Παρασκευή 14 Αυγούστου 2015

Το θαύμα της Μεγαλόχαρης

Με έθιμα και παραδόσεις εκατοντάδων ετών θα τιμήσουν τη μεγάλη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου οι Ελληνες, που θα κατακλύσουν ναούς και μοναστήρια και θα προσευχηθούν για ακόμα ένα θαύμα της Μεγαλόχαρης, το οποίο θα βγάλει τη χώρα μας από το αδιέξοδο των τελευταίων ετών. Επίκεντρο των εορτασμών του Δεκαπενταύγουστου θα είναι, για ακόμα μια φορά, ο Ναός της Ευαγγελιστρίας στην Τήνο, όπου χιλιάδες πιστοί θα ανηφορίσουν ως την επιβλητική εκκλησία ξυπόλητοι, γονατιστοί, με κεριά, λαμπάδες και τάματα στα χέρια. Στην Πάρο τα βλέμματα θα στραφούν στην περιφορά του Επιταφίου της Παναγίας και στους «πειρατές» της Νάουσας, που θα προσεγγίσουν την προβλήτα με τα καΐκια τους, κρατώντας καπνογόνα και πυρσούς.
Στον Παλαιόπυργο Πωγωνίου, του νομού Ιωαννίνων, θα αναβιώσουν και φέτος τα «ντολιά», με τους χωριανούς να ανταλλάζουν ευχές και αφιερώσεις, να λύνουν τις μεταξύ τους παρεξηγήσεις και να δίνουν «ντολές» (εντολές) στην ορχήστρα να παίξει τα αγαπημένα τους παραδοσιακά τραγούδια. Τραπέζι για ντόπιους και επισκέπτες θα στρωθεί στην Παναγία της Θάσου, ενώ στα Κουφονήσια οι ψαράδες θα κάνουν... αγώνες ταχύτητας, με σημείο τερματισμού το Πάνω Κουφονήσι.
Στην Ολυμπο της Καρπάθου οι άνδρες θα βάλουν στο πέτο κλαράκια βασιλικού και οι γυναίκες θα συναντηθούν στην πλατεία, μπροστά από την εκκλησία της Παναγίας, και θα χορέψουν ως το πρωί με τις παραδοσιακές φορεσιές τους.
«Οι καβαλάρηδες»
Στη Σιάτιστα του νομού Κοζάνης οι «καβαλάρηδες της Παναγιάς» θα διασχίσουν ολόκληρη την πόλη, θα δεχθούν τα κεράσματα των κατοίκων και θα ακολουθήσουν τα μονοπάτια που οδηγούν στο μοναστήρι της Παναγίας του Μικροκάστρου.
Μετά το προσκύνημα και την περιφορά της εικόνας θα σταματήσουν για λίγο στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, ενώ το μεσημέρι θα ξεκινήσει η καθιερωμένη... παρέλαση αλόγων και καβαλάρηδων στο κέντρο της πόλης, με τη συνοδεία ορχήστρας.
Στην Παναγία Σπηλιανή στη Νίσυρο την παράσταση θα κλέψουν οι μαυροντυμένες εννιαμερίτισσες, που θα ετοιμάσουν και θα μοιράσουν στους πιστούς τα κόλλυβα της Παναγιάς. Στην Κεφαλλονιά ντόπιοι και ξένοι θα κατευθυνθούν στον Ναό της Παναγίας της Φιδούσας, στο Μαρκόπουλο, όπου έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους τα (ακίνδυνα) φιδάκια με τον μικρό σταυρό στο κεφάλι, ενώ κατανυκτικές θα είναι οι ακολουθίες στα μοναστήρια της Πάτμου και στην Παναγία Κοσμοσωτήρα στις Φέρες Εβρου.
Κατάνυξη για την Κοίμηση της Θεοτόκου στη Β. Ελλάδα
Με λαμπρότητα και κατάνυξη θα γιορτάσουν την Κοίμηση της Θεοτόκου δεκάδες εκκλησίες και μοναστήρια στη βόρεια Ελλάδα, δίνοντας στην ημέρα του Δεκαπενταύγουστου ξεχωριστό χρώμα και προσελκύοντας χιλιάδες προσκυνητές από όλη τη χώρα, αλλά και από το εξωτερικό. Τα τοπικά έθιμα, οι μουσικές και οι γεύσεις θα συνοδεύσουν τη θρησκευτική γιορτή, με τις παραδόσεις κάθε περιοχής να αναδεικνύουν την πλούσια πολιτισμική παρακαταθήκη μας.
