Τρίτη 24 Ιουνίου 2014

Γεμίσαμε μαγνητικούς και αξονικούς τομογράφους Οι ακτινολόγοι προειδοποιούν ότι η λειτουργία τους εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία

Γεμίσαμε μαγνητικούς και αξονικούς τομογράφους

Κατά δεκάδες δίδονται τον τελευταίο χρόνο οι άδειες σκοπιμότητας για τη λειτουργία αξονικών και μαγνητικών τομογράφων και μάλιστα παραβαίνοντας τα εκ του νόμου κριτήρια. Εκτιμάται ότι από την αρχή του χρόνου έχουν δοθεί περί τις 80 - 100 άδειες σκοπιμότητας.

Στις τελευταίες δύο συνεδριάσεις της Επιτροπής Ιοντιζουσών και μη Ιοντιζουσών Ακτινοβολιών τον τελευταίο μήνα δόθηκαν άδειες σκοπιμότητας για την τοποθέτηση και λειτουργία 20 μαγνητικών και 27 αξονικών τομογράφων στην περιοχή των Αθηνών και αυτό τη στιγμή που είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα πραγματοποιούνται κάθε χρόνο 320 αξονικές τομογραφίες ανά 1.000 κατοίκους, αριθμός υπερδιπλάσιος από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (123,8).

Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ακτινολογικής Εταιρείας έχουν ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, χωρίς ανταπόκριση μέχρι στιγμής. Προσφάτως κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά αποφάσεων της Επιτροπής Ιοντιζουσών και μη Ιοντιζουσών Ακτινοβολιών για τις εγκρίσεις άδειας σκοπιμότητας των εν λόγω μηχανημάτων.

Η κατάθεση των ασφαλιστικών μέτρων κοινοποιήθηκε και στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Σύμφωνα με πληροφορίες, για το θέμα έχει ενημερωθεί και ο νυν υπουργός Υγείας κ. Μάκης Βορίδης.

Ανησυχούν οι ακτινολόγοι  
Με επιστολή τους προς την ηγεσία του υπουργείου Υγείας από τον Φεβρουάριο του 2014, οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ακτινολογικής Εταιρείας εκφράζουν «τη βαθιά ανησυχία τους» όσον αφορά τις εξελίξεις στον τομέα της ακτινολογίας και δη την εφαρμογή των κριτηρίων αδειοδότησης μηχανημάτων ιοντιζουσών και μη ιοντιζουσών ακτινοβολιών.

«Οι ουκ ολίγες φορές μεταβληθείσες διατάξεις σχετικά με τις άδειες σκοπιμότητας για τα μηχανήματα ιοντιζουσών και μη ακτινοβολιών έθεσαν εν τέλει ορισμένα κριτήρια για τη χορήγηση των εν λόγω αδειών, με σκοπό την προστασία των ασθενών από υπερβολική έκθεση σε ιοντίζουσες ακτινοβολίες για διαγνωστικούς σκοπούς και προεχόντως την προάσπιση της δημόσιας υγείας» 
τονίζουν.

Συγκεκριμένα, παραθέτουν τα κριτήρια που αναφέρονται στα στοιχεία 6 και 7 του άρθρου 7 της Υπουργικής Απόφασης (ΥΑ ΔΥΓ2/Γ.Π. οικ. 154949 ΦΕΚ Β 1918 2010):

- Οι κλινικές και τεχνολογικές δυνατότητες των λειτουργούντων μηχανημάτων, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, στην περιοχή εγκατάστασης του αιτούμενου μηχανήματος. Ιδιαίτερα λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος αναμονής για ραντεβού στα ήδη λειτουργούντα μηχανήματα της περιοχής.

- Το ανώτατο όριο της συγκεντρωτικής πληθυσμιακής δόσης (collective dose) που ανακοινώνεται υποχρεωτικά από την ΕΕΑΕ κάθε τρία χρόνια για την περιοχή όπου θα ασκηθεί η δραστηριότητα.

«Παρά όμως τη δεσμευτική διατύπωση των ανωτέρω διατάξεων», 
σημειώνουν, «όπως πληροφορούμεθα από μέλη μας, τα επίμαχα δύο κριτήρια δεν δύνανται αντικειμενικώς να λαμβάνονται πάντοτε υπόψη κατά τη διαδικασία έκδοσης αδειών σκοπιμότητας με αποτέλεσμα να υφίσταται κίνδυνος χορήγησης αδειών χωρίς προηγούμενη εξέταση των δύο ανωτέρω κριτηρίων, κατά παρέκκλιση των σαφών ισχυουσών διατάξεων».

«Αναλυτικότερα, ο χρόνος αναμονής για ραντεβού στα ήδη λειτουργούντα μηχανήματα της περιοχής χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα αποφασιστικός παράγοντας για την παροχή των αδειών, ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα επιβάρυνσης της υγείας των κατοίκων της περιοχής από την άσκοπη διασπορά πηγών και μηχανημάτων παραγωγής ιοντιζουσών ακτινοβολιών. Προφανώς, ο σκοπός του νομοθέτη σχετικά με το υπό στοιχείο 6 κριτήριο δεν μπορεί να παραβλεφθεί, αντιθέτως επιτάσσει την ορθή και αποτελεσματική εφαρμογή του κριτηρίου»
αναφέρουν στην επιστολή.

Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία;
Οπως εξηγούν οι ακτινολόγοι σε άλλο σημείο της επιστολής, τα συγκεκριμένα μηχανήματα παράγουν ιοντίζουσα ακτινοβολία, εκτεταμένη διάχυση της οποίας στην ατμόσφαιρα πιθανώς να αποβεί επιβλαβής για τη δημόσια υγεία. Οι δημόσιες αρχές οφείλουν, βάσει της γενικής αρχής της προφύλαξης, να λαμβάνουν μέτρα αποτροπής του κινδύνου όπου υπάρχει επιστημονική αβεβαιότητα σε σχέση με τις επιπτώσεις μιας πρακτικής στη δημόσια υγεία.

Επομένως, τα κριτήρια που τέθηκαν υπό την επίδραση αρχών δημοσίου διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου, προς διασφάλιση υψηλής ποιότητας προστασίας της δημόσιας υγείας πρέπει απαρεγκλίτως να τηρούνται.

Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ακτινολογικής Εταιρείας επανήλθαν τον Μάιο του 2014 με επιστολή τους, αυτή τη φορά προς την Επιτροπή Ιοντιζουσών και μη Ιοντιζουσών Ακτινοβολιών. Με αυτήν ενημερώνουν ότι στη συνεδρίαση της Επιτροπής «δεν θα πρέπει να αποφασισθεί οτιδήποτε χωρίς να ληφθούν υπόψη τα κριτήρια της Υπουργικής Απόφασης τα οποία είναι καθοριστικά και έχουν σχέση με την προστασία της υγείας του πληθυσμού».

WWW.TOVIMA.GR/SOCIETY/ARTICLE/?AID=608804