Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΑΦΡΩΝ ΠΡΟΤΡΟΠΗ ΣΤΟΥΣ ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΤΕΣ ΣΕ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΚΙΑ.

Ἡ Κυβέρνηση δέν διδάσκεται ἀπό τίς ὁμολογηθεῖσες αὐταπάτες καί τίς ἰδεοληψίες πού τήν κατατρύχουν. Τέθηκε σέ διαβούλευση ἀπό τό Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας καί Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων τό Nομοσχέδιο γιά τήν ἀναθεώρηση τοῦ νέου Ποινικοῦ Κώδικα, τόν ὁποῖον εἰσηγεῖται ἡ Νομοπαρασκευαστική Ἐπιτροπή τήν ὁποία συνέστησε ὁ τέως Ὑπουργός Δικαιοσύνης κ. Νικ. Παρασκευόπουλος.
Μεταξύ τῶν πολλῶν τραγικῶν ἀλλαγῶν τοῦ νομικοῦ μας ποινικοῦ πολιτισμοῦ πού ἤδη ἔχουν κατακριθεῖ ἐντόνως, τό Νομοσχέδιο καταργεῖ ἀπό τό δεύτερο βιβλίο καί τό 7ο κεφάλαιο τοῦ Ποινικοῦ Κώδικος πού ἐπιγράφεται «Ἐπιβουλή τῆς θρησκευτικῆς εἰρήνης» τά ἄρθρα 198, 199 καί 201 πού ἀφοροῦν στήν κακόβουλη βλασφημία, στήν καθύβριση θρησκευμάτων καί στήν περιΰβριση νεκρῶν διατηρώντας τήν διάταξη τοῦ ἄρθρου 200 γιά τήν διατάραξη θρησκευτικῶν συναθροίσεων. Ὁ τ. Ὑπουργός κ. Παρασκευόπουλος εἶχε προϊδεάσει γιά τήν συγκεκριμένη ρύθμιση τῆς Νομοπαρασκευαστικῆς Ἐπιτροπῆς ἰσχυριζόμενος ὅτι:  «Κατά τό Ποινικό Δίκαιο ἡ ποινή προϋποθέτει τήν τέλεσι πράξης. Ὁ προσδιορισμός τῆς τελευταίας χωρεῖ μέ στάθμιση τῶν ἐμπειρικῶν-ἀποδείξιμων ἀποτελεσμάτων της. Ὡστόσο, στήν περίπτωση τῆς βλασφημίας λείπει ὁποιαδήποτε ἀποδείξιμη ἐνώπιον δικαστηρίου βλαπτική συνέπεια τῆς πράξης. Ἑπομένως, ἡ ἔννοια τοῦ ἐγκλήματος δέν διακρίνεται». Ἡ σκέψις αὐτή εἶναι ἡ πλήρης διαστρέβλωση τῆς νομικῆς πραγματικότητος.
