Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΛΕΞΗΣ «ΟΧΙ» Ποιος το είπε τελικά; * Η διαδρομή του Ιωάννη Μεταξά από 14 χρόνων μέχρι το θάνατό του * Οι στενές σχέσεις του με τη βασιλική οικογένεια * Η φασιστική δικτατορία του με τις διώξεις, τις εξορίες, τα βασανιστήρια * Η στιγμή που υποδέχτηκε τον Ιταλό πρέσβη όταν το ημερολόγιο έδειχνε 28 Οκτωβρίου 1940

Ο κόμης Ιωάννης Μεταξάς, απόγονος των Αντζουλακάτων, παλαιάς βυζαντινής οικογένειας, μπήκε στη Σχολή Ευελπίδων δεκατεσσάρων χρόνων κι έγινε πρώτης τάξεως λοχαγός. Εκεί γνώρισε το διάδοχο Κωνσταντίνο, τον πρίγκιπα Ανδρέα, αλλά και το μετέπειτα βασιλέα Γεώργιο, στον οποίο μάλιστα έκανε μαθήματα στρατιωτικής ιστορίας και τακτικής.
Ο Ιωάννης Μεταξάς με τον στενό συνεργάτη του, βασιλιά Γεώργιο Β'Ο Ιωάννης Μεταξάς με τον στενό συνεργάτη του, βασιλιά Γεώργιο Β'Ο «Γιαννάκης», όπως τον έλεγε η πριγκίπισσα Σοφία, θα γίνει, ως άνθρωπος του βασιλιά, υπασπιστής του Βενιζέλου, τέταρτος στην ιεραρχία στους Βαλκανικούς Πολέμους, θα διαπραγματευθεί την παράδοση της Θεσσαλονίκης και των Ιωαννίνων. Η ιστορία λέει ότι αυτός ήταν ο εμπνευστής της κατάληψης του Μπιζανίου με το μεγαλύτερο βομβαρδισμό στην Ιστορία και γι' αυτό ο Βενιζέλος τον έκανε ταγματάρχη.
Το 1914 σχεδίαζε την κατάληψη των Στενών των Δαρδανελίων, όταν η απόφαση του Βενιζέλου να ταχθεί στο πλευρό της Αντάτ προκάλεσε τη ρήξη με τον Κωνσταντίνο και τον Εθνικό Διχασμό. Ο Βενιζέλος απέλυσε τον Μεταξά και ο βασιλιάς τον Βενιζέλο. Το 1916 βρίσκει ξανά τον «Γιαννάκη» να παραδίδει, κατ' εντολήν του βασιλέως, το Ρούπελ στις γερμανοβουλγαρικές δυνάμεις, χωρίς να πέσει τουφεκιά και... επιβραβεύεται για την πράξη του με το βαθμό του συνταγματάρχη. Το 1916 τον βρίσκει στου Φιλοπάππου, αρχηγό των εφέδρων «Επίστρατων», που ο ίδιος είχε δημιουργήσει, να πολεμά τους Αγγλογάλλους που είχαν αποβιβαστεί στο Φάληρο και βομβάρδιζαν το Θησείο.
Με τη Μικρασιατική Καταστροφή σε μια τελευταία κίνηση διάσωσής του ο βασιλεύς στέλνει νύχτα τον Ιωάννη Μεταξά στις φυλακές Συγγρού για να πείσει το φυλακισμένο γραμματέα του ΣΕΚΕ Γιάννη Κορδάτο να κάνουν κυβέρνηση εθνικής ενότητας! Εκείνος προτιμά το θάνατο. Η στρατιωτική προσωρινή κυβέρνηση συλλαμβάνει όσους θεωρεί πρωταίτιους της Καταστροφής. Οι έξι πρωταίτιοι της Καταστροφής εκτελούνται ξημερώματα στο Γουδί.
Την άνοιξη του 1924 θα έρθει στην Ελλάδα μια εποχή αβασίλευτης δημοκρατίας. Η Βουλή διώχνει τη βασιλική οικογένεια από το θρόνο, τους αφαιρεί την περιουσία τους και την ελληνική ιθαγένεια και απαγορεύει στην Ελλάδα τη διαμονή τους. Το δημοψήφισμα που ακολουθεί είναι 69,95% κατά της βασιλείας και 30,05% υπέρ. Η αντιπολίτευση θεωρεί το δημοψήφισμα νόθο. Μόνο ο αρχηγός του Κόμματος των Ελευθεροφρόνων, Ιωάννης Μεταξάς, το αποδέχεται. «Δεν έγιναν νοθείες στα ΟΧΙ και είναι ουκ ολίγα».
«Θυμήθηκε» ότι ήταν μασόνος
Ο λαός στα όπλα για την υπεράσπιση της πατρίδαςΟ λαός στα όπλα για την υπεράσπιση της πατρίδαςΟταν ο βασιλιάς έχασε τη μάχη με τον Βενιζέλο, παρά το «Ανάθεμα» των δεσποτάδων, ο αντιστράτηγος, πλέον, «Γιαννάκης» παίρνει με τον Κωνσταντίνο, τον πρωθυπουργό Γούναρη και την οικογένειά του το ατμόπλοιο «Βασιλεύς Κωνσταντίνος» με προορισμό τον τόπο εξορίας τους, την Κορσική. Μαζί με τον Γούναρη και τον Γεώργιο Πεσμαζόγλου αποφασίζουν να δραπετεύσουν, μέσα στη νύχτα από το ξενοδοχείο, κλέβουν το αυτοκίνητο, φτάνουν στο λιμάνι κι από κει με ένα καΐκι φτάνουν στη Σαρδηνία. Θα περπατήσουν πολλές ώρες με τα πόδια, ώσπου θα καταλύσουν σε ένα ξενοδοχείο, όπου -στις οχτώ το βράδυ- τους συλλαμβάνει η τοπική αστυνομία. Την κρίσιμη εκείνη στιγμή ο «Γιαννάκης» θυμάται ότι είναι μασόνος. Με την παρέμβαση της πανίσχυρης ιταλικής μασονικής στοάς βρίσκει καταφύγιο με την οικογένειά του στη Σιένα, όπου μαθαίνει ότι έχει καταδικαστεί για εσχάτη προδοσία σε θάνατο.
Ο Μουσολίνι έχει δημοσιεύσει το «Μανιφέστο» του, κι ο βασιλιάς Αλέξανδρος έχει πέσει θύμα ενός πιθήκου. 0 Βενιζέλος χάνει τις εκλογές, με αποχή των βενιζελικών· ο Κωνσταντίνος επιστρέφει με δημοψήφισμα στην Ελλάδα. Φέρεται να έχει πάρει των 98% των ψηφοφόρων! Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος πέθανε από συγκοπή στο Παλέρμο, όπου ετάφη.
Το κόμμα του Μεταξά δύσκολα έμπαινε στη Βουλή κι αν έμπαινε ήταν με λίγες έδρες. Με τη δικτατορία του Πάγκαλου εξορίζεται κι όταν επιστρέφει παίρνει 151.044 ψήφους και πενήντα έδρες. Είναι υπουργός στην κυβέρνηση Ζαΐμη, όταν το κόμμα του διασπάται και φυλλορροεί. Το 1932, όταν ο Βενιζέλος θα κηρύξει την Ελλάδα σε πτώχευση, έχει μόνο τρεις έδρες. Το 1935 με 151.285 ψήφους θα πάρει επτά έδρες.
Στο ημερολόγιό του έγραψε: «Εκλογαί. Από χθες είχα την διαίσθησιν της αποτυχίας. Ερημιά σπιτιού. Κέντρον, χαλαρότης, μόνον οι πιστοί Κεφαλλήνες. Εις Κεφαλληνίαν η επιτυχία όχι πλήρης. Εις Αθήνας η αποτυχία οικτρά. Συμπέρασμα, ο αντιβενιζελισμός δεν με θέλει, με απέβαλεν εκ του μέσου του. Καλλίτερα».
Οι εκλογές του 1935 έγιναν με αποχή των φιλελεύθερων κομμάτων, αλλά παρ' όλ' αυτά το Εθνικό Ριζοσπαστικό Κόμμα του Κονδύλη πήρε μόνο 33 έδρες και η Ενωση Βασιλοφρόνων επτά. Το Λαϊκό πήρε 65% και 255 έδρες. Το ΚΚΕ με συνεργαζόμενα κόμματα 9,58%, αλλά καμία έδρα. Στο δημοψήφισμα της 3ης Νοεμβρίου σε πολλά τμήματα οι ψήφοι ξεπέρασαν σε αριθμό τους ψηφοφόρους. Ετσι ενώ οι ψηφοφόροι στις προηγούμενες εκλογές ήταν 1.278.085 και τα κόμματα κατά της βασιλείας απείχαν, υπέρ της βασιλείας τάχθηκαν 1.527.714 ψηφοφόροι (97,8%) και εναντίον 32.454 (2,12%). (Σύνολο χωρίς αποχές, που δεν ανακοινώθηκαν, 101%).
Υστερα από έντεκα χρόνια εξορίας, ο Γεώργιος Β' έφτασε στο Φάληρο για να ορίσει έναν καθηγητή της Νομικής Σχολής πρωθυπουργό, τον Κωνσταντίνο Δεμερτζή. Η χώρα θα πάει για εκλογές στις 26 Ιανουαρίου 1936 με απλή αναλογική. Το Κόμμα Φιλελευθέρων, υπό τον Σοφούλη, θα πάρει 37,26% και 126 έδρες. Το Λαϊκό του Τσαλδάρη 22,1% και 72 έδρες. Οι Κονδύλης-Θεοτόκης-Ράλλης, όλοι μαζί 19,89%. Το ΚΚΕ ως Παλλαϊκό Μέτωπο θα μπει πρώτη φορά στη Βουλή και θα γίνει ρυθμιστής με 5,76% και δεκαπέντε έδρες. Ο Ιωάννης Μεταξάς θα πάρει 3,94% και επτά έδρες, αλλά θα είναι αυτός που θα γίνει πρωθυπουργός και δικτάτορας.
Δικτάτορας δίχως... αντιπάλους
Ο Μεταξάς σε εκδήλωση των Ταγμάτων Εργασίας. Ολοι οι παρευρισκόμενοι χαιρετούν φασιστικάΟ Μεταξάς σε εκδήλωση των Ταγμάτων Εργασίας. Ολοι οι παρευρισκόμενοι χαιρετούν φασιστικάΤην επικράτηση του Μεταξά θα βοηθήσει ένα περίεργο φαινόμενο. Ολοι οι αντίπαλοι του δικτάτορα θα φύγουν από τη ζωή σε λίγους μήνες, σε μια χρονιά που θα πεθάνουν έξι πρώην πρωθυπουργοί, ανάμεσα στους οποίους ο Βενιζέλος, ο Κονδύλης, ο Παπαναστασίου, αλλά και ο εν ενεργεία πρωθυπουργός Δεμερτζής, ο οποίος είχε ορκιστεί στις 14 Μαρτίου και πέθανε από συγκοπή στις 13 Απριλίου για να αναλάβει ο μέχρι τότε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο Ιωάννης Μεταξάς!
Ο Ιωάννης Μεταξάς, την 4η Αυγούστου 1936, ανέστειλε τα βασικά άρθρα του Συντάγματος, λόγω της απειληθείσας δημόσιας τάξης, συνέλαβε, εκτόπισε, φυλάκισε και τους πολιτικούς του αντιπάλους και χωρίς αντίσταση -πλην βασιλόφρονα Τζον Θεοτόκη!- και επέβαλε μια δικτατορία, που δεν θα τελείωνε αν δεν ερχόταν ο Πόλεμος. Σε μια διακήρυξη των αστικών κομμάτων εναντίον της δικτατορίας το 1937, οι πολιτικοί αρχηγοί αποδέχονται να τεθούν εκτός νόμου κόμματα, να θεσπιστούν μέτρα κατά των απεργιών και τη μοναρχία. Απλώς προτείνουν κοινή κυβέρνηση με εκλογές με πλειοψηφικό σύστημα.
Ο Τζον Θεοτόκης εκτοπίστηκε στην Κέρκυρα. Ο Γεώργιος Παπανδρέου στα Κύθηρα και μετά στην Ανδρο. Ο Καφαντάρης στη Ζάκυνθο και ο Μυλωνάς στην Ικαρία. Περίπου εκατό χιλιάδες άτομα συνελήφθησαν και εκτοπίστηκαν, πεντακόσια βιβλία κάηκαν -κατά το πρότυπο του Γκέμπελς. Η Μακρόνησος ανοίγει και εγκαινιάζει τον Τρίτο Ελληνικό Πολιτισμό, με εμφανείς επιρροές από το ναζισμό με βασανιστήρια, όπως υποχρεωτική πόση ρετσινόλαδου, πάγος, φάλαγγα, κάψιμο δέρματος, γάτα στο τσουβάλι, σιδερένιο στεφάνι, τράβηγμα νυχιών, χτύπημα με σακούλες με άμμο στα πέλματα κ.ά.
Η ραγδαία εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας μετά τους πολέμους δεν σταματά με τη δικτατορία Μεταξά, μετά την πτώση της δημοκρατίας και την παλινόρθωση της μοναρχίας. Η βιομηχανική παραγωγή αυξάνεται κατά 70% μεταξύ 1928 και 1938. Οι εργαζόμενοι στη βιομηχανία από 154 χιλ. το 1920 είναι 354 χιλιάδες το 1938. Τα ιδιωτικά κέρδη εκτινάσσονται -η Καταστροφή έφερε φτηνά εργατικά χέρια-, το εργατικό εισόδημα συμπιέζεται. Ο αγροτικός πληθυσμός μειώνεται, ο αστικός πληθυσμός αυξάνεται, ο ελληνικός καπιταλισμός συγκροτείται, μια μεγάλη μικροαστική τάξη δημιουργείται.
Οι απόψεις του Μεταξά είναι εναντίον της δημοκρατίας, αν και κοινοβουλευτικός. Ωστόσο ο φιλογερμανισμός του έχει υποχωρήσει όταν βλέπει ήδη από το 1939 ως προδοσία τις βλέψεις της Ιταλίας με την οποία είχε υπογράψει σύμφωνο ειρήνης ή την πρόταση του Χίτλερ για ακρωτηριασμό της Ελλάδας και μάλιστα, όπως θα πει στους εκδότες την επομένη της 28ης Οκτωβρίου 1940, σε τρία κομμάτια.
«Αν ο Χίτλερ και ο Μουσολίνι αγωνίζονταν πραγματικά για την ιδεολογία που υψώσανε με τη σημαία», θα γράψει στο ημερολόγιό του το 1941, «έπρεπε να υποστηρίζουν την Ελλάδα με όλη τους τη δύναμη. Η Ελλάδα καμία βοήθεια ούτε έδωσε ούτε υπεσχέθη εις την Αγγλίαν. Επομένως η Ιταλία, που αναγνώριζε τη συγγένεια με το δικό της καθεστώς, έπρεπε να είναι φιλικώτατη προς την Ελλάδα».
Ο φασίστας ηγεμόνας είναι ήδη δυσαρεστημένος με τον Χίτλερ που «πούλησε ως άψυχο πράγμα» την Ελλάδα στον Μουσολίνι, όταν υποδέχεται τον Ιταλό πρέσβη στο σπίτι του τρεις το πρωί. Το «Οχι» το είχε αποστηθίσει. Ο πραγματικός ηγεμόνας είναι ο βασιλιάς Γεώργιος Β', ο οποίος έχει παραχωρήσει τα πάντα στους Αγγλους χωρίς να διασφαλίσει τίποτα, εκτός από το θρόνο του. Η Ελλάδα βγήκε από τον πόλεμο στον πλευρό των νικητών, αλλά χαμένη.
Πολιτικοί εξόριστοι στην Ανάφη στη διάρκεια της μεταξικής δικτατορίας, μαζεύουν αγκαθωτά προσα-νάμματα, για το μαγείρεμαΠολιτικοί εξόριστοι στην Ανάφη στη διάρκεια της μεταξικής δικτατορίας, μαζεύουν αγκαθωτά προσα-νάμματα, για το μαγείρεμαΗ κατάργηση της 4ης Αυγούστου
Ο Γιώργος Σεφέρης, που υπηρετεί στο υφυπουργείο Τύπου, είναι αυτός που θα γράψει το διάγγελμα του βασιλιά και θα σημειώσει στο δικό του ημερολόγιο:
«Οταν ήρθε η 28η, δεν μπόρεσε να ιδεί ότι τότε μόνο, και όχι στις εορτές του Σταδίου, ολόκληρος ο λαός ήταν μαζί του, μαζί με την απάντηση που έδωσε στον Grazzi την αυγή. Δεν μπόρεσε να καταλάβει ότι η ημέρα εκείνη δεν επικύρωνε αλλά καταργούσε την 4η Αυγούστου».
Κι ο ίδιος στο ημερολόγιό του σημειώνει στις 18 Νοεμβρίου 1940 για την αγγλική κυβέρνηση:
«Θέλουν να προκαλέσουν πόλεμον Γερμανίας; Εάν το θέλουν το κάνω, αλλά και αυτοί υπεύθυνοι -και αφού δεν μπορούν να μας δώσουν αεροπορίαν κατά των Ιταλών, τι θα γίνη όταν προστεθούν και Γερμανοί; (Θα έχω άραγε πάλιν γερμανοφιλίες;)...».
Στις 17 Ιανουαρίου ο Μεταξάς αισθάνθηκε μία ελαφρά αδιαθεσία. Οι γιατροί διέγνωσαν παραμυγδαλιτικό απόστημα και τον χειρουργούν στις 19 Ιανουαρίου. Το ιατρικό ανακοινωθέν που εξεδόθη με το θάνατό του αναφέρει:
«Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κυβερνήσεως ενεφάνισε προ δέκα ημερών, ήτοι το προπαρελθόν Σάββατον, φλεγμονήν του φάρυγγος, ήτις κατέληξεν εις απόστημα παραμυγδαλικόν. Παρά την έγκαιρον διάνοιξίν του ως και την μετεγχειρητικήν κατάλληλον θεραπείαν, παρουσίασεν εν συνεχεία τοξιναιμικά φαινόμενα και επιπλοκάς, ως γαστρορραγίαν και ουρίαν, και απέθανε σήμερον, 6 π.μ - Εν Αθήναις τη 29η Ιανουαρίου 1941».
Οταν το μέτωπο κατέρρευσε και ήρθε η συνθηκολόγηση, ο στρατηγός Τσολάκογλου, παλιός υπουργός του Λαϊκού Κόμματος, υποδέχτηκε το γερμανικό στρατό, που παρήλασε από τη νεκρωμένη πόλη και ύψωσε τη σημαία με τη σβάστικα στην Ακρόπολη.
«Ευρέθην αντιμέτωπος ιστορικού διλήμματος: Ή ν' αφήσω να συνεχισθή ο αγών και να γίνη ολοκαύτωμα ή υπείκων εις τας παρακλήσεις όλων των ηγητόρων του στρατού ν' αναλάβω την πρωτοβουλίαν της συνθηκολογήσεως. Τολμήσας δεν υπελόγισα ευθύνας. Μέχρι σήμερον δεν μετενόησα διά το τόλμημά μου. Τουναντίον, αισθάνομαι υπερηφάνειαν».
Το πολιτικό προσωπικό της δικτατορίας Μεταξά συνεργάστηκε με τους κατακτητές, ανδρώθηκε στον πόλεμο και θα βρεθεί τώρα παντοδύναμο με τα όπλα που παρέδωσαν οι ΕΛΑΣίτες στα χέρια του και τα χρήματα της Μαύρης Αγοράς. Οταν τα κανόνια του Σκόμπι φτάνουν στην Ελλάδα και φέρνουν πίσω με τα όπλα τους το βασιλιά, γίνεται σαφές πως το «Οχι» του 1940 δεν το είχε πει ο Μεταξάς.

Χρήστος Οικονόμου «Στις καπιταλιστικές κοινωνίες προτιμούν να ζουν γονατισμένοι παρά να πεθαίνουν όρθιοι»

«Δεν τη μισώ αυτή τη χώρα. Δεν μπορώ να τη μισήσω. Καμιά φορά σκέφτομαι ότι είναι σαν τη μάνα μου. Δεν μπορούσα να συνεννοηθώ μαζί της και δεν άντεχα να της μιλήσω πέντε λεπτά χωρίς να τσακωθούμε, κι ήταν φορές που με τρόμαζε και με τρέλαινε, αλλά δεν μπόρεσα ποτέ να τη μισήσω.
 Δεν μπορώ να τη μισήσω αυτή τη χώρα. Ακόμα και να το 'θελα, δεν μπορώ να τη μισήσω. Ποτέ». Τα λόγια ανήκουν σε μια νέα γυναίκα, μια από τις ηρωίδες της καινούργιας συλλογής διηγημάτων του Χρήστου Οικονόμου «Το καλό θα 'ρθει από τη θάλασσα» (εκδ. Πόλις), και ξεστομίζονται αφού το όνειρό της -να στήσει ένα ουζερί με τον σύντροφό της- έχει σμπαραλιαστεί. Το εγκαταλελειμμένο μαγαζί που λογάριαζαν ν' αναστήσουν οι δυο τους στο νησί, όπου κατέφυγαν, έχει γίνει παρανάλωμα του πυρός από ντόπιους ανταγωνιστές, αλλά εκείνη εξακολουθεί ν' ατενίζει στωικά το μέλλον, υψώνοντας στον ουρανό χαρταετούς...
Δεν είναι όλοι οι ήρωες του Οικονόμου το ίδιο στωικοί, πόσω μάλλον αισιόδοξοι. Η νέα του συλλογή είναι πιο σκοτεινή από την προηγούμενη, πιο άγρια, αλλά και πιο φιλόδοξη στο μέτρο που, αντιμετωπίζοντας την ελληνικότητα σαν «μια ιδιαίτερη εκδοχή της ανθρώπινης κατάστασης», επιχειρεί ν' αγγίξει το μεδούλι της ύπαρξής μας. Οπως η ηρωίδα του, έτσι κι ο ίδιος την αγαπά την Ελλάδα. «Δεν θα 'λεγα ποτέ πως είμαι περήφανος που είμαι Ελληνας - για τίποτε άλλωστε δεν θα 'λεγα ότι καμαρώνω. Θα 'θελα όμως να νιώσω τι υπάρχει στη γη και τον ουρανό αυτού του τόπου, θα 'θελα να το εξερευνήσω. Να, η δική μου ουτοπία... Αν δεν σταθείς γερά στα πόδια σου στον τόπο σου, τότε θ' ατενίζεις διαρκώς τη ζωή πάνω από υψωμένα τείχη».
Ωστόσο, το αναγνωρίζει: «Η απέχθεια για την Ελλάδα αγγίζει όλο το πολιτικό φάσμα, από την άκρα Δεξιά ώς την άκρα Αριστερά. Ας μη σταθούμε σ' εκείνους που έφυγαν κι έκοψαν τις γέφυρες. Εκείνοι όμως που ζουν εδώ διακηρύσσοντας την απέχθειά τους, είτε είναι εγκλωβισμένοι και κουβαλούν τρομαχτικό βάρος μέσα τους είτε πρόκειται για μαζοχιστές. Και στις δύο περιπτώσεις, μου φαίνονται αξιολύπητοι. Οι περισσότεροι, εν τούτοις, δεν βασανίζουν το μυαλό τους και ψάχνουν παντού για ένα πατριωτικό επίχρυσμα. Δείτε τι συμβαίνει με την Αμφίπολη. Θεωρώ τραγικό το να ψάχνεις στο παρελθόν κάτι να συγκινηθείς, να νιώσεις ανάταση. Προφανώς τίποτε στο παρόν δεν σου προσφέρει κάτι ανάλογο».
Στο βραβευμένο με κρατικό βραβείο και ήδη πολυμεταφρασμένο «Κάτι θα γίνει θα δεις» (2010), ο Χρήστος Οικονόμου έδινε φέτες ζωής από τις φτωχογειτονιές του Πειραιά, ανοίγοντας τα μάτια σ' όσους επί ευημερίας βαυκαλίζονταν ότι το προλεταριάτο έχει εκλείψει. Την εποχή ακριβώς που ψυχανεμιζόμασταν ότι δεν πρόκειται να γλιτώσουμε από την παγκόσμια οικονομική κρίση, εκείνος μιλούσε για όσους δεν είχαν πάρει μυρωδιά από τα «δώρα» της φούσκας, για όσους δεν απειλούνταν αλλά βίωναν ήδη τη βία της ανεργίας και της ανέχειας, γι' αυτούς που είχαν συνειδητοποιήσει προ πολλού ότι οι επιθυμίες τους δεν θα πραγματοποιηθούν, χωρίς να έχουν απαρνηθεί και την ανθρωπιά τους.
Αυτήν τη φορά οι ιστορίες του εκτυλίσσονται σ' ένα μικρό νησί του Αιγαίου κι οι περισσότεροι από τους πρωταγωνιστές τους είναι εσωτερικοί μετανάστες που προσπαθούν να κάνουν μια νέα αρχή, με πολύ σκληρό τίμημα, όπως αποδεικνύεται. Οπως το ζευγάρι που ονειρευόταν το ουζερί, άλλος ονειρευόταν να στήσει στο νησί δίκτυα καταναλωτών, αγορές χωρίς μεσάζοντες κι ομάδες αλληλεγγύης, αλλά συναντά τέτοιες αντιδράσεις, ώστε καταλήγει σε μια τρύπα κάτω απ' τη γη, έχοντας πατήσει ο ίδιος στο στόμα του τη σκανδάλη. Ενας άλλος νεοφερμένος, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι και σιωπηλός μάρτυρας ενός κατ' εξακολούθησιν εγκλήματος, αποφασίζει να πάρει το νόμο στα χέρια του. Κι ένας ταβερνιάρης που λαχταρούσε να δει το γιο του πλούσιο και τρανό σαν τον συντοπίτη τους εφοπλιστή, αντιλαμβάνεται πως έβγαλε με τα χεράκια του τα μάτια του παιδιού και πως δεν πρόκειται να το ξαναντικρίσει...
Το «Καλό θα 'ρθει απ' τη θάλασσα» είναι, σύμφωνα με τον Οικονόμου, ο πρώτος τόμος μιας τριλογίας με ανάλογη ατμόσφαιρα και θεματική, την ιδέα της οποίας είχε συλλάβει πριν ακόμα δημοσιευθεί η προηγούμενη συλλογή του. Οι αλλεπάλληλες συγκρούσεις που σχεδίαζε να ζωντανέψει ανάμεσα σε ντόπιους και ξενομερίτες -τους «αρουραίους» και τους «ξενομπάτες» του βιβλίου του- δεν ήταν παρά μια ακόμη εκδοχή των μικρών εμφυλίων που έβλεπε να διεξάγονται ανάμεσα σε μνημονιακούς και αντιμνημονιακούς, νεοφιλελεύθερους και αριστερούς, ευρωπαϊστές και αντιευρωπαϊστές, επαναστάτες του καναπέ και ξεσηκωμένους στις πλατείες. «Η αίσθηση της σύγκρουσης στο εσωτερικό της κοινωνίας» λέει «ήταν πολύ έντονη τότε και φυσικά δεν έχει ξεθυμάνει ακόμη. Οντως, αυτό είναι το κυρίαρχο ρεύμα που διαπερνά τις ιστορίες, αλλά υπάρχουν κι άλλα, όπως η φοβερή εσωτερική σύγκρουση των ηρώων οι οποίοι τρώγονται με τα ρούχα τους, πραγματικά προβληματίζονται για το τι είδους χώρα είναι αυτή που τους έλαχε να γεννηθούν και ψάχνουν μανιωδώς να βρούν κάτι να πιστέψουν».
«Μαύρο πρόβατο» μιας οικογένειας με αφθονία αστυνόμων και στρατιωτικών στους κόλπους της και βιοποριζόμενος ως δημοσιογράφος, ο Χρήστος Οικονόμου τρομάζει με την «αδιανόητη σιγουριά και ισχυρογνωμοσύνη» τόσων και τόσων γύρω του. Απ' τη μεριά του ισχυρίζεται πως δεν γράφει λογοτεχνία για να εκφραστεί ούτε για να διατρανώσει την όποια άποψή του. «Συνειδητά, εννοώ. Γιατί υποσυνείδητα, προφανώς και το κάνω...». Για τον ίδιο, «λογοτεχνία δεν σημαίνει να πλάθεις χαρακτήρες για να βάλεις στον καθένα ένα κομμάτι του εαυτού σου. Οπως την αντιλαμβάνομαι, είναι ο τρόπος που σε ωθεί να βγεις απ' το εγώ σου και, μέσω της φαντασίας, να πας αλλού, να γίνεις για λίγο κάτι άλλο. Οτιδήποτε έχει στόχο να επηρεάσει τις συνειδήσεις των ανθρώπων είναι πολιτική. Μ' αυτήν την έννοια λοιπόν, η ποιοτική λογοτεχνία είναι πολιτική λογοτεχνία».
Πώς βλέπει, άραγε, το σημερινό πολιτικό σκηνικό; «Ο φόβος απέναντι σε μια ενδεχόμενη κυβερνητική αλλαγή είναι μικρότερος απ' ό,τι το 2012. Σήμερα υπάρχουν περισσότεροι πρόθυμοι να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο, είτε επειδή έχουν απηυδίσει με τους παλιούς είτε επειδή δεν έχουν πια τίποτε άλλο να χάσουν. Τι πραγματικά θα φέρει μια τέτοια αλλαγή, δεν μπορώ να προβλέψω. Το πιο τρομακτικό για μένα είναι πως οι σημαντικότερες αποφάσεις για τη ζωή μας λαμβάνονται εκτός Ελλάδας. Αυτό που γίνεται στο εσωτερικό είναι, κυρίως, διεκπεραίωση...». Εκεί εντοπίζει και τη ρωγμή απ' την οποία θεριεύει η Χρυσή Αυγή.
«Ρωτάνε κάποιοι, όλο απορία, πώς και στις παραδοσιακά "κόκκινες" γειτονιές του Πειραιά υπάρχουν σήμερα τόσοι οπαδοί της; Μα οι σπόροι πάνω στους οποίους φύτρωσε η Χρυσή Αυγή προϋπήρχαν στο υπέδαφος της κοινωνίας μας. Η κρίση έδρασε σαν καταλύτης. Στα άκρα οδηγούνται όσοι αισθάνονται αδύναμοι. Η ενσωμάτωση σε ακραίες ομάδες τούς κάνει να πιστεύουν ότι ανακτούν τον έλεγχο πάνω στη ζωή τους, τον οποίο τους έχουν στερήσει. Το δυστύχημα είναι πως τους πιτσιρικάδες που προσχωρούν στη Χρυσή Αυγή δεν τους ξαναπαίρνεις πίσω. Δεν έχουν άλλες παραστάσεις. Η επαφή τους με την ανθρώπινη φύση, τον έρωτα, την πολιτική, γίνεται με τη διαμεσολάβηση του Ιντερνετ. Εμείς έχουμε ακόμη μνήμες. Εκείνοι με τι να συγκρίνουν; Το Ιντερνετ σου δίνει την αίσθηση της συμμετοχής, αλλά αυτός ο εκδημοκρατισμός εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους. Δεν βγαίνουν έξω, να ζυμωθούν με τον κόσμο».
Τέσσερα χρόνια τώρα, συζητάμε γιατί δεν ξεσηκωνόμαστε. Τι εξήγηση δίνει ο ίδιος; «Καλώς ή κακώς, οι περισσότεροι άνθρωποι στις καπιταλιστικές κοινωνίες προτιμούν να ζουν γονατισμένοι παρά να πεθαίνουν όρθιοι. Αυτή ακριβώς είναι κι η μεγάλη νίκη του καπιταλισμού: δημιουργεί στον μέσο άνθρωπο μια ψευδαίσθηση ελευθερίας και ασφάλειας αποδυναμώνοντας την όποια δύναμη αμφισβήτησης και εξέγερσης. Αν δεν αφήσεις όμως χώρο για αμφισβήτηση, πώς θα προχωρήσεις;»
** Βρικόλακες που σου ρουφάνε την ψυχή
Ετσι όπως κατάντησε η Ελλάδα, «ήρωας δεν είναι αυτός που πολεμάει το κακό, αλλά εκείνος που μαθαίνει να ζει με το κακό» μονολογεί κάποια στιγμή ένας από τους χαρακτήρες του βιβλίου του Οικονόμου. Σύμφωνα μ' έναν άλλο, οι βασικές «μήτρες του κακού» εδώ είναι το σχολείο και η οικογένεια. «Παιδιά... Πέφτουν πάνω τους από την πρώτη στιγμή, τα νταντεύουν, τα σαλιώνουν, τα γλείφουν, τα ρουφάνε και γεμίζουν το κενό που έχουν μέσα τους μανάδες, πατεράδες, παππούδες και γιαγιάδες. Γι' αυτό και τα βλέπεις πια και μεγαλώνουν έτσι κατσιασμένα, μπασμένα, άσχημα παιδιά. Παιδιά κιτρινιάρικα, αδύναμα, άβουλα... Οικογένεια. Βρικόλακες που ρουφάνε ψυχές, ψυχοβγάλτες, βρικόλακες που θα γεννήσουν κι αυτοί βρικόλακες».
Ατεκνος ο ίδιος, διευκρινίζει πως τα περί βρικολάκων δεν τα συμμερίζεται. «Είναι μια άποψη μάλλον μονολιθική. Ωστόσο, ένα από τα πράγματα που βλέπω σε νεότερα ζευγάρια είναι ότι δεν έχουν απόλυτη συναίσθηση του τι σημαίνει να τεκνοποιείς. Μεγαλώνουν τα παιδιά τους σαν να είναι το κέντρο του κόσμου. Φεύγοντας όμως τα τελευταία από το σπίτι, έρχονται αντιμέτωπα με μια πολύ σκληρή αλήθεια: ότι όλα τα παιδιά της ηλικίας τους σαν το κέντρο των πάντων λογαριάζονταν. Ζόρικη κατάσταση! Αλλα συμβιβάζονται, άλλα δυσκολεύονται να το χωνέψουν, αλλά και τα δικά τους τα παιδιά έτσι τα μεγαλώνουν στη συνέχεια. Γι' αυτό βλέπουμε τόσα υπερτροφικά "εγώ" γύρω μας. Πράγματι, η ελληνική οικογένεια αναπληρώνει τους θεσμούς που απουσιάζουν ή δεν λειτουργούν. Αν όμως έξω υπάρχουν ζούγκλες ατόμων, στην Ελλάδα υπάρχουν ζούγκλες οικογενειών, οχυρωμένες πίσω απ' τα κάστρα τους. Παρηγοριέμαι στη σκέψη ότι σε σύγκριση με τις άλλες δυτικοευρωπαϊκές κοινωνίες, η δική μας, για την ώρα τουλάχιστον, δεν έχει γίνει αμείλικτη».



5 ΣΚΛΗΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ Αιματηρές ακροβασίες στο Κομπάνι

Οι συγκρούσεις στην περιοχή έχουν επιδεινώσει τις σχέσεις της Τουρκίας με τους συμμάχους της και μια ενδεχόμενη επικράτηση του Ι.Κ. θα μπορούσε να εκτροχιάσει εντυπωσιακά τη συσσωρευμένη ένταση
Υστερα από πολλές μέρες πολιορκίας και σκληρές μάχες στην περιοχή του Κομπάνι, μεταξύ μαχητών του Ισλαμικού Κράτους και των Κούρδων που έχουν αναλάβει την προάσπιση της πόλης αυτής στη συροτουρκική μεθόριο, η κατάσταση που πιθανότατα έχει διαμορφωθεί μοιάζει αμφίρροπη, με προσωρινά οφέλη και διαδοχικά αναιρούμενες ισορροπίες.
Εξαιτίας ακριβώς της θέσης του Κομπάνι ήταν εύκολο να υπάρχει τηλεοπτική κάλυψη, καθώς δημοσιογράφοι μπορούσαν να παρακολουθούν τις μάχες από τους γειτονικούς λόφους, από την πλευρά της ΤουρκίαςΕξαιτίας ακριβώς της θέσης του Κομπάνι ήταν εύκολο να υπάρχει τηλεοπτική κάλυψη, καθώς δημοσιογράφοι μπορούσαν να παρακολουθούν τις μάχες από τους γειτονικούς λόφους, από την πλευρά της ΤουρκίαςΗ μακρά αυτή αναμέτρηση όμως άφησε να διαφανούν κάποια στοιχεία που δεν ήταν από την αρχή ορατά ή που οι αλήθειες πίσω απ' αυτά είχαν εσκεμμένα καλλιεργηθεί στη λάθος κατεύθυνση.
1 Το Κομπάνι δεν έχει στρατηγική σημασία
Τουλάχιστον όχι με την κλασική έννοια του όρου. Αυτό σημαίνει πως η τύχη του συριακού εμφυλίου δεν θα κριθεί από την πτώση ή όχι της πόλης αυτής, ούτε καν το πώς θα εξελιχθεί η υπό το Πεντάγωνο ελεγχόμενη εκστρατεία εναντίον του Ι.Κ.
Η σπουδαιότητα του Κομπάνι, μιας πόλης που έχει κυρίως κουρδικό πληθυσμό στα σύνορα της Συρίας με την Τουρκία, έγκειται στη μεγάλης κλίμακας ανθρωπιστική κρίση που έχουν προκαλέσει οι πολυήμερες συγκρούσεις και ο εκτοπισμός τουλάχιστον 250 χιλιάδων ανθρώπων. Το στοιχείο αυτό είναι άλλωστε που έχει επηρεάσει και τις σχέσεις με την Τουρκία, όπου έχουν αναζητήσει καταφύγιο οι περισσότεροι από τους εκτοπισμένους.
Αλλωστε οι συγκρούσεις στην περιοχή έχουν επιδεινώσει τις σχέσεις της Τουρκίας με τους συμμάχους της και μια ενδεχόμενη επικράτηση του Ι.Κ. θα μπορούσε να εκτροχιάσει εντυπωσιακά τη συσσωρευμένη ένταση.
2 Τόσο το Ι.Κ. όσο και το Πεντάγωνο επέλεξαν για λόγους προπαγάνδας να αναμετρηθούν εδώ
Στις προτεραιότητες της υπό τις ΗΠΑ συμμαχίας, η Συρία έρχεται αυτή τη στιγμή δεύτερη. Ο ίδιος ο στρατηγός Τζον Αλεν, εκ των διοικητών της εκστρατείας, δήλωσε την περασμένη εδομάδα ότι «η κατάσταση στο Ιράκ είναι αυτή που μας απασχολεί περισσότερο».
Αν όμως αυτό αληθεύει, πώς δικαιολογείται η τόσο μεγάλη κινητικότητα και η ένταση των αεροπορικών επιδρομών στην περιοχή του Κομπάνι;
Αναλυτές επισημαίνουν πως το Ι.Κ. αξιοποίησε από την πρώτη στιγμή την ευκαιρία της πολιορκίας του Κομπάνι για να απογειώσει την προπαγάνδα του κι ως εκ τούτου ο συνασπισμός ακολούθησε, προωθώντας τη δική του, στη λογική του να εμποδίσει τους τζιχαντιστές να πανηγυρίσουν μια νίκη που τόσο επεδίωκαν.
Είτε τελικά το Κομπάνι αντέξει τη στενή πολιορκία είτε όχι, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εκμεταλλεύθηκαν με τη σειρά τους την ευκαιρία να δείξουν αλληλεγγύη στους Κούρδους και να καταφέρουν σοβαρά πλήγματα στον κοινό εχθρό. Βεβαίως, η υπό τις ΗΠΑ συμμαχία αρνείται το πλεονέκτημα της αντίστοιχης προπαγάνδας.
3 Η γεωγραφική θέση της περιοχής έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον
Η θέση της πόλης στα σύνορα με την Τουρκία είναι αυτή που στην πραγματικότητα απέτρεψε το ενδεχόμενο μιας πολιορκίας με την πραγματική έννοια του όρου. Επίσης, εξαιτίας ακριβώς της θέσης του Κομπάνι, ήταν εύκολο να υπάρχει τηλεοπτική κάλυψη, καθώς δημοσιογράφοι μπορούσαν να παρακολουθούν τις μάχες από τους γειτονικούς λόφους, από την πλευρά της Τουρκίας.
Την ίδια ώρα, μαχητές είχαν τη δυνατότητα να πηγαινοέρχονται και να εξασφαλίζουν έστω κι έναν μερικό ανεφοδιασμό. Θεωρητικά ακόμη και η απομάκρυνση των υποστηρικτών της πόλης θα ήταν δυνατή.
Οχι τυχαία, οι Κούρδοι κατήγγειλαν επανειλημμένως τις τουρκικές αρχές ότι εμπόδιζαν τον ανεφοδιασμό και αφόπλιζαν τους μαχητές που επιχειρούσαν από τη μεθόριο να εγκαταλείψουν τη Συρία. Υπάρχει έτσι κι αλλιώς μεγάλο ποσοστό αλήθειας στην εκτίμηση ότι οι Κούρδοι που μάχονται στην περιοχή συνεργάζονται με το ΡΚΚ, το μεγάλο εχθρό της Τουρκίας. Η Αγκυρα στη συνέχεια συμφώνησε να επιτρέψει σε μαχητές Πεσμεργκά να διέλθουν από τη μεθόριό της, κίνηση που επιδοκιμάστηκε έντονα.
Παρατηρητές επισημαίνουν εξάλλου πως σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να μη γινόταν και μέχρι τώρα ανεφοδιασμός, όποια κι αν είναι η γενική εντύπωση.
4 Η συγκέντρωση των τζιχαντιστών σε μια περιοχή δίνει στους αντιπάλους τους συγκριτικό πλεονέκτημα
Το Πεντάγωνο ανακοινώνει την εξόντωση εκατοντάδων μαχητών στο Κομπάνι. Ακόμη κι αν σ' αυτά τα στοιχεία κρύβεται κάποια υπερβολή, όλοι συμφωνούν πως βασικό πρόβλημα στην αντιμετώπιση του Ι.Κ. είναι και η μεγάλη διασπορά των μαχητών του και μάλιστα σε κατοικημένες περιοχές. Αντικειμενικά λοιπόν η συγκέντρωση των μαχητών προκειμένου να εξαπολύσουν κάποια έφοδο, δημιουργεί ευκαιρίες για τις δυνάμεις που επιχειρούν να τους πλήξουν.
Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και στην ανοιχτή περιοχή γύρω από το φράγμα της Μοσούλης στην αρχή της εκστρατείας εναντίον του Ι.Κ.
5 Η απομάκρυνση του Ι.Κ. από το δυτικό Ιράκ είναι προς το συμφέρον του συνασπισμού
Οι πρόσφατες επιτυχίες των τζιχαντιστών στην επαρχία Ανμπάρ είχαν προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στο Πεντάγωνο, αναδεικνύοντας τις αδυναμίες του ιρακινού στρατού και εκθέτοντας τους εναπομείναντες σουνίτες συμμάχους της κυβέρνησης της Βαγδάτης στον κίνδυνο μιας σφαγής.
Υπ' αυτή την έννοια, οι Αμερικανοί εντείνουν τις αεροπορικές επιδρομές στο Κομπάνι, κάπως μακριά από εκεί που είναι πιο απαραίτητες, επειδή δεν θα μπορούσαν με την ίδια ευκολία να πλήξουν θέσεις του Ι.Κ. στην Ανμπάρ.
Από την πλευρά τους, οι τζιχαντιστές έχουν αναπτύξει βαρύ οπλισμό στο Κομπάνι, που θα μπορούσαν, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να χρησιμοποιήσουν καλύτερα αλλού.
Ομως, κάθε πλευρά έχει τους δικούς της λόγους να συνεχίσει τη μάχη στη συριακή πόλη. Αν στο ανάγλυφο αυτό μωσαϊκό των μηνυμάτων από το σκηνικό στο Κομπάνι προσθέσουμε και τους λόγους για τους οποίους η Αγκυρα «προτιμά» τους Κούρδους του Ιράκ, η αλήθεια για τις εξελίξεις στην περιοχή παίρνει ένα πιο συγκεκριμένο σχήμα. Μέχρι να αναθεωρηθεί ξανά από τις νέες εξελίξεις...
(Πηγή: BBC)

ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΣΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ενίσχυση του θεσμού της λαϊκής κυριαρχίας Προτάσεις για μελλοντική αναθεώρηση του Συντάγματος

Τα δημοψηφίσματα είναι, για τον καθηγητή Ηλία Γ. Νικολόπουλο, συμπληρωματικός θεσμός της νομοθετικής λαϊκής πρωτοβουλίας ή της νομοθετικής λαϊκής αρνησικυρίας και άξονας με βάση τον οποίο οφείλει να κινηθεί μια μελλοντική αναθεώρηση του ΣυντάγματοςΤα δημοψηφίσματα είναι, για τον καθηγητή Ηλία Γ. Νικολόπουλο, συμπληρωματικός θεσμός της νομοθετικής λαϊκής πρωτοβουλίας ή της νομοθετικής λαϊκής αρνησικυρίας και άξονας με βάση τον οποίο οφείλει να κινηθεί μια μελλοντική αναθεώρηση του ΣυντάγματοςΤο κείμενο που δημοσιεύουμε είναι περίληψη της εισήγησης του Ηλία Γ. Νικολόπουλου, καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στην εκδήλωση της πολιτικής κίνησης «Πράττω» με θέμα «Δημοκρατία και Συνταγματική Αναθεώρηση» (Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014, στο καφέ της Στοάς του Βιβλίου). 
Αναλυτικό ρεπορτάζ για την εκδήλωση δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Δευτέρας 27 Οκτωβρίου 2014 (σελ. 6). Περιλήψεις από τις εισηγήσεις-παρεμβάσεις των λοιπών ομιλητών, Διον. Φιλίππου, Γ. Σωτηρέλη και Π. Χασάπη, θα δημοσιευθούν σε επόμενα φύλλα. Ολες οι ομιλίες και η συζήτηση υπάρχουν σε βίντεο στην ιστοσελίδα της κίνησης «Πράττω» (pratto.gr)
«Η εισήγησή μου αφορά προτάσεις που μπορούν να γίνουν αποδεκτές από το ισχύον Σύνταγμα και με βάση τις προβλεπόμενες απ' αυτό διαδικασίες αναθεώρησης. Το λέω αυτό διότι, όπως γνωρίζετε, το Σύνταγμά μας είναι "αυστηρό". Ο σκληρός πυρήνας του δεν μπορεί να αλλάξει. Κατοχυρώνεται εφ' όρου ζωής και αενάως.
Οταν λοιπόν μιλάμε πολλές φορές για "διάκριση λειτουργιών", πρέπει να λαμβάνουμε υπ' όψιν ότι στην Ελλάδα ισχύει η προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία, και ότι στο κοινοβουλευτικό σύστημα ισχύει η σχετική διάκριση των λειτουργιών. Σύστημα αυστηρής διάκρισης των λειτουργιών είναι το προεδρικό, αλλά αυτό απαγορεύεται από τον σκληρό πυρήνα του Συντάγματός μας που ορίζει σαφώς τις σχέσεις Βουλής και κυβέρνησης. Εκεί που το Σύνταγμά μας αφήνει περιθώρια για μια πιο αυστηρή διάκριση είναι μεταξύ της δικαστικής και των άλλων δύο λειτουργιών (νομοθετική και εκτελεστική). Για παράδειγμα, μια πρόταση που θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή, ωθώντας σε μια προοδευτικότερη ρύθμιση της ανεξαρτησίας της δικαστικής λειτουργίας, είναι η επιλογή της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων όχι από το υπουργικό συμβούλιο, αλλά από ένα ευρύτερο εκλεκτορικό σώμα των ιδίων των δικαστών.
Γίνεται επίσης πολλή συζήτηση για τις αρμοδιότητες του Προέδρου της Δημοκρατίας και υπάρχει μια διελκυστίνδα μεταξύ ενός πιο πρωθυπουργοκεντρικού κι ενός πιο προεδροκεντρικού Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο ο ΠτΔ θα εκλέγεται από τον λαό και θα έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες. Η δική μου θέση εδώ και χρόνια είναι ότι αυτή η συζήτηση είναι χωρίς ουσιαστικό νόημα και ότι αυτό που χρειάζεται για μια προοδευτική αναθεώρηση είναι η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του "απόντος λαού", δηλαδή του εκλογικού σώματος· πράγμα που σε άλλα κράτη ισχύει εδώ και διακόσια χρόνια.
Τέτοιες βασικές αρμοδιότητες είναι η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία, η λαϊκή νομοθετική αρνησικυρία (βέτο) και τα δημοψηφίσματα με λαϊκή πρωτοβουλία. Να υπάρχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, είκοσι ή τριάντα χιλιάδες πολίτες, με τις υπογραφές τους, να μπορούν να υποβάλουν πρόταση νόμου στη Βουλή· κι επίσης να μπορούν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα να εμποδίσουν τη δημοσίευση ψηφισθέντος νόμου (όπως ισχύει στην Ιταλία, στην Ελβετία, στις ΗΠΑ και αλλού). Υπενθυμίζω ότι το δικαίωμα της αναπομπής νόμου το έχει σύμφωνα με το Σύνταγμά μας ο ΠτΔ, αλλά δεν το άσκησε ποτέ. (Και το αναφέρω αυτό διότι λένε πολλοί ότι πρέπει να έχει περισσότερες αρμοδιότητες ο ΠτΔ. Η δική μου ερώτηση είναι γιατί δεν άσκησε αυτές που ήδη έχει. Κι εδώ δεν πρόκειται να πάρω απάντηση). Στο πλαίσιο αυτών των αρμοδιοτήτων περιλαμβάνεται και η δυνατότητα προκήρυξης δημοψηφίσματος για κρίσιμο κοινωνικό ζήτημα από έναν αριθμό εκατό χιλιάδων πολιτών. Κατ' εμέ το δημοψήφισμα είναι συμπληρωματικός θεσμός της νομοθετικής λαϊκής πρωτοβουλίας ή της νομοθετικής λαϊκής αρνησικυρίας. Αυτός είναι ο πρώτος άξονας στον οποίο οφείλει να κινηθεί μια μελλοντική αναθεώρηση σε προοδευτική κατεύθυνση, και αφορά τη διεύρυνση της λαϊκής κυριαρχίας.
Η κακοδαιμονία
Ενας δεύτερος άξονας είναι η ενίσχυση του θεσμικού ρόλου της Βουλής. Αναφέρομαι κυρίως στην ενίσχυση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας. Διότι η κακοδαιμονία του ελληνικού συστήματος είναι ότι αντί η Βουλή να ελέγχει την κυβέρνηση, είναι η κυβέρνηση που μέσω της κυβερνητικής πλειοψηφίας ελέγχει τη Βουλή. Κι αυτό συνιστά νόθευση του κοινοβουλευτικού συστήματος. Ενα απλό θέμα είναι, για παράδειγμα, το να εισαχθεί η απαίτηση απαρτίας στις συνεδριάσεις (την προέβλεπε το Σύνταγμα του 1952, αλλά καταργήθηκε). Πρέπει επίσης να ενισχυθεί ο ελεγκτικός ρόλος της Βουλής. Σήμερα αρκεί πλειοψηφία 120 βουλευτών για να πάρει η κυβέρνηση ψήφο εμπιστοσύνης, ενώ απαιτείται πλειοψηφία 151 βουλευτών για να ανατραπεί. Ισχύουν άλλα μέτρα και άλλα σταθμά. Βασικό επίσης θέμα είναι η καθιέρωση καθαρού αναλογικού συστήματος (διότι απόλυτο δεν μπορεί να γίνει), που να αποσκοπεί στην επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής μαθηματικής αντιστοιχίας εδρών με ψήφους.
Αλλα σημαντικά ζητήματα είναι η ενίσχυση του Συντάγματος έναντι του διεθνούς δίκαιου και ειδικότερα του ευρωπαϊκού. Επίσης, η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης, στην οποία αναφέρθηκα στην αρχή.
Ας μην ξεχνάμε ότι το σύστημά μας είναι αντιπροσωπευτικό, και ότι η αντιπροσωπευτική δημοκρατία δεν είναι και τόσο δημοκρατία, ειδικά όταν υπάρχει ελεύθερη εντολή χωρίς ουσιαστικό έλεγχο. Επομένως, για να πλησιάζει το αντιπροσωπευτικό σύστημα προς τη δημοκρατία, πρέπει να ενισχυθεί με τους θεσμούς που είπαμε, με πιο σημαντική την ενίσχυση της λαϊκής κυριαρχίας, ώστε να μην είναι κενό γράμμα».

Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ

http://www.rizospastis.gr/page.do?id=15474&publDate=26%2F10%2F2014&direction=1&pageNo=9
Το παράδειγμα του κατώτατου μισθού
Ρεαλιστικός δρόμος για την εργατική τάξη είναι ο δρόμος της μαχητικής οργάνωσης, της αντεπίθεσης για την ικανοποίηση των αναγκών της
Το τελευταίο διάστημα οι λέξεις «ελάχιστο» και «κατώτατο» δεσπόζουν στον πολιτικό λόγο των δύο βασικών πόλων του αστικού πολιτικού συστήματος, της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ. Ελάχιστο εισόδημα εγγυάται ο Σαμαράς, αυξημένο κατώτατο μισθό εγγυάται ο Τσίπρας.
Ο πολύχρωμος θίασος των υπηρετών της αστικής τάξης αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει το λαό ώστε να μειώνει συνεχώς τις απαιτήσεις του, να θεωρεί εξωπραγματική κάθε διεκδίκηση της ανάκτησης των μεγάλων απωλειών που είχε την περίοδο της βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης, να καθηλώνει τις προσδοκίες του μόνο στα ζητήματα στοιχειώδους επιβίωσης και στον περιορισμό της ακραίας φτώχειας.
Αυτή η στοχευμένη αστική «εκπαίδευση» βοηθά να εδραιωθεί η λογική της ταξικής συνεργασίας, της στοίχισης του εργατικού κινήματος πίσω απ' το λάβαρο της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων. Καλλιεργεί την αυταπάτη μιας καπιταλιστικής ανάπτυξης για όλους, όπου θα δοθούν περισσότερα ψίχουλα στο λαό από τα αυξανόμενα κέρδη των μεγάλων ομίλων.
Η χρονική στιγμή που η αστική πολιτική στην Ελλάδα εστιάζει στο ελάχιστο, στο κατώτατο δεν είναι τυχαία. Βρισκόμαστε σε φάση ύφεσης της κρίσης, σχετικής σταθεροποίησης μετά τη βαθιά καπιταλιστική κρίση υπερσυσσώρευσης κεφαλαίου, όπου διαφαίνονται κάποια σημάδια μετάβασης της ελληνικής οικονομίας προς την αναιμική ανάκαμψη.
Φυσικά υπάρχουν σημαντικοί παράγοντες που μπορούν να καθυστερήσουν και να ανακόψουν προσωρινά αυτήν την πορεία (π.χ., η νέα ύφεση στην Ευρωζώνη, η πορεία της διεθνούς καπιταλιστικής οικονομίας, η όξυνση των αντιθέσεων ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα). Ομως, η άρχουσα τάξη παίρνει έγκαιρα τα μέτρα της για το προσεκτικό ψαλίδισμα των προσδοκιών και των απαιτήσεων της εργατικής τάξης, με τρόπο που δε θα κλονίζει τις λαϊκές αυταπάτες.
Φανεροί και κρυφοί στόχοι της ελάχιστης εγγυημένης εξαθλίωσης
Ακόμα κι αν προχωρήσει απρόσκοπτα η μετάβαση προς μια αναιμική ανάκαμψη της ελληνικής καπιταλιστικής οικονομίας, η αντιλαϊκή επίθεση θα συνεχιστεί.
Οι θυσίες της εργατικής τάξης στο βωμό της ανταγωνιστικότητας δεν πρόκειται να σταματήσουν. Ο προσανατολισμός της αστικής πολιτικής για αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης, για φτηνότερη εργατική δύναμη, ώστε να συγκρατηθεί η τάση πτώσης του ποσοστού κέρδους των μονοπωλίων, είναι φυσικά σταθερός. Δεν πρόκειται για ελληνική πρωτοτυπία. Αφορά τις στρατηγικές κατευθύνσεις που εφαρμόζονται σ' όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ, όπως η στρατηγική «Ευρώπη 2020».
Οποιος αμφιβάλλει μπορεί εύκολα να διαπιστώσει ότι η σημερινή δυναμική ανάπτυξης του τουρισμού στην Ελλάδα δε συνοδεύτηκε από ανάκτηση των μεγάλων απωλειών των εργαζόμενων του κλάδου. Οι μειωμένοι μισθοί και η επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων παραμένουν.
Γενικότερα, η σημαντική βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας την τελευταία τριετία στηρίχτηκε ακριβώς στην κατεδάφιση των πραγματικών μισθών, των εργατικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων.
Σε διεθνές επίπεδο, η ανάκαμψη της οικονομίας των ΗΠΑ την περίοδο 2010 - 2013 δεν ωφέλησε την εργατική τάξη. Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Τράπεζας (FED), το μέσο εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών υποχώρησε κατά 5%, ενώ αυξήθηκε κατά 2% για τα πλουσιότερα νοικοκυριά (το ανώτερο 10% του συνόλου).
Γι' αυτό και η αστική πολιτική θέλει να επικεντρωθεί η πολιτική αναζήτηση και οι όποιες λαϊκές προσδοκίες μόνο στο ζήτημα του περιορισμού της ακραίας φτώχειας, της συγκράτησης της απόλυτης εξαθλίωσης.
Ετσι θα μπορέσει να αξιοποιήσει, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για το κεφάλαιο, τη μεγαλύτερη διαχειριστική ευελιξία της σε μια επόμενη περίοδο αναιμικής ανάκαμψης. Θα συνεχίσει να καλλιεργεί αυταπάτες ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη θα οδηγήσει τελικά στη συνολική λαϊκή ευημερία, με αφετηρία την άμεση βελτίωση των πιο αδικημένων κοινωνικών ομάδων της απόλυτης εξαθλίωσης.
Ταυτόχρονα, θα αξιοποιεί τα ίδια της τα θύματα ακραίας φτώχειας, για να συνεχίσει την επίθεση στον κύριο όγκο των μισθωτών και των αυτοαπασχολούμενων.
Ετσι, στο όνομα της αντιμετώπισης της υψηλής ανεργίας, προχωρά η αστική επίθεση στους μισθούς και στις εργασιακές σχέσεις.
Στο όνομα της στήριξης των ανασφάλιστων και της πρόσφατης απώλειας της ασφαλιστικής ικανότητας εκατοντάδων χιλιάδων εργαζόμενων, δρομολογείται η κατεδάφιση όσων κοινωνικών ασφαλιστικών δικαιωμάτων έχουν απομείνει. Ο αστικός προσανατολισμός αποκαλύπτεται. Το κράτος θα εγγυάται μια ελάχιστη κατώτατη σύνταξη πείνας και ο κορμός της κοινωνικής ασφάλισης θα περάσει ολοκληρωτικά στον περιβόητο δεύτερο πυλώνα των ιδιωτικών ομίλων και των επαγγελματικών ταμείων, στη βάση της ανταποδοτικότητας, της πλήρους εμπορευματοποίησης.
Ετσι, η αστική κυβέρνηση, σημερινή κι επόμενη, θα συνεχίσει απρόσκοπτα τη στήριξη της κερδοφορίας και των επενδύσεων των μονοπωλιακών ομίλων και ταυτόχρονα θα περιορίζει την ακραία φτώχεια, με νέα αφαίμαξη των υπόλοιπων μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων.
Το παράδειγμα του κατώτατου μισθού
Η συγκεκριμένη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για αποκατάσταση του κατώτατου μηνιαίου μισθού στα 751 ευρώ αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα υλοποίησης της συγκεκριμένης αστικής πολιτικής. Η πρόταση αυτή αποτελεί αιχμή των προγραμματικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ και συνοδεύεται από προπαγανδιστικές διακηρύξεις για αποκαθήλωση της πολιτικής της λιτότητας, του μνημονίου, για «ανάκτηση της εργασίας».
Τι εγγυάται, όμως, στην πραγματικότητα;
Τι εξασφαλίζει αυτή η εγγύηση του ΣΥΡΙΖΑ για όσους δουλεύουν με μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, ελαστικές εργασιακές σχέσεις και παίρνουν το 50% του βασικού μισθού; Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, οι νέες προσλήψεις με ευέλικτες μορφές απασχόλησης εκτινάχθηκαν από 21% των συνολικών προσλήψεων το 2009 στο 46,4% το 2013. Τι εξασφαλίζει, επίσης, η εγγύηση του ΣΥΡΙΖΑ για τους άνεργους που θα ξεπερνούν σίγουρα το 25% και το 2015 και ιδιαίτερα για τους μακρόχρονα άνεργους, καθώς και για τους 500.000 αδήλωτους εργαζόμενους;
Το κυριότερο, όμως, είναι ότι για το μεγάλο τμήμα των μισθωτών εργαζομένων ο ΣΥΡΙΖΑ δεν εγγυάται ουσιαστικά τίποτα, ούτε καν το 13ο και 14ο μισθό. Πρόκειται για όλους αυτούς που προσπαθούν να συντηρήσουν την οικογένειά τους με 850 έως 1.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ για το 2013, το 22,9% των μισθωτών αμείβεται με 1.000 - 1.500 ευρώ και το 14,5% με 750 - 1.000 ευρώ.
Μια αποσπασματική αύξηση του κατώτατου μισθού, χωρίς συνολικό πλαίσιο ανάκτησης των απωλειών της εργατικής τάξης, εύκολα μπορεί ν' αξιοποιηθεί για να συμπιεστεί προς τα κάτω ο μέσος μισθός, όπως δείχνει η πείρα σ' άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ. Ο μέσος πραγματικός μισθός έχει ήδη μειωθεί κατά 21% την περίοδο 2009 - 2013.
Δεν πρόκειται για πρόταση ριζοσπαστικής κατεύθυνσης αλλά για προσαρμογή της αστικής αντιλαϊκής διαχείρισης στις νέες ανάγκες της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Σε κατοχύρωση κατώτατου μισθού 1.400 ευρώ προχώρησε πρόσφατα ακόμα και η κυβέρνηση της Μέρκελ (χριστιανοδημοκρατών - σοσιαλδημοκρατών) στη Γερμανία.
Εναλλακτικές μορφές αύξησης της εκμετάλλευσης
Τα μονοπώλια διαθέτουν πολλά όπλα, πολλές μορφές για ν' αυξήσουν το βαθμό εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης και την κερδοφορία τους.
Αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί χωρίς μείωση, ακόμα και με μικρή αύξηση του ονομαστικού μισθού για ένα μέρος της εργατικής τάξης. Το κεφάλαιο αξιοποιεί το μέτρο της αύξησης του χρόνου εργασίας για να πάρει ο εργάτης τον ίδιο ονομαστικό μισθό. Ετσι, για παράδειγμα, σε μεγάλες φαρμακαποθήκες η εργοδοσία προσπαθεί τώρα να επιβάλει την επέκταση της εργασίας στο Σαββατοκύριακο και όχι τη μείωση του ονομαστικού μισθού.
Αντίστοιχα, τα μονοπώλια μπορούν ν' αυξήσουν την εντατικοποίