Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

Θετική η έξοδος στις αγορές αλλά οι προκλήσεις είναι μεγάλες, λέει η Moody’s

Πιστωτικά θετική χαρακτηρίζει η Moody’s την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως η χώρα συνεχίζει να βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις στο μέτωπο της ανάπτυξης και των τραπεζών.
Οπως αναφέρει, η Ελλάδα προχώρησε στην πρώτη έκδοση ομολόγων εκτός προγραμμάτων διάσωσης και είναι πιστωτικά θετική καθώς αντανακλά τη βελτίωση της επενδυτικής εμπιστοσύνης και ανοίγει τον δρόμο προς την πλήρη πρόσβαση της χώρας στις αγορές. Ο οίκος, ο οποίος την 1η Μαρτίου αναμένεται να ανακοινώσει τη νέα αξιολόγησή του για την Ελλάδα, εκτιμά πως με τη στήριξη του μεγάλου «μαξιλαριού» ρευστότητας και της συμφωνίας για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, η χώρα θα συνεχίσει να έχει πρόσβαση στις αγορές. Ο ΟΔΔΗΧ, σημειώνει, σχεδιάζει φέτος την έκδοση ομολόγων ύψους 7 δισ. ευρώ, και τα 2,5 δισ. ευρώ που άντλησε με το νέο 5ετές αποτελούν το 36% αυτού του συνόλου.
Η Moody’s επισημαίνει πως το κόστος του ομολόγου είναι πολύ υψηλότερο από αυτό που πληρώνει η Ελλάδα για τα δάνεια που έλαβε από EFSF και ΕSM, ωστόσο η χρονική στιγμή της έκδοσης ήταν καλή, η ζήτηση σημαντική και η απόδοση του 3,6% είναι εύκολα διαχειρίσιμη για τη χώρα. Η προηγούμενη έκδοση 5ετών ομολόγων τον Ιούλιο του 2017 είχε επιτόκιο 4,625%, όπως αναφέρει, και το 3,6% αυτής της έκδοσης αντανακλά ένα πιο σταθερό εγχώριο πολιτικό περιβάλλον και τις λιγότερο δύσκολες συνθήκες της αγοράς, δεδομένου ότι η κυβέρνηση πήρε ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή και πέρασε τη συμφωνία των Πρεσπών. Σύμφωνα με αναφορές, οι διαχειριστές κεφαλαίων, που συνήθως είναι πιο μακροπρόθεσμοι επενδυτές, αγόρασαν το μεγαλύτερο μερίδιο του ομολόγου. Σύμφωνα με τον οίκο, η απόδοση του νέου πενταετούς ομολόγου καθιστά το κόστος δανεισμού της Ελλάδας παρόμοιο με εκείνο της Κύπρου όταν βγήκε από το δικό της πρόγραμμα τον Μάρτιο του 2016, αλλά υψηλότερο από την Πορτογαλία όταν ολοκλήρωσε το δικό της μνημόνιο.
Ωστόσο, παρά αυτό το σημαντικό βήμα, η Moody’s προειδοποιεί πως η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των μέτριων προοπτικών ανάπτυξης και του αδύναμου τραπεζικού κλάδου λόγω των υψηλών επίπεδων των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων.
http://www.kathimerini.gr/1007987/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/8etikh-h-e3odos-stis-agores-alla-oi-proklhseis-einai-megales-leei-h-moodys
Έντυπη

Το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως στην Εποχή μας

Το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως στην Εποχή μας
Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος
Εξομολογητική, Το μυστήριο της μετανοίας στην ποιμαντική θεολογία,
Αθήνα 2013, εκδ. Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της
Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σελ. 101-111