Ἡ κατάργηση τῶν ἄρθρων 198 καί 199 τοῦ Ποινικοῦ Κώδικος πού ἀφοροῦν στήν κακόβουλη βλασφημία τῶν θείων πάσης γνωστῆς κατά τό Σύνταγμα, θρησκείας, δηλ. ἐκείνης πού δέν ἔχει κρύφια δόγματα καί τῆς ὁποίας ἡ λατρεία δέν ἀντίκειται στήν δημόσια τάξη καί τά χρηστά ἤθη, ὅπως προβλέπεται στό ἄρθρο 13 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος, ὑπό τόν τίτλον τοῦ Ποινικοῦ Νόμου «Ἐπιβουλή θρησκευτικῆς Εἰρήνης», προσβάλλει καί θέτει σέ ἄμεση διακινδύνευση τό ἔννομον ἀγαθόν πού προσδιορίζεται ὑπό τοῦ τίτλου «Ἐπιβουλή θρησκευτικῆς εἰρήνης» δηλ. τήν κοινωνική συνοχή καί τήν εἰρηνική συμβίωση διαφορετικῶν θρησκευτικῶν παραδοχῶν καί ἑνοτήτων, σέ συνθῆκες μάλιστα ἀκρίτου μεταναστεύσεως καί συγκροτήσεως πολυπολιτισμικῶν συνθηκῶν. Ὁ ποινικός μας νομοθέτης δέν τιμωρεῖ τήν ἄρνηση ἤ τήν κριτική τοῦ θρησκευτικοῦ γεγονότος, ἀλλά τήν δημοσίᾳ κακόβουλη βλασφημία, τήν δολία δημοσίᾳ γενομένη καθύβριση τοῦ θείου, πού στοχεύει ὄχι στήν κριτική ἄρνηση ἤ θεώρηση, ἀλλά στήν χυδαία ἀπομείωση τοῦ θρησκευτικοῦ γεγονότος πού ἀναποδράστως προκαλεῖ τήν ὀργή καί τόν βαθύτατο παραπικρασμό τῶν πιστευόντων στήν ὑβριζομένη θρησκευτική παραδοχή, διότι ἡ θρησκεία ἤ ἡ ἀθεΐα ἑκάστου συνιστᾶ ἀναποδράστως τό ὀντολογικό του θεμέλιο, ὑπό τοῦ ὁποίου διαπλάσσεται ὁ ψυχισμός του καί ἡ πρᾶξη τοῦ βίου του . Ὅπως εὐχερῶς ἀντιλαμβάνεσθε, ἡ αἰτιολογική βάσι τῶν συγκεκριμένων ποινικῶν διατάξεων καί ἡ στόχευση τοῦ ποινικοῦ νομοθέτου ὁρίζεται ἀπό τό νομικό προσδιορισμό τῶν ἄρθρων «ἐπιβουλή Θρησκευτικῆς Εἰρήνης» καί εἶναι ἡ διατήρηση τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς μέσα στό κοινωνικό σύνολο καί ἡ προστασία αὐτῆς τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς ἀπό τήν διάρρηξη πού θά προκαλέσει ἀναπότρεπτα ἡ δολία δημοσίᾳ ἐξύβριση τοῦ θρησκεύματος κάποιων συμπολιτῶν πού ἀναγνωρίζεται στή Χώρα. Συνεπῶς μέ τίς προβλέψεις τοῦ ποινικοῦ μας νομοθέτου δέν προστατεύεται ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος δέν δεῖται ἀσφαλῶς ποινικῆς προστασίας καί εἰσαγγελικῆς παρεμβάσεως, ἀλλά τό ἔννομο ἀγαθό τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς καί ἡ δημοκρατική εὐστάθεια τῆς Χώρας, διότι τό πρόσωπο τοῦ κάθε συναθρώπου μας πού θρησκεύεται ταυτίζεται καί συγκροτεῖται πνευματικά μέ τήν θρησκευτική του παραδοχή καί κατά ταῦτα ἡ κακόβουλος βλασφημία τοῦ θείου πού λατρεύει ὡς ὀντολογικό του θεμέλιο ὅπως προαναφέραμε, προσβάλλει τό ἴδιο τό πρόσωπο καί προκαλεῖ εὔλογα τό θυμικότου συναίσθημα μέ ἀπροβλέπτους συνεπείας διά τό κοινωνικόν σύνολον.
Ἡ βλαπτική ἑπομένως συνέπεια τῆς βλασφημίας πού εἶναι σαφῶς ἀποδείξιμη ἐκ τῶν συνεπειῶν καί ἀποτελεσμάτων της ἐνώπιον τῆς Δικαιοσύνης, εἶναι ad hoc ἡ διακινδύνευση τῆς διατηρήσεως τῆς θρησκευτικῆς εἰρήνης καί τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς καί ἡ ἀποτροπή τῆς κακουργηματικῆς θρησκευτικῆς αὐτοδικείας.
