600 ξενοδοχεία από τα 10.000. Είναι σημαντικός αριθμός πια. Στο ερώτημα που μας έκαναν οι ξενοδόχοι «Τι θα κερδίσουμε»απαντούσαμε «Θα κερδίσουμε τη μάχη της ποιότητας»
Και η γαστρονομία; Η γαστρονομία στην Ελλάδα δεν πήγε καλά κι ας έχει πολύ καλές πρώτες ύλες. Οι παραγωγοί βασίστηκαν στις επιδοτήσεις και δεν δόθηκε έμφαση στην παραγωγή ποιοτικών προϊόντων. Ίσως γιατί μετά τον Εμφύλιο ο κόσμος έφυγε κακήν-κακώς από την περιφέρεια, πήγε στα αστικά κέντρα κι επέλεξε να ξεχάσει. Μετά στη γαστρονομία έγιναν της μόδας κάποια πιάτα που άρεσαν στους ξένους- 10 κλισέ, γεμιστά, μουσακάς, σουβλάκι, τζατζίκι, κι έτσι ατόνησαν οι τοπικές σπεσιαλιτέ.
Κάποια στιγμή όταν περάσαμε στη φάση του εκσυγχρονισμού, θεωρήσαμε ότι ο εκσυγχρονισμός ήταν να καταναλώνουμε προϊόντα και σύμβολα της Δύσης χωρίς να τα παράξουμε οι ιδιοι ή να φτιάξουμε δικά μας. Θεωρήσαμε εκπολιτισμό το να τρώμε ρόκα παρμεζάνα και προσούτο, ενώ θα γινόμασταν Δύση αν παίρναμε τα δικά μας τυριά ,τις γραβιέρες, τα αρσενικά μας, και τα κάναμε σε ποιοτική παραγωγή όπως η παρμεζάνα.
Μόνο τα τελευταία 15 χρόνια παράγονται ποιοτικά προϊόντα, και οι Έλληνες σεφ αρχίζουν να μαθαίνουν τι σημαίνει ποιοτική κουζίνα. Αυτά τα 20 χρόνια έχουν γραφτεί βιβλία που δεν είχαν γραφεί τα τελευταία 100 χρονια- εθνικές και τοπικές κουζίνες, νέοι σεφ με κουζίνες παραδοσιακές ή ψαγμένες. Ίσως να είναι και ανθρώπινο. Εάν εσύ τρως συνέχεια σταφίδα Κορινθίας και δεν έρθει κάποιος να σου πει ότι αυτή η σταφίδα που τρως από παιδί αυτή η σταφίδα που έχεις σκυλοβαρεθεί, για έναν ξένο είναι ένα απίστευτο εξωτικό γκουρμέ, δεν θα το καταλάβεις. Εκεί είναι όλη η μάχη. 
Πώς καταλήξατε να γυρνάτε όλη την Ελλάδα με τέτοιο πάθος όμως; Αυτή είναι και η ομιλία μου στο Tedx Athens. Το ένα έφερε το άλλο. Όλα ξεκίνησαν από τις παιδικές μου αναμνήσεις. Εγώ μεγάλωσα στη Νέα Ιωνία. Ο πατέρας μου έφτιαχνε έπιπλα κι εγώ έπαιζα στο χώρο εργασίας μέσα στους μάστορες. Στον πάγκο εργασίας, στα μηχανήματα, αφενός μάθαινα από έπιπλο αφετέρου γνώρισα τους μικροχώρους. Σκεφτόμουν τώρα “τι γυρεύεις εσύ να γράφεις βιβλία για παραδοσιακά καφενεία”; Έλα όμως που είχε άμεση σχέση με τον τρόπο που μεγάλωσα. Πηγαίναμε μετά να παραδώσουμε τα έπιπλα στα ξενοδοχεία- πήγαινα μαζί με τον πατέρα μου στα ξενοδοχεία Ξενία και γνώριζα άλλους τόπους. Στη Γαλλία όταν πήγα αγάπησα την Ελλάδα πιο πολύ απο πριν. Την ίδια εποχή που η Ελλάδα ετοιμαζότανε για εισαγωγές εμείς είπαμε να κάνουμε ελληνικό έπιπλο. Το ελληνικό έπιπλο ήθελε πηγές.