Ο προβληματισμός σχετικά με τη διακονία του μυστηρίου της εξομολογήσεως στη σύγχρονη πραγματικότητα μας καλεί να κουβεντιάσουμε και να σκεφτοΰμε για πράγματα που όλοι αντιμετωπίζουμε και τα οποία, πολλές φορές, συνιστούν πολύπλοκες καταστάσεις.
Η εξομολόγηση, βεβαίως, παραμένει μέσα στη ζωή της Εκκλησίας, αυτό που πάντοτε ήταν. Είναι ενας δρόμος, όπως και όλα τα μυστήρια της Εκκλησίας, για τη θέωση του ανθρώπου, για τον αγιασμό του. 'Ενας δρόμος, που μέσα από τη μετάνοια, μας οδηγεί και πάλι σε κοινωνία με τη ζωή της Εκκλησίας.
Βασική προϋπόθεση για τον προβληματισμό που επιχειρούμε, είναι να κατανοήσουμε τον ρόλο του μυστηρίου μέσα στη ζωή της Εκκλησίας και να συνειδητοποιήσουμε ότι η εξομολόγηση είναι ένα μυστήριο αγάπης και ελευθερίας. Αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο, ο οποίος μέσα από το έργο της θείας οικονομίας έρχεται να μας συναντήσει και να μας σώσει. Να μας κάνει μετόχους της δικής Του ζωής.
Η εξομολόγηση είναι μυστήριο ελευθερίας και αγάπης απέναντι στον άνθρωπο, ο Θεός σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου. Ο τρόπος με τον οποίο ο Θεός σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου είναι συγκλονιστικός και πρέπει να είναι διδακτικός για μας. Διότι αν ο Θεός δίνει το δικαίωμα να αρνηθούμε το θέλημά Του αν ο Θεός, ακόμα και όταν οικονομεί τη σωτηρία μας, σέβεται την ελευθερία μας· αν όταν θεραπεύει την ανθρώπινη φύση, δίνει την ελευθερία στο κάθε ανθρώπινο πρόσωπο, δια του Αγιου Πνεύματος να αποδεχτεί αυτό το έργο του Χριστού, τότε πρέπει να προβληματιστούμε, όταν μερικές φορές, είτε στη συνείδηση τη δική μας είτε των ανθρώπων, το μυστήριο της εξομολογήσεως παρουσιάζεται καταπιεστικό ή ανελεύθερο ή ακόμη σαν μέσο άσκησης εξουσίας από τον ιερέα στον εξομολογούμενο.
Ο Κύριός μας είπε πολύ καθαρά: «δεν ήρθα να κρίνω τον κόσμο». Αν λοιπόν ο ίδιος μας διαβεβαιώνει πως δεν ήρθε να κρίνει τον κόσμο, είναι αυτονόητο ότι κανείς ιερέας και κανείς πνευματικός δεν μπορεί να είναι εισαγγελέας του Θεού. Ούτε επίσης ανακριτής. Ο Χριστός έρχεται ως διάκονος των ψυχών μας. Ας θυμηθούμε τη σκηνή πριν από το Μυστικό Δείπνο. Όταν πλένει τα πόδια των μαθητών Του, όταν έτσι διακονεί τους μαθητές Του. Τα πόδια προφανώς ήτανε βρόμικα, αλλά δεν τα αποστράφηκε. Και όχι μόνο αυτό, αλλά στον Πέτρο είπε, αν δεν με αφήσεις να σου πλύνω τα πόδια, δεν έχεις θέση μαζί μου. 'Ερχεται λοιπόν ως διάκονος. 'Ερχεται να υπηρετήσει τη σωτηρία αυτών τους οποίους αγάπησε. Και ακόμη, αν θυμηθούμε το Ευαγγέλιο που διαβάζουμε στην Ακολουθία της Αγάπης, εκεί πάλι η εξουσία και η εντολή του «δεσμείν και λύειν», το μυστήριο δηλαδή της εξομολογήσεως, προσφέρεται ως δωρεά του Αγίου Πνεύματος ως δρόμος για τη μετοχή στην Ανάσταση και τη βασιλεία του Θεού.
Η μετάνοια προϋποθέτει την ελευθερία του ανθρώπου και οδηγεί στην ελευθερία. Ένας άνθρωπος δεν μπορεί να μετανοήσει αν δεν είναι ελεύθερος και ταυτοχρόνως η πραγματική μετάνοια είναι εκείνη που οδηγεί τον άνθρωπο στην πραγματική ελευθερία. Το μυστήριο της εξομολογήσεως έχει βασικό στόχο να οδηγήσει στη συγχώρεση του Θεού και του ανθρώπου. Η λέξη έχει ένα απίστευτο μεγαλείο. 'Εχω την αίσθηση ότι η κατ' έξοχήν συγχώρεση δεν είναι η χορήγηση της άφεσης ή η ευχή που διαβάζουμε, αλλά η θεία κοινωνία. Εκεί ο Θεός και ο άνθρωπος συγχωροϋνται και άλληλοπεριχωροϋνται στο σώμα τοϋ Χριστού.
Ο άνθρωπος μετέχει στη ζωή του Θεού, ο Θεός μετέχει στη ζωή του ανθρώπου. Και έτσι μπορούμε να υπερβούμε τη δική μας θνητότητα, να φτάσουμε στην κοινωνία με τον Θεό, που είναι ουσιαστικά η σωτηρία μας.
Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε πάντοτε ότι, όπως όλων των μυστηρίων έτσι και του μυστηρίου της εξομολογήσεως, ο χαρακτήρας δεν είναι άτομικός αλλά εκκλησιαστικός. Είναι η αποκατάσταση του ανθρώπου στο σώμα του Χριστού. Η αμαρτία δεν είναι μόνο μια ατομική πράξη. Είναι η αποτυχία του ανθρώπου όχι μόνο στον αγώνα της προσωπικής του ζωής αλλά και στην κοινωνία του με το υπόλοιπο σώμα.
Εάν παρατηρήσουμε με ειλικρίνεια τα φαινόμενα, θα δούμε πόσο δυσκολεύονται οι αδελφοί μας αλλά και εμείς οι ίδιοι οι ιερείς να συγχωρήσουμε. Τι θα πει όμως να συγχωρήσουμε; Σημαίνει να βρεθούμε όλοι μαζί στο σώμα του Χριστού. Και δεν καταλαβαίνουμε ότι όταν έγώ απορρίπτω τον αδελφό μου, όταν αρνούμαι να επικοινωνήσω μαζί του, ουοιαστικά τραυματίζω το σώμα του Χριστού. Η Εκκλησία μας πολλές φορές πάσχει από τα τραύματα που εμείς φέρουμε στο σώμα του Χριστού, αρνούμενοι την αγαπητική κοινωνία των προσώπων. Αυτή την πραγματικότητα την βλέπουμε και στο μυστήριο της εξομολογήσεως, όταν αντιμετωπίζουμε τη δυσκολία των αδερφών μας να πουν μία απλή καλημέρα σε κάποιον που ίσως τους πίκρανε ή τον πίκραναν κ.ο.κ.
Πρέπει να συνειδητοποιούμε ότι το να μεταλάβω, δεν σημαίνει να ανοίξω το στόμα μου για να πάρω κάτι, αλλά σημαίνει όντως να κοινωνήσω. Δεν μπορώ όμως να κοινωνώ με το Θεό, αν δεν κοινωνώ με τον αδελφό μου. Ίσως υπάρχουν μερικά πράγματα, για τα οποία θα έπρεπε να είχαμε πραγματικά κατηχήσει το λαό μας. Διότι, εάν η αντίληψη που έχει για την εξομολόγηση είναι η ατομική του τακτοποίηση, αυτό φοβάμαι ότι είναι λάθος δικό μας. Είναι ο τρόπος που καλλιεργούμε αυτό το μυστήριο, ο τρόπος κατά τον οποίο διδάσκουμε κάποια πράγματα ή η συμπεριφορά που επιδεικνύουμε.
Η αμαρτία του ανθρώπου δεν είναι ενα ατομικό γεγονός. Είναι κάτι που πραγματικά πληγώνει το σώμα του Χριστού. Και μέσα από το μυστήριο της εξομολογήσεως, η προσπάθεια είναι να επιτευχθεί η αποκατάσταση των αδελφών μου στο σώμα του Χριστού, στο σώμα της Εκκλησίας, στην μεταξύ αδελφών κοινωνία.
Είναι σημαντικό, επομένως, ο κάθε πνευματικός να κατανοεί τη φύση του μυστηρίου της εξομολογήσεως και να το διάκονεί ως οικονόμος των μυστηρίων του Θεού. Να συνειδητοποιήσει τη δική του θέση και τη διακονία του μέσα στο σώμα της Εκκλησίας, μέσα στο σώμα του Χριστού και να κατηχήσει το λαό με βάση αυτή την επίγνωση. Στις ενορίες μας ακούγονται πολλά κηρύγματα. Σπάνια όμως αυτά είναι κατηχητικά, ενώ πολλές φορές είναι κακής ποιότητος ηθικοπλαστικά. Όμως η ουσιαστικού περιεχομένου κατήχηση οδηγεί τον άνθρωπο στο αληθινό ήθος και προσφέρει μια πραγματική γνώση της θέσης του ανθρώπου απέναντι στον Θεό και τους ανθρώπους.
Κάποτε ήρθε κάποιος να εξομολογηθεί και αντιμετώπιζε μια μάλλον ασήμαντη δυσκολία με κάποιον δικό του. Τον παρακάλεσα να τον συγχωρήσει και να επικοινωνήσει μαζί του. Το αρνήθηκε. Του είπα λοιπόν: «Τότε, δεν μπορείς να κοινωνήσεις». Και ερωτά: «Μου το απαγορεύετε;» Του απαντώ: «Εγώ, όχι! Θέλεις παιδί μου να κοινωνήσεις;». «Θέλω». «Καταλαβαίνεις τι θα κάνεις;». «Ναι». «Πιστεύεις πως θα ενωθείς με το Χριστό; Πως θα τον έχεις, όπως διδάσκει η Εκκλησία, κατοικούντα εν τη καρδία σου και θέλεις να παραμείνει εκεί;». «Ναι» μου απαντά. «Ωραία. Πήγαινε και κοινώνησε». Ξαφνιάστηκε! Επαναλαμβάνω: «Πήγαινε και κοινώνησε. Απάντησέ μου, όμως, σε ένα ερώτημα: κοινώνησες, και όπως είπες ο ίδιος νιώθεις τον Χριστό μέσα σου, είσαι ενωμένος μαζί Του! Και αφού κοινώνησες, συναντάς έξω από την Εκκλησία αυτόν που δεν του λες καλημέρα. Θέλω να μου πεις, αν ο Χριστός που είναι μέσα σου θα πει καλημέρα στον Χριστό που είναι μέσα του. Εάν τον καλημερίσει, τότε καλά έκανες και κοινώνησες. Εάν όχι, κατάλαβες τι έκανες; Αντί να υψωθείς εσύ στα μέτρα της ζωής του Χριστού, κατεβάζεις τον Χριστό στα μέτρα της δικής σου ζωής ή της δικής σου άθλιότητας. Σε συμφέρει αυτό;». 'Εμεινε για λίγο σιωπηλός και μετά μου είπε: «'Εχετε δίκιο».
Επομένως, δεν καλούμεθα απλώς να πούμε ότι η συμμετοχή στη θεία κοινωνία είναι καλό ή κακό, να δώσουμε απλώς την άδεια σε κάποιον να μεταλάβει ενώ ουσιαστικά δεν θα κοινωνήσει. Το ερώτημα που προηγείται είναι πως κοινώνησες και τι κοινώνησες.
Είναι επίσης σημαντικό, να συνειδητοποιήσουμε πρώτα εμείς οι Πνευματικοί, ότι η εξομολόγηση δεν είναι ανάκριση. Γιατί πολλές φορές οι χριστιανοί μας είναι ταλαιπωρημένοι και τους ταλαιπωρούμε ακόμη περισσότερο. Δεν καλούμεθα να ανακρίνουμε ως εισαγγελείς κάποιον αδελφό. Είναι σημαντικό, να βοηθάμε πραγματικά τον άνθρωπο να προσέρχεται εν ελευθερία. Ο πνευματικός είναι θεραπευτής και συνεργός του Χριστού στο έργο της σωτηρίας. Δεν είμαστε εμείς που προσφέρουμε τη σωτήρια. Είμαστε συνεργοί του Θεού και αυτό είναι μεγάλη τιμή και ευλογία.
Η τελευταία παρατήρησή μας οδηγεί και σε δυσκολότερα ζητήματα. Η εξομολόγηση δεν είναι μέσο εξάρτησης του εξομολογουμένου από τον πνευματικό του. Δεν επιτρέπεται να δημιουργείται μια τέτοια σχέση εξάρτησης. Και, βεβαίως, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται εντέχνως το μυστήριο της σωτηρίας τουϋ άνθρώπου ως μέσο ικανοποίησης άτομικών έπιδιώξεων. Κατά προέκταση των προηγουμένων, οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι η έξομολόγηση δεν είναι το μέσο για να σχηματίσουμε τη δική μας όμάδα. Δεν είναι σωστό να καλλιεργούμε στα πνευματικά μας παιδιά την αίσθηση μιας τέτοιας ομάδας. Διότι τότε η μια όμάδα θα βρίσκεται άπέ ναντι στην άλλη όμάδα και η ενότητα τοϋ σώματος τοϋ Χριστού θα εχει χαθεί! Επιμένω στην τελευταία παρατήρηση, διότι μερικές φορές, άκόμη και χωρίς να το επιδιώκουμε, οι χριστιανοί χρησιμοποιούν την ιδιότητά τους ως πνευματικά μας τέκνα για να κάνουν συγκρίσεις και κατά συνέπεια να δημιουργοϋν προβλήματα.
