Σάββατο 22 Αυγούστου 2015

10 χρόνια μετά το 'Mayday, Mayday Helios Airways flight 522 Athens'

Το χρονικό χρονικό της πιο πρόσφατης πολύνεκρης αεροπορικής τραγωδίας στην Ελλάδα. Το ανατριχιαστικό νεύμα του ηρωικού φροντιστή και η μαρτυρία στο WE της πρώτης δημοσιογράφου που βρέθηκε ανάμεσα στα συντρίμμια του "Ήλιος"
Κυριακή 14 Αυγούστου 2005, στην καρδιά του πιο ήρεμου και νωχελικού τριημέρου της χρονιάς για την Αθήνα, παραμονή Δεκαπενταύγουστου. Όσοι δεν ταράχτηκαν ή ξύπνησαν από τον εκκωφαντικό θόρυβο στα βορειανατολικά του νομου Αττικής πάγωσαν μπροστά στις τηλεοράσεις τους όταν ο ήχος της έκτακτης είδησης έφερνε τις συγκεχυμένες πληροφορίες για την πτώση ενός αεροσκάφους στο Γραμματικό. Το WE του news247 ξαναθυμάται την πιο πρόσφατη αεροπορική τραγωδία στην χώρα μας με στοιχεία από το ρεπορταζ του Πάνου Σόμπολου όπως αυτά συγκεντρώθηκαν στο βιβλίο του Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας τριακονταπενταετίας όπως τα έζησα που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Ώρα 06.07.13, Κυριακή 14 Αυγούστου 2005: το επιβατικό αεροσκάφος “Ολυμπία” τύπου Μπόινγκ 737 -300 της κυπριακής εταιρείας “Ήλιος”, με 121 επιβαίνοντες (115 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος), ξεκίνησε να πραγματοποιήσει την υπ' αριθμόν 522 πτήση από τη Λάρνακα προς την Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα. Κυβερνήτης ήταν ο Ανατολικογερμανός Χανς – Γιούργκεν Μέρτεν, 59 ετών χρονών, και συγκυβερνήτης ο Χαράλαμπος (Πάμπος) Χαραλάμπους, 49 χρονών, από την Κύπρο. Το έλαβε εξουδιότηση να ανέλθει στα 34.000 πόδια και να συνεχίσει κατευθείαν προς το ραδιοβοήθημα της Ρόδου. Καθώς διήρχετο ανερχόμενο τα 16.000 πόδια, ο κυβερνήτης επικοινώνησε με την επιμελητεία πτήσεων της εταιρείας του και ανέφερε ότι είχε ένα προειδοποιητικό σήμα διαμόρφωσης απογείωσης, καθώς και ένα πρόβλημα στο σύστημα ψύξης συσκευών.
Εδώ θα ανοίξουμε μία παρένθεση και θα πάμε το χρόνο λίγο πίσω για να δούμε τι είχε συμβεί λίγες ώρες πριν. Το αεροσκάφος είχε προηγουμένως εκτελέσει πτήση από Λονδίνο προς Κύπρο. Κατά την διάρκεια της πτήσης προς την Λάρνακα το πλήρωμα θαλάμου επιβατών άκουσε δυνατούς στην πίσω δεξιά πόρτα του αεροσκάφους και παρατήρησε τον σχηματισμό πάγου στο στεγανωτικό παρέμβρυσμα της πόρτας. Η προϊσταμένη Φανούλα Σαββίδου κατέγραψε αυτά που άκουσαν και είδαν στο ημερολόγιο θαλάμου επιβατών και παράλληλα ενημέρωσε και τον κυβερνήτη Paul Simcoe. Αυτός με την σειρά του έγραψε στο τεχνικό ημερολόγιο του αεροσκάφους: “Η πίσω θύρα εξυπηρέτησης χρήζει πλήρους επιθεώρησης”.
Φθάνοντας το αεροσκάφος στη Λάρνακα, ο αρμόδιος μηχανικός που εξέτασε το τεχνικό ημερολόγιο, είδε τη σχετική εγγραφή και προέβη σε οπτικό έλεγχο της πόρτας και σε έλεγχο διαρροής πίεσης θαλάμου. Κατά τον οπτικό δεν παρατήρησε καμία βλάβη ή ανωμαλία στην εν λόγω πόρτα. Είχε φωνάξει για βοήθεια και δύο άλλους μηχανικούς της εταιρείας. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου έγραψε στο τεχνικό ημερολόγιο: “Θύρα και περιβάλλων χώρος ελέγχθησαν. Καμία παρατήρηση. . Ο έλεγχος συμπίεσης έγινε ως τη μέγιστη διαφορική πίεση. Η βαλβίδα ασφαλείας λειτουργεί στα 8.25 Δpsi. Καμία διαρροή ούτε αφύσικοι ήχοι σύμφωνα με την εργασία”.
Ο έλεγχος αυτός χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς ως ανορθόδοξος και η καταγραφή στο ημερολόγιο ως αόριστη, ελλιπής και αντιφατική. Όμως η εγκληματική παράλειψη ήταν ότι μετά το τέλος των εργασιών που έγιναν ο αρμόδιος μηχανικός δεν επανέφερε τον διακόπτη του επιλογέα του συστήματος συμπίεσης στην θέση “αυτόματο” από τη θέση “χειροκίνητο”. Αυτό το λάθος δεν μπόρεσαν να το ανακαλύψουν ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης και να φέρουν τον διακόπτη του επιλογέα στην σωστή θέση, με αποτέλεσμα να προκληθεί το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης συμπίεσης του αεροσκάφους. Η παρένθεση κλείνει εδώ και επιστέφουμε στην μοιραία πτήση προς την Αθήνα.
Συνεχίστηκε η επικοινωνία με την επιμελητεία πτήσεων της εταιρείας τα επόμενα οκτώ λεπτά και τερματίστηκε στα 28.900 πόδια. Στη διάρκεια της ανόδου, σε ύψος περίπου 18.200 ποδιών, έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου στον θάλαμο των επιβατών.
Ώρα 06.37.27: το αεροσκάφος είχε πλέον οριζοντιωθεί και πετούσε στο προγραμματισμένο ύψος των 34.000 ποδιών. Μπήκε στο FIR Aθηνών, χωρίς όμως να επικοινωνήσει με το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠ). Ένα λεπτό νωρίτερα, το ΚΕΠ Λευκωσίας είχε ενημερώσει το ΚΕΠ Αθηνών ότι δεν είχε επικοινωνία με το συγκεκριμένο αεροπλάνο.
Ώρα 07.12.05: ο ελεγκτής ραντάρ του ΚΕΠ Αθηνών κάλεσε τον πιλότο για να τον εξουσιοδοτήσει για κάθοδο χωρίς ανταπόκριση. Την ίδια στιγμή ο ελεγκτής σχεδιασμού κυκλοφορίας του ΚΕΠ Αθηνών ενημέρωσε σχετικά τον Έλεγχο Προσέγγισης Αθηνών (ΑΡΡ). Ακολουθούν νέες προσπάθειες επικοινωνίας με το Μπόινγκ της εταιρείας “Ήλιος” από τον ελεγκτή όπως και από άλλα αεροσκάφη στη συγκεκριμένη συχνότητα καθώς και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς όμως να αποδώσουν θετικά αποτελέσματα.
Ώρα 07.16: ενημερώνεται σχετικά με την έλλειψη επικοινωνίας με το αεροσκάφος ο προϊστάμενος του ΚΕΠ Αθηνών από τον ελεγκτή ραντάρ του ΚΕΠ Αθηνών. Ο προϊστάμενος ειδοποιεί τον Έλεγχο Προσέγγισης Αθηνών, τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Αθηνών και την Πολεμική Αεροπορία.