Μέ τήν ἀποποινικοποίηση τῆς κακόβουλης βλασφημίας ὁδηγούμεθα ἀναποδράστως στήν κακουργηματική θρησκευτική αὐτοδικία διότι δέν θά ὑφίσταται πλέον ἔννομος τρόπος ἀντιδράσεως καί ἱκανοποιήσεως τοῦ πλησσομένου θρησκευτικοῦ συναισθήματος, πού δολίως καί χυδαίως θά καθυβρίζεται καί θά ἀπομειώνεται, μέ πρόδηλο ἀποτέλεσμα τήν βαρυτάτη προσβολή τοῦ θρησκευομένου προσώπου πού ὅπως ἀνέφερα συγκροτεῖται καί νοηματοδοτεῖται ἠθικά, πνευματικά καί ὀντολογικά ἀπό τήν θρησκευτική του παραδοχή.
Τά πολύ οὐσιώδη αὐτά ἐνδεχομένως νά μήν ἔχουν τύχει ἀναλόγου μελέτης καί προσεγγίσεως ἀπό διαφόρους Διεθνεῖς Ὀργανισμούς ὅπως ἡ Διεθνής Ἀμνηστία καί ἄλλοι πού ἐσφαλμένα ἐκλαμβάνουν τίς ἀνωτέρω ποινικές διατάξεις ὡς δῆθεν «καταδίκη τῆς ἐλεύθερης ἔκφρασης» διότι ἐπαναλαμβάνω δέν τιμωρεῖται ἡ ἔλλειψη σεβασμοῦ πρός τά θεῖα ἤ ἡ ἄρνησι τοῦ θρησκευτικοῦ γεγονότος ἤ ἡ κριτική τοῦ δόγματος οἱασδήτινος θρησκευτικῆς παραδοχῆς, ἀλλά ἡ δημοσίᾳ κακόβουλος βλασφημία ἡ ὁποία καιρίως πλήττει τόν θρησκευόμενον ἄνθρωπον. Ἄλλωστε εἶναι ἐντελῶς ἀντιφατικό ἡ Ἐπιτροπή Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων τοῦ ΟΗΕ νά θεωρεῖ ὅτι πρέπει νά ποινικοποιεῖται ἡ περίπτωσι «ἐθνικοῦ, θρησκευτικοῦ ἤ φυλετικοῦ μίσους πού ἀποτελεῖ ὑποκίνησι διακρίσεων, ἐχθρότητας ἤ βίας» (ἄρθρο 20 παρ. 2 τοῦ Διεθνούς Συμφώνου) καί τήν ἴδια στιγμή νά προτείνεται ἡ ἀποποινικοποίηση τοῦ γενεσιουργοῦ αἰτίου πού εἶναι ἡ κακόβουλος βλασφημία, γιά τήν πρόκλησι καί ὑποκίνησι θρησκευτικοῦ μίσους.
Ἀπαράδεκτη νομικῶς εἶναι καί ἡ κατάργηση τοῦ ἄρθρου 201 γιά τήν περιΰβριση νεκρῶν διότι ὁδηγεῖ καί αὐτή τούς οἰκείους τοῦ περιΰβρισθέντος σέ ἀναπόδραστη αὐτοδικία ὑπερσπιζόμενοι τήν μνήμη τοῦ νεκροῦ τους, ἐφ’ ὅσον δέν θά ὑφίσταται πλέον ἔννομος ἀποτροπή καί προστασία.
Στήν τυχόν ἔνστασι ὅτι τά ἄρθρα 198 καί 199 δέν τυγχάνουν δῆθεν πρακτικῆς ἐφαρμογῆς ἡ ἀπάντηση εἶναι ὅτι ὁ ποινικός νόμος δρᾶ ὄχι μόνο κατασταλτικῶς ἀλλά καί προληπτικῶς καί ἀποτελεῖ ἐχέγγυο ἐννόμου προστασίας καί καταφυγῆς.
Κατόπιν τῶν ἀνωτέρω ὅλοι ὅσοι συμπράξουν στήν κατάργηση τῶν ἀνωτέρω διατάξεων ἀπό τόν κάθε Βουλευτή ἕως τόν Ἐξοχώτατο κ. Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας στιγματίζονται ἀπό τώρα ὡς ἠθικοί αὐτουργοί τῆς κακουργηματικῆς θρησκευτικῆς αὐτοδικίας, γεγονός πού εἰλικρινῶς ἀπευχόμεθα καί ἐκ προοιμίου ἐντόνως καταδικάζομε, στήν ὁποία ἀναποδράστως θά ὁδηγηθοῦν τά πράγματα, συντρίβοντες τήν θρησκευτική εἰρήνη τῆς Χώρας καί ὁδηγοῦντες στό τραγικό ἔγκλημα ἀποσαρθρώσεως τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς.