Πήγαινα στα ξενοδοχεία, μου άρεσε κι είπα “ας κάνω κι ένα ξενοδοχείο”,κι αντί να το κάνω στην παραλία το έκανα στο ψηλότερο βουνό- μου άρεσε γιατί είχε λαϊκό πολιτισμό. Όλα όμως έχουν σχέση με μια Ελλάδα που μου τύχε η μοίρα να γνωρίσω. Μια αχαρτογράφητη Ελλάδα, εκεί που είναι τα δαιμόνια. Έχω πάει σε πανηγύρια εκεί που υπάρχει μια ζωή μια συλλογικότητα, ενός αλτρουισμός μια Ελλάδα όπως ήταν όλοι πριν γίνουν καταναλωτές.
Υπήρχε μια αίσθηση κοινής μοίρας τότε- ενώ πια ένα από τα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας είναι ότι δεν υπάρχει κοινή διαχείριση. Όλα θέλουν ομάδες, θεατρικές ομάδες, τη χρειαζόμαστε την ομαδικότητα ξανά. Να τώρα αυτά τα startups, oι ομάδες νέων… 
Πως αποφασίσατε να φτιάξετε ένα website και δε φτιάξατε ακόμα ένα βιβλίο; Έχετε γράψει ήδη έξι!
Μου αρέσουν πολύ τα βιβλία μου και μου δώσανε μεγάλη χαρά. Τα βιβλία μου όμως είναι κατι κουμούτσες που κοστίζουν από 30 έως 40 ευρώ. Πετυχημενα βιβλία για λευκωματα αλλά αυτό σημαινε 4-με 5 χιλιαδες ανθρωποι μπορουσαν να το διαβάσουν. Με έπαιρναν και από τα καφενεία οι μαγαζάτορες«Τι θα γίνει; Θέλω να βγω στη σύνταξη και ο εγγονός μου δεν παίρνει το μαγαζί. Θα γράψεις κάτι;»Σκέφτηκα ότι χρειαζόταν μια προβολή αλλιώτικη του υλικού. Είναι ναρκισσισμός- ένα βιβλίο δεν μπορεί να αλλάξει και δεν μπορεί να δώσει και τη χαρά που θα ήθελα στους παραγωγούς, στους ιδιοκτήτες καφενείων, στους ανθρώπους που με εμπιστεύτηκαν , απλώς γιατί το κοινό ενός βιβλίου είναι μικρότερο. Το site νομίζω θα μπορέσει να δώσει και σε αυτούς αυτή τη χαρά.
http://www.huffingtonpost.gr/2016/02/06/life-giorgos-pittas-synentefxi_n_9168288.html?utm_source=News247&utm_medium=huffpost_homebig&utm_campaign=24MediaWidget

Ρέκβιεμ για την Σένγκεν: Το μέλλον της συνθήκης και η θέση της Ελλάδας

Της Ρόζας Βασιλάκη, ερευνήτριας–πολιτικού αναλυτή, LondonSchool of Economics and Political Science
Πρόβλεψη
  • Άτυπη αναθεώρηση της Συνθήκης του Σένγκεν μέσω της καθιέρωσης μονομερών ενεργειών και προσωρινών μέτρων.
  • Κλείσιμο συνόρων με την FYROM και πιθανώς, σε δεύτερο χρόνο, με την Βουλγαρία και την Αλβανία.
  • Εγκλωβισμός απροσδιόριστου αριθμού προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα, με αυξητική πορεία από Μάρτιο-Απρίλιο και μετά.
  • Μετακίνηση της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης από τα αστικά κέντρα και την πρωτεύουσα προς την περιφέρεια και τα σύνορα της Βόρειας Ελλάδας με απρόβλεπτες προς το παρόν αντιδράσεις.
  • Δημιουργία προηγουμένου σε ότι αφορά την σχέση και την θέση της Ελλάδας με την ΕΕ που ενδέχεται να επηρεάσει και αποφάσεις που εμπίπτουν στο οικονομικό πεδίο.