Είναι προφανές ότι το μυστήριο της έξομολογήσεως, δεν έπιτρέπεται να άποτελεΐ ενα μέσο για τη δική μας προσωπική άνάδειξη μέσα στη ζωή της Εκκλησίας. Τα πνευματικά μας παιδιά δεν είναι ιδιοκτησία μας. Είναι τα παιδιά τοϋ Θε οΰ και έμείς έχουμε την ευθύνη να διακονοϋμε τη σωτηρία τους, να διακονοϋμε την ψυχή τους. Μερικές φορές αύτά τα δρια δεν είναι πολύ εύδιάκριτα. Και κάποτε μπορεί εύκολα να γίνει σύγχυση άνάμεσα στο ένδιαφέρον, που είναι λογικό να νιώθουμε ως πνευματικοί πατέρες, και στον κίνδυνο της ιδιοποίησης. Υπάρχουν μερικά πράγματα τα όποια δεν συ νιστοϋν έξομολόγηση και χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, διότι η Εκκλησία μας έχει ταλαιπωρηθεί και ταλαιπωρείται άπό αύτήν την στρέβλωση τοϋ μυστηρίου της έξομολογήσεως, που θεωρώ ότι είναι η πιο μεγάλη άμαρτία τοϋ πνευματικοϋ, όταν μάλιστα γίνεται ενσυνείδητα.
Οι έποχές που ζοϋμε είναι πραγματικά δύσκολες. Τα προβλήματα των άνθρώπων είναι πάρα πολλά. Στη συνείδηση πολλών έχει άμβλυνθεΐ η έννοια της άμαρτίας. Ωστόσο οι άνθρωποι ζοϋνε την άμαρτία και τη ζοϋμε όλοι μας, βιώ νοντας τις συνέπειές της ως άποτυχία μας. Προσωπικά, έχω διαπιστώσει ότι αύτή η έρμηνεία βοηθάει πάρα πολύ τα νέα παιδιά. Διότι πολλές φορές τα παιδιά έρχονται στην εξομολόγηση έπειτα από μια άποτυχία και ίσως είναι η ευκαιρία να βοηθήσουμε να δουν την πηγή της αποτυχίας τους. Να υποδείξουμε ότι δεν απέτυχαν συγκεκριμένα σε έναν στόχο αλλά ότι η αλαζονεία είναι εκείνη που οδηγεί στα διάφορα άδιέξοδα. 'Ολων η αλαζονεία. Και η αλαζονεία μας είναι εκείνη που μας οδηγεί στις αποτυχίες και στις αμαρτίες μας. Η αισθησή μας, δηλαδή, ότι δεν χρειάζεται να προσέξουμε το θέλημα του Θεού αλλά μας ενδιαφέρει το δικό μας θέλημα. Και από εκεί αρχίζει σιγά σιγά η πτώση.
Το γεγονός ότι οι εποχές μας είναι δύσκολες και γεμάτες προβλήματα, πρέπει να μας κάνει πολύ προσεκτικούς στον τρόπο που μερικές φορές θέτουμε ερωτήσεις στα μικρά παιδιά, στους νεότερους ανθρώπους, στα νέα ζευγάρια αλλά και στους μεγαλύτερους. Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή και διάκριση, διότι πάντα υπάρχει ο κίνδυνος να σκανδαλίσουμε ή να δώσουμε την εντύπωση ότι είμαστε περίεργοι.
Είναι, επίσης, σημαντικό να νιώσουμε ότι, ακριβώς επειδή το έργο μας είναι να είμαστε συνεργοί του Θεού και επειδή ο Θεός «πάντας άνθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας έλθειν» (Α' Τιμ. 2,4), ανάλογος πρέπει να είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τις πτώσεις των ανθρώπων. Η διακονία μας είναι να αναπαύσουμε το σημερινό άνθρωπο όχι με ψεύτικους καθησυχασμούς αλλά πραγματικά και ουσιαστικά. Θέλω να πιστεύω ότι δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο στα νεότερα χρόνια αλλά τίποτα δεν άποκλείεται και φαίνεται ότι κάποιες φορές αντιμετωπίζουμε με πολλή σκαιότητα και απαξίωση τα αμαρτήματα των ανθρώπων.
Όταν, παραδείγματος χάρη, μια γυναίκα εξομολογείται μια έκτρωση και ο ιερέας, ο πνευματικός, τη βρίζει και της λέει τι ήρθες να κάνεις εδώ! Μα γι' αυτό ακριβώς ήρθε! Για ποιό λόγο θα έπρεπε να έρθει; Δεν παραγνωρίζει κανείς το μέγεθος της πράξης αλλά ο τρόπος άντιμετώπισης είναι λαθεμένος. Και αυτός ο άνθρωπος πρέπει να αναπαυθεί. Και αυτός ο άνθρωπος πρέπει να δει την πραγματικότητα του εαυτού του αλλά με αγάπη. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Το ζητούμενο δεν είναι ο εξωραϊσμός, αλλά δεν πρέπει να λησμονούμε επίσης ότι όσο μεγάλη και αν είναι μια πτώση, είναι σημαντικό στη δική μας καρδιά και διάθεση να διακρίνεται η αγάπη γι' αυτόν τον άνθρωπο.
Θυμάμαι κάτι που διάβασα πρόσφατα, το όποιο αφορούσε τον μακαριστό Γέροντα, τον πατέρα Πορφύριο. Έλεγε: «αχ αυτά τα νέα παιδιά, όλα τα χουνε κάνει, αλλά τ' άγαπάω, είναι ταλαίπωρα παιδιά». Αυτή την αίσθηση την έχουμε; Μήπως κάποιες φορές κουραζόμαστε, ανθρώπινα και γινόμαστε απότομοι και απορριπτικοί;
Ένα άλλο ζήτημα, το οποίο δεν επιχειρώ εδώ να επιλύσω αλλά με προβληματίζει, είναι αν κάποιο επιτίμιο το βάζουμε για να ικανοποιήσουμε το γράμμα τοϋ κανόνα ή για να θεραπεύσουμε τον άνθρωπο. Η Εκκλησία μας βεβαίως λέει ότι τα επιτίμια είναι φάρμακα. Χρειάζεται όμως προσοχή στη χρήση καθώς οφείλουμε να αναρωτιόμαστε εάν ο τρόπος εφαρμογής συνεπάγεται ότι όντως δίνω φάρμακο ή μήπως κάποτε δίνω φαρμάκι; Βεβαίως, είναι δυνατόν το φάρμακο να είναι πικρό, και συνήθως είναι πικρό, αλλά έχει σημασία με ποιά διάθεση προσφέρεται. Και ακόμα, εάν ένας άνθρωπος εκπληρώσει ένα έπιτίμιο, αυτό σημαίνει ότι αυτομάτως θεραπεύτηκε; Μήπως, κάποιες φορές, απλώς του δημιουργειται η ψευδαίσθηση ότι αφού έπραξε το δέον τώρα είναι εντάξει; Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής, επίσης, ότι πολλές φορές οι χριστιανοί μας επιζητούν το επιτίμιο, διότι πιστεύουν ότι άμα κάνουν έτσι τότε είναι εντάξει. Χωρίς όμως, να έχουν ερευνήσει μέσα τους αν πραγματικά έχουν μετανοήσει. Και, βέβαια, χωρίς ίσως και εμείς να διερευνήσουμε αυτή την διάσταση, δηλαδή την ουσιαστική μετάνοια.
Το έργο του πνευματικού είναι το έργο του Χριστού. Είναι σημαντικό αυτό να το θυμόμαστε πάντοτε καθώς και τον τρόπο με τον οποίο ο Θεός στάθηκε απέναντι στους ανθρώπους. Η διακονία μας είναι μια προσπάθεια χειραγωγίας του ανθρώπου στην αληθινή μετάνοια και όχι σε μια ψυχολογική τακτοποίηση και ικανοποίηση. Η αληθινή μετάνοια πηγάζει από την αγάπη στον Θεό και αυτό είναι που πρέπει πραγματικά να ερευνήσουμε. Πολλές φορές η Εκκλησία είναι γεμάτη, και το χαιρόμαστε. Εάν, όμως, ρωτήσουμε: «Πιστεύετε στον Χριστό;». Θα μας πούνε «μα τότε γιατί είμαστε εδώ;». Δεν ξέρω όμως αν θα είναι εύκολο και αν θα είναι πρόθυμοι να μας απαντήσουν ειλικρινά αν τους ρωτήσουμε: «Αγαπάτε τον Χριστό;».
Πίστη έχουν και οι δαίμονες! Η αγάπη τους λείπει.
Ένα άλλο ζήτημα, το οποίο εδώ προσεγγίζεται ακροθιγώς, είναι η σύνδεση της εξομολόγησης με την υπακοή. Αναφέρομαι, ειδικά, στη σύγχυση που προκαλούμε ως πνευματικοί όταν προβάλλουμε, χωρίς διάκριση, την μοναχική υπακοή. Είναι σημαντικό να μη ξεχνάμε ποτέ, ότι η ελευθερία και η ευθύνη του ανθρώπου δεν αναιρούνται με τίποτα. Η υπακοή είναι πράξη ελευθερίας και ευθύνης αλλά δεν εκβιάζεται. Γίνεται αποδεκτή από τον άνθρωπο. Ο απόλυτος έλεγχος του άλλου δεν συνάδει με την εν Χριστώ ελευθερία του ανθρώπου.
Κάποτε, με ρώτησε ένα πνευματικό μου παιδί τι αυτοκί νητο να πάρει και τοϋ είπα: «Γιατί με ρωτάς; Σοϋ έχει πει κανείς ότι είμαι ειδικός στα αύτοκίνητα; 'Αν σου το έχει πει, είναι λάθος. Αν μου πεις τι μάρκα είναι το αύτοκίνητο που όδηγώ, δεν θυμάμαι. Αν λοιπόν με ρωτάς γι' αύτό, κτύπησες λάθος πόρτα, ψάξε κάποιον ειδικό». «Όχι» μου λέει «σας ρωτάω σαν πνευματικό!». «Δηλαδή τι θα πει αύτό;». «Τι δουλειά έχει το ένα με το άλλο; Αύτό είναι δική σου εύθύνη. Εσύ ξέρεις τι χρήματα έχεις. Δεν είναι δική μου δουλειά ως πνευματικού να σου πω τι αυτοκίνητο θα πάρεις, ούτε σε ποιό σπίτι θα πας». Μερικές φορές όμως δημιουργούνται τέτοιου είδους εξαρτήσεις! Το συγκεκριμένο πρόσωπο δεν ήρθε τυχαία να μού θέσει το ερώτημα. Ήρθε, επηρεασμένο και οδηγημένο από άλλους. Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι κάποια πράγματα μέσα στις ψυχές των ανθρώπων είναι πάρα πολύ λεπτά και αυτά μπορεί κάποτε ο διάβολος να τα εκμεταλλευτεί.
Η ελευθερία και η ευθύνη ενός ανθρώπου, που εξομολογείταιι για την πορεία της προσωπικής του ζωής και για τον αγιασμό του, δεν άναιρεΐται. Δεν εχουμε εμείς την ευθύνη για τη δική του πορεία, δεν τον αντικαθιστούμε εμείς στον αγώνα του. Δεν εννοώ ότι δεν προσευχόμαστε γι' αυτόν, αλλά τονίζω ότι με την υπακοή του δεν καταργήσαμε την ευθύνη και την ελευθερία του. Έχει ευθύνη γι' αυτό που κάνει, για τον τρόπο που στέκεται στη ζωή, για όλη την πορεία του μέσα στη ζωή της Εκκλησίας. Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν μερικές φορές αυτή η υπακοή, η κατ' έμέ λαθεμένη, προκαλεί διχασμούς μέσα στο σώμα της Εκκλησίας.
Ολοκληρώνοντας σημειώνω ότι όσα αναφέρθηκαν πριν είναι γνωστά και δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας. Απλώς επιχείρησα να καταθέσω τους προβληματισμούς μου, οι οποίοι προκύπτουν από την επικοινωνία μου με τους ανθρώπους και την πεποίθησή μου ότι κάθε ενδεχόμενη στρέβλωση του μυστηρίου της εξομολογήσεως συνιστά μεγάλη δική μας αμαρτία.
http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?cat=poim&NF=1&main=texts&file=7.htm

Τραγωδία στη Συρία με νεκρά 29 παιδιά και νεογέννητα λόγω ψύχους Έκκληση για παροχή βοήθειας σε καταυλισμό στα βορειοανατολικά απευθύνει ο ΠΟΥ

Τουλάχιστον 29 παιδιά και νεογέννητα βρήκαν τραγικό θάνατο σε καταυλισμό στη βορειοανατολική Συρία, το διάστημα των τελευταίων οκτώ εβδομάδων, κυρίως λόγω υποθερμίας, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.
Ο Οργανισμός απευθύνει έκκληση για ανεμπόδιστη πρόσβαση στον καταυλισμό al-Ho, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση «κρίσιμη» για 33.000 ανθρώπους που ζουν σε πολύ δύσκολες συνθήκες ισχυρού ψύχους χωρίς σκηνές, κουβέρτες ή θέρμανση. Πολλοί μάλιστα περπάτησαν επί μέρες για να φτάσουν εκεί, στην προσπάθειά τους να γλιτώσουν από τις μάχες στο Ντέιρ αλ-Ζορ.
«Πολλοί από όσους ήρθαν τελευταία ήταν υποσιτισμένοι και εξαντλημένοι από τα χρόνια των στερήσεων που είχε η ζωή υπό τον έλεγχο του Ισλαμικού Κράτους. Η παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στον καταυλισμό και τους γύρω δρόμους εμποδίζεται από γραφειοκρατικούς σκοπέλους και θέματα ασφαλείας» αναφέρει ο ΠΟΥ στη ανακοίνωσή του.
 https://www.newsbeast.gr/world/arthro/4479241/tragodia-sti-syria-me-nekra-29-paidia-kai-neogennita-logo-psychoys

Ο σκοτεινός ρόλος του Τζορτζ Σόρος στο Σκοπιανό και η… συνδρομή των ΜΚΟ Το Open Society Foundation δραστηριοποιήθηκε από πολύ νωρίς στην ΠΓΔΜ. Μάλιστα, εξαρχής επέλεξε περιέργως να ονομάζει τη γειτονική χώρα «Μακεδονία». Από το 1992 τα ποσά που διέθεσε στη γειτονική χώρα άγγιξαν τα 98,7 εκατομμύρια δολάρια




Ο Πούτιν αναστέλλει τη συμμετοχή της Ρωσίας στην πυρηνική συμφωνία INF


Μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συνθήκη για τις Πυρηνικές Δυνάμεις μέσου βεληνεκούς (INF), ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν απάντησε με τον ίδιο τρόπο και ανακοίνωσε πως η Μόσχα εργάζεται για να κατασκευάσει νέα χερσαία όπλα μεσαίας εμβέλειας που όμως δεν προτίθεται να τα αναπτύξει στο ευρωπαϊκό τμήμα της ή αλλού εκτός εάν πράξουν κάτι ανάλογο οι ΗΠΑ.
«Οι Αμερικανοί εταίροι δήλωσαν πως αναστέλλουν τη συμμετοχή τους στη συμφωνία, την αναστέλλουμε κι εμείς. Ανακοίνωσαν ότι ασχολούνται με την έρευνα και την ανάπτυξη και θα κάνουμε κι εμείς το ίδιο», δήλωσε ο Πούτιν μετά τη συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ, και τον υπουργό Άμυνας, Σεργκέι Σοϊγκού.
Ο πρόεδρος της Ρωσίας πρόσθεσε ότι η Ουάσινγκτον έχει ήδη παραβιάσει τη Συνθήκη INF και αρνήθηκε πως η χώρα του έπραξε κάτι ανάλογο όπως κατηγορείται.

Τι προέβλεπε η Συνθήκη

Η Συνθήκη που είχε συναφθεί με τη Σοβιετική Ένωση το 1987, απαγόρευε την ανάπτυξη, την παραγωγή ή την αποθήκευση πυραύλων με πυρηνικές κεφαλές και δραστικό βεληνεκές από 500 μέχρι 5.000 χιλιόμετρα.
Υπογράφηκε μεταξύ του προέδρου Ρόναλντ Ρέιγκαν και του σοβιετικού ηγέτη Μιχαήλ Γκορμπατσόφ. Μέχρι τη στιγμή που τέθηκε σε εφαρμογή το 1991, μια ολόκληρη κατηγορία συμβατικών και πυρηνικών πυραυλικών συστημάτων είχε καταστραφεί, ενισχύοντας την ασφάλεια στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Η συμφωνία έμεινε σε ισχύ και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης (1991).