Τό ἐξόχως φρικῶδες κακούργημα τῶν δολοφονικῶν ἐπιθέσεων τῆς Ν. Ζηλανδίας κρούει ἐπαρκῶς καί ἐλπίζομε ἐγκαίρως τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ 
+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ
http://impenimerosi.gr/index.php/menu-anakoinothenta-sevasmiotatou/item/690-kyvernitiki-pithesi-sti-thriskeftiki-e-rini-kai-fron-protropi-stoys-fontamentalistes-se-thriskeftiki-a-todikia

Εις μνήμην Ο κορφιάς του θεάτρου

Γεωργουσόπουλος Κώστας
ορφιάς είναι το γερό καδρόνι στην κορυφή μιας επικλινούς στέγης. Χωρίς την αντοχή αυτού του υλικού δεν μπορεί να καθοριστεί ούτε η κλίση της στέγης ούτε το βάρος της ούτε οι ροπές που καταλήγουν στους τοίχους. Στο θέατρο οι κορφιάδες είναι οι ηθοποιοί που χωρίς να είναι πάντα οι ρολίστες στηρίζουν τους πρωταγωνιστές εξασφαλίζοντας ισορροπίες. Οι κορφιάτες ηθοποιοί έχουν και μια άλλη πολύ σημαντική συνεισφορά στη θεατρική επαγγελματική «ηθική»: μπορούν κάθε φορά να συνυπάρχουν με ρολίστες διαφορετικών σχολών, διαφορετικής αγωγής λόγου και σκηνικής συμπεριφοράς και διαφορετικής επαγγελματικής ιστορίας.
Ενας τέτοιος κορφιάς ήταν ο Γιώργος Μοσχίδης που μας άφησε πριν από λίγες μέρες για να μετακομίσει στον ουράνιο θίασο όπου σίγουρα θα βρει αμέσως τον ρόλο που έχουν εκεί ανάγκη.
Ο Μοσχίδης ξεκίνησε την καριέρα του εκεί απ' όπου ξεκίνησαν κάποτε οι μεγάλοι μαστόροι της σκηνής, στα Μπουλούκια. Η προίκα που κουβαλάει ένας ηθοποιός από την επαγγελματική αυτή μήτρα του ευρωπαϊκού θεάτρου είναι μια πείρα πολύτιμη. Ποικίλο ρεπερτόριο, αλλαγή έργου κάθε μέρα, παράσταση κάθε εβδομάδα σ' άλλον τόπο και θεατές άλλης κουλτούρας κι άλλης ηθικής και ένας κώδικας υποκριτικής στηριγμένος στον αυτοσχεδιασμό και συχνά στην απρόοπτη ανταπόκριση του κοινού.
Θυμίζω πως από τα μπουλούκια ξεκίνησαν ο Βεάκης, ο Νέζερ, ο Φωτόπουλος, ο Χατζηχρήστος, η Σαπφώ Νοταρά αλλά και ο Αργυρόπουλος και όλη η οικογένεια Κοτοπούλη και Στρατηγού.
Ο Μοσχίδης αισθάνθηκε την ανάγκη να λάβει και οργανωμένη θεατρική εκπαίδευση και μαθήτευσε σε Σχολή της Θεσσαλονίκης. Καβαλιώτης εξάλλου γεννημένος το 1931.
Πριν μετάσχει σε θιάσους του κέντρου είχε ήδη συγκροτήσει το υποκριτικό του αλφάβητο που ήταν έως το τέλος μιας γόνιμης καριέρας αναγνωρίσιμο και συνάμα ζητούμενο, αφού η πρόσληψή του σ' όποιο σχήμα είχε την εγγύηση της προσαρμογής. Γιος καπνεργάτη από την Καβάλα ο Μοσχίδης έφερε στην καλλιτεχνική αγορά τη συνείδηση του εργάτη που γνωρίζει να διεκδικεί αλλά συνάμα και να προσαρμόζεται στις ανάγκες διαφορετικών εργασιακών πειθαρχιών, στυλ και αισθητικών απαιτήσεων.
