Η υπερσύγχρονη τεχνολογία έχει συρρικνώσει σήμερα την Υπηρεσία Φάρων- Κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου πολέμου παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1946
Ρεπορτάζ: Κώστας
Αντωνόπουλος
Μακρά ιστορία παρουσιάζει ο φάρος στο βουνό του Κατακόλου, ο οποίος παλαιότερα αποτελούσε το σημείο αναφοράς για τα διερχόμενα πλοία, που προσέγγιζαν κάτω υπό αντίξοες συνθήκες στο λιμάνι. Δυστυχώς η τεχνολογία ήλθε να αντικαταστήσει και τους παραδοσιακούς φάρους, που πλέον περισσότερο αποτελούν …μουσειακό είδος αφού τα σύγχρονα ραντάρ δίνουν κάθε στιγμή το στίγμα στα μεγάλα πλεούμενα.
Πρόσφατα έγινε ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων, στα πλαίσια του οποίου πολλοί πολίτες πήγαν στο φάρο Κατακόλου προκειμένου να ενημερωθούν από κοντά για τη λειτουργία του.
Ο φάρος που αποτελεί «σήμα κατατεθέν» στο βουνό του Κατακόλου λειτούργησε για πρώτη φορά το 1865 με πηγή ενέργειας το πετρέλαιο, ενώ κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου πολέμου παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1946.
Ο λόγος που ο φάρος παρέμεινε κλειστός στη διάρκεια του πολέμου, ήταν κυρίως για να μη δίνει «στόχο» και να κατευθύνει τα εχθρικά πλοία στην περιοχή του λιμανιού Κατακόλου.
Βέβαια εκείνη την πολύ δύσκολη χρονική περίοδο, πολύ λίγες υπηρεσίες ή επιχειρήσεις λειτουργούσαν στη «σκιά» ενός ολέθριου πολέμου, που άφησε αμέτρητα θύματα πίσω του…
Το 1978 εξάλλου ηλεκτροδοτήθηκε, αντικαταστάθηκαν τα μηχανήματα πετρελαίου και λειτούργησε ως ηλεκτρικός, γεγονός που διευκόλυνε και τη ζωή των φαροφυλάκων που πριν για να τον κρατήσουν αναμμένο έπρεπε να βρίσκονται διαρκώς «επί ποδός», ειδικά κατά τις περιόδους με έντονη κακοκαιρία.
Μάλιστα δεν είναι λίγα τα περιστατικά που διηγούνταν οι παλιοί φαροφύλακες, με καράβια που μέσα σε έντονη θαλασσοταραχή προσπαθούσαν να προσεγγίσουν στο λιμάνι, έχοντας σαν μόνη «πυξίδα» το φάρο Κατακόλου.
Ένας φαροφύλακας
Σήμερα στο φάρο Κατακόλου υπηρετεί ένας φαροφύλακας, ο κ. Κων/νος Γκούτης, ο οποίος βρίσκεται από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή στην περιοχή με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία των μηχανημάτων του, που ειδικά τους χειμερινούς μήνες απαιτούν διαρκή μέριμνα προκειμένου να μην υποστούν βλάβες.
Από το Μάιο μέχρι αρχές του Σεπτέμβρη εξάλλου, οι εγκαταστάσεις του χρησιμοποιούνται για τον παραθερισμό μόνιμου προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού, που υπάγεται ο φάρος Κατακόλου.
Αυτή τη στιγμή στην Υπηρεσία Φάρων υπηρετούν περίπου 60 φαροφύλακες σε όλη την Ελλάδα, γεγονός που δείχνει τη συνεχή συρρίκνωση του αριθμού τους, ενώ είναι αμφίβολο εάν το εν λόγω προσωπικό θα αναπληρωθεί…
Παλαιότερα οι φάροι χρειάζονταν 100% για τη Ναυσιπλοΐα, ενώ τώρα βοηθούν μόνο ένα 20-30% των διερχόμενων πλοίων, τη στιγμή που τα πιο πολλά έχουν ραντάρ.
Κάθε φαροφύλακας μπορεί να βοηθάει και σε άλλους κοντινούς φάρους εφόσον είναι τεχνίτης και προκύπτουν βλάβες, όπως επίσης και να συντηρεί τα παλιά κτίρια και να καλύπτει τις άδειες συναδέλφων του.
Να αναφερθεί τέλος ότι αποστολή της Υπηρεσίας Φάρων είναι η εισήγηση για ίδρυση πυρσών, η κατασκευή, ο εφοδιασμός, η επισκευή, η συντήρηση και η λειτουργία του συνόλου του φαρικού δικτύου του ελλαδικού χώρου, η ενημέρωση της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (ΥΥ) επί συναφών με τους πυρσούς θεμάτων και η συνεργασία με αυτήν για τη σύνταξη και τη δημοσίευση του Φαροδείκτη Ελληνικών Ακτών, με σκοπό την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την αξιοποίηση του φαρικού δικτύου στους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς του ΠΝ και γενικότερα της Εθνικής Άμυνας.
https://www.protinews.gr/blog/sima-katatethen-sto-voyno-katakoloy