Νέα κούρσα εξοπλισμών;

Η κατάρρευση της Συνθήκης INF έχει προκαλέσει ανησυχίες καθώς θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια δαπανηρή συγκέντρωση όπλων στην Ευρώπη προκαλώντας διχόνοιες στο ΝΑΤΟ σχετικά με τη φιλοξενία τέτοιων συστημάτων.
Ακόμη και αν οι Ηνωμένες Πολιτείες ήθελαν να αναπτύξουν επίγειους πυραύλους μεσαίας εμβέλειας στην Ευρώπη, υπάρχει ελάχιστη διάθεση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών για να τους φιλοξενήσουν, πόσο μάλλον ένα πυρηνικό σύστημα.
Το πιο σημαντικό με την κατάρρευση της συνθήκης INF είναι πως υπονομεύει την εμπιστοσύνη όσον αφορά τον έλεγχο των όπλων και του πολλαπλασιασμού τους.
http://www.efsyn.gr/arthro/o-poytin-anastellei-ti-symmetohi-tis-rosias-stin-pyriniki-symfonia-inf

Ανοίγουν ξανά οι δουλειές για τους εργολάβους των πολέμων


Δεκαέξι χρόνια μετά την αμερικανική επέμβαση στο Ιράκ και την παγίωση έκτοτε της αστάθειας στη διαλυμένη χώρα, η ιστορία δείχνει να επαναλαμβάνεται στο Αφγανιστάν και στη Συρία.
Στον δεύτερο χρόνο της θητείας του στον Λευκό Οίκο, ένας Αμερικανός πρόεδρος -εν προκειμένω ο Ντόναλντ Τραμπ- σπεύδει να διακηρύξει ότι στη μάχη κατά της τρομοκρατίας «η αποστολή εξετελέσθη», προαναγγέλλοντας αυτή τη φορά στρατιωτική αποχώρηση από τη συριακή επικράτεια και εξετάζοντας πια αντίστοιχες επιλογές και για τα αφγανικά εδάφη.
Οπως συνέβη ωστόσο και επί των ημερών του Τζορτζ Γ. Μπους, έτσι και τώρα, προεδρικές διακηρύξεις σαν κι αυτές δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι οι Αμερικανοί αποχωρούν οριστικά και πλήρως.
Υπάρχει εξάλλου πάντα η εφαρμοσμένη εναλλακτική της συγκαλυμμένης δράσης των ειδικών δυνάμεων ή, ακόμη πιο βολικά από νομικής πλευράς για την κυβέρνηση της Ουάσινγκτον, των γνωστών και μη εξαιρετέων μισθοφόρων.
Ειδικά το τελευταίο σενάριο φούντωσε μετά τη διαφημιστική επανεμφάνιση της Blackwater, κατεξοχήν φορέα ιδιωτικοποίησης των εξωχώριων πολέμων των ΗΠΑ.
«ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ» αναγράφεται σιβυλλικά στην ολοσέλιδη διαφήμιση, σε ολόμαυρο φόντο και πάνω από το λογότυπο της διαβόητης εταιρείας, που καταχωρίστηκε στο τεύχος Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου του περιοδικού Recoil για τους λάτρεις των όπλων.
Το ότι τελικά διαπιστώθηκε πως η διαφήμιση αφορά την εταιρεία πυρομαχικών Blackwater Ammunition, με έδρα τη Μάλτα, λίγο διασκέδασε τις εντυπώσεις.
Ο ένας εκ των δύο συνιδρυτών της είναι ο... πανταχού παρών Ερικ Πρινς: πάλαι ποτέ μέλος της επίλεκτης μονάδας Navy SEALs των ΗΠΑ, πρώην μέλος μυστικής ομάδας κρούσης της CIA, ιδρυτής (το 1997) της Blackwater και χρυσοπληρωμένος υπερεργολάβος των αμερικανικών επεμβάσεων στα ιρακινά και τα αφγανικά εδάφη.
Λίγους μήνες αφότου το Ιράκ απαγόρευσε την ασύδοτη δράση της Blackwater στα εδάφη του, το 2009, η ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών ασφαλείας μετονομάστηκε, πωλήθηκε και επαναλειτούργησε το 2011 με έδρα τη Βιρτζίνια, υπό νέα ιδιοκτησία και με την επωνυμία Academi.
Το ότι ο δισεκατομμυριούχος πλέον Ερικ Πρινς διαρρυγνύει τα ιμάτιά του πως δεν έχει καμία σχέση με τη νέα εταιρεία ουδόλως σημαίνει ότι έμεινε έκτοτε αδρανής. Τουναντίον, επέκτεινε τη δράση του και η όρεξή του άνοιξε για ακόμη πιο προσοδοφόρες μπίζνες...
Αμέσως μετά την πώληση της Blackwater, το 2010, μετακόμισε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Εκεί λέγεται ότι ανέπτυξε ισχυρούς δεσμούς με τον πρίγκιπα-διάδοχο και υπαρχηγό του στρατεύματος, Μοχάμεντ Μπιν Ζαγιέντ.
Κατά τους New York Times, βοήθησε το Αμπου Ντάμπι μέχρι και στη συγκρότηση ενός μίνι στρατού μισθοφόρων (κυρίως από χώρες της Λατινικής Αμερικής), μέλη του οποίου αργότερα ρίχτηκαν στη μάχη κατά των σιιτών ανταρτών Χούθι στην Υεμένη.
Στο Αμπου Ντάμπι έχει έδρα εν τω μεταξύ η Frontier Resources Group (FRG), που ο Ερικ Πρινς ίδρυσε το 2012: «Μια μη εισηγμένη εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων, που επενδύει σε ευκαιρίες φυσικών πόρων στις λιγότερο ανεπτυγμένες αγορές», όπως αναφέρει λακωνικά στην ιστοσελίδα της, δίνοντας -σύμφωνα με το Bloomberg- έμφαση «στην Αφρική και σε ασταθείς περιοχές του κόσμου».
«Φαίνεται ότι ο Πρινς κατέληξε στο συμπέρασμα πως η δράση εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των φυσικών πόρων και έχουν ως προσωπικό πρώην μισθοφόρους, όπως η δική του FRG, μπορεί να περνά απαρατήρητη», σχολιάζουν ο αναλυτής Ντέιβιντ Αϊζενμπεργκ και ο δημοσιογράφος Αντριου Σάλμον σε άρθρο τους στους Asia Times.
Το... γλυκό πάντως έδεσε καλύτερα το 2014, με την ίδρυση από τον Πρινς της εταιρείας υπηρεσιών ασφαλείας Frontier Services Group (FSG), με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Το μότο της: «Ενσωματώνοντας την ασφάλεια, την επιμελητειακή υποστήριξη και υπηρεσίες ασφαλίσεων σε εξατομικευμένες λύσεις, βοηθούμε τους πελάτες μας να ξεπεράσουν πολύπλοκες προκλήσεις για την πραγμάτωση μεγαλύτερων ευκαιριών».

