Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2015

Σε ηλικία 76 ετών 'έφυγε' ο Ντάνος Λυγίζος



Ο ηθοποιός και παρουσιαστής πέθανε την παραμονή των Χριστουγέννων. Νοσηλευόταν σε ιδιωτική κλινική

Την τελευταία του πνοή άφησε το βράδυ της Πέμπτης  ο γνωστός ηθοποιός Ντάνος Λυγίζος, σε ηλικία 76 ετών.
AdTech Ad

Ο Ντάνος Λυγίζος νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα σε ιδιωτική κλινική των νοτίων προαστίων, παλεύοντας με μια πολύ επιθετική ασθένεια, που δεν επιδεχόταν φαρμακευτικής αγωγής.
Γεννήθηκε στις 20 Αυγούστου του 1938. Στο θέατρο ξεκίνησε το 1965 και στο σινεμά το 1968.  Ο ηθοποιός παντρεύτηκε δύο φορές στη ζωή του. Την πρώτη φορά με τη δημοσιογράφο Έλλη Ευαγγελίδου και τη δεύτερη με την Ντάντι Σαλιβέρου. 
Μεταξύ άλλων ο γνωστός ηθοποιός και παρουσιαστής έγινε ιδιαίτερα γνωστός στην εκπομπή «Όχι τα νέα του AΝΤ1», ενώ είχε επίσης συμμετάσχει :
Πατρίς, ληστεία, οικογένεια (1987)... Βλαστός
Ο Παπασούζας Φαντομάς (1983)... Παπα-Αύγουστος
Τρελός και πάσης Ελλάδος (1983) .... Κρίτων Αλευράς
Τζακ ο καβαλάρης (1979)
Οι φανταρίνες (1979)... κατάσκοπος
Υποβρύχιο Παπανικολής (1971)
Κρίμα... το μπόι σου (1970) .... τελωνειακός
Ένα αστείο κορίτσι (1970) .... μετρ στο χορό των εφοπλιστών
Οι τέσσερις άσσοι (1970)
Εγώ ρεζίλεψα τον Χίτλερ (1970)
Οι γενναίοι του Βορρά (1970)... εκφωνητής ραδ. σταθμού
Ο μπλοφατζής (1969) .... Αντώνης
Ένας άφραγκος Ωνάσης (1969) ... γκρουπιέρης
Ησαΐα... μη χορεύεις (1969)... πλανόδιος πωλ. βιβλίων
Για την τιμή και τον έρωτα (1969)
Κακός, ψυχρός κι ανάποδος (1969)... Γιώργος
Η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα ή την Τρίτη από το κοιμητήριο Ζωγράφου. Η οικογένειά του επιθυμεί, αντί στεφάνων, να κατατεθούν χρήματα στο Χαμόγελο του Παιδιού.
http://news247.gr/eidiseis/koinonia/se-hlikia-76-etwn-efyge-o-ntanos-lygizos.3833723.html


Τρία άγνωστα θρησκευτικά άρθρα του Παπαδιαμάντη : "Χριστούγεννα" - "Πρωτοχρονιά" - "Φώτα"

Γιώργος Βαλέτας
Από το περιοδικό ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ, 1941
Αγιοβασιλειάτικα
Δεν ειξεύρω ποίος περιπλανώμενος ραψωδός συνέθηκε τα νυν συνήθως υπό των παίδων αδόμενα άσματα των Χριστουγέννων, του Αγ. Βασιλείου και των Φώτων, τα οποία ακολουθούσι δήθεν κατά γράμμα την εκκλησιαστικήν παράδοσιν, βρίθουσιν όμως κακοζήλων στίχων, οίοι οι εξής:
Και επληρώθη το ρηθέν προφήτου Ησαΐου μετά των άλλων προφητών και του Ιερεμίου...(1)
ο δεύτερος ούτος στίχος είναι προδήλως δια το κεχηνός του ρυθμού
Φωνή ηκούσθη εν Ραμά, Ραχήλ τα τέκνα κλαίει,
παραμυθήν(!) ουκ ήθελεν, ότι αυτά ουκ έχει (!!).
Ή εν τω άσματι της α’ του έτους:
Σήμερον είν' περιτομή κι υμνεί η Εκκλησία,
και προσκαλείσθε άρχοντες, γυναίκες και παιδία (1)...
Τόσον αληθεύει ότι υμνεί η Εκκλησία, ώστε ένα ή δύο ύμνους μόνον έχει εις μνήμην της Περιτομής, τους λοιπούς αφιεροί εις τον Μ. Βασίλειον.
Εννοεί ο αναγνώστης ότι, θέλων ενταύθα να εκφράσω την λύπην επί τη εκθρονίσει των γνησίων ασμάτων του λαού, ην κατώρθωσαν τα κακόφωνα ταύτα ραψωδήματα, πολύ απέχω άλλως του να θαυμάσω τα εν Αθήναις ακουόμενα δημώδη άσματα:
Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
ψηλή μου δεντρολιβανιά (;)
κι αρχι καλός σας χρόνος ;
εκκλησιά με τ’ άγιο θρόνος (!!)
Άης Βασίλης έρχεται
και δεν μας καταδέχεται (;!!) (2)
...................................................
ή το αδόμενον τη παραμονή των Φώτων:
Αφέντη μου, πεντάφεντε, πέντε φορές αφέντη,
έχεις και γυιο στα γράμματα και γυιό στο ψαλιτήρι (sic).
Αλλ’ υπάρχουσιν, ιδίως εις τας νήσους(3), άλλα κάλλιστα άσματα του λαού και επ’ αυτών θέλω να ενδιατρίψω ολίγον. Τινά τούτων έχουσιν υπόθεσιν αποκλειστικώς την εορτήν της ημέρας, άλλα, χωρίς να παρακολουθώσι τα ιερά κείμενα, διεξέρχονται το θέμα με ποιητικά χρώματα, και βοηθεία της δημώδους légende (4).
Εννοείται ότι τα κατωτέρω παρατιθέμενα είναι απλά αποσπάσματα, διότι τα τοιαύτα άλλως αλλαχού άδονται και πολλαχώς αλλοιούται από στόματος εις στόμα η έννοια και η λέξις. Το της εορτής των Χριστουγέννων έχει ως έξης:
Χριστούγεννα, πρωτούγεννα, πρώτη γιορτή του χρόνου,
εβγάτ' ακούστε, μάθετε, τώρα Χριστός γεννιέται,
γεννιέται κι ανατρέφεται στο μέλι και στο γάλα,
το μέλι τρων οι άρχοντες, το γάλα οι αντρειωμένοι.
Το της εορτής των Φώτων:
Σήμερον τα φώτα κι ο φωτισμός
και του Ιησού μας ο βαφτισμός (5).
Σήμερα η κυρά μας η Παναγιά
σπάργανα στα τίμια χέρια κρατεί
και τον Άη Γιάνη παρακαλεί.
«Δύνεσ’, Άη Γιάννη Πρόδρομε,
για να μου βαφτίσεις Θεόν παιδί ;»
Δύνουμαι και σώνω και προσκυνώ,
για κοντοκαρτέρει ως το πουρνό,
για ν’ ανέβω απάνου στους ουρανούς,
για να ρίξω δρόσο και λίβανο,
ν’ αγιαστούν (6) οι βρύσες και τα νερά,
ν' αγιαστή(6) κι αφέντης με την κυρά».
Άλλα των ασμάτων εκφράζουσιν επί τη εορτή επαίνους και προσρήσεις. Το επόμενον τεμάχιον εκρίθη υπό πολλών απαράμιλλον το ύψος:
Σήκω, κυρά μ’, να στολιστής (7), να πας ταχιά στα Φώτα,
στα Φώτα και στον αγιασμό και στον καλό το χρόνο.
Βάλε τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι αστήθι,
και του κοράκου το φτερό βάλ'το καμαροφρύδι.
Επανερχόμενοι εις την εορτην τον Αγίου Βασιλείου (την Περιτομήν αγνοεί ο λαός, και ευλόγως), παραθέτομεν το κύριον της ημέρας ασμα:
Άης Βασίλης έρχεται από την Καισαρίτσα,
βαστάει κόλλα και χαρτί, χαρτί και καλαμάρι.
« Βασίλη μ’ πούθε έρχεσαι; και πούθε κατεβαίνεις;»
Από τη μάννα μ’ έρχουμαι και στο σκολειό πηγαίνω,
πάω να μάθω γράμματα, να πω την άλφαβήτα ».
Και στο ραβδί, που ήταν ξερό, χλωρά βλαστάρια πέτα (8)
κι απάνου στα ξεβλάσταρα περδίκια κελαϊδούσαν,
όχι περδίκια μοναχά, μόνε και περιστέρια.
Το άσμα τούτο μας φαίνεται θαυμάσιον εν τη αφελεία αυτού. Η έμφυτος φιλομάθεια του Ελληνικού Έθνους,εν μέσω τοσούτων διωγμών και θλίψεων επιζήσασα, μετεχειρίσθη την επί παιδεία φήμην του ελληνικωτάτου Αγίου ως προτροπήν προς τους νέους προς την σπουδήν και μάθησιν, ούτω δε και μετά πολλούς αιώνας ο μέγας της Καισαρείας φωστήρ παρίσταται οιονεί συγγράφων δευτέραν «Προς τους νέους Παραίνεσιν».
Τα άλλα άσματα της ημέρας, αποτελούντα ορμαθόν ευχών και εγκωμίων δια τα μέλη εκάστης οικογενείας, είναι οιονεί συνέχεια του πρώτου, εξαρτωμένη εκ του εν τω προτελευταίω στίχω(9), ότι τα «περδίκια κελαϊδούσαν» και ιδού τι κελαϊδούσαν:
Για βάλε το χεράκι σου
τούτο αποτείνεται προς τον οικογενειάρχην:
στην αργυρή σου τσέπη
κι αν εύρεις γρόσα δος μας τα, φλουριά μην τα λυπάσαι,
κι αν εύρεις και μισό φλουρί, κέρνα τα παλληκάρια,
κέρνα τ’ αφέντη μ’ κέρνα τα, να πιούνε στην υγειά σου,
και στην υγειά σου, αφέντη μου, και στην καλή χρονιά σου.
Να ζήσεις χρόνια εκατό, διακόσα, παραπάνου,
κι απ’ τα διακόσα κι ύστερα ν’ ασπρίσεις να γεράσεις,
ν’ασπρίσεις σαν τον Όλυμπο, σαν τ’ άσπρο περιστέρι,
σαν τ’ αηδονάκι που λαλεί, το Μάη, το καλοκαίρι.
Και τι λαλεί το αηδονάκι τούτο; Ιδού ακούσατε: Λαλεί ευχάς δια τα άλλα μέλη της οικογενείας:
Κυρά μου, τον γιόκα σου, κυρά μ', τον ακριβό σου,
τον έλουζες, τον χτένιζες (10), στο δάσκαλο τον πάϊνες,
κι ο δάσκαλος(11) τον έδερνε με δυο κλωνάρια μόσκο,
με τέσσαρα βασιλικό, με πέντε μαντζουράνα, κτλ.
Τοσαύτα περί του υιού. Ιδού τώρα και περί της θυγατρός:
Κυρά μ', τη θυγατέρα σου, κυρά μ’, την ακριβή σου,
γραμματικός την αγαπά, πραμματευτής τη θέλει (12),
κι ο δάσκαλος απ' το σκολειό (13) γυρεύοντάς (14) την στέλνει.
Δεν ενθυμούμαι δυστυχώς την συνέχειαν του άσματος τούτου(15), το οποίον ήρχισε να γίνεται περίεργον, χάρις εις τα τολμηρά διαβήματα του δασκάλου, αλλ’ εις το μέλλον ίσως δυνηθώ να συλλέξω πλείονα. Επί του παρόντος εύχομαι εις τον αναγνώστην εν υγεία και ευτυχία το Νέον Έτος.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ
(«Εφημερίς», 1 του Γενάρη 1888, σελ. 6 β-γ.)
Σημειώσεις
1. - Τ’ αποσιωπητικά δική μου προσθήκη.
2. - Τα θαυμαστικά και ερωτηματικά είναι του Παπαδιαμάντη.
3. - Υπονοεί τη Σκίαθο, όπου στα παιδικά του χρόνια, με τους παιδικούς του φίλους και συγγενείς, το Σωτήρη Οικονόμου, τον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, τον περίφημο πλατωνιστή Σπυρίδωνα Μωραΐτη, γύριζαν τις γιορτές κι έψαλλαν τα κάλλαντα. (Βλ. σχετικά τα διηγήματα του «Της Κοκώνας το Σπίτι» και «Ο Σημαδιακός» («Μάγισσες», Φέξης, σ. 71 κ.α.).
4. - Τη λέξη αυτή προτιμά να χρησιμοποιεί πολ-λές φορές ο Παπαδιαμάντης. Πρβλ. και την απάν-τηση του Παπαδιαμάντη στο Ζερβό για τα «Θαλασσινά Ειδύλλια» («Άστυ», 28-29 Αυγ. 1891).
5. - Αντί βαπτισμός του κειμένου
6. - Αντί αγιασθούν και αγιασθή του Ππδ.
7. - Αντί στολισθής του Ππδ
8. - Αντί του πέταε του Ππδ.
9. - Το κείμενο της «Εφημερίδας» έχει ‘στίχον’.
10. - Αντί του χθένιζες του Ππδ. ( πιθανώτατα τυπογραφ. λάθος ).
11. - Αντί του δάσσκαλος του Ππδ. Το διπλό σ ίσως ηθελημένο για ν’ αποδώσει την προφορά του ‘ch’.
12. - Την θέλει (το κείμενο).
13. - Σχολειό (το κείμενο της Εφημ.).
14. - Γυρεύωντας την στέλλει (αδιανόητη γραφή στο ίδιο κείμενο).
15. - Τρόπος υπεκφυγής εκ μέρους του Παπαδια-μάντη, που προσπαθούσε στη ζωή και στην τέχνη ν’ αποφεύγει την αισχρή και πολύ συνηθισμένη δυστυχώς στα χρόνια μας εκμετάλλευση της περι-έργειας του αναγνώστη με διάφορα πορνογραφικά και τραγικά καρυκεύματα. «Η ύλη αύτη είναι ζων πυρ.. . » φωνάζει κάπου, και πετά απότομα την πέννα του, σταματώντας τη διήγησή του στη μέση. Μάθημα και παράδειγμα για μίμηση, εφ’ όσον υπάρχει καιρός. Στο «Σημαδιακό» («Οι Μάγισσες», εκδ. Φέξη, σελ. 151), εκτός απ’ την ιδιαίτερη εξύμνηση κάθε προσώπου του σπιτιού, μας δίνει ο Παπαδιαμάντης κι’ ένα ωραίο σκιαθίτικο δημοτικό της Πρωτοχρο-νιάς, που περιλαμβάνει όλα τα παιδιά, τ'αγόρια τα ξενιτεμένα στο πέλαγος και στη βιοπάλη:
Κυρά μου, τα παιδάκια σου, κυρά μου, τ’ακριβά σου,
καράβι τριοκάταρτο στο πέλαγο αρμενίζουν
και με τ’ αφέντη την ευχή γρόσα πολλά θα φέρουν.
Κι ο κυρ Βορηάς τα κύματα φυσάει και τα σπρώχνει.
Σπρώχνε, Βορηά,τα κύματα, να μώρθει το παιδί μου,
Τ’ αγαπημένο μου πουλί και το ξεπεταρούδι,
ανάθρεμμα της αγκαλιάς, της ξενιτιάς λουλούδι ...
http://www.myriobiblos.gr/
http://ahdoni.blogspot.gr
http://kivotosorthodoxias.blogspot.gr/2014/12/blog-post_42.html

