Στην «έξω» ζωή, στη μη διαμεσολαβημένη από τα social media, είναι σύνηθες να μιλάμε σε δημόσιες συζητήσεις μας για ανθρώπους που ξέρουμε, ή ακόμη και για ανθρώπους που δεν γνωρίζουμε καν.
Για παράδειγμα, ενδέχεται κάποιος να πει πως κατάγεται από την αρχαία Ολυμπία, και στον διάλογο να αναφέρει κάποιος άλλος πως κάνει παρέα με μια κοπέλα που κατάγεται και εκείνη από την ίδια περιοχή, χωρίς όμως τα πρόσωπα αυτά που έχουν κοινή καταγωγή να γνωρίζονται μεταξύ τους. Το τρίτο πρόσωπο όμως, είναι παρόν ή παρούσα εν αγνοία του στον διάλογο αυτό.
Κατά κάποιο τρόπο λοιπόν, κάπως έτσι «δουλεύει» και η διαδικασία των friend recommendations, των προτάσεων για πιθανούς «φίλους» δηλαδή στην κοινωνική πλατφόρμα του Facebook.
Όταν συνδέεται κανείς στο Facebook για πρώτη φορά, ενημερώνει το δίκτυο για το ποιος είναι, και εκείνο σου «λέει» ποιους άλλους χρήστες είναι πιθανό να γνωρίζεις στον ψηφιακό κόσμο. Ωστόσο, ο αλγόριθμος του Facebook ξεπερνά κάθε ανθρώπινη λειτουργία γνωριμίας.
Τα αποτελέσματα του αλγορίθμου που σχετίζεται με το περίφημο «People You May Know» είναι καθόλου μα καθόλου προβλέψιμα ή αναμενόμενα.
Όπως γράφει το Gizmodo, πίσω από το προφίλ που «χτίζει» κανείς, λειτουργεί εν αγνοία του ένα δεύτερο, «σκιώδες προφίλ» που δημιουργείται από το inbox και την κινητικότητα στα smartphones του κάθε χρήστη, αλλά και από τις σελίδες που επισκέπτεται οι οποίες είναι σε σύνδεση με λειτουργίες του Facebook.
Οι πληροφορίες που εντάσσονται στην κατηγορία των «Shadow contact informations» είναι μια νέα λειτουργία του Fb την οποία ο περισσότερος κόσμος αγνοεί μιας και ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και η εταιρεία του δεν έκριναν πως ήταν αναγκαίο να ενημερώσουν για κάτι τέτοιο, μέχρι σήμερα.
Μισόλογα στο Κογκρέσο
Πριν λίγες ημέρες, ο CEO του Facebook εμφανίστηκε ενώπιον του Κογκρέσου των ΗΠΑ για να δώσει εξηγήσεις σχετικά με το σκάνδαλο «φακελώματος» χρηστών από την Cambridge Analytica. Ο Ρεπουμπλικανός Ben Luján του έθεσε ερώτημα σχετικά με τα «shadow profiles», ζητώντας πληροφορίες για την καταγραφή χρηστών που δεν έχουν προχωρήσει σε ενεργοποίηση προφίλ.
Η ερώτησή του ήταν: «Το Facebook καταγράφει τα άτομα που δεν έχουν εγγραφεί ποτέ σε αυτό, ναι ή όχι;».
Ο Ζούκερμπεργκ απάντησε: «Γενικώς συλλέγουμε πληροφορίες ανθρώπων που δεν έχουν εγγραφεί (sign up) για λόγους ασφαλείας της εφαρμογής μας για να αποφευχθεί το φαινόμενο του να υπάρχουν μη αληθή προφίλ».
«Άρα παραδέχεστε πως υπάρχουν τα «shadow profi;es» επέμεινε ο εκπρόσωπος του Κογκρέσου.
«Όχι δεν το επιβεβαιώνω, δεν είμαι ενήμερος για τέτοιο όρο», απάντησε εν συνεχεία ο Ζούκερμπεργκ.
Αυτό λοιπόν που γίνεται γνωστό τώρα, είναι πως όταν μπαίνει για πρώτη φορά κανείς στο Facebook, η εφαρμογή ζητά να διασυνδεθεί με τις επαφές του για να του προτείνει «άτομα που ίσως γνωρίζει», «σκανάροντας» τη λίστα των προσώπων που ο καθένας έχει καταχωρίσει στο κινητό του. Κάποιοι εξ αυτών πράγματι έχουν προφίλ και μπορούν να διασυνδεθούν. Ωστόσο, το Facebook κρατάει τα μειλ και τα στοιχεία και εκείνων των επαφών που δεν έχουν προφίλ στο Facebook, «φακελώνοντας» έτσι εκείνους που δεν είναι ενεργοί στη «μεγάλη κοινότητα».
Με τον παραπάνω τρόπο το Facebook μπορεί να μάθει πολλά περισσότερα για κάθε νέο ή μη χρήστη του, αλλά και να κρατήσει αρχείο όσων ακόμη δεν έχουν αποφασίσει να ενταχθούν στο δίκτυο που έφτιαξε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ τον Φεβρουάριο του 2004 και πλέον ελέγχεται για σειρά φορολογικών υποθέσεων και σκανδάλων προσωπικών δεδομένων.
Παραδοχή πλαγίως
Περιγράφοντας πώς το Facebook διαχειρίζεται τα cookies, την IP διεύθυνση και άλλες πληροφορίες από το πρόγραμμα περιήγησης για χρήστες από άλλους ιστότοπους, η εταιρεία σημείωνε πάντως σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, παραδεχόμενη λίγο πολύ όσα δεν παραδέχθηκε επισήμως ο CEO της:
«Όταν επισκέπτεστε έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή που χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες μας, λαμβάνουμε πληροφορίες ακόμη και αν έχετε αποσυνδεθεί ή δεν έχετε λογαριασμό στο Facebook. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι άλλες εφαρμογές και ιστότοποι δεν γνωρίζουν ποιος χρησιμοποιεί το Facebook. Πολλές εταιρείες προσφέρουν αυτούς τους τύπους υπηρεσιών και, όπως το Facebook, λαμβάνουν επίσης πληροφορίες από τις εφαρμογές και τις τοποθεσίες που τις χρησιμοποιούν».
Μπελάδες και για το face tagging
Σημειώνεται πως ο Ζούκερμπεργκ ενδέχεται να βρεθεί ενώπιον νέων μπελάδων καθώς ο ομοσπονδιακός δικαστής των Ηνωμένων Πολιτείων αποφάσισε την περασμένη Δευτέρα ότι θα πρέπει να ασκηθεί αγωγή εις βάρος του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, καθώς το τελευταίο έκανε παράνομη χρήση της διαδικασίας αναγνώρισης προσώπου (face tagging) στις φωτογραφίες των χρηστών, χωρίς την άδεια τους.
ο δικαστής Τζέιμς Ντονάτο αποφάνθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σαν Φρανσίσκο, ότι η αγωγή κατά της αμερικανικής εταιρείας είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος επίλυσης της διαμάχης σχετικά με τα πρότυπα και την αναγνώριση προσώπου.
Από την πλευρά του, το Facebook ανακοίνωσε ότι εξετάζει διεξοδικά τη δικαστική απόφαση. «Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι η υπόθεση δεν έχει κάποια αξία και θα υπερασπιστούμε τον ευατό μας δυναμικά», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.
Πηγή: news247.gr
http://www.patrisnews.com/etsi-to-facebook-fakeloni-akoma-ki-osous-den-echoun-facebook/