Μια ολοκληρωμένη πρόταση

Η απεχθής δράση της Blackwater στο Ιράκ διεκόπη το 2009 με απόφαση της κυβέρνησης της Βαγδάτης
Με όχημα λοιπόν αυτές τις εταιρείες, η δράση του γνωστού και ως «εμπόρου του θανάτου» έφτασε στη Σομαλία, στο Νότιο Σουδάν και στο Κονγκό, μέχρι και στο Αζερμπαϊτζάν και στην αυτόνομη περιοχή των Ουιγούρων του Σιντζιάνγκ στη βορειοδυτική Κίνα.
Από το 2017 δε, ο Ερικ Πρινς προωθεί πεισματικά στον Λευκό Οίκο πρόταση για αντικατάσταση των 23.000 στρατιωτών της ΝΑΤΟϊκής αποστολής στο Αφγανιστάν με 6.000 μισθοφόρους του και 2.000 μέλη των ειδικών δυνάμεων των ΗΠΑ, που θα συνδράμουν τις αφγανικές δυνάμεις και θα αναφέρονται -με ενδιάμεσο- στον Αμερικανό πρόεδρο.
Σε αρχικό στάδιο, το εν λόγω σχέδιο λέγεται ότι είχαν απορρίψει κατηγορηματικά οι τότε υπουργοί Αμυνας, Τζέιμς Μάτις, και Εξωτερικών, Ρεξ Τίλερσον, καθώς και ο τότε σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, στρατηγός Χ.Ρ. Μακμάστερ. Τώρα, ωστόσο, έχουν απομακρυνθεί και οι τρεις από το πολιτικό προσκήνιο των ΗΠΑ. Κατά πολλούς, ο δρόμος για τον Πρινς δείχνει πλέον ανοιχτός...
Τον Μάτις αντικατέστησε ο μέχρι πρότινος υφυπουργός του, Πάτρικ Σάναχαν, πρώην στέλεχος της Boeing. Τη θέση του Μακμάστερ πήρε ο σκληροπυρηνικός Τζον Μπόλτον. Στο πόστο του πετρελαιά της ExxonMobil, Τίλερσον, διορίστηκε ο Μάικ Πομπέο, πρώην ιδιοκτήτης αεροναυπηγικής-διαστημικής εταιρείας και πρώην αρχηγός της CIA.
Ειδικά ο τελευταίος φέρεται, σύμφωνα με το Forbes και τους Financial Times, να βλέπει με πολύ καλό μάτι την πρόταση του Πρινς. Πόσο μάλλον τώρα που στον Λευκό Οίκο εξετάζεται πλέον επί χάρτου η πλήρης στρατιωτική αποχώρηση των ΗΠΑ από το Αφγανιστάν, μετά την επίτευξη προ ημερών προσχεδίου συμφωνίας με τους πάλαι ποτέ ντόπιους εχθρούς, τους Ταλιμπάν.
Από το περασμένο καλοκαίρι εν τω μεταξύ, αναφέρουν οι New York Times, ο Πρινς μετέβη προσωπικά στο Αφγανιστάν για να παρουσιάσει το σχέδιό του σε κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Στο μεσοδιάστημα, αναφέρει ο αμερικανικός ιστότοπος Daily Beast, «εκπρόσωποι της εταιρείας του FSG είχαν συναντήσεις με Αφγανούς αξιωματούχους με αντικείμενο τις ευκαιρίες που ανοίγονται στον εγχώριο μεταλλευτικό τομέα».
Εκτός από χρυσό και χαλκό, στη χώρα εκτιμάται ότι βρίσκονται τα μεγαλύτερα αποθέματα ορυκτού λιθίου στον κόσμο (βασική πρώτη ύλη για πολλά, από απλές μπαταρίες μέχρι πυρηνικά όπλα). Συνολικά δε, ο πλούτος των φυσικών πόρων του Αφγανιστάν αποτιμάται κοντά στο ένα τρισ. δολάρια.
Κατά τον Σιν Μακφέτ, πρώην αξιωματικό του αμερικανικού στρατού, μετέπειτα μισθοφόρο και συγγραφέα (τελευταίο βιβλίο του το «Οι νέοι κανόνες του πολέμου:νίκη στην εποχή της διαρκούς αταξίας»), η συγκυρία δείχνει τέλεια για την ευόδωση του σχεδίου του Πρινς.
Δεδομένου μάλιστα ότι ο Ντόναλντ Τραμπ αναζητά «απλές λύσεις σε περίπλοκα προβλήματα», θεωρεί πολύ πιθανή αυτή την εκδοχή.
Αυτή τη φορά εμπλουτισμένη μάλιστα με... ολίγη από Συρία, όπου οι εξελίξεις τρέχουν γρηγορότερα, καθώς, όπως εξηγεί στους Asia Times, τα συριακά εδάφη «αποτελούν τώρα την καλύτερη ευκαιρία για να δείξει πόσο εφαρμόσιμη είναι στην πράξη η ιδέα του» και στο Αφγανιστάν.

Ο πρόθυμος μισθοφόρος

«Η αμερικανική ιστορία βρίθει συμπράξεων μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου, σε μέρη όπου δεν θα έπρεπε να βρίσκεται ένας εξαιρετικά δαπανηρός στρατός και όπου ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να αναπληρώσει το κενό», ανέφερε προ ημερών ο ίδιος ο Ερικ Πρινς, σε συνέντευξή του στο υπερσυντηρητικό (και φιλο-τραμπικό) δίκτυο Fox News.
«Οι ΗΠΑ», πρόσθεσε εξειδικεύοντας, «δεν έχουν μακροπρόθεσμη στρατηγική υποχρέωση να μείνουν στη Συρία. Πιστεύω όμως ότι δεν είναι καλή ιδέα να εγκαταλείψουμε τους συμμάχους μας», τουτέστιν τους Κούρδους της Συρίας.
«Εάν δεν υπάρξει κάποιου είδους στιβαρή αμυντική ικανότητα έναντι μιας χερσαίας εισβολής από τη συμβατική ισχύ που διαθέτουν οι Ιρανοί και οι Σύροι, οι σύμμαχοί μας θα συνθλιβούν», επισήμανε, αφήνοντας επιμελώς εκτός στρατιωτικής «εξίσωσης» την πολεμοχαρών τόνων Τουρκία.
Τι προτείνει λοιπόν και εδώ ο Πρινς για την αναπλήρωση του στρατηγικού κενού στην πετρελαιοπαραγωγό Συρία μετά την εκπλήρωση της προεκλογικής δέσμευσης Τραμπ για τερματισμό της άμεσης αμερικανικής εμπλοκής σε «ατέρμονους πολέμους»; Τι άλλο, παρά την ανάπτυξη «ιδιωτών στρατιωτικών εργολάβων». Τουτέστιν μισθοφόρων...
Από τα μέσα Ιανουαρίου άρχισε, μάλιστα, σειρά επαφών στην Ουάσινγκτον με πολιτικούς, λομπίστες και εμπειρογνώμονες στη συριακή κρίση. Η πρόσβασή του στον Λευκό Οίκο θεωρείται ούτως ή άλλως δεδομένη.
Ηταν γενναίος χρηματοδότης της προεκλογικής εκστρατείας του Αμερικανού νυν προέδρου. Είναι αδελφός της συντηρητικής υπουργού Παιδείας, Μπέτσι Ντέβος, συζύγου ενός εκ των γόνων της επιχειρηματικής οικογένειας Ντέβος, που διαθέτουν βαθιά πολιτική επιρροή στις μεσοδυτικές αμερικανικές Πολιτείες, αυτές που το 2016 εξασφάλισαν στον Τραμπ την εκλογική νίκη.
Ηταν επίσης ο άνθρωπος που πριν από δύο χρόνια, λίγες ημέρες πριν από την ορκωμοσία Τραμπ, είχε συναντήσει στις μακρινές Σεϊχέλες τον Κίριλ Ντιμίτριεφ, διευθύνοντα σύμβουλο του κρατικού Ταμείου Αμεσων Επενδύσεων της Ρωσίας και άτομο του στενού περιβάλλοντος του Ρώσου προέδρου Πούτιν.
Στόχος, σύμφωνα με αμερικανικά ΜΜΕ, ήταν να δημιουργηθεί ένας παρασκηνιακός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του Κρεμλίνου και του νέου ενοίκου του Λευκού Οίκου.
Η συνάντηση βρέθηκε στο επίκεντρο της έρευνας του ειδικού εισαγγελέα Ρόμπερτ Μιούλερ για τυχόν ρωσική ανάμιξη στις προεδρικές εκλογές του 2016. Ο ίδιος ο Πρινς, καταθέτοντας τον περασμένο Ιούνιο στην Επιτροπή Υπηρεσιών Πληροφοριών της Βουλής των Αντιπροσώπων, χαρακτήρισε τη συνάντηση «τυχαία»...
Ειδικά για την περίπτωση της Συρίας, επισημαίνουν οι Αϊζενμπεργκ και Σάλμον, «παραμένει στον αέρα εάν θα είναι δυνατή η δράση δυτικών μισθοφόρων υπό την αεροπορική υπεροχή των Ρώσων (…) Πριν καν πάντως επιχειρήσει να σταθμίσει αυτό το ρίσκο, το πρώτο που θα πρέπει να αναρωτηθεί οποιοδήποτε διευθυντικό στέλεχος δυτικής εταιρείας μισθοφόρων είναι σε ποιους θα πρέπει να “πουλήσει” την ιδέα του. Ποιες χώρες ευθυγραμμίζονται με τα δυτικά συμφέροντα, εμπλέκονται πολιτικά ή στρατιωτικά στη Συρία και έχουν ρευστό;».
«Το πιθανότερο», λέει στους Asia Times o πολεμικός ανταποκριτής Ρόμπερτ Γιανγκ Πέλτον, «είναι οι μελλοντικές ξένες δυνάμεις στη Συρία να χρηματοδοτηθούν από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα».