Ανάλυση
Είναι πλέον ορατό ότι η Συνθήκη του Σένγκεν – αλλά και η πολιτική των ανοιχτών συνόρων που συμβόλισε και προήγαγε –  βαδίζει προς το τέλος της. Τα σενάρια που θέλανε την Συνθήκη και αναθεωρείται και την Ελλάδα να τείνει να απωλέσει τα ευρωπαϊκά κεκτημένα της, φαίνονται να επαληθεύονται καθώς το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα παίρνει απρόβλεπτες διαστάσεις, όχι μόνο από την άποψη των αριθμών, αλλά και από την άποψη των πολιτικών εξελίξεων που δρομολογεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα έχει πλέον ταυτοποιηθεί ως ο αδύναμος κρίκος της Ευρώπης, ως μια απείθαρχη χώρα που είτε δεν μπορεί είτε δεν θέλει αν προσαρμοστεί τις απαιτήσεις των εταίρων.
Το πρόσφατο «τελεσίγραφο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την χώρα που δίνει τρεις μήνες προθεσμία για την ρύθμιση της αστυνόμευσης των εθνικών και ταυτόχρονα ευρωπαϊκών συνόρων ήταν τόσο αναμενόμενο όσο και ανέφικτό στην πραγματοποίησή του. Τι λειτουργία όμως επιτελεί μια τέτοια απαίτηση με χαρακτήρα τελεσιγράφου εφόσον, δια στόματος FRONTEX, έχει επιβεβαιωθεί η τεράστια δυσκολία που συνεπάγεται η φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων; Τι νόημα έχει να απομονωθεί η Ελλάδα εμπράκτως με την άτυπη επαναχάραξη των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης βορείως της Ελλάδας – αρχικά με την FYROM και ενδεχομένως στην συνέχεια με την Βουλγαρία και την Αλβανία-   και τον de facto αποκλεισμό της από την Συνθήκη του Σένγκεν όταν η Ελλάδα δεν μοιράζεται χερσαία σύνορα με χώρες που έχουν υπογράψει την συγκεκριμένη συνθήκη;
Βρισκόμαστε μπροστά στο εξής παράδοξο: από την μία πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως θεσμός, αλλά και οι διαφορετικές χώρες μεμονωμένα, αναγνωρίζουν τον διεθνικό χαρακτήρα του προβλήματος, και το ότι η αποσταθεροποίηση της ευρύτερης περιοχής – και όχι μόνον της Συρίας – παράγει και θα συνεχίζει να τροφοδοτεί τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές. Από την άλλη πλευρά, γίνεται όλο και πιο πιεστική η απαίτηση προς τις χώρες της Νότιας Ευρώπης και κυρίως την Ελλάδα, να διαχειριστούν ένα φαινόμενο- μια κρίση επί της ουσίας που έχει προκαλέσει μία από τις μεγαλύτερες μετακινήσεις πληθυσμών στην νεότερη ιστορία – ως δικής της ευθύνη, και γνωρίζοντας ότι η χώρα διανύει τον έκτο χρόνο οικονομικής ύφεσης, και ως εκ τούτου διαθέτει περιορισμένους πόρους.
Είναι αυτονόητο ότι χωρίς σταθεροποίηση και ανάπτυξη της περιοχής δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ουσιαστικές λύσεις. Είναι επίσης γνωστό ότι η ταλαιπωρία και το ανθρώπινο δράμα των προσφύγων θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί πολύ καλύτερα μέσω της λειτουργίας δομών που αφορούν την διαδικασία αιτήματος ασύλου εκτός της Ευρώπης, στα παράλια της Τουρκίας, εκεί όπου λυμαίνονται τα καρτέλ των διακινητών. Η πρόταση είχε διατυπωθεί και στο παρελθόν,  για την περίπτωση της Βόρειας Αφρικής ώστε να περιοριστεί το ανθρώπινο δράμα της Λαμπεντούζα, όμως δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Όχι μόνο γιατί είναι δύσκολο να βρεθεί η νομική φόρμουλα που θα διευκολύνει μια τέτοια διαδικασία, αλλά γιατί ο στόχος είναι να παραμείνει η διαδικασία ασύλου δύσκολη και η Ευρώπη απροσπέλαστη. Η πρόταση περί εφαρμογής ποσόστωσης στον αριθμό προσφύγων ανά χώρα δεν ευδοκίμησε, καθώς η βραχυπρόθεσμη λογική που έχει επικρατήσει θεωρεί ότι είναι δυνατός ο γεωγραφικός περιορισμός του προβλήματος στην Ελλάδα. Διορθωτικές κινήσεις όπως η Permanent Relocation Mechanism που συζητείται αυτήν την στιγμή ως συμπλήρωμα του πλαισίου που δημιουργεί η συνθήκη του Δουβλίνου είναι επίσης από την φύση τους περιορισμένες και εθελοτυφλούν μπροστά την συλλήβδην αλλαγή που έχει επέλθει παγκοσμίως και προκαλεί μια ανεπανάληπτη μετακίνηση πληθυσμών, αλλά και μια ιδεολογική στροφή – αντι-ευρωπαϊκή και αντι-πολυπολιτιμική – στα εθνικά ακροατήρια των Ευρωπαϊκών χωρών.
