Τι προβλέπεται στο τελικό κείμενο του ν/σ που αφορά στις τέσσερις συστημικές τράπεζες και το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή. Γιατί εκφράζουν ανησυχίες οι διοικήσεις. Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε.
Ανησυχία αποπνέουν οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών ιδρυμάτων καθώς, εφόσον μια τράπεζα υποβάλλει σχέδιο αναδιάρθρωσης και ζητήσει κρατική στήριξη θα μπορεί να συμμετέχει με κοινές μετοχές και με τα υπό αίρεση μετατρέψιμα ομολογιακά χρηματοοικονομικά εργαλεία (CoCos) στην ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων, η αναλογία των οποίων θα καθορίζονται με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου. Αυτό προβλέπεται από το τελικό κείμενο του ν/σ που κατατέθηκε σήμερα στις 10.30πμ στην Βουλή.
Η ανησυχία εντοπίζεται στο γεγονός ότι εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που φέρουν την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών για το δυσμενές μακροοικονομικό σενάριο να καλύπτονται κατά 50% από ιδιώτες επενδυτές και κατά το άλλο 50% από κρατικά κεφάλαια, μειώνεται η προσδοκώμενη απόδοση κεφαλαίων που θα έχουν οι ιδιώτες που δύναται να συμμετέχουν και ως εκ τούτου, αποτελεί αντικίνητρο για να μπουν στις επικείμενες Αυξήσεις κεφαλαίων. Από την άλλη πλευρά, η αυξημένη συμμετοχή του κράτους έναντι των ιδιωτών, επιβαρύνει περαιτέρω τους φορολογούμενους πολίτες της χώρας.
Με την επιφύλαξη σχετικών διατάξεων περί ανωνύμων εταιριών, η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή, όπως αυτή προκύπτει από την διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα. Με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου, το Ταμείο δύναται να δεχτεί αυτήν την τιμή υπό την προϋπόθεση ότι το Ταμείο έχει αναθέσει και έχει λάβει γνώμη από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος συμπεραίνει ότι η διαδικασία βιβλίου προσφορών είναι σύμφωνη με την διεθνή βέλτιστη πρακτική στις συγκεκριμένες περιστάσεις.
Δεν επιτρέπεται η διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης αυτών που καλύπτονται από το Ταμείο στο πλαίσιο της ίδιας έκδοσης. Η τιμή διάθεσης δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Σύμφωνα με το ν/σ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το ΤΧΣ έχει διευρυμένες αρμοδιότητες ελέγχου των διοικήσεων και θα μπορεί, όπου κρίνει να ασκεί βέτο σε αποφάσεις των διοικήσεων των τραπεζών εφόσον αυτές συγκρούονται με το δημόσιο συμφέρον.
Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος του Ταμείου στο Διοικητικό Συμβούλιο έχει το δικαίωμα να ζητά τη σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων καθώς επίσης και το δικαίωμα αρνησικυρίας στη λήψη οποιοσδήποτε απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος. Μπορεί να παρεμβαίνει στα θέματα αποδοχών, παροχών όποιας μορφής, μερισμάτων ενώ έχει το δικαίωμα να ζητήσει αναβολή τριών ημερών στην συνεδρίαση του ΔΣ. Το ΤΧΣ έχει ελεύθερη πρόσβαση στα βιβλία και συνολικά στον ισολογισμό της τράπεζας. Επίσης, με την συμβολή ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια που θα αφορούν και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μιας τράπεζας.
Μια από τις παραμέτρους του νέου νόμου είναι ότι για το α΄ 6μηνο του 2015 περιορίζεται το ύψος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.