Ώρα 07.20.59: το αεροσκάφος συνεχίζοντας την προγραμματισμένη πτήση περνάει τον πανκατευθυντικό ραδιοφάρο του νησιού Κέα (ΚΕΑ VOR) και ξεκινάει διαδικασία ενόργανηςτ προσέγγισης και προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Αθήνας, εξακολουθόντας όμως να πετάει σε ύψος 34.000 ποδιών.
Ώρα 07.53.50: το ΚΕΠ Αθηνών κηρύσσει φάση συναγερμού ενημερώνοντας σχετικά και το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ).
Ώρα 08.23.51: ενώ το αεροσφάκος διήνυε “τον έκτο κύκλο κράτησης” πετώντας πάνω από την Κέα, πάντα στο ίδιο ύψος των 34.000 ποδιών, αναχαιτίζεται από δύο αεροσκάφη F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο αρχηγός του σμήνους προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος μέσω ραδιοκλήσεων, αλλά δεν τα κατάφερε. Στη συνέχεια προσπάθησε να αποσπάσει την προσοχή του πληρώματος του θαλάμου διακυβέρνησης, με προκαθορισμένα σήματα, προχώρησε στην εκτέλεση ελιγμών γύρω από το αεροσκάφος για να μπορέσει να διαπιστώσει τους λόγους έλλειψης επικοινωνίας. Από τους ελιγμούς που έκανε δεν διαπίστωσε εξωτερική ζημιά, ούτε καπνό ή φωτιά στο αεροσκάφος. Ο αρχηγός του σμήνους συνέχισε τις προσπάθειες για να λύσει το αίνιγμα και να πάρει απαντήσεις για το τι συνέβαινε.
Προσεγγίζοντας και εστιάζοντας την προσοχή του στον θάλαμο διακυβέρνησης διαπίστωσε ότι η θέση του κυβερνήτη του αεροσκάφους ήταν κενή. Στη θέση του συγκυβερνήτη υπήρχε ένα άτομο το οποίο είχε πέσει πάνω στα χειριστήρια. Στον θάλαμο επιβατών μπόρεσε να διακρίνει δύο επιβάτες στ' αριστερά και έναν καθήμενο στα δεξιά, με εφαρμοσμένες στα πρόσωπα τους μάσκες οξυγόνου. Επίσης φαίνονταν και άλλες μάσκες οξυγόνου.
Ώρα 8.48.00: το ΚΕΠ Αθηνών κηρύσσει φάση κινδύνου, η οποία δηλώθηκε ταυτόχρονα και στο ΕΚΣΕΔ.
Ώρα 08.49.40: ενώ το αεροσκάφος διήνυε “τον δέκατο κύκλο κράτησης”, ο αρχηγός του σμήνους των F-16 παρατηρεί ένα άτομο, χωρίς μάσκα οξυγόνου, που φορούσε μπλε πουκάμισο και σκούρο γιλέκο, να μπαίνει στο πιλοτήριο, να κάθεται στην θέση του κυβερνήτη, να φοράει τα ακουστικά και να απλώνει τα χέρια του στον πίνακα οργάνων του αεροσκάφους. Όπως διαπιστώθηκε αργότερα από τις έρευνες, αυτός ο άνθρωπος ήταν ο φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου, ο οποίος ήταν κάτοχος πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών. Σε λίγο καιρό επρόκειτο να προσληφθεί ως πιλότος στην εταιρεία “Ήλιος”. Χρησιμοποιώντας μία από τις φορητές φιάλες οξυγόνου που υπήρχαν στο αεροσκάφος, κατάφερε να διατηρήσει τις αισθήσεις του και να μπει πολύ αργότερα στο πιλοτήριο, όπου αφού κάθισε στην άδεια θέση του κυβερνήτη, προσπάθησε ανεπιτυχώς να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου, κατά τη διάρκεια “του δέκατου κύκλου κράτησης” πάνω από την Κέα.
Ο αρχηγός του σμήνους που πετούσε παράλληλα με το αεροσκάφος δεν κατάφερε να του αποσπάσει την προσοχή, ενώ κατά διαστήματα φαινόταν να γέρνει προς τα εμπρός. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα σβήνει ο αριστερός κινητήρας του αεροσκάφους καθώς είχαν σωθεί τα καύσιμα. Το αεροσκάφος άρχισε να κάνει απότομους ελιγμούς. Έκανε κλειστή στροφή με κατεύθυνση βόρεια και στην συνέχεια βορειοδυτικά, ενώ αμέσως μετά άρχισε να χάνει ύψος. Ο αρχηγός του σμήνους των F-16 πλησίασε ακόμη περισσότερο το αεροσκάφος. Παρατήρησε το πάνω μέρος του σώματος του ατόμου που καθόταν στη θέση του συγκυβερνήτη να γέρνει προς τα πίσω, σαν να καθόταν κανονικά στην θέση του, παραμένοντας όμως ακίνητο και δεν φορούσε μάσκα οξυγόνου.
Ώρα 08.54.18: συμβαίνει το εξής συγκλονιστικό. Είδε το άτομο που είχε καθίσει στη θέση του κυβερνήτη, δηλαδή τον ηρωικό φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου (σ.σ. στην φωτογραφία μαζί με την φίλη του αεροσυνοδό Χάρις Χαραλάμπους), να προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου ή με άλλα αεροσκάφη. Με εμφανως εξασθενημένη φωνή καλούσε σε βοήθεια. Ο καταγραφεάς ομιλιών του θαλάμου διακυβέρνησης κατέγραψε τα εξής: “Mayday, Mayday Mayday, Helios Airways flight 522 Athens...” και πάλι “Mayday, Mayday...”. Αυτή την κλήση κινδύνουν δεν μπόρεσε να την εκπέμψει από τα ραδιοβοηθήματα του αεροσκάφους. Όπως είπε ο αρχηγός του σμήνους, σε ύψος περίπου 7.000 ποδιών το πρόσωπο αυτό για πρώτη φορά φαίνεται να επιβεβαιώνει ότι αντιλήφθηκε την παρουσία πολεμικών αεροσκαφών, κάνοντας ένα νεύμα με το χέρι του. Όταν όμως ο αρχηγός του σμήνους του έκανε το τυποποιημένο σήμα με το χέρι του να τον ακολουθήσει στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, αυτός ο άτυχος φροντιστής του έκανε σήμα με τον αντίχειρα προς τα κάτω!
Ώρα 8.59.20: το αεροσκάφος αλλάζει πορεία και κατευθύνεται νοτιοδυτικά.
Ώρα 8.59.47: σβήνει και ο δεύτερος κινητήρας του αεροσκάφους καθώς είχαν τελειώσει τα καύσιμα, οπότε αρχίζει να χάνει απότομα ύψος.
Ώρα 09.03.32: το μοιραίο Μπόινγκ, αφού μεσολάβησε πτήση περίπου δυόμισι ωρών χωρίς επικοινωνία με το ΚΕΠ Λευκωσίας και Αθηνών, προσκρούει σε λόφο στην περιοχή του Γραμματικού Αττικής και σε απόσταση 33 χιλιομέτρων βορειοδυτικά του διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας. Γίνεται κομμάτια ενώ ταυτόχρονα αρπάζει φωτιά σπέρνοντας τον θάνατο και τη συμφορά παντού!
Με στοιχεία από το βιβλίο του Πάνου Σόμπολου που κυκλοφόρησε πρόσφατα απο τις εκδόσεις Πατάκη:Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας τριακονταετίας όπως τα έζησα
Η Μάρθα Λεκκάκου, δημοσιογράφος του Alpha ήταν η πρώτη συνάδελφος που έφθασε στο σημείο που κατέπεσε το μοιραίο αεροσκάφος της Ήλιος στο Γραμματικό. Λίγο μετά η αστυνομία απέκλεισε την περιοχή. Το WE του news247 της ζήτησε να ξαναθυμηθεί τις στιγμές που έζησε.

Kυριακή 14 Αυγούστου 2005.
«Μάρθα, κατευθύνσου στην περιοχή Σέσι Γραμματικού, έχει συντριβεί αεροπλάνο με δεκάδες… ίσως και εκατοντάδες επιβάτες, δεν γνωρίζουμε κάτι άλλο», με ενημερώνει με κοφτή και αμήχανη φωνή ο αρχισυντάκτης της κυριακάτικης βάρδιας.
Εικονολήπτης, ηχολήπτης και εγώ παγώνουμε και φεύγουμε. Με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Φτάνουμε στο δύσβατο σημείο, μετά από απανωτές ερωτήσεις σε κατοίκους. Φτάνουμε σε εκείνον τον κακοτράχαλο, στενό, χωμάτινο δρόμο που οδηγούσε στη μοιραία χαράδρα. Ελάχιστοι κάτοικοι της περιοχής έχουν μαζευτεί εκατέρωθεν του χωμάτινου δρόμου, μας ρωτούν αν γνωρίζουμε κάτι. Κοιταζόμαστε μεταξύ μας νευρικά, σαν να θέλουμε να αποκωδικοποιήσουμε ένα ψήγμα πληροφορίας από τις εκφράσεις των προσώπων μας.
Εγώ και το συνεργείο του ALPHA έτυχε να πατήσουμε πρώτοι το πόδι μας σε ένα «βομβαρδισμένο» πεδίο, παραμονή του Δεκαπενταύγουστου.
Νιώθουμε ανατριχίλα, προσπαθούμε να αντιληφθούμε το μέγεθος της συντριβής, μιας ανείπωτης τραγωδίας που είναι πρωτόγνωρη για εμάς, για όλους μας στην Ελλάδα.
 Το πρώτο πράγμα που βλέπω στο σημείο είναι εκείνο…. το χρυσίζον αρχαιοελληνικό πρόσωπο σε μπλε πλαίσιο στο απομεινάρι του κατεστραμμένου ουραίου τμήματος του μοιραίου αεροπλάνου…
Τραβάμε τα πρώτα πλάνα ενώ μέσα από όλη τη χαράδρα που έχει καταπέσει το αεροπλάνο  βγαίνει, πολύ πυκνός, μαύρος καπνός. 
Ορατότης μηδέν. Δίνω τις πρώτες ανταποκρίσεις, με πνιχτή φωνή.
Ίσα που μπορούμε να αναπνεύσουμε. Από την απίστευτη ένταση και την πνιγηρή ατμόσφαιρα. Μυρίζουν καμμένα  καύσιμα σε όλη την περιοχή.  Δίνουμε μάχη  να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας. Αδύνατον. Για εμάς, για τους πυροσβέστες, για τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ. Όλοι έχουμε ανατριχιάσει, είμαστε αποσβολωμένοι.
Περπατώ συνέχεια, ακατάπαυστα, περιμετρικά και στα 4 σημεία γύρω από τη χαράδρα που φλέγεται.
 Οι πληροφορίες αρχίζουν και κυλούν. Δραματικές πληροφορίες. Πόσοι οι επιβαίνοντες, πόσα τα παιδιά… Συνεχίζω να περπατώ.  Ώσπου, ξαφνικά, πάνω στα κλαδιά ενός πεύκου, κοντά στα 500 μέτρα μακριά από το σημείο της συντριβής, παρατηρώ  λίγα λευκά, καθαρά πουκάμισα. Ρούχα ανθρώπινα…. Συνεχίζω να δίνω ανταπόκριση, όμως όλοι οι ήχοι γύρω μου έχουν σταματήσει. Μιλώ μηχανικά, ακούω υπόκωφα.  Δεν θυμάμαι πόση ώρα έμεινα μπροστά σ’ αυτά τα ρούχα. Αυτά θυμάμαι μετά από 10 χρόνια. Τα ρούχα των ψυχών που έφυγαν…Ρούχα αδειανά.
http://news247.gr/eidiseis/weekend-edition/10-xronia-meta-to-mayday-mayday-helios-airways-flight-522-athens.3617462.html

9 ιστορίες πίσω από από τις κάμερες του Taxi Driver που μας το επιβεβαιώνουν: Ναι είναι από τις καλυτερες ταινίες όλων των εποχών

 |  



Taxi Driver, 1976...μία από τις καλύτερες και πιο δυνατές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου που 39χρόνια μετά συνεχίζει να φιγουράρει στις λίστες ακόμη και των 10 καλύτερων φιλμ και μάλιστα πλάι σε αυτά σκηνοθετών όπως ο Tarkovsky, ο Ozu, ο Welles, ο Fellini ή ο De Sica. Τα έχει όλα...Εκπληκτικές ερμηνείες, με έναν κορυφαίο φυσικά De Niro και μάλιστα σε έναν ανεπανάληπτο μονόλογο, μοναδική ατμόσφαιρα, υποδειγματική μουσική επένδυση και βέβαια ένα αριστοτεχνικό σενάριο. Έρωτας, απογοήτευση, αποξένωση, μοναξιά, ένα ηχηρό αντιπολεμικό μήνυμα και φυσικά εισάγει με αξιώσεις τον τύπο του μοναχικού τιμωρού που πέρνει το νόμο στα χέρια του. Μια ταινία που αξίζει να δεις ξανά και ξανά, για να ανακαλύψει κάθε φορά και κάτι διαφορετικό και δικαίως αξίζει να γράφεις και να ξαναγράφεις για αυτή την ταινία κάθε φορά που πέφτει στην αντίληψή σου κάτι που θα ήθελες να μοιραστείς με όλους εκείνους εκεί έξω που αυτή η ταινία έχει γράψει μέσα τους...Διαβάζοντας λοιπόν για μικρές λεπτομέρειες αλλά και για τις συνθήκες υπό τις οποίες γυρίστηκε η ταινία, ήταν αδύνατον να μην τις μοιραστούμε μαζί σας.
taxi driver movie
1.Οι αυτοσχεδιασμοί του De Niro και η γέννηση της ατάκας «Υοu talkin' to me?»
Ο De Niro αυτοσχεδίασε στο έπακρο όλο τον παρανοϊκό μονόλογό του, συμπεριλαμβανομένης και της θρυλικής ατάκας που έχει γίνει συνώνυμη με την ταινία και παράλληλα μια από τις πλέον γνωστές του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο De Niro πάντως, «έκλεψε» το «You talkin' to me?» από τον Bruce Springsteen, τον οποίο είχε δει σε παράσταση στο Greenwich Village μόλις λίγες ημέρες πριν το γύρισμα της σκηνής στην οποία ακούγεται για πρώτη φορά. Η παράσταση ήταν μέρος μιας σειράς εκδηλώσεων πριν κυκλοφορήσει το «Born to Run». Όταν το κοινό άρχισε να φωνάζει το όνομα του Spingsteen εκείνος απάντησε με ύφος: «You talkin’ to me?» και η από εκείνη τη στιγμή η ατάκα «κόλλησε» στο μυαλό του ηθοποιού. Αργότερα ο σεναριογράφος Paul Schrader είχε σχολιάσει για τη διάσημη πλέον φράση: «Είναι το καλύτερο πράγμα στην ταινία και δεν το έχω γράψει εγώ».
taxi driver movie
2.H Jodie Foster ήταν μόλις 12 ετών όταν έπαιξε την πόρνη στην ταινία υπό την εποπτεία της Πρόνοιας
Η Jodie Foster, η οποία στην ταινία υποδύθηκε την πόρνη Iris σε ηλικίας μόλις 12 ετών, χρειάστηκε να επισκεφθεί έναν ψυχολόγο πριν της επιτραπεί να παίξει το ρόλο. Αν και η ηθοποιός ήταν- παραδόξως- πολύ έμπειρη εξαιτίας της προηγούμενης και επί μακρόν συμμετοχής της σε δεκάδες τηλεοπτικά σόου και αρκετές ταινίες, το περιεχόμενο του Taxi Driver κρίθηκε πολύ σκληρό για ένα κορίτσι της ηλικίας της και σίγουρα ξέφευγε κατά πολύ από τις εμπειρίες που είχε στη ζωή της. Έτσι οι παραγωγοί την έφεραν σε επαφή με εργαζόμενο τον τομέα της Κοινωνικής Πρόνοιας της Καλιφόρνια για να κρίνει εάν είναι αρκετά ώριμη για να ερμηνεύσει την ηρωίδα. Ο ίδιος άνθρωπος μάλιστα επέβλεψε και τις σκηνές όπου εμφανιζόταν η Foster ενώ η αδερφή της ηθοποιού, που ήταν μεγαλύτερ, ντουμπλάρισε την Jodie στις πιο βίαιες και σεξουαλικού περιεχομένου σκηνές. Μάλιστα «ο υπεύθυνος από την Πρόνοια, φρόντιζε να μην είμαι ποτέ μπροστά όταν ο De Niro – στο πλαίσιο του ρόλου του- έλεγε βρώμικες λέξεις», αποκάλυψε αργότερα η ηθοποιός.
3.Τα παρατράγουδα με την…σνομπ και «ατάλαντη» Cybill Shepherd
H Cybill Shepherd, στην ταινία το «αντικείμενο» του πόθου του De Niro ήταν η…αντιπαθητική persona κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Η ηθοποιός είχε ήδη γίνει σταρ μετά τη συμμετοχή της στο The Last Picture Show ενώ εκείνη την περίοδο είχε γίνει το αντικείμενο κουτσομπολιού επειδή είχε κάνει σχέση με τον σκηνοθέτη Peter Bogdanovich, ο οποίος είχε χωρίσει- όπως λέγεται- για χάρη της από τη σύζυγό του. Η συμεπεριφορά της στα γυρίσματα ήταν σνομπιστική αν και δέχθηκε να παίξει στο Taxi Driver ένατι πολύ λιγότερων χρημάτων απ’ ό,τι έπαινε συνήθως. Επίσης ουδείς πίστευε πως ήταν και κάτι το ξεχωριστό ως ηθοποιός. Η παραγωγός της ταινίας Julia Phillips μάλιστα μάλλον ξενέρωσε όταν είδε κάποιες από τις αρχικές σκηνές, ο Scorsese της έκανε διαρκώς ιδιαίτερα μαθήματα ενώ ο De Niro απελπίστηκε τόσο πολύ που κατέληξε να είναι αρκετά εχθρικός απέναντι της. Αργότερα ο σεναριογράφος είχε σχολιάσει: «Πάντα λέγαμε πως ψάχνουμε κάποια στον τύπο της Cybill Shepherd. Πόσο χειρότερη μπορεί να είναι από μια γυναίκα τύπου Cybill Shepherd type;»
taxi driver movie
4.Η σοκαριστική γνωριμία του σεναριογράφου με μια ανήλικη πόρνη που τελικά υποδύθηκε η Jodie Foster
Ο σεναριογράφος ξανάγραψε το ρόλο της Fostrer αφού γνωρίστηκε με μια ανήλικη ιερόδουλη στη Νέα Υόρκη. Την είχε γνωρίσει σε ένα μπαρ και ενώ είχαν ήδη ξεκινήσει τα γυρίσματα. «Είχα σοκαριστεί από την επιτυχία μου μέχρι τη στιγμή που πήγαμε μαζί στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και συνειδητοποίησα πως ήταν: πόρνη, ανήλικη και τοξικομανής. Στο τέλος της νύχτας έστειλα στον Marty Scorsese ένα σημείωμα που έγραφα: Η Ιris (σ.σ. η ηρωίδα στην ταινία) είναι στο δωμάτιό μου. Θα πάρουμε πρωινό στις εννέα. Θα μας συντροφεύσεις σε παρακαλώ; Έτσι κατεβήκαμε κάτω όπως και ο Marty και αποφασίσαμε πως ένα μεγάλο μέρος του χαρακτήρα της Iris πρέπει να ξαναγραφτεί από το αυτό το κορίτσι που μπορούσε να συγκεντρωθεί σε κάτι μόνο για 20δευτερόλεπτα. Το όνομά της ήταν Garth». Αυτή ήταν η εξομολόγηση του σεναριογράφου…

5.O συνθέτης του soundtrack πέθανε αμέσως μετά την ηχογράφηση
Το soundtrack της ταινίας ήταν και το κύκνειο άσμα του Ο θρυλικού συνθέτη του Hollywood, Bernard Hermann που έντυσε μουσικά τις κλασσικές πλέον ταινίες Citizen Kane, Psycho, Cape Fear, North by Northwest κα. Λίγες ώρες αφού ολοκλήρωσε την ηχογράφηση- που διεύθυνε ο ίδιος- πέθανε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του, παραμονή Χριστουγέννων του 1975.
taxi driver movie
6.O Scorsese στο ρόλο του τρελού επιβάτη στο ταξί του De Niro
Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Marty Scorsese έπαιξε το ρόλο του επιβάτη στο ταξί του De Niro ο οποίος περιέγραφε με κάθε ανατριχιαστική λεπτομέρεια το πώς θα ήθελε να σκοτώσει τη γυναίκα του που τον απατά. Ο ηθοποιός που θα ενσάρκωνε το ρόλο είχε ένα ατύχημα και προφανώς δεν υπήρχε χρόνος να βρεθεί αντικαταστάτης…

7.Ο σεναριογράφος δεν είχε δει ποτέ ταινία μέχρι να γίνει 17 ετών
Ο σεναριογράφος Paul Schrader μεγάλωσε σε ένα αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον Καλβνιστών και η θέαση κινηματογραφικών ταινιών ήταν απαγορευτική. Όπως αποκάλυψε ο ίδιος χρόνια μετά, είδε την πρώτη του ταινία όταν ήταν πλέον 17 ετών και ήταν το «The Absent-Minded Professor», μια παραγωγή της Disney από την οποία «έμεινα απογοητευμένος».
taxi driver movie
8.Οι περικοπές μισθών που χρειάστηκαν για να γίνει η ταινία
Όλοι οι συμμετέχοντες στη δημιουργία της ταινίας δέχθηκαν να μειωθούν δραματικά οι απολαβές τους προκειμένου να μπορέσει τελικά να γυριστεί η ταινία. Ο De Niro που μόλις είχε γυρίσει το The Godfathe, Μέρος 2ο και το κασέ του είχε ανέβει, συμφώνησα να συμμετέχει στην ταινία για 5000.00 δολάρια και τελικά δέχθηκε να πάρει μόνο για 35.000 δολάρια Ο σεναριογράφος πήρε περίπου τα ίδια χρήματα με τον πρωταγωνιστή και το υπόλοιπο cast όπως και ο Scorsese πήραν πολύ λιγότερα από τα συνηθισμένα. Το συνολικό budget ήταν γύρω στο 1.8εκατ.


7.Ο σεναριογράφος δεν είχε δει ποτέ ταινία μέχρι να γίνει 17 ετών
Ο σεναριογράφος Paul Schrader μεγάλωσε σε ένα αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον Καλβνιστών και η θέαση κινηματογραφικών ταινιών ήταν απαγορευτική. Όπως αποκάλυψε ο ίδιος χρόνια μετά, είδε την πρώτη του ταινία όταν ήταν πλέον 17 ετών και ήταν το «The Absent-Minded Professor», μια παραγωγή της Disney από την οποία «έμεινα απογοητευμένος».
taxi driver movie
8.Οι περικοπές μισθών που χρειάστηκαν για να γίνει η ταινία
Όλοι οι συμμετέχοντες στη δημιουργία της ταινίας δέχθηκαν να μειωθούν δραματικά οι απολαβές τους προκειμένου να μπορέσει τελικά να γυριστεί η ταινία. Ο De Niro που μόλις είχε γυρίσει το The Godfathe, Μέρος 2ο και το κασέ του είχε ανέβει, συμφώνησα να συμμετέχει στην ταινία για 5000.00 δολάρια και τελικά δέχθηκε να πάρει μόνο για 35.000 δολάρια Ο σεναριογράφος πήρε περίπου τα ίδια χρήματα με τον πρωταγωνιστή και το υπόλοιπο cast όπως και ο Scorsese πήραν πολύ λιγότερα από τα συνηθισμένα. Το συνολικό budget ήταν γύρω στο 1.8εκατ.
9.Το…σκουπιδαριό στην ταινία δεν ήταν fake
Όπως ίσως θα θυμάστε σε αρκετά πλάνα της ταινίας, στους δρόμους της Νέας Υόρκης τα…σπουπίδια πρωταγωνιστούν. Η πόλη άλλωστε ήταν ιδιαίτερα βρώμικη τη δεκαετία του ’70 και ούτως ή άλλως τα σκουπίδια ήταν και κεντρικό θέμα της ταινίας. Η κατάσταση όμως ήταν ιδιαίτερα δύσκολη το 1975, οπότε γυρίστηκε το Taxi Driver καθώς οι εργαζόμενοι στον τομέα τη καθαριότητας έκαναν απεργία. Ναι, το σκουπιδαριό που βλέπουμε στην ταινία δεν είναι fake!

http://www.huffingtonpost.gr/2015/08/18/culture-taxi-driver_n_7995214.html?1439870993&utm_source=News247&utm_medium=DiabasteAkoma_article&utm_campaign=24MediaWidget

1.000 αποφυλακίσεις μόνο από τον Κορυδαλλό, Τί φοβάται η ΕΛ.ΑΣ.

Από τις αρχές Μαΐου και από την εφαρμογή τωνευεργετικών διατάξεων του νόμου 4322/2015, ή του νόμου Παρασκευόπουλου όπως έχει γίνει γνωστός, έχει γίνει σταδιακά μια αποσυμφόρηση των φυλακών Κορυδαλλού. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ο σημερινός πληθυσμός κρατουμένων ανέρχεται σε περίπου 1.200, ενώ στο διάστημα αυτό, πήραν το χαρτί της αποφυλάκισης μόνο από το συγκεκριμένο σωφρονιστικο κατάστημα περίπου 1.000 πρώην  έγκλειστοι.
Αξιωματικοί της Αστυνομίας που μίλησαν στο bloko.gr, υποστηρίζουν ότι η μαζική έξοδος ενέχει τον κίνδυνο της αναθέρμανσης των εισβολών στα σπίτια. Ένα είδος και μορφή εγκλήματος που είχε περιοριστεί αισθητά μετά τις απανωτές εξαρθρώσεις συμμοριών από τις υπηρεσίες της Ασφάλειας.
Θέλοντας δε να εξειδικεύσουν ακόμη περισσότερο την πηγή της ανησυχίας τους, τόνισαν ότι με τα capital controls πολύς κόσμος πλέον έχει κάνει ανάληψη από τις τραπεζικές καταθέσεις και τα χρήματα αυτά οι περισσότεροι τα έχουν "προφυλαγμένα" κάπου μέσα στο σπίτι τους. Με την έξοδο καταλήγουν, ενός τόσο μεγάλου αριθμού ποινικών, θεωρούν πολύ πιθανόν ότι θα ξανανοίξει και μάλιστα με συχνή "αναγνωσιμότητα" το κεφάλαιο αυτό.


bloko

Ένας επαγγελματίας ανοίγει την καρδιά του Συνέντευξη με ένα...δήμιο

Μια «ματιά» μέσα στο μυαλό ενός δήμιου επιχείρησε να ρίξει ένας δημοσιογράφος του BBC, που μάλλον εξεπλάγη όταν έμαθε ότι οι τύψεις είναι μια άγνωστη λέξη για αυτό τον άνθρωπο.  

«Δεν τους σκέφτομαι καθόλου…Για εμένα είναι τεχνικό το ζήτημα. Έχουμε τρία λεπτά ακριβώς για να γίνει αυτό που πρέπει να γίνει και έτσι προσπαθώ να το κάνω όσο πιο γρήγορα γίνεται. Θέλω να φτάσω στην ώρα μου, θέλω να μπω και να βγω όταν πρέπει και θέλω να κάνω σωστά τη “δουλειά”» ανέφερε ο ίδιος. 

O Πακιστανός δήμιος αποκάλυψε ότι οι συγγενείς του ασχολούνται με την «βιομηχανία του θανάτου» για πολλές γενιές. Ο πατέρας του, οι θείοι του, ο παππούς του και ο προπάππους του ήταν όλοι δήμιοι: «Είναι απλώς ένα μέρος της οικογένειάς μας». 

Μετά τη σφαγή 150 μαθητών σε σχολείο της Πεσαβάρ από μαχητές Ταλιμπάν, το Πακιστάν αποφάσισε να άρει την απαγόρευση εκτέλεσης θανατικών ποινών που ίσχυε τα τελευταία επτά χρόνια. Έτσι, τους τελευταίες οκτώ μήνες τουλάχιστον 200 θανατοποινίτες έχουν απαγχονιστεί και πλέον η χώρα κατέχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστό εκτελέσεων στον κόσμο μαζί με το Ιράν, τη Σαουδική Αραβία και την Κίνα. 

«Ακόμα και την πρώτη φορά που αφαίρεσα μια ζωή, ήμουν ψύχραιμος. Είχα δει μόνο μια φορά απαγχονισμό και μάλιστα με δήμιο τον πατέρα μου. Αυτός ήταν που μου έμαθε στο σπίτι πώς να δένω σωστά την θηλιά» είπε ο Μασίχ, και συνέχισε: «Ο προϊστάμενος της φυλακής με διαβεβαίωσε ότι δεν είχα κανένα λόγο να αγχωθώ ή να αισθανθώ μπερδεμένος. Μου έδωσε το σινιάλο και τράβηξα το μοχλό που ανοίγει την καταπακτή. Μόνο μετά γύρισα να κοιτάξω τον κρεμασμένο. Ήταν υπόθεση μερικών δευτερολέπτων».  

Παρά το γεγονός ότι ο Μασίχ έχει ακούσει πολλές φορές κρατούμενους να τον παρακαλάνε για τη ζωή τους να ζητάνε συγχώρεση, ποτέ δεν έχει σκεφτεί να σταματήσει μια εκτέλεση. Μάλιστα, μόλις πηγαίνει στο σπίτι του το μόνο που σκέφτεται είναι οι…κόκορές του, τους οποίους εκτρέφει με ιδιαίτερη αγάπη. 

http://www.e-typos.com/gr/kosmos/article/144622/sunedeuxi-me-enadimio/

Τελικά πόσο πρέπει να μας 'προσβάλει' το Γιουνανιστάν;

Πόσο δικαιολογημένες είναι οι αντιδράσεις για το... "Γιουνανιστάν" της τηλεοπτικής μετάδοσης του φιλικού αγώνα μπάσκετ, Τουρκίας-Ελλάδας; Το θέμα δεν δίστασε να χαρακτηρίσει απαράδεκτο και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης και ισχυρός άνδρας και στην FIBA Europe Γιώργο Βασιλακόπουλος
Ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, η εθνική ομάδα μπάσκετ της χώρας μας ηττήθηκε από την αντίστοιχη της Τουρκίας σε φιλικό αγώνα που διεξήχθη στην Κωνσταντινούπολη.
Η ήττα είχε μικρή σημασία μιας και επρόκειτο για έναν φιλικό αγώνα προετοιμασίας εν όψει Ευρωμπάσκετ. Παρόλα αυτά, η αναμέτρηση απέκτησε μια ιδιαίτερη και διαφορετική σημασία μιας και όσοι παρακολούθησαν τον φιλικό της εθνικής μπάσκετ με την Τουρκία από την ΕΡΤ, σε αναμετάδοση από το τουρκικό δίκτυο, είδαν στους δέκτες τους την Ελλάδα να αναγράφεται ως "Yunanistan" και όχι ως "Greece" (GRE).
Πολλοί αντέδρασαν, ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο Γιώργος Βασιλακόπουλος.
Για την ακρίβεια, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης, σε δηλώσεις του στο"Sport24 Radio", ανέφερε σχετικά με το γεγονός:
"Το σημαντικό είναι η ομάδα να είναι έτοιμη όταν θα πρέπει. Δεν απογοητεύομαι, ούτε ενθουσιάζομαι. Πρέπει όμως να πω ότι εκνευρίστηκα πολύ από το γεγονός ότι οι Τούρκοι ανέφεραν την Εθνικής μας ως Γιουνανιστάν. Δεν έπρεπε ούτε η ΕΡΤ να το δεχθεί, έπρεπε να το καλύψει με κάποιο τρόπο. Είναι ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο αυτό που συνέβη".
Εμείς, ζητήσαμε το σχόλιο του συγγραφέα και λογοτέχνη, Νίκου Σαραντάκου, που ασχολείται με γλωσσολογικά θέματα μεταξύ άλλων και "τρέχει" το πολύ ενδιαφέρον blog "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία".
Μας λέει ο ίδιος:
"Απ’ ό,τι βλέπω, η τουρκική τηλεόραση έβαλε τις συντετμημένες ονομασίες των δύο χωρών στα τουρκικά: TÜR (με διαλυτικά, από το Türkiye) και YUN (από το Yunanistan).
 Κάτι εντελώς ανάλογο θα ήταν αν η ελληνική τηλεόραση έγραφε ΕΛΛ – ΓΑΛ σε μια αναμέτρηση Ελλάδας-Γαλλίας (και όχι GRE-FRA που είναι οι διεθνείς ονομασίες).
Σε μια διεθνή διοργάνωση με συμμετοχές από πολλές χώρες, η οποία αναμεταδίδεται σε πολλές χώρες, έχει νόημα η χρήση της επίσημης διεθνούς σύντμησης, αλλά σε μια φιλική αναμέτρηση προς το εγχώριο κοινό δεν βλέπω γιατί να μας ενοχλεί η χρήση της εγχώριας γλώσσας.
Παρεμπιπτόντως, το Yunanistan έχει ελληνικότατη ετυμολογία, αφού παραπέμπει στους Ίωνες: αυτούς τους Έλληνες γνώρισαν οι Πέρσες και οι άλλοι ανατολικοί λαοί, και με αυτό το όνομα ονόμασαν όλους τους Έλληνες –γιουνάν στα περσικά και στα αραβικά, και μετά στα τούρκικα, γιαβάν στα εβραϊκά".
Στην ιστοσελίδα άλλωστε της Ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, η Ελλάδα αναγράφεται ως Yunanistan στην Τουρκική γλώσσα.
Ιδού:
Ο Νίκος Σαραντάκος, σε παλαιότερο κείμενο του που είχε αναρτηθεί στο ιστολόγιο του, έγραφε επίσης σχετικά με την επίσημη ονομασία της χώρας μας και την προέλευση της:
"Για να ξεκινήσoυμε, τo όνoμα με τo oπoίo γνωρίζoυν τη χώρα μας όλoι oι εταίρoι μας στην ΕΕ είναι τo Greece, Grèce, Griechenland ή κάπoιo άλλo από τις παραλλαγές τoυ, πάντoτε παρόμoιo και συνήθως αναγνωρίσιμo· μεγαλύτερη απόκλιση έχoυμε στα φινλανδικά, όπου η Ελλάδα λέγεται Kreikka (και o Έλληνας Κreikkalainen), καθότι oι φινλανδoί δεν πoλυσυμπαθoύν τoν φθόγγo g- στην αρχή των λέξεων. Αλλά και σλαβικές γλώσσες τρέφουν παρόμοια αντιπάθεια στον αρχικό φθόγγο gr· έτσι, ας πούμε, στα τσέχικα η Ελλάδα είναι Řecko και ο έλληνας είναι Řek (προφέρεται περίπου Ρζέτσκο/Ρζεκ).
Πoλύ μελάνι έχει χυθεί γύρω από την πρoέλευση τoυ oνόματoς αυτoύ· επειδή δεν είναι αυτό τo αντικείμενό μας, ας πoύμε μόνo ότι η πρoέλευση της λέξης Greece, Greek είναι ελληνική. Η λέξη γραικός απαντά, έστω και σπάνια, σε αρχαία κείμενα, πχ. στον Αριστοτέλη, που λέει για την αρχαία (γι’ αυτόν) Ελλάδα, την περιοχή μεταξύ Αχελώου και Δωδώνης, την οποία κατοικούσαν οι Σελλοί «και οι καλούμενοι τότε μεν Γραικοί νυν δ’ Ελληνες» (Μετεωρολογικά 352b)".
Συνεχίζοντας, αξίζει να κάνουμε μια αναφορά στα "εξώνυμα", όπως το "Γιουνανιστάν". Γράφει ο "Σάββα Παύλου", μέλος της Κυπριακής Επιτροπής Τυποποίησης Γεωγραφικών Ονομάτων (Πηγή: "Ενατενίσεις", Περιοδική Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Κύκκου και Τηλλυρίας, Τεύχος 13ο, Ιανουάριος – Απρίλιος 2011):
"Ένα από τα βασικά θέματα της τυποποίησης ονομάτων είναι το εξώνυμο. Μια ελληνικής προέλευσης λέξη που μπήκε στο διεθνές λεξιλόγιο [=exonym] και αναφέρεται στο παγιωμένο όνομα που χρησιμοποιούν άλλοι λαοί και το οποίο δεν ταυτίζεται με το επίσημο όνομα μιας χώρας ή μιας πόλης. Έτσι οι Τούρκοι χρησιμοποιούν το όνομα Γιουνανιστάν για την Ελλάδα και εμείς χρησιμοποιούμε το όνομα Αλβανία για τη γειτονική μας χώρα που το επίσημο όνομά της είναι Shqiperia, η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου που οι κάτοικοί της την ονομάζουν Nipon καλείται από τους Άγγλους Japan και από εμάς Ιαπωνία. Ουδείς μπορεί να απαγορεύσει σε οποιοδήποτε λαό να χρησιμοποιεί εξώνυμο, απλώς μια χώρα μπορεί να ζητήσει στην αλληλογραφία η οποία απευθύνεται σ’ αυτή να αναγράφεται το επίσημο όνομα που τυποποίησε η ίδια.
Τα εξώνυμα, λοιπόν, θεωρούνται αποδεκτά και σεβαστά στη διεθνή πρακτική. Έτσι ενώ οι Γερμανοί ονομάζουν τη χώρα τους Deutschland όμως δέχονται και το αγγλικής προέλευσης εξώνυμο Germany, οι Άγγλοι έχουν ως επίσημο όνομα της χώρας τους το United Kingdom [of Great Britain and Northern Ireland] όμως δέχονται τις επιστολές που αναγράφουν England, καθώς και άλλες με την ένδειξη: Angleterre, οι οποίες προέρχονται, κυρίως, από τη Γαλλία".
Περί επίσημης ονομασίας
Και για να αποφύγουμε τις παρερμηνείες και τις παρεξηγήσεις, τόσο το "Γραικός" όσο και το "Γιουνανιστάν", έχουν ελληνική προέλευση και ετυμολογία αντιστοίχως, ωστόσο το "Γραικύλος" δεν πρέπει να συγχέεται με το "Γραικός".
Με τον όρο "Γραικύλος" αποκαλούσαν υποτιμητικά οι Ρωμαίοι τους Έλληνες μετανάστες, σκλάβους και ομήρους. Σημαινε "μικροί Έλληνες". Οι Ρωμαίοι θεωρούσαν τις μηχανορραφίες, δολοπλοκίες και κολακείες αυτών των Ελλήνων σαν χαρακτηριστικό τους, λόγω της μεγάλης διάρκειας της σκλαβιάς τους, χωρίς όμως να πάψουν να σέβονται τη αξία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Συγκεκριμένα οι Ρωμαίοι λέγανε: "Οmnia novit Graeculus esuriens; in coelum jusseris, ibit." (Τα πάντα γνωρίζει ο πειναλέος Γραικύλος· και στον ουρανό αν τον διατάξεις να πάει, θα πάει).
Από το λεξικό Μπαμπινιώτη:
Αντίθετο: Γραικός (ο): ο Έλληνας. «Έλληνες ωνομάσθησαν το πρότερον Γραικοί καλούμενοι», Αριστοτέλης (Λεξικό Liddell-Scott) - και δυο χιλιάδες χρόνια μετά: «εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θέ' να πεθάνω».
Συνώνυμο: Ρωμιός (εκ του Ρωμαίος, καθώς πολιτικά κι ανεξαρτήτως καταγωγής προσδιόριζαν τον εαυτόν τους οι υπήκοοι της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας - του Βυζαντίου).
σημείωσις: νεότερον του γραικύλου είναι ο γραισκύλος - μια ευγενική (κι αφιλοκερδής) γλωσσοπλαστική προσφορά της στήλης στη μαμά ελληνική γλώσσα.
Γραικύλος (ο) (μειωτικό): ο Έλληνας που είναι ανάξιος της εθνικής του παραδόσεως, ο ξεπεσμένος, παρηκμασμένος Έλληνας, συνήθως δουλοπρεπής προς τους ξένους.
Ετυμολογία: λατινικό, Graeculus, επίθετο με το οποίον οι Ρωμαίοι χαρακτήριζαν ειρωνικά τον ελληνίζοντα συμπατριώτη τους, ο οποίος προσπαθούσε αδέξια να μιμηθεί τους Ελληνες (Λεξικό Μπαμπινιώτη). Η λέξη στη συνέχεια εξέπεσε να αναφέρεται στους ίδιους τους Ελληνες, πλην όμως τους εκπεσόντες, τους ξεπεσμένους και δουλικούς.
Αυτά περί ονοματολογίας και ετυμολογίας.
Εν κατακλείδι και για να συνοψίσουμε, ισχύει λοιπόν πως η τουρκική τηλεόραση θα έπρεπε να μας αναφέρει ως "Greece", μιας και αυτή είναι η επίσημη, διεθνής ονομασία της χώρας μας και με αυτόν τον τρόπο ζητούμε την αναγραφή μας σε επίσημες και φιλικές διοργανώσεις, ωστόσο ετυμολογικά η αναφορά Yunanistan δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελεί προσβολή προς τη χώρα μας.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως στην αναμέτρηση της Ελλάδας (14/8) με την Βοσνία, οι Τούρκοι είχαν χρησιμοποιήσει την συντομογραφία "GRE". Επίσημη τοποθέτηση από πλευράς γειτόνων ως προς το θέμα, δεν υπάρχει για την ώρα.
http://news247.gr/eidiseis/reportaz/telika-poso-prepei-na-mas-prosvalei-to-gioynanistan.3619210.html?utm_source=News247&utm_medium=MintaXasete_article&utm_campaign=24MediaWidget