Ετσι εξηγείται πως ενώ ξεκίνησε την κεντρική του καριέρα στον θίασο Αρώνη - Μανωλίδου (δύο εκλεκτών μαθητριών του Ροντήρη), συνεργάστηκε με τη Λαμπέτη (μαθήτρια της Κοτοπούλη, αλλά αισθητική προτίμηση του Κουν) και έκανε τις πρώτες κρινόμενες από την επίσημη θεατρική αγορά ερμηνείες με το Θέατρο Τέχνης του Κουν.
Εκεί βρήκε το φιλικό και συναδελφικό του πάρισον στον Γιώργο Μιχαλακόπουλο που τους χάρισε μια μεγάλη πνευματική αλληλεγγύη και μια σκηνική συγγένεια ερμηνευτική που σημάδεψε παραδειγματικά τη θεατρική μας πρόσφατη ιστορία της υποκριτικής.
Ο Μοσχίδης λόγω ακριβώς του ακριβού κώδικα της περιοδεύουσας ηθικής της σκηνής βρήκε συχνά έδαφος να αναπτύξει τα προσόντα του αποκτημένα με εμμονές εμπειρίας στο Εθνικό Θέατρο, όταν μετά το 1955 άνοιξε τις πύλες του και στην αισθητική του Κουν, όχι αλλοιώνοντας αλλά συνθέτοντας με την παράδοση των Φώτου Πολίτη - Ροντήρη μια νέα σύνθεση όπου ο καλλιεργημένος λόγος έβρισκε έδαφος στη σημαίνουσα κίνηση, η λογική στο συναίσθημα. Σ' αυτή τη σύνθεση ο Μοσχίδης έδωσε πείρα και πήρε διαβατήριο για το κλασικό ρεπερτόριο και τον Αριστοφάνη, όπου διέπρεψε.
Ετσι από τους «Ορνιθες» και τον «Αρθούρο Ούι» του Κουν προσαρμόστηκε άνετα στο θέατρο του παραλόγου παίζοντας «Ρινόκερω» του Ιονέσκο και τον «Ανθρωπο για όλες τις εποχές» δίπλα πάντα στον Μιχαλακόπουλο που ταίριαζαν τα χνώτα τους, το χιούμορ τους, μια σπάνια επικοινωνία στη σκηνή, όπου οι παύσεις, οι χειρονομίες, τα υπονοούμενα και η συνωμοσία με το κοινό δημιουργούσαν μια σπάνια εμπειρία.
Θα μείνει αξέχαστη η συνεργασία τους με τον Ευαγγελάτο στο δηλητηριώδες σε χιούμορ έργο του Παύλου Μάτεσι «Περιποιητής φυτών» στο Εθνικό.
Ο Μοσχίδης πάλι ως Πολώνιος στον «Αμλετ» στο «Αμφι-θέατρο» του Ευαγγελάτου ήταν έξοχος σε ένα μείγμα αφέλειας, κουτοπονηριάς, ίντριγκας και συντηρητικής γονεϊκής έγνοιας.
Το απόγειο της ιδιοφυούς υποκριτικής του Μοσχίδη ήταν όταν με σκηνοθέτη τον Μ. Βολανάκη έπαιξε με τον Μιχαλακόπουλο το τολμηρό και απολαυστικό «Κάτω από τη γέφυρα» όπου ενσάρκωναν δύο γκρινιάρηδες και συνάμα τρυφερούς ομοφυλόφιλους!
Χωρίς να είμαι ειδικός, ως θεατής απόλαυσα τον Μοσχίδη και στο σινεμά όπου ανάμεσα σε έργα ρουτίνας έπαιξε στο «Χάππυ Νταίη» και στον «Βενιζέλο» του Βούλγαρη, στον «Καβάφη» του Παπαστάθη, στη «Ρεβάνς» του Τάσιου και στην τηλεοπτική σειρά «Η αγάπη άργησε μια μέρα» του Κουτσομύτη.