Επίκεντρο για ολόκληρη τη Μακεδονία και τη Θράκη είναι η Παναγία Σουμελά, το ιστορικό μοναστήρι στις πλαγιές του Βερμίου, σύμβολο της ποντιακής πίστης, όπου κάθε χρόνο τέτοια ημέρα συρρέουν «καραβάνια» πιστών. Η επίσημη λιτάνευση της εικόνας θα ξεκινήσει αύριο το πρωί στις 10.30 και θα ακολουθήσει κατάθεση στεφάνων στην προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη. Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή ποντιακών σωματείων. Το προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο ξεκίνησε το 1951, χρονιά κατά την οποία εγκαταστάθηκε η ιστορική εικόνα στη νέα κατοικία της.
Εμπλεα κατάνυξης και παραδόσεων θα είναι φέτος τα δύο ιερά προσκυνήματα στη Νέα Πέραμο τον Δεκαπενταύγουστο και τη Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας, στις 23 Αυγούστου, στα Εννιάμερα της Θεοτόκου. Ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, στην Παναγία της Θάσου, χωριό που πήρε το όνομά του από τη Θεοτόκο, οι πιστοί θα συρρεύσουν στον Ιερό Ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου για να συμμετάσχουν σε ένα μεγάλο τραπέζι, όπου μετά τη λιτάνευση της εικόνας πρωταγωνιστούν οι μεζέδες, το κρασί και ο χορός.
Στη Χαλκιδική, όπου υπάρχει ναός αφιερωμένος στην Παναγία, η ημέρα γιορτάζεται με παραδοσιακά πανηγύρια, προσκύνημα, λιτάνευση και περιφορά εικόνας. Στη Σκιώνη, το εκκλησάκι της Παναγίας Φανερωμένης γιορτάζει εννέα ημέρες αργότερα και στο εσωτερικό του φυλάσσεται η εικόνα της Παναγίας, ζωγραφισμένη σε όρθια μαρμάρινη βάση αγάλματος. Με μεγάλο πανηγύρι γιορτάζονται τα εννιάμερα της Παναγίας στις 23 Αυγούστου και στη Νέα Μηχανιώνα του Δήμου Θερμαϊκού.
"Μάχη" για την ελπίδα
Από τον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ
Ἡ λέξη ἐλπίδα, γιά τούς πιστούς, δέν ἀποτελεῖ μία ἔννοια ἀόριστη καί ἀφηρημένη· δέν νοεῖται ψυχολογικά ἤ συναισθηματικά· δέν πλάθει μυθεύματα, καί δέν μοιράζει εὔκολες ὑποσχέσεις.
Ἡ λέξη ἐλπίδα γιά τούς πιστούς εἶναι ἕνα πρόσωπο, Πανάγιο καί Παναμώμητο· εἶναι μία κόρη ἁγνή, μητέρα καί παρθένος· εἶναι ἡ κυρία Θεοτόκος, ἡ Δέσποινα τοῦ κόσμου.
Δέν πάει πολύς καιρός ἀπό τότε πού κάποιοι ἐξήγγειλαν στόν τόπο μας πώς «ἡ ἐλπίδα ἔρχεται». Μά τούτη ἡ ἐλπίδα πού ἦρθε δέν εἶχε τά χαρακτηριστικά της ἐλπίδας πού οἱ Ἕλληνες γνώριζαν καλά. Ἦταν μία ἄλλη ἐλπίδα, πού γεννιόταν σέ ἕνα συγκεκριμένο ἰδεολογικό πλαίσιο, τό ὁποῖο ποτέ δέν θέλησε νά κρύψει τή μεταχριστιανική του ταυτότητα.
Δώσανε μία μάχη οἱ ἄνθρωποι πού ἔφεραν τήν «ἐλπίδα». Ὑποστήριξαν ὅτι ἡ μάχη αὐτή ἦταν γιά τήν ἀξιοπρέπεια καί γιά τό δίκαιο. Μά τοῦτος ὁ ἀγώνας δέν ἐμοίαζε μέ αὐτούς πού ξέραμε ἐδῶ καί χιλιάδες χρόνια σέ τοῦτο τόν τόπο. Ὁ ποιητής διορατικά ἐξηγοῦσε τό γιατί, πολλούς χρόνους πρίν:
«Γιά μᾶς ἦταν ἄλλο πράγμα ὁ πόλεμος
γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ καί γιά τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου
καθισμένη στά γόνατα τῆς Ὑπερμάχου Στρατηγοῦ,
πού εἶχε στά μάτια ψηφιδωτόν τόν καημό τῆς Ρωμιοσύνης,
ἐκείνου τοῦ πελάγου τόν καημό
σάν ἧβρε τό ζύγιασμα τῆς καλοσύνης».