Η Σαρακοστή των Χριστουγέννων

gennisis_023
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΓΙΟΡΤΗ
Η Εορτή της κατά σάρκα Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, τα Χριστούγεννα, απότελεί μία από τις μεγαλύτερες ημέρες της χριστιανοσύνης. Ανήκει στις Δεσποτικές εορτές, δηλ. αναφέρεται σε γεγονός της ζωής του Δεσπότη Χριστού. Μαζί με το Πάσχα είναι οι κορυφαίες εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Την ημέρα αυτή εορτάζουμε την ενανθρώπηση του Θεού Λόγου, την κάθοδο του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος στον κόσμο. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος για να γίνει  ο άνθρωπος θεός κατά χάριν. Ο Θεός έρχεται από τον Ουρανό στη γη, για να ανέβει ο άνθρωπος από τη γη στον Ουρανό. Ο Χριστός ήλθε ανάμεσά μας για να σώσει το ανθρώπινο γένος, να στήσει και πάλι τις γκρεμισμένες γέφυρες επικοινωνίας με τον Θεό, να αποκαταστήσει τον άνθρωπο στην αληθινή του δόξα, να φανερώσει στους ανθρώπους το θέλημα του Θεού. Ο Χριστός ταπεινώθηκε βαθειά για να μας ανυψώσει, γεννήθηκε στο χρόνο για να υπερβούμε εμείς το χρόνο, έλαβε την ανθρώπινη φύση για να τη θεώσει. Γι’ αυτό γιορτάζουμε, χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε.
ΤΟ ΑΓΙΟ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟ
Τους πρώτους αιώνες η Γέννηση και η Βάπτιση του Χριστού συνεο-ρτάζονταν την ίδια ημέρα, και συγκεκριμένα στις 6 Ιανουαρίου, με το κοινό όνομα Επιφάνεια. Από τα μέσα του 4ου αιώνα  καθιερώθηκε ως ξεχωριστή η γιορτή των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου, και παρέμεινε στις 6 Ιανουαρίου μόνο η γιορτή της Βαπτίσεως του Κυρίου. Παράλληλα διαμορφώθηκε και το Άγιο Δωδεκαήμερο, δηλ. μια περίοδος δώδεκα ημερών (25 Δεκεμβρίου έως 6 Ιανουαρίου), από την ημέρα των Χριστουγέννων έως και την ημέρα των Θεοφανείων, που περιλαμβάνει ακόμη την εορτή της Περιτομής του Κυρίου  και τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου (1η Ιανουαρίου).

Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Η μεγάλη σημασία της εορτής των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των χριστιανών, υπό την επίδραση μάλιστα και της χρονικά παλαιότερης Μεγάλης Τεσσαρακοστής του Πάσχα, οδήγησαν στην καθιέρωση μιας προπαρασκευαστικής περιόδου, όπου οι πιστοί ετοιμάζονται πνευματικά να «οδεύσουν» μέχρι το σπήλαιο της Βηθλεέμ. Η προπαρασκευαστική αυτή περίοδος έχει διάρκεια 40 ημέρες, ονομάζεται Σαρακοστή των Χριστουγέννων και αρχίζει κάθε χρόνο στις 15 Νοεμβρίου.  Οι ύμνοι στη Λατρεία μας θυμίζουν  πως έχουμε εισέλθει σε αυτή την Ιερή Περίοδο, πως με τρόπο πνευματικό έχουμε πάρει κι εμείς το δρόμο που οδηγεί στη νοητή Βηθλεέμ, δηλ. την Εκκλησία, στην οποία ο Χριστός γεννιέται για να αναγεννήσει κάθε άνθρωπο που ειλικρινά πιστεύει σ’ Αυτόν. Απο τις 21 Νοεμβρίου (εορτή των Εισοδείων της Θεοτόκου) ψάλλουμε τις Καταβασίες των Χριστουγέννων, η α΄ Ωδή των οποίων έχει ως εξής: «Χριστός γεννάται, δοξάσατε. Χριστός εξ ουρανών, απαντήσατε. Χριστός επί γης, υψώθητε. Άσατε τω Κυρίω πάσα η γη και εν ευφροσύνη ανυμνήσατε λαοί ότι δεδόξασται». Από τις 26 Νοεμβρίου (που είναι η επομένη της αποδόσεως της παραπάνω θεομητορικής εορτής) ψάλλουμε το προεόρτιο Κοντάκιο «Η Παρθένος σήμερον τον προαιώνιον Λόγον εν σπηλαίω έρχεται αποτεκείν απορρήτως. Χόρευε η οικουμένη ακουτισθείσα, δόξασον μετά αγγέλων και των ποιμένων, βουληθέντα εποφθήναι παιδίον νέον, τον προ αιώνων Θεόν».