Είχα τη χαρά ως πρόεδρος του Θεατρικού Μουσείου να τον τιμήσω με το βραβείο «Βεάκη» που μοιράστηκε με τον σταυραδελφό του Μιχαλακόπουλο. Με τον θάνατό του έλειψε ένας στέρεος κορφιάς από τον οίκο του Αισχύλου και του Αριστοφάνη και δυστυχώς δεν βλέπω διαδόχους.

Προσωπικά θα μου λείψουν οι συναντήσεις μας με τα σκυλιά μας στο Αλσος του Αγίου Χαραλάμπους στα Ιλίσια.
https://www.tanea.gr/print/2018/12/29/people/o-korfias-lftou-theatrou/

Ενας δάσκαλος

24 Ιανουαρίου 2019 | 05:00   
Ο Σαράντος Καργάκος που μας άφησε πρόσφατα ήταν συνομήλικος και συμφοιτητής. Μας ένωσε από την πρώτη στιγμή τα δύσκολα χρόνια της πανεπιστημιακής μας θητείας εν πρώτοις η επαρχιακή μας καταγωγή. Ρουμελιώτης εγώ. Λάκωνας εκείνος. Συνάμα με κοινές νεανικές εμπειρίες, αφού υποστήκαμε ως έφηβοι τον εμφύλιο πόλεμο που στις επαρχίες μας ήταν δεινός. Ο Σαράντος είχε αριστεύσει ήδη εισαγόμενος στη Φιλοσοφική Σχολή τρίτος, αλλά κατά τη διάρκεια των σπουδών του δεν τιμήθηκε με καμιά υποτροφία. Και τότε πληρώναμε δίδακτρα στο Πανεπιστήμιο και αγοράζαμε τα πολυσέλιδα βιβλία των απρόσιτων καθηγητάδων, που, βέβαια, πολλοί από αυτούς ήταν μείζονες επιστήμονες και αυστηροί δάσκαλοι.
Ο Καργάκος από την πρώτη στιγμή εντάχθηκε σε κείνες τις φοιτητικές ομάδες που είχαν αφοσιωθεί στην αγωνιστική διεκδίκηση των προβλημάτων της Ανωτάτης Εκπαίδευσης: ιδεολογικών, μαθησιακών, οικονομικών.
Είναι τότε που κυριαρχεί στους αγωνιστικούς χώρους της φοιτητιώσας νεολαίας από τη μια το Κυπριακό και από την άλλη η διεκδίκηση πόρων, μέσων και σκοπών της μετεμφυλιακής Παιδείας. Στην οδό Σόλωνος όπου ήταν τότε τα αμφιθέατρα της Φιλοσοφικής Σχολής κάθε πρωί, όταν προσερχόμασταν στα μαθήματα (και προσερχόμασταν γιατί πολλοί καθηγητές δεν διένειμαν βιβλία, κυρίως οι αρχαιολόγοι, και έπρεπε να κρατάμε σημειώσεις αν θέλαμε να αντιμετωπίσουμε τις τυραννικές προφορικές εξετάσεις ενός Μαρινάτου ή ενός Ορλάνδου, μυθικών δασκάλων και απρόσιτων), μας υποδέχονταν στην είσοδο με το κομπολογάκι και τα σκούρα γυαλιά, με πολιτικά, οι υπεύθυνοι ασφαλίτες του Σπουδαστικού Μπάμπαλης και Μάλλιος (γνωστή η τύχη τους). Πολλοί από τους συμφοιτητές μας και ανάμεσά τους ο Καργάκος και η ταπεινότητά μου γνωρίζαμε πως δεν είχαμε ελπίδα αποφοιτώντας να διοριστούμε στο Δημόσιο Σχολείο. Μας περίμεναν η ιδιωτική εκπαίδευση και τα φροντιστήρια και εκεί, φυσικά και λογικά, το κριτήριο πρόσληψης ήταν η αριστεία. Ενας έστω μέτριος δάσκαλος και επιστήμονας δεν μπορούσε να σταθεί στην τάξη φροντιστηρίου ούτε μία ώρα. Οι σημαντικότεροι έλληνες εκπαιδευτικοί δίδαξαν κατ' ανάγκην στα