Γιῶργος Σεφέρης
Οἱ μάχες τῶν Ἑλλήνων μέχρι σήμερα ἦταν γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ. Μήν πιστέψετε πώς πίσω ἀπό τά λόγια τοῦτα κρύβεται κάποιος θρησκευτικός φονταμενταλισμός. Ἡ μάχη γιά τήν πίστη ἦταν γιά τούς Ἕλληνες πάντα ἀγώνισμα ἐσωτερικό, δηλαδή πνευματικό, ἀλλά παράλληλα καί κοινωνικό. Οἱ προπάτορές μας στούς χρόνους πρίν ἀπό τόν ἐρχομό τοῦ Χριστοῦ ἀναζητοῦσαν νά δώσουν ἀπαντήσεις γιά τόν Θεό καί τόν κόσμο, γιά τόν ἄνθρωπο καί τήν κοινωνία. Ὁ Ὅμηρος, ὁ Ἠράκλειτος, ὁ Φειδίας, ὁ Πλάτωνας, ὁ Ἀριστοτέλης καί τόσοι ἄλλοι ἀπό τούς προπάτορές μας δέν σταμάτησαν νά ἀναζητοῦν τήν ἀλήθεια, μέ ἕναν τρόπο πανανθρώπινο καί οἰκουμενικό. Οἱ δικές τους ἀγωνίες, οἱ δικές τους σκέψεις, τά δικά τους ἀδιέξοδα ἦταν ἐκεῖνα πού ὁδήγησαν τούς Ἕλληνες στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ.
Οἱ μάχες τῶν Ἑλλήνων μέχρι σήμερα ἦταν γιά τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου. Τό μυστήριο τοῦ ἀνθρώπου ἀπασχόλησε τούς Ἕλληνες ὅσο κανέναν ἄλλο λαό. Οἱ Ἐκκλησιαστικοί Πατέρες προχωρώντας τόν φιλοσοφικό στοχασμό τῶν Ἑλλήνων, διέκριναν στόν ἄνθρωπο θεία χαρακτηριστικά. Στίς μάχες τῶν Πατέρων μας ἡ Παναγία μας, ἡ ταπεινή αὐτή κόρη, προβάλλει ὡς Ὑπέρμαχος Στρατηγός. Κρατᾶ στά γόνατά της τόν καημό μας, τόν κάθε καημό μας, καί τόν μεταμορφώνει μέ τό ζύγιασμα τῆς καλοσύνης, ὄχι σέ στείρα διεκδίκηση, ὄχι σέ φτηνό σύνθημα, ἀλλά σέ τεχνούργημα ψηφιδωτό, ἔργο σύνθεσης καί ἁρμονίας, ἔργο ἀπαντοχῆς καί ἐλπίδας, πώς μέσα ἀπό τίς δοκιμασίες καί τά παθήματά μας οἰκονομεῖται κάτι σπουδαῖο καί ὄμορφο γιά ἐμᾶς. Γι' αὐτό εἶναι ἡ ἐγγυήτρια τῶν δικῶν μας ἀγώνων, γιά τήν ψυχή καί γιά τήν κοινωνία.
Σήμερα τοῦτες οἱ πνευματικές μάχες, οἱ ὁποῖες γιά αἰῶνες δίδονταν στόν τόπο μας, λοιδοροῦνται καί ἀπαξιώνονται. Ποιά διαπραγμάτευση γίνεται καί ποιός διάλογος εἶναι ἐπιτρεπτός στόν μετανεωτερικό δυτικό κόσμο γιά ζητήματα πού ἀφοροῦν τόν σεβασμό τῆς ἀνθρώπινης φύσεως καί ἀξιοπρέπειας; Παρακαλοῦμε καί εὐχόμαστε μέ ὅλη μας τήν ψυχή τά πρόσωπα πού μᾶς κυβερνοῦν νά γίνουν δεκτικά τοῦ Θείου φωτισμοῦ καί τῆς Θεομητορικῆς παρηγορίας, γιά νά καταστοῦν ἄξια καί ἱκανά στή διακονία τοῦ λαοῦ μας. Μά καί σέ ὅλους εὐχόμαστε πατρικῶς ἡ Παναγία νά φωτίζει καί νά σκέπει τόσο τόν καθένα ξεχωριστά ὅσο καί τή δοκιμαζόμενη πατρίδα μας.

http://www.dimokratianews.gr/content/51521/thayma-tis-megaloharis