Η εξεύρεση ενός αποδιοπομπαίου τράγου, στην περίπτωση αυτή της Ελλάδας, καταδεικνύει ακριβώς αυτό το πρόβλημα: την αδιαφορία ή και ανικανότητα για την υλοποίηση μακροπρόθεσμων λύσεων αλλά και την συγκάλυψη του κυνισμού μιας Ευρώπης που θέλει να σώσει τα προσχήματα των ανθρωπιστικών αξιών χωρίς να πληρώσει το κόστος τους. Η  Ελλάδα στοχοποιείται για την ανικανότητα να αστυνομεύσει αποτελεσματικά τα ευρωπαϊκά σύνορα και για τις ελλιπείς υποδομές. Και εξαναγκάζεται δια μέσου της απειλής εξόδου από την ζώνη Σένγκεν, είτε να αναλάβει την ευθύνη μιας σκληρής αστυνόμευσης των θαλασσίων συνόρων με το συνεχές – και αναπόφευκτο ρίσκο της απώλειας ανθρώπινων ζωών, ενσαρκώνοντας εν ολίγοις το σκληρό και απάνθρωπο πρόσωπο της Ευρώπης – είτε να μετατραπεί σε buffer zone ανάμεσα την Ευρώπη από την μία και την Ασία και την Αφρική από την άλλη. Ακόμη όμως και στην μία είτε στη άλλη περίπτωση, δεν πρόκειται να μειωθούν οι ροές αφού δεν αντιμετωπίζεται το αίτιο.
Γι’ αυτό και η απειλή του αποκλεισμού της Ελλάδας, ακόμη και η ίδια η μετακίνηση των συνόρων βορείως της Ελλάδας, δεν απαντά στο πρόβλημα επί της ουσίας αλλά απευθύνεται κατά βάση στα εσωτερικά ακροατήρια των χωρών στις οποίες κατευθύνονται οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές, και που αυξητικά στρέφονται σε ακραίες ιδεολογίες. Παράλληλα, οι πρακτικές εξευτελισμού των προσφύγων, με πρόσφατες περιπτώσεις τα τιμαλφή των προσφύγων στην Δανία, τις κόκκινες πόρτες στην Αγγλία ή τα βραχιολάκια στην Ουαλία, έχουν στόχο να δείξουν στους νοεφερμένους αλλά κυρίως στου επερχόμενους ότι η ζωή στη ευρωπαϊκή γη της επαγγελίας κάθε άλλο παρά εύκολη είναι.
Η Συνθήκη του Σένγκεν μπορεί να μην έχει επισήμως αναθεωρηθεί αλλά έχει επί της ουσίας απαξιωθεί και καταστρατηγηθεί. Ο ενδεχόμενος αποκλεισμός της Ελλάδας θα χρησίμευε στο να αποφευχθούν δια της πλαγίας οδού οι υποχρεώσεις του διεθνούς δικαίου για την προστασία των προσφύγων μέσω των προσκομμάτων που θα δυσχέραιναν την πρόσβαση στις χώρες αυτές. Σε πρακτικό επίπεδο μια τέτοια εξέλιξη που θα έθετε την Ελλάδα εκτός της ζώνης Σένγκεν θα είχε δύο βασικές επιπτώσεις.