Η ΝΗΣΤΕΙΑ
Την περίοδο των 40 ημερών, δηλ. από τις 15 Νοεμβρίου έως και την παραμονή των Χριστουγέννων, οι χριστιανοί νηστεύουν.  Όλες αυτές τις ημέρες δεν τρώμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Μπορούμε όμως να καταλύουμε ψάρι –εκτός φυσικά την Τετάρτη και την Παρασκευή. Η ιχθυοφαγία διαρκεί έως και την 17η Δεκεμβρίου . Ψάρι καταλύουμε και την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου (21 Νοεμβρίου), ακόμη και αν η εορτή αυτή πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή.
Προσοχή: Και η παραμονή των Χριστουγέννων είναι ημέρα αυστηρής νηστείας και προετοιμασίας των χριστιανών για την ημέρα της Γεννήσεως του Κυρίου και ιδιαίτερα για τη Θεία Λειτουργία, η οποία τελείται πανηγυρικά. Συνεπώς, το βράδυ της παραμονής προσφέρεται μόνο για στιγμές πνευματικής ανάτασης και προετοιμασίας, ενόψει του Μεγάλου Γεγονότος της επόμενης ημέρας.
ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΡΟΦΩΝ  ΚΑΙ ΠΑΘΩΝ Πρέπει να έχουμε πάντα υπόψιν μας ότι για την Εκκλησία μας η αληθινή νηστεία δεν είναι μόνο η αποχή από τροφές, αλλά και η αποχή από πάθη και αμαρτίες. Λέγει χαρακτηριστικά ο Μέγας Φώτιος: «Νηστεία δεκτή από τον Θεό είναι αυτή που μαζί  με την αποχή των τροφών συνδυάζει και την αποστροφή προς τη φλυαρία, το φθόνο, το μίσος και τα άλλα αμαρτήματα. Αυτός που νηστεύει από τροφές, αλλά δεν εγκρατεύεται από τα πάθη, μοιάζει με εκείνον που έβαλε λαμπρά θεμέλια στο σπίτι, που έκτισε, αλλά αφήνει να συγκατοικούν μαζί του φίδια, σκορπιοί και κάθε φαρμακερό ερπετό».  Επιδίωξή μας λοιπόν για τούτη την περίοδο είναι και η πνευματική νηστεία, δηλ. η αποφυγή της αμαρτίας και η τήρηση του θελήματος του Θεού, η εφαρμογή της αγάπης, η συγχωρητικότητα, η ελεημοσύνη και η απόκτηση ακόμη μεγαλύτερης αρετής. Με τον τρόπο αυτό κατανοούμε καλύτερα και πραγματώνουμε το λόγο του Μεγάλου Βασιλείου «Αληθινή νηστεία είναι η αλλοτρίωση από κάθε κακό, από κάθε αμαρτία, από κάθε εμπαθή λογισμό, από κάθε βρώμικη επιθυμία».
Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ
Με τη νηστεία και την προετοιμασία μας για τα Χριστούγεννα συνδέεται και η μετάνοια. Η ειλικρινής εξέταση του εαυτού μας, η παραδοχή των σφαλμάτων μας και η συμμετοχή μας στο ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για μια πραγματικά άξια συμμετοχή στη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. Μάλιστα, είναι καλό να φροντίσουμε ώστε να προσέλθουμε στο ιερό Μυστήριο εγκαίρως και όχι την τελευταία στιγμή. Η προπαρασκευαστική αυτή περίοδος προ των Χριστουγένννων μας παρέχει μια πολύ καλή δυνατότητα να αντιληφθούμε την αθλιότητα που κρύβουμε στα βάθη του «είναι» μας, να αποκτήσουμε φρόνημα ταπεινό και ελεγκτικό του εαυτού μας, να μεταμορφωθούμε ψυχικά, να μετανοήσουμε ειλικρινά και να τολμήσουμε τη μεγάλη συνάντηση με τον Νεογέννητο Κύριο της Βηθλεέμ.
 Η ΛΑΤΡΕΙΑ           
Σε μια περίοδο πνευματικής προετοιμασίας και προσμονής, όπως οι Σαράντα ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, ουσιαστικό ρόλο διαδραματίζει η προσευχή των πιστών και η συμμετοχή μας στη Λατρεία της Εκκλησίας. Τις ημέρες αυτές έχουμε πλήθος εορτών και μνήμες Αγίων, που μας φέρνουν πιο κοντά στη χάρη του Θεού, με τον Εσπερινό και τη Θεία Λειτουργία, που τελούμε. Παράλληλα, η τέλεση της Θείας Λειτουργίας καθημερινά τις ημέρες αυτές, αποτελεί μία ακόμη ευκαιρία για να μείνει ανύστακτη η διάθεσή μας για κοινωνία και ένωση με τον Θεό. Τελούμε λοιπόν το λεγόμενο «Σαρανταλείτουργο», αληθινά μια μοναδική ευκαιρία μέσα στο χρόνο, που παρασύρει κάθε πιστό σε πνευματική ανανέωση, εγρήγορση, αγιότητα. Στον Ιερό Ναό μας  θα τελεσθεί και εφέτος το  «Σαρανταλείτουργο», και είναι ωφέλιμο να συμμετέχουμε σε αυτό και να προετοιμαζόμεθα για να προσέλθουμε στη Θεία Κοινωνία. Να λοιπόν, είναι μπροστά μας ο δρόμος προς τη Βηθλεέμ.«Δεύτε ίδωμεν πιστοί, πού εγενήθη ο Χριστός», ψάλλει η Εκκλησία μας. Ας ακολουθήσουμε τις συμβουλές της μητέρας μας Εκκλησίας, ας προετοιμασθούμε κατάλληλα  όλες αυτές τις ημέρες και ας αξιωθούμε να προσκυνήσουμε «τον Παλαιό των ημερών που έγινε Βρέφος για χάρη μας, τον καθήμενο σε Ουράνιο Θρόνο ψηλό που τοποθετήθηκε σε Φάτνη, Εκείνον που έσπασε τα δεσμά της αμαρτίας και τώρα τυλίγεται με τα Σπάργανα, επειδή αυτή είναι η θέλησή Του»  (Ιερός Χρυσόστομος).
http://www.inagiounikolaoutouneou.gr/apps/gr/spag/3_1290620815.html

Πηγή: hristospanagia.gr

Ψάχνοντας για… Νεοέλληνες-Γεννήσεις ώρα μηδέν!(Στοιχεία σοκ)


της Ελίνας Κουτρομάνου
Κατά μισό εκατομμύριο υπολογίζεται πως θα μειωθεί ο ελληνικός πληθυσμός μέχρι το 2030.Τι λένε στο ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ ειδικοί επιστήμονες.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή(ΕΛΣΤΑΤ) αναφορικά με την απογραφή πληθυσμού του 2011,ο αριθμός των κατοίκων της Ελλάδας ανταποκρίνεται σε 10.815.197, εκ των οποίων το 49% είναι άνδρες και τα 51% γυναίκες. Υπεροχή των γυναικών παρατηρείται επίσης σε 8 από τις 13 περιφέρειες καθώς και σε 9 από τους 10 μεγαλύτερους δήμους.
Οι γυναίκες πλέον υπερισχύουν όχι μόνο αριθμητικά αλλά και κοινωνικά. Έχουν θέσει φιλοδοξίες και νέες προτεραιότητες στις οποίες δεν συγκαταλέγεται η οικογένεια. Τα νέα ζευγάρια επιλέγουν να ζήσουν πιο ελεύθερα, γεγονός που επιβεβαιώνεται και μέσω της μείωσης των γάμων και της αύξησης των σύμφωνων συμβίωσης. Παράλληλα ,αποφεύγουν τις ευθύνες που συνδέονται με την απόκτηση παιδιών.
«Τα τελευταία πέντε χρόνια, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, παρατηρείται πτώση της κλίμακας του 20% των γεννήσεων, καθώς οι ετήσιες γεννήσεις από τις 110.000 έχουν φτάσει τον αριθμό των 90.000»επισήμανε  στο ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ (tllegrafima.gr)ο Γυναικολόγος-Μαιευτήρας κ.Γιάννης Σταματίου.
Το 55,2% των νοικοκυριών σήμερα είναι μονομελή ή διμελή ενώ μόνο το 37,4% είναι τριμελή ή τετραμελή , με το μέσο νοικοκυριό να αποτελείται από 2,6 άτομα. Το 2000 για πρώτη φορά από το 1828,όπου πραγματοποιήθηκε η πρώτη γενική απογραφή επί Καποδίστρια, η φυσική μεταβολή του πληθυσμού ήταναρνητική. Ο αριθμός των θανάτων δηλαδή υπερέβη των αριθμό των γεννήσεων, ενώ το 2013 οι θάνατοι ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά 17.660.
Σύμφωνα με την εφημερίδα New York Times οι Έλληνες αποκτούν κατά μέσο όρο 1.4 παιδιά. Ωστόσο , για να αναπληρωθεί η προηγούμενη γενιά απαιτούνται 2,1.Οι ζοφεροί αυτοί αριθμοί οφείλονται σ’ένα βαθμό και στη βρεφική και νεογνική θνησιμότητα, η οποία έχει αυξηθεί, καθώς και στον τραγικό αριθμό των 250.000 εκτρώσεων που διεξάγονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα ,δίνοντας στη χώρα μας την ευρωπαϊκή πρωτιά στον τομέα των αμβλώσεων. Η ατεκνία ωστόσο είτε είναι θεληματική είτε είναι αναγκαστική και η αύξηση της μέσης ηλικίας κατά το θάνατο στα 75,25 έτη για τους άνδρες και στα 80,85 έτη για τις γυναίκες, έχουν αυξήσει τη μέση ηλικία στα 41,9 έτη με τις αγροτικές περιοχές να πλειοψηφούν σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.
Η χώρα μας πλέον δεν αναπαράγεται αλλά γερνά!
Το 2011 2,2 εκατομμύρια νοικοκυριά περιελάμβαναν μέλη άνω των 65 ετών, με το συνολικό ποσοστό τους να φτάνει το 18,1%. Ωστόσο, όπως σημείωσε και μέλος της ΕΛΣΤΑΤ:«Η αύξηση των ηλικιωμένων δεν είναι ξαφνική. Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν τη γενιά του 1930,περίοδος κατά την οποία πραγματοποιούνταν 200.000 γεννήσεις το χρόνο». Σύμφωνα με μια πρόβλεψη της Eurostat που πραγματοποιήθηκε το 2007,το 2050 το 32,1% του ελληνικού πληθυσμού θα έχει ηλικία μεγαλύτερη των 65 ετών. Συνεπώς, τραγικά φαινόμενα αναμένονται αν δεν συμβεί ένα «baby boom».Η γεροντοκρατία θα επιφέρει κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό συντηρητισμό.
Ο οικονομολόγος κ. Αντώνης Κοντιζάς δήλωσε στο ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ  πως εξαιτίας της υπογεννητικότητας: «Η ήδη επιβαρυμένη οικονομία της χώρας θα συναντήσει επιπλέον προβλήματα λόγω της χορήγησης μεγάλου αριθμού συντάξεων στους ηλικιωμένους. Επιπλέον, το εργατικό δυναμικό δεν θα παρέχει τις απαιτούμενες εισφορές ώστε να καταστεί βιώσιμο το ασφαλιστικό σύστημα. Επομένως, θα προκύψει η ανάγκη εισαγωγής εργατικών χεριών από πολιτιστικά υποδιαίστερες χώρες, γεγονός που θα επιφέρει τη δημογραφική αλλαγή του κράτους. Η παραγωγικότητα θα βρίσκεται σε ύφεση κι η άμυνα της χώρας θα είναι ελλιπής. Ας μην ξεχνάμε πως οι Σπαρτιάτες έπαψαν να είναι μεγάλη δύναμη λόγω του ανεπαρκή γηγενή πληθυσμού».
Μέσα στις μαύρες σελίδες της ελληνικής ιστορίας υπάρχουν χαμένες ελληνικές ζωές. Παλιά μέλη της ΕΛΣΤΑΤ είχαν υπολογίσει πως ο ελληνικός πληθυσμός θα είχε ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια αν δεν είχαν μεσολαβήσει τα γεγονότα του 1453 και τα 400 χρόνια τουρκικής σκλαβιάς, ενώ ο ΒΠΠ κόστισε στη χώρα μας το μόνο κέρδος που απέκτησε με την ανταλλαγή πληθυσμών του 1922,1923,το πληθυσμιακό ,στερώντας 1,5 εκατομμύρια ζωές. Σήμερα η Ελλάδα χάνει ανθρώπους χωρίς πολεμική εμπλοκή! Χιλιάδες Ελληνόπουλα εξαιτίας κυρίως των χαμηλών οικονομικών αποδοχών εγκαταλείπουν τη χώρα τους αναζητώντας μια καλύτερη επαγγελματική τύχη.
Είμαστε αντιμέτωποι με ένα διαφορετικού τύπου «Grexit» ή ίσως ακόμη και με ένα είδος γενοκτονίας…
 http://tilegrafima.gr/allcategories/said/item/14916-psaxnontas-gia-neoellines-genniseis-ora-miden-stoixeia-sok

Χριστούγεννα του ’40!

Πλησίαζαν τα Χριστούγεννα του 1940 και ο Ελληνικός Στρατός στην παράλια ζώνη του μετώπου, στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, φαινόταν πως είχε καθηλωθεί στο μουσουλμανικό χωριό Μπόρσι, λίγα χιλιόμετρα πριν από την Χειμάρρα. Οι Ιταλοί είχαν οχυρώσει και είχαν καταστήσει σχεδόν απόρθητο το βουνό που είναι πάνω από το χωριό Κηπαρό. Ο ορεινός αυτός όγκος έστεκε σαν τείχος μπροστά στις ελληνικές δυνάμεις και εμπόδιζε την προέλασή τους. Οι ελληνικές επιθέσεις είχαν αποβεί άκαρπες. Τα Ιταλικά πολυβόλα χάρη στην ευνοϊκή θέση που κατείχαν, θέριζαν τα πάντα μπροστά τους. Τότε παρουσίασαν στον διοικητή μια λεβέντισσα Κηπαριώτισσα που είχε έλθει κρυφά από το Κηπαρό και ζητούσε να τον δει. «Μπορώ να σας περάσω από ένα μονοπάτι πίσω από τις γραμμές των Ιταλών», του λέει. Ο διοικητής την κοίταξε στην αρχή με καχυποψία, μπορεί να είναι παγίδα, σκέφτηκε. Όμως κάτι μέσα του τού έλεγε πως μπορούσε να εμπιστευθεί την γυναίκα αυτή.
Διέταξε τότε μια διμοιρία να ετοιμαστεί και όταν πέσει το σκοτάδι να ακολουθήσει την γυναίκα. Στην αρχή οι στρατιώτες με την γυναίκα μπροστά, κατευθύνθηκαν μέσα από τον πυκνό ελαιώνα προς την παραλία όπου η απόκρημνη ακτογραμμή εμπόδιζε την ορατότητα των Ιταλών. Έτσι βαδίζοντας ακροβολιζόμενοι συνέχεια παραλιακά από το Πρωτοπάπι του Κηπαρού, φθάσανε σε ένα σημείο από όπου αρχίσανε να ανεβαίνουν μέσα από ένα δύσβατο μονοπάτι. Κάποια στιγμή φτάσανε ακριβώς πίσω από τις γραμμές των Ιταλών. Μέσα στην σιωπή της νύχτας, ξαφνικά οι Ιταλοί ακούνε μεταλλικούς κρότους  πίσω από την πλάτη τους. Ήσαν οι ελληνικές ξιφολόγχες που έμπαιναν στα όπλα. Αμέσως, πριν προλάβουν να αντιδράσουν ακούνε την ιαχή «αέρα» και τους πρώτους πυροβολισμούς. Έντρομοι σήκωσαν τα χέρια, κάποιοι έπεσαν στα γόνατα και ικέτευαν για την ζωή τους. Έτσι έπεσε η γραμμή άμυνας των Ιταλών και άνοιξε ο δρόμος για την Χειμάρρα. Η ατρόμητη Κηπαριώτισσα ονομαζόταν Αναστασία Σάββα. Τα εγγόνια της ζουν και τώρα στο Κηπαρό, κάποιες φορές διηγούνται την ηρωική πράξη της γιαγιάς τους.
Πηγή: enromiosini.gr

https://mountathostoday.wordpress.com/tag/χριστουγεννα-του-1940/

Ξενάγηση στο σπίτι που μεγάλωσε ο Άγιος Παΐσιος

«Μετά από την μπόρα τη δαιμονική θα έλθη η λιακάδα η θεϊκή», γράφει στο σύγγραμμά του «Σημεία των Καιρών», το οποίο διασώζεται στο πατρικό του σπίτι στην Κόνιτσα Ιωαννίνων ο Άγιος Παΐσιος.
Αποστολή, newsbeast.gr
Φτάνοντας στο σπίτι που μεγάλωσε, στην άνω Κόνιτσα, μάς υποδέχεται ο ανιψιός του, ο γιος του αδερφού του Ραφάηλ, Χρήστος Εζνεπίδης. Μας καλωσορίζει και μας καλεί να δούμε το σπίτι που πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια ο Άγιος Παΐσιος μαζί με τους γονείς του και τα 8 αδέρφια του. Στο σπίτι βρίσκεται και μια γειτόνισσα της οικογένειας, η κυρία Γεωργία, η οποία συγκινημένη μας μιλάει για την ζωή του Αγίου.
Ο Άγιος Παΐσιος o Αγιορείτης, κατά κόσμον, Αρσένιος Εζνεπίδης, γεννήθηκε στα Φάρασα της Καππαδοκίας, στη Μικρά Ασία, τον Ιούλιο του 1924. «Ήταν 40 ημερών όταν ήρθε η διαταγή να γίνει ανταλλαγή πληθυσμών. Ο Άγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης ο οποίος ήταν ιερέας του χωριού ζήτησε τότε να βαφτίσουν όλα τα μωρά, γιατί δεν ήξεραν αν θα επιζήσουν στο μεγάλο ταξίδι που θα έκαναν. Όταν ήρθε η ώρα να βαφτίσουν τον Παΐσιο είπε στη νονά του, Αναστασία Κορτσινόγλου, «σ’ αυτό το παιδί θα δώσω το όνομά μου γιατί θέλω κάποιος να μείνει στη θέση μου». Και πραγματικά ο Άγιος Παΐσιος στην πορεία ακολούθησε τα βήματα του Αγίου Αρσενίου», λέει συγκινημένη η κυρία Γεωργία.
Μετά το μεγάλο ταξίδι, έμειναν στον Πειραιά για μερικούς μήνες και μετά πήγαν στην Κέρκυρα όπου κοιμήθηκε και κηδεύτηκε ο Άγιος Αρσένιος. Στη συνέχεια έμειναν για λίγο καιρό σε ένα χωριό της Ηγουμενίτσας και τελικά κατέληξαν στην Κόνιτσα. Σε αυτό το σπίτι πήγε ο Άγιος Παΐσιος όταν 2 ετών και όπως λέει χαρακτηριστικά η κυρία Γεωργία, «εδώ μεγάλωσε, εδώ έπαιξε, εδώ γέλασε, εδώ έκλαψε και προσευχήθηκε ο Πάτερ Παΐσιος». Πήγε στο Α' δημοτικό Κόνιτσας και στη συνέχεια έμαθε την τέχνη του μαραγκού. Πολλά από τα αντικείμενα που έχει κατασκευάσει όπως και ένα εικονοστάσι, βρίσκονται φυλαγμένα σε προθήκες στο σπίτι του.
paisios21
Στα 18 του χρόνια πήγε στρατιώτης και υπηρέτησε για περίπου 5 χρόνια. Ο Παΐσιος πήγε για πρώτη φορά στο Άγιο Όρος για να μονάσει το 1949, αλλά επέστρεψε και πάλι για να βοηθήσει την οικογένειά του, δουλεύοντας ως μαραγκός στην Κόνιτσα και γύρισε στο Άγιο Όρος το 1950. Το 1957 χειροτονείται μοναχός και παίρνει το όνομα Παΐσιος. Το 1958 επιστρέφει στην Κόνιτσα και πηγαίνει να μονάσει στην Μονή Στομίου όπου και κάθεται για 4 χρόνια. Εκεί αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τον κόσμο της περιοχής για την προσφορά και τον μετριοπαθή χαρακτήρα του. Ήθελε πάντα να βοηθάει και να προσφέρει, λένε όσοι τον γνώρισαν. Μάζευε χρήματα για τους φτωχούς κι έγινε γνωστός ως θαυματουργός και θεραπευτής.
paisios16
Το 1962 πήγε στο Όρος Σινά όπου και βρήκε αυτό που ήθελε, ερημιά, ηρεμία και προσευχή κοντά στο Θεό, αλλά κάποια προβλήματα υγείας με τους πνεύμονές του τον ανάγκασαν να επιστρέψει στην Ελλάδα και Άγιος Όρος και μετά από διάφορες μονές κατέληξε στη Σκήτη του στην Παναγούδα. Εκεί άρχισε να τον επισκέπτεται πολύ κόσμος, πολλοί καρκινοπαθείς και άνθρωποι που είχαν στην οικογένειά τους καρκινοπαθείς ζητώντας του την προσευχή του. «Ο ίδιος μάλιστα έλεγε "θεέ μου δώσε μου και μένα αυτή την αρρώστια να καταλάβω τι περνούν οι άνθρωποι". Και τελικά πέθανε από καρκίνο το 1994», λέει σχεδόν κλαίγοντας η γυναίκα που τον γνώρισε και έπαιζε όταν ήταν παιδί στην αυλή του.
Όπως μας είπε η γυναίκα που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο απέναντι ακριβώς σπίτι, η οικογένειά του ήταν μια ήσυχη, φτωχή οικογένεια γεμάτη όμως αγάπη για το συνάνθρωπο. Όπως ακριβώς ήταν και ο Άγιος Παΐσιος. Τα παιδιά της γειτονιάς συνήθιζαν να μαζεύονται στην αυλή του σπιτιού και να παίζουν με τον Αρσένιο τότε και τα αδέρφια του.
paisios14
Το σπίτι αποτελείται από ένα χωλ, ένα καθιστικό κι ένα δωμάτιο στο οποίο κοιμόταν όλη η οικογένεια. Στην είσοδο υπάρχει μία εικόνα του και μία προθήκη με προσωπικά του αντικείμενα, καθώς και λουκούμια για τον επισκέπτη. Στο πρώτο δωμάτιο, ουσιαστικά το σαλόνι, υπάρχει ένας καναπές και φυλάσσονται από την εν ζωή οικογένειά του, τα ανίψια του, τα προσωπικά του αντικείμενα, η φανέλα του και φωτογραφίες του από την παιδική ηλικία, αλλά και από την υπόλοιπη ζωή του. Διάφορα βιβλία και μια οικογενειακή φωτογραφία κοσμεί τον τοίχο.
Στο σπίτι σώζονται μάλιστα και πολλά από τα χειρόγραφά με τα «Σημεία των καιρών» και κάρτες που έστελνε στην οικογένεια του όταν ήταν μακριά. Εκεί φυλάσσεται και η αυθεντική πρώτη φωτογραφία που έστειλε στους γονείς του όταν χειροτονήθηκε μοναχός στο Άγιον Όρος. Στο δωμάτιο που κοιμόταν με την οικογένειά του υπάρχουν πολλές φωτογραφίες του, αντικείμενα που είχε φτιάξει ο ίδιος και εικόνες.
paisios19
Στο σπίτι φυλάσσονται επίσης πολλά προσωπικά αντικείμενα της οικογένειας του, συνταγές και μαγειρικά σκεύη της μητέρας του Ευλαμπίας και τα έπιπλα που κατασκεύαζε ο ίδιος ως μαραγκός. Τα βιβλία που διάβαζε και οι κουμπαράδες με τα χρήματα που μάζευε για τους φτωχούς, καθώς και τα ξυλόγλυπτα που είχε φτιάξει ο ίδιος, κάνουν την παρουσία του αισθητή στο χώρο.
Στην είσοδο του σπιτιού υπάρχει μια αγιογραφία του Αγίου που έχει φτιάξει η ανιψιά του και αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι γονείς του οι οποίοι ασχολούνταν με τη γεωργία. Το σπίτι αποπνέει σε όποιον το επισκεφτεί μια απόλυτη γαλήνη και η ευγένεια του ανιψιού του, Χρήστου, και της μητέρας του, της νύφης δηλαδή του Αγίου Παϊσίου, που μένουν ακριβώς δίπλα σε κάνουν να νιώθεις σαν να βρίσκεσαι στο δικό σου σπίτι.
Δεκάδες άνθρωποι επισκέπτονται το σπίτι του, όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και από το εξωτερικό, κυρίως από τη Ρωσία, για να γνωρίσουν το μέρος και τη γειτονιά που μεγάλωσε ο Άγιος Παΐσιος, αλλά και τη Μονή Στομίου στην οποία έμεινε 4 χρόνια.
paisios2
Η οικογένεια του Αγίου Παϊσίου
paisios4
Η φανέλα του Αγίου Παϊσίου
paisios5
Ο Άγιος Παϊσιος στρατιώτης
paisios6
Οι γονείς του Αγίου Παϊσίου
paisios7
Το σαλόνι
paisios8
Χειρόγραφες σημειώσεις και συγγράμματα
paisios9
Αντικείμενο που είχε φτιάξει και είχε χαρίσει ο ίδιος στη μητέρα του
paisios10
Ο Άγιος Παϊσιος σε ηλικία 15 ετών
paisios11
Σπάνια φωτογραφία με τον Άγιο Παΐσιο να κρατάει στα χέρια του έναν κοκκινολαίμη
paisios3
Η πρώτη φωτογραφία που έστειλε στους γονείς του ως μοναχός
paisios1
Το δωμάτιο που κοιμόταν η οικογένεια
paisios12paisios13paisios15paisios17
paisios18
paisios20paisios22