φροντιστήρια, όλοι οι μαθητές και των δημόσιων σχολείων που ετοιμάζονταν για εισαγωγικές εξετάσεις με τη σύσταση και των καθηγητών τους αγόραζαν βιβλία των σπουδαίων φροντιστών, φιλολόγων, μαθηματικών, φυσικών, βιολόγων. Ανάμεσά τους τα βιβλία του Καργάκου, γλωσσικά και ιστορικά. Δεν υπερβάλλω αν ισχυριστώ πως οι γενιές των μαθητών 1955-1967 αλλά και αργότερα έμαθαν γράμματα και πέτυχαν να εισαχθούν στα πανεπιστήμια με βιβλία του Θεάκου, του Μπελεζίνη, του Πατάκη, του Σταυρόπουλου, του Τσατσάκη, του Μάγειρα, του Μανωλκίδη, του Χριστοφίδη, του Λόγγου και βέβαια του Καργάκου. Δεν εξαντλώ τον κατάλογο έξοχων δασκάλων. Η γενιά μου και άλλες μετά από μας γενιές μάθαμε γράμματα από αυτούς τους λειτουργούς της Παραπαιδείας!
Ο Καργάκος ήταν παθιασμένος με τη γλώσσα. Εξάλλου η γενιά μας μεγάλωσε και συνειδητοποιήθηκε με τη θέση του Χάιντεγκερ: «Η γλώσσα είναι το σπίτι του ανθρώπου». Πράγματι, ο άγλωσσος άνθρωπος είναι ανέστιος, επιστρέφει τώρα βέβαια και με αεροπλάνο στα σπήλαια και στην κραυγή.
Την εποχή που εισέρχεται στις τάξεις να διδάξει ο Καργάκος, μετά το '60, μας έχει στοιχειώσει ο στίχος του Ελύτη στο «Αξιον εστί»: «Μόνη μου έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου» και ο άλλος στίχος: «Οταν σας εύρει το κακό αδελφοί, όταν θολώσει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη».
Ο Καργάκος έγραψε πολλά βιβλία γιατί ως δάσκαλος είχε διαγνώσει τη φτώχεια που κουβαλούσαν οι έφηβοι από το μοναδικό βιβλίο για κάθε μάθημα που εγκαινίασε ο Ιωάννης Μεταξάς και βόλευε να συνεχίσουν το μονοφάι και οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις έως σήμερα!
Ετσι θριάμβευσε η σωτήρια παρανομία: κανένας Ελληνας δεν εισήλθε στο Πανεπιστήμιο με μοναδικά εφόδια το κρατικό βιβλίο. Αφήνω που οι εφημερίδες τις εποχές των εισαγωγικών δημοσιεύουν τις ορθές απαντήσεις παραπέμποντας σε φροντιστηριακούς δασκάλους και ανάμεσά τους εκλεκτός ο Σαράντος Καργάκος.

Κάποτε με τον Καργάκο, στην εποχή κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου είχαμε επισκεφτεί τον Παπανούτσο, γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας και του υποβάλαμε την άποψη να διορίσει τους σημαντικότερους φροντιστές διευθυντές σπουδών σ' όλα τα λύκεια της χώρας. Οχι λυκειάρχες, αλλά εισηγητές σπουδών και προγραμματιστές ύλης, έτσι ώστε να μη διαταραχθεί και η επετηρίδα. Ο Παπανούτσος γέλασε και μας είπε: «Μόλις το τολμήσω να βρείτε το πτώμα μου»!
Κάποτε είχαμε δασκάλους του Γένους. Ο Καργάκος και εκατοντάδες ελεύθεροι δάσκαλοι σκοπευτές γαλούχησαν γενιές και γενιές Ελληνοπαίδων.