Πρώτον, θα προκαλούσε τον εγκλωβισμό στην Ελλάδα μεγάλου αριθμού προσφύγων και μεταναστών με απρόβλεπτες συνέπειες. Καθώς οι καθιερωμένοι μεταναστευτικοί οδοί θα κλείνουν, ένα μέρος των πληθυσμών θα εγκλωβιστεί στην Βόρεια Ελλάδα, τουλάχιστον μέχρι να αναζητήσουν εναλλακτική πορεία προς την Ευρώπη. Το κλείσιμο των συνόρων της FYROM μπορεί να μεταστρέψει τις διόδους είτε προς την Βουλγαρία είτε προς την Αλβανία. Μακροπρόθεσμα μπορεί να τις μετακινήσει και προς την Μαύρη Θάλασσα, ή και να τις επαναφέρει προς την Ιταλία, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα. Ωστόσο, γεγονός παραμένει ότι ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων μπορεί εγκλωβιστεί χωρίς υποδομές και μέσα επιβίωσης και ως εκ τούτου το ενδεχόμενο κοινωνικών εντάσεων στην περιοχή δεν πρέπει να θεωρείται καθόλου αμελητέο.
Δεύτερον, ο de facto αποκλεισμός της Ελλάδας θα δημιουργήσει προηγούμενο το οποίο θα είναι δύσκολο να ξεπεραστεί, όχι μόνο σε επίπεδο συμφωνιών διακίνησης ανθρώπων και αγαθών, αλλά και σε επίπεδο οικονομικό. Πριν λίγες μόνο μέρες δημοσίευμα των Financial Times συνέδεσε άμεσα τα δύο θέματα και εισηγήθηκε μερική διαγραφή του χρέους της χώρας με «αντάλλαγμα» την διαμονή προσφύγων ώστε αυτοί να μην φτάσουν ποτέ στις πύλες της Δυτικής Ευρώπης. Είναι γεγονός ότι μια τέτοια εξέλιξη μοιάζει πιθανή και η δεδομένη πλέον αύξηση των ροών από την άνοιξη και μετά θα φέρει τέτοια σενάρια στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αυτό βεβαίως αν η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμείνει ως έχει, διότι η κρίση του προσφυγικού-μεταναστευτικού μπορεί τελικά να επιφέρει αυτό που δεν επέφερε ούτε η ίδια η κρίση της ευρωζώνης: την διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως την γνωρίζαμε, κυρίως όσο το μεταναστευτικό – αλλά και τα ζητήματα ασφάλειας που συνδέονται με αυτό – θα συνεχίζει να τροφοδοτεί τον ευρω-σκεπτικισμό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
 

Επίσημη αναγνώριση της Εκκλησίας από την Δημοκρατία της Γκαμπόν

Την 3η Φεβρουαρίου 2016, ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Μπραζαβίλ και Γκαμπόν κ.Παντελεήμων, ευρισκόμενος στην πρωτεύουσα Λιμπρεβίλ της Γκαμπόν στα πλαίσια ποιμαντικής επισκέψεως, συναντήθηκε με τον Εξοχ. Υπουργό Εσωτερικών, Αποκεντρώσεως και Ασφαλείας κ.Pacome Moubelet Boubeya, ο οποίος του παρέδωσε την επίσημη αναγνώριση της τοπικής Ορθοδόξου Εκκλησίας από την Δημοκρατία της Γκαμπόν, επισημαίνοντας ότι το κράτος προσβλέπει στην δημιουργική και γόνιμη παρουσία Αυτής.
Ο Θεοφιλέστατος εξέφρασε τις ευγνώμονες ευχαριστίες του Σεπτού Προκαθημένου του παλαιφάτου Πατριαρχικού Θρόνου Αλεξανδρείας, Μακαριωτάτου κ.κ.Θεοδώρου Β' και της τοπικής Εκκλησίας προς τον Εξοχ.Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Γκαμπόν κ.Αλί Μπονγκό Οντιμπά, ο οποίος ενέκρινε τις προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες κατόπιν της υποβληθείσης σχετικής αιτήσεως του Επισκόπου κατά το έτος 2014, ως και προς τον κ.Υπουργό για την καλλίκαρπη συνεργασία.
Ακόμη, ο Εξοχ.κ.Boubeya ενημέρωσε τον Θεοφ. κ.Παντελεήμονα και για την πρόοδο των ενεργειών προς έκδοση της αδείας ανεγέρσεως του πρώτου ορθοδόξου Ναού στο κέντρο της πρωτεύουσας.
πηγή: romfea.gr