http://www.newsbeast.gr/weekend/arthro/2053723/xenagisi-sto-spiti-pou-megalose-o-agios-paΐsios

Η ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ



Αὐτὴ τὴν ἡμέρα ἡ ἁγία Ἐκκλησία μας γιορτάζει τὸ μεγάλο καὶ ἀνερμήνευτο γεγονὸς τῆς κατὰ σάρκα γεννήσεως τοῦ Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
Μετὰ τὸν Εὐαγγελισμὸ τῆς Παρθένου Μαρίας ἀπὸ τὸν ἀρχάγγελο Γαβριὴλ καὶ ἐνῶ πλησίαζε ὁ καιρὸς νὰ τελειώσουν οἱ ἐννέα μῆνες ἀπὸ τὴν ὑπερφυσικὴ σύλληψη τοῦ Χριστοῦ στὴν παρθενική της μήτρα, ὁ Καίσαρ Αὔγουστος διέταξε ἀπογραφὴ τοῦ πληθυσμοῦ τοῦ ρωμαϊκοῦ κράτους.
Τότε ὁ Ἰωσὴφ μαζὶ μὲ τὴν Θεοτόκο, ξεκίνησαν γιὰ τὴν Βηθλεέμ, γιὰ νὰ ἀπογραφοῦν ἐκεῖ. Ἐπειδὴ ὅμως εἶχε πλησιάσει ὁ καιρὸς νὰ γεννήσει ἡ Παρθένος καὶ δὲν ἔβρισκαν κατοικία νὰ καταλύσουν, διότι εἶχε μαζευτεῖ πολὺς λαὸς στὴν Βηθλεέμ, μπῆκαν σὲ ἕνα φτωχικὸ σπήλαιο. Ἐκεῖ ἡ Θεοτόκος γέννησε τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστὸ καὶ σπαργάνωσε σὰν βρέφος τὸν Κτίστη τῶν ἁπάντων. Ἔπειτα Τὸν ἔβαλε ἐπάνω στὴ φάτνη τῶν ἀλόγων ζώων, διότι «ἔμελλε νὰ ἐλευθέρωση ἡμᾶς ἀπὸ τὴν ἀλογίαν», ὅπως χαρακτηριστικὰ γράφει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης.
Ἀπὸ τότε, ὅλοι οἱ πιστοὶ χριστιανοὶ μὲ χαρὰ ψάλλουν τὸν ὕμνο τῶν ἀγγέλων ἐκείνης τῆς νύκτας: «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκίᾳ». Δόξα δηλαδή, ἂς εἶναι στὸν Θεό, ποὺ βρίσκεται στὰ ὕψιστα μέρη τοῦ οὐρανοῦ καὶ στὴν γῆ ὁλόκληρη, ποὺ εἶναι ταραγμένη ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ἂς βασιλεύσει ἡ θεία εἰρήνη, διότι ὁ Θεὸς ἔδειξε τὴν ἀγάπη Του στοὺς ἀνθρώπους μὲ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ Του.
Νὰ σημειώσουμε ἐδῶ, ὅτι ἡ γιορτὴ τῶν Χριστουγέννων καθιερώθηκε γιὰ πρώτη φορὰ τὴν 25η Δεκεμβρίου τοῦ 397 ἐπὶ πατριαρχείας Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου. Κατ’ ἄλλους ὁ πατριάρχης Ἱεροσολύμων Ἰουβενάλιος, χώρισε τὶς δύο ἑορτὲς τῶν Φώτων καὶ τῶν Χριστουγέννων, οἱ ὁποῖες παλιότερα γίνονταν τὴν ἴδια μέρα, δηλαδὴ τὴν 6η Ἰανουαρίου.

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος δ’.
Ἡ Γέννησίς σου Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ, τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως· ἐν αὐτῇ γὰρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες, ὑπὸ ἀστέρος ἐδιδάσκοντο, σὲ προσκυνεῖν, τὸν Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης, καὶ σὲ γινώσκειν ἐξ ὕψους Ἀνατολήν. Κύριε δόξα σοι.

Ὑπακοή. Ἦχος πλ. δ’.
Τὴν ἀπαρχὴν τῶν ἐθνῶν, ὁ οὐρανός σοι προσεκόμισε, τῷ κειμένῳ Νηπίῳ ἐν φάτνῃ, δι’ ἀστέρος τοὺς Μάγους καλέσας· οὓς καὶ κατέπληττεν, οὐ σκῆπτρα καὶ θρόνοι, ἀλλ’ ἐσχάτη πτωχεία· τί γὰρ εὐτελέστερον σπηλαίου; τί δὲ ταπεινότερον σπαργάνων; ἐν οἷς διέλαμψεν ὁ τῆς Θεότητός σου πλοῦτος. Κύριε δόξα σοι.