Ο ρωσικός ανταγωνισμός

Σε κάθε περίπτωση, οι ιδιωτικοί στρατοί δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο στα συριακά εδάφη. Φέρονται να τα αλωνίζουν εδώ και καιρό Ρώσοι μισθοφόροι της Wagner Group, συνολικά περίπου 3.000 μάχιμοι, σύμφωνα με πληροφορίες του ρωσικού ειδησεογραφικού ιστότοπου Fontanka, από την απαρχή της ρωσικής εμπλοκής στη συριακή κρίση, το 2015, κι εντεύθεν.
Με φερόμενη ευρεία παραστρατιωτική δράση στα εδάφη της ανατολικής Ουκρανίας και σε αφρικανικές χώρες με πλούσια σε φυσικούς πόρους υπεδάφη, η ιστορία της Wagner παραμένει ομιχλώδης. Επικεφαλής της θεωρείται ο Ντμίτρι Ούτκιν, εν αποστρατεία συνταγματάρχης της GRU, της ρωσικής στρατιωτικής αντικατασκοπείας. Αμερικανικά και ρωσικά ΜΜΕ κάνουν επίσης λόγο για υψηλή... εποπτεία της από τον Ρώσο ολιγάρχη Γιεβγκένι Πριγκόζιν, ο οποίος διατηρεί στενότατους δεσμούς με το Κρεμλίνο.
«Επισήμως, οι ιδιωτικές στρατιωτικές εταιρείες είναι παράνομες στη Ρωσία», γράφει η ισραηλινή Haaretz, και «το Κρεμλίνο αρνείται εδώ και καιρό υπόνοιες ότι Ρώσοι μισθοφόροι δρουν παράνομα στη Συρία, με συγκαλυμμένο τρόπο και αποκρύπτοντας τις απώλειες στις τάξεις τους».
Πάντως «τον περασμένο μήνα», συμπληρώνει, «κατά την ετήσια συνέντευξη Τύπου, ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν αναγνώρισε ότι Ρώσοι ιδιώτες στρατιωτικοί εργολάβοι από την εταιρεία Wagner Group έχουν το δικαίωμα να εργάζονται και να εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους οπουδήποτε στον κόσμο, εφόσον δεν παραβιάζουν τη ρωσική νομοθεσία».
«Η επόμενη κίνηση είναι η επέκταση της δράσης ισχυρών εταιρειών, συνοδεία ενός ενσωματωμένου στρατού (υπό κρατική επίβλεψη)», γράφει ο αυστραλιανός ειδησεογραφικός ιστότοπος The Conversation. Από το 2007 εξάλλου, υπενθυμίζει, η ρωσική Δούμα (Κάτω Βουλή) έδωσε το πράσινο φως στους ενεργειακούς κολοσσούς Gazprom και Transneft να δημιουργήσουν τους δικούς τους στρατούς, με όπλα και τεχνολογία που θα παρέχονται από το Κρεμλίνο. Ως βασικός στόχος τότε αναφερόταν η προστασία από τρομοκράτες...
«Από τον Ιανουάριο του 2018», επισημαίνει το Conversation, «ο Σύρος πρόεδρος Ασαντ υπέγραψε συμφωνία με τον Πούτιν, την ισχυρότερο υποστηρικτή του, δίνοντας στη Μόσχα τα αποκλειστικά δικαιώματα στην παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Συρία. Και κατά μία έννοια», σχολιάζει, «η Ρωσία είναι ο τέλειος υποψήφιος», μιας και «η Μόσχα συνεχίζει να μη φοβάται από τις κυρώσεις κατά του καθεστώτος Ασαντ, ενώ βρίσκεται και η ίδια αντιμέτωπη με δυτικές κυρώσεις».
«Εφόσον η Ρωσία επιθυμεί να υλοποιήσει τον μακροπρόθεσμο στόχο της να μετατρέψει τη Συρία σε ενεργειακό διαμετακομιστικό κόμβο για απεριόριστες πωλήσεις στην Ασία, αναμένεται να ρίξει 30 δισ. δολάρια ή και περισσότερα για την αποκατάσταση των συριακών ενεργειακών υποδομών».
«Σε αντάλλαγμα», καταλήγει, «η Ρωσία θα έχει ισχυρότερη παρουσία στη Μέση Ανατολή και στην ανατολική Μεσόγειο. Η δε εγγύτητα με την αγορά της Κίνας είναι ιδιαιτέρως θελκτική, σε μια περίοδο που οι σινο-ρωσικές σχέσεις ανθούν». Με απλά λόγια, ο γεωπολιτικός «τζόγος» τώρα χοντραίνει...
http://www.efsyn.gr/arthro/anoigoyn-xana-oi-doyleies-gia-toys-ergolavoys-ton-polemon