Ο Καργάκος, ο φίλος, ο συναγωνιστής, ο συνάδελφος, αγαπούσε ιδιαίτερα το τραγούδι μου:
Στον τάφο θα 'θελα
σαν θα πεθάνω
πως ήμουν δάσκαλος
να γράψουν πάνω
και δίχως λάθη παρακαλώ!
https://www.tanea.gr/print/2019/01/24/greece/enas-daskalos/

Η καθημερινή χρήση κάνναβης αυξάνει τον κίνδυνο ψύχωσης Ως ισχυρή κάνναβη θεωρείται αυτή που περιέχει πάνω από 10% τετραϋδροκανναβινόλη (THC)

Οι άνθρωποι που κάνουν καθημερινή χρήση κάνναβης, ιδίως αν αυτή είναι δυνατή, κινδυνεύουν περισσότερο να εκδηλώσουν ψύχωση, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική έρευνα, την πρώτη που κάνει αυτή τη διαπίστωση, ρίχνοντας μια «σκιά» πάνω από την τάση νομιμοποίησης της κάνναβης σε διάφορες χώρες.
Το πρόβλημα φαίνεται να είναι πιο έντονο σε εκείνες τις ευρωπαϊκές πόλεις όπου είναι διαθέσιμη η δυνατή κάνναβη, όπως οι πρωτεύουσες της Ολλανδίας και της Βρετανίας. Στο ‘Αμστερνταμ εκτιμάται ότι σχεδόν οι μισές νέες περιπτώσεις ψύχωσης (50%) σχετίζονται με την τακτική χρήση ισχυρής κάνναβης, ενώ στο Λονδίνο το ίδιο συμβαίνει με το ένα τρίτο περίπου των νέων περιστατικών ψύχωσης (30%).
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Μάρτα Ντι Φόρτι του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής, Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης του Βασιλικού Κολλεγίου (King’s) του Λονδίνου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό ψυχιατρικής «The Lancet Psychiatry«, ανέλυσαν στοιχεία από 11 ευρωπαϊκές πόλεις (καμία ελληνική).
Εκτιμήθηκε ότι κατά μέσο όρο το ένα πέμπτο (20%) των νέων περιστατικών ψύχωσης πιθανώς συνδέεται με την καθημερινή χρήση κάνναβης. Αν η χρήση είναι πιο αραιή από μια φορά την εβδομάδα, δεν φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος ψύχωσης.
«Τα ευρήματά μας συνάδουν με προηγούμενες μελέτες που δείχνουν ότι η χρήση κάνναβης με υψηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη, έχει πιο επιβλαβείς συνέπειες για την ψυχική υγεία, σε σχέση με τη χρήση λιγότερο δραστικής κάνναβης», δήλωσε η Ντι Φόρτι. Όπως είπε, «καθώς το νομικό καθεστώς της κάνναβης αλλάζει σε πολλές χώρες και καθώς εξετάζουμε τις ιατρικές ιδιότητες μερικών ειδών της, έχει ζωτική σημασία να εξετάσουμε επίσης τις δυνητικές αρνητικές επιπτώσεις που σχετίζονται με την καθημερινή χρήση κάνναβης, ιδίως των πιο δραστικών ποικιλιών της».
Ως ισχυρή κάνναβη θεωρείται αυτή που περιέχει πάνω από 10% τετραϋδροκανναβινόλη (THC). Στην Ολλανδία βρέθηκε κάνναβη με περιεκτικότητα έως 67% σε THC, στο Λονδίνο η μέση περιεκτικότητα ήταν 14%, ενώ στην Ιταλία, στη Γαλλία και στην Ισπανία η περισσότερη κάνναβη έχει THC κάτω του 10%.
Οι επιστήμονες πάντως επεσήμαναν ότι η σχέση κάνναβης και ψύχωσης μπορεί να είναι διπλής κατεύθυνσης, δηλαδή όχι μόνο η κάνναβη να οδηγεί σε ψύχωση, αλλά και το αντίστροφο, δηλαδή η ψύχωση να ευνοεί τη χρήση κάνναβης.
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=4110399915979246708#editor/src=sidebar