Κοντάκιον. Ἦχος γ’. Αὐτόμελον. Ποίημα Ρωμανοῦ τοῦ Μελωδοῦ
Ἡ Παρθένος σήμερον, τὸν Ὑπερούσιον τίκτει, καὶ ἡ γῆ τὸ Σπήλαιον, τῷ ἀπροσίτῳ προσάγει. Ἄγγελοι, μετὰ Ποιμένων δοξολογοῦσι, Μάγοι δέ, μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι· δι’ ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη, παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

Μεγαλυνάριον.
Δόξα ἐν ὑψίστοις πᾶσα πνοή, ἐν χαρᾷ βοάτω, τῷ τεχθέντι ἐν Βηθλεέμ· ἐπὶ γῆς γὰρ ὤφθη, δωρούμενος εἰρήνην. Τὴν τούτου προσκυνήσωμεν, θείαν Γέννησιν.
http://www.synaxarion.gr/gr/sid/1535/sxsaintinfo.aspx

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 1940 - ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΑΝΙΣΗΣ ΠΑΛΗΣ

Βιργινία Ζάννα«ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΟΛΕΜΟΥ ’40-‘41»(«Μαρτυρίες ’40-’41» τών Κ. Χατζηπατέρα & Μ. Φαφαλιού, σελ. 141-142)

Τούτες τις ΄Αγιες Ημέρες,πολλοί συμπατριτώτες μας ομιλούν για την "άνιση πάλη με την εξουσία"...Ας θυμηθούμε λίγες στιγμές από μια άλλη "άνιση πάλη"που έδωσαν με σθένος οι παπούδες μας τα Χριστούγεννα του 1940... 
23 Δεκεµβρίου
Καταλάβαμε τήν Χειμάρρα καί αιχμαλωτίσαμε ολόκληρο τάγμα.…Κορυτσά … Αργυρόκαστρο ……Άγιοι Σαράντα ... Χειµάρρα … Όλα ελληνικά ονόματα, ονόματα πού συγκινούν βαθιά, γιατί συνδέονται από παλιά µέ τό Έθνος µας.Η Αθήνα λένε πανηγυρίζει, χτυπούν οι καμπάνες, σημαίες βγαίνουν παντού, ο κόσμος χύθηκε στούς δρόμους, φιλιέται καί κλαίγει. Εµείς εδώ γιατί δέν τό νοιώθοµε έτσι; Γιατί δέν εξωτερικεύεται η κρυφή χαρά πού κλείνοµε µέσα µας; Η χαρά πού κάνει τήν καρδιά νά χτυπά πιό γρήγορα.Πανηγύρι θά έπρεπε νά ήταν καί εδώ, µά είµαστε πολύ κοντά στόν τόπο όπου πολεµούν, οι καταστροφές από τίς εναέριες επιδρομές φαίνονται παντού. Είναι πρόσφατος ο άµεσος κίνδυνος πού περάσαµε καί µόνο συγκινηµένη χαρά γιά τό θαύµα πού έγινε, πληµµυρίζει τήν ψυχή µας. Τό θαύµα τού Δαυΐδ µέ τόν Γολιάθ, τής άνισης πάλης.Τό θαύµα πού, εάν ακούσεις τούς φαντάρους καί τίς γυναικούλες όταν ανάβουν τό κεράκι τους στήν εκκλησία, τό εκανε η «Παναγία η Μεγαλόχαρη». Όσοι δέν µπορούν νά πιστέψουν στά θαύματα, λένε πώς τό έκανε η αθάνατη ελληνική ψυχή καί η αγάπη τής λευτεριάς.Στίς νίκες δέν χτυπούν εδώ οι καµπάνες. Λές καί η Θεσσαλονίκη φοβάται νά ταράξει τήν φαινομενική της γαλήνη. Φοβάται, γιατί οι κρότοι πού τήν αναστατώνουν είναι οι άγριες στριγγλιές, σειρήνες, οι µπόµπες πού σκάζουν, τό αντιαεροπορικό πού βαρά καί ο βόµβος από τά αεροπλάνα τά εχθρικά καί τά δικά µας, πού συνοδεύουν όλους αυτούς τούς κρότους. Τά νοσοκοµεία είναι ξέχειλα από τραυµατίες, καί πένθος θανάτου έχει ήδη µπεί σέ πολλά σπίτια. Υπάρχει η χαρά στήν ψυχή µας, µά ο φόβος καί ο πόνος έχει ριζώσει καί αυτός. Έτσι κινούνται όλοι σιγαλά, σάν νά έπαιρναν µόνο ελαφριές ανάσες. Γι' αυτό δέν χτυπούν εδώ οι καµπάνες, δέν σηµαιοστολίζοµε, δέν πανηγυρίζει η πρωτεύουσα τής Μακεδονίας σάν τήν Αθήνα.Παραµονή Χριστουγέννων.Βυθίσαµε τρία µεταγωγικά τού εχθρού καί τό κατόρθωµα αυτό τό εκανε τό υποβρύχιο «Παπανικολής» µέ κυβερνήτη τόν Ιατρίδη.Η δουλειά εξακολουθεί ίδια πάντα, σάν νά µήν υπήρχαν γιορτές χριστιανικές. Πήγα σέ διάφορα νοσοκοµεία γιά νά ευχηθώ τίς αδελφές, καί νά δώ τά παλικάρια, πού καθένα µέ κάποια νοσταλγία θά σκέπτεται τέτοια ώρα τό σπίτι του καί τούς δικούς του.Τό τµήµα ψυχαγωγίας εργάζεται πιό εντατικά ακόµα, καί οργανώνει γιορτές καί µικροπαραστάσεις παντού.Στόν Σιδηροδροµικό Σταθµό στόλισαν γιορτινά, µέ σηµαίες καί πρασινάδα, τήν καντίνα.Σ' ένα τραπέζι, κάθονται τρείς άντρες σιωπηλά, λές καί δέν σχετίζονται µέ όσα γίνονται γύρω τους. Μέ τούς άλλους πού φορούν τό όµοιο χακί. Μοιάζουν τόσο απόµακροι, σάν νά περιµένουν κάτι πού δέν µπορεί νά έλθει. Τούς πλησιάζω:- «Τί είναι, παιδιά;»Σηκώνουν τό κεφάλι. Τυφλοί είναι καί οι τρείς. Ο ένας έχει επίδεσµο στά µάτια, οι άλλοι τίποτα.- «Τόν συνοδό περιμένομε… Είπε έτσι, νά τόν περιμένομε, λέγει, θά έλθη νά μάς πάρη.»Δέν παραπονιούνται, δέν ζητούν τίποτα. Καρτερικός ο τρόπος τους καί υποµονετική ηαναµονή τους. Εκείνος µέ τόν επίδεσµο είναι νά µπεί σέ νοσοκοµείο στήν Αθήνα, οι δύο άλλοι φεύγουν µέ άδεια γιά τά σπίτια τους στήν Πελοπόννησο. Τίς συµπάθειες καί τίς περιποιήσεις πού τούς κάνουν τά κορίτσια τής καντίνας, τίς δέχονται ήρεµα, σχεδόν αδιάφορα, ήδη µοιάζει νά τούς χωρίζει κόσµος ολόκληρος από τούς καλότυχους πού βλέπουν. Εάν περνώντας, τούς σκουντουφλήσει κανένας στρατιώτης, έτσι ακίνητοι όπως κάθονται, λένε µόνο: «Σιγά, συνάδελφε». Χωρίς άλλη διαμαρτυρία ή παράπονο. Λές καί τούς έχει πιά υποτάξει τό γραφτό τους.


http://www.eoniaellhnikhpisti.blogspot.com/ 
http://chaonia.blogspot.com/2008/12/1940.html