Μέσα στα επόμενα 60 δευτερόλεπτα θα έχετε διαβάσει περίπου 1 παράγραφο αυτού του κειμένου. Στο ίδιο διάστημα θα έχουν «ανέβει» 72 ώρες βίντεο στο YouTube, θα έχουν αναρτηθεί 216 χιλ. φωτογραφίες στο Instagram, θα έχουν σταλεί 204 εκατ. email, και η Amazon θα έχει κάνει online πωλήσεις ύψους 83 χιλ. δολαρίων.
Κι όλα αυτά μέσα σε ένα μόλις «διαδικτυακό» λεπτό, αποδεικνύοντας πως τα social media δεν είναι μόδα, αλλά μια κοσμοϊστορική αλλαγή για την οικονομία και την κοινωνία.
Οδεύουμε μήπως προς μια κοινωνία που αντί για χρήματα θα πληρώνουμε με likes; Τα social media είναι το «νέο πετρέλαιο», είναι η βιομηχανική επανάσταση του αιώνα μας, η νέα γλώσσα του 21ου αιώνα, είναι μερικά μόνο από τα σχόλια που ακούστηκαν στην ημερίδα για τα social media, που διοργάνωσε πρόσφατα η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία i-Dialogue σε συνεργασία με το Europe Direct City of Athens. Η ημερίδα με θέμα «Social Media: Life is Social, Business Τοο!» έλαβε χώρα στο Europe Direct City of Athens με την υποστήριξη του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ε.Β.Ε.Α.
Εταιρείες και πολιτικοί, ειδησεογραφικά πρακτορεία, διάσημοι και «προσωπικότητες» του Διαδικτύου, όλοι χρησιμοποιούν τα social media προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους, που πολλές φορές είναι οι... ίδιοι. Ο,τι συμβαίνει στο Twitter (με άνω των 270 εκατ. ενεργών χρηστών μόνο τον Οκτώβριο) καθορίζει την ειδησεογραφία σε όλα τα κορυφαία μίντια. Οι 343 εκατ. και 300 εκατ. ενεργοί χρήστες των Google+ και Linkedin αντίστοιχα, αποτυπώνουν περαιτέρω τη δυναμική των κοινωνικών δικτύων. Αραβική άνοιξη, διαδηλώσεις στο Χονγκ Κονγκ, απαγωγές μαθητών στο Μεξικό, επαναστάσεις και αποκαλύψεις, όλα «περνούν» από τα social media, ενώ παράλληλα, ο έλεγχος και η παρακολούθηση των πολιτών γίνονται πιο εύκολα για την εξουσία.
Facebook, ο ηγέτης
Ο «βασιλιάς» των social media δεν είναι άλλος από το Facebook, η επιρροή του οποίου φαίνεται από την παγκόσμια δυναμική του: το γ' τρίμηνο του 2014 ο αριθμός των ενεργών χρηστών του άγγιξε τα 1,35 δισεκατομμύρια το μήνα, ενώ καθημερινά συνδέονται πάνω από 860 εκατ. άνθρωποι. Οσο για τη χώρα μας, υπάρχουν πάνω από 4,5 εκατ. Ελληνες χρήστες που κάνουν login τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Στην πραγματικότητα, το 75-80% αυτών είναι κάθε μέρα στο Facebook. Το 73% των Ελλήνων άλλωστε είναι χρήστες του Διαδικτύου, με το 52% εξ αυτών να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα.
Το πιο αναπτυσσόμενο στην Ελλάδα κοινωνικό δίκτυο είναι τα τελευταία 2 χρόνια το Linkedin, που έχει ξεπεράσει τους 900 χιλ. συνδρομητές, το 24% δηλ. των Ελλήνων χρηστών του Internet. Ο κύριος λόγος της ανάπτυξης είναι φυσικά η ανεργία, καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες που αναζητούν εργαζομένους, χρησιμοποιούν το Linkedin για μια πρώτη επαφή.
Αυτό που ενδιαφέρει όμως τις εταιρείες, τους πολιτικούς και τους σελέμπριτι είναι ότι 7 στους 10 Ελληνες έχουν κάνει ή/και πρόκειται να κάνουν κάποιο like, να ακολουθήσουν μια προϊοντική σελίδα, άρα είναι υποψήφιοι «πελάτες». Ετσι, άνθηση γνωρίζει το social media marketing με την ανάλυση των big data, τεράστιων σε ποσότητα και περίπλοκων σε ποιότητα δεδομένων, με στόχο την ανάπτυξη επικοινωνιακού πλάνου για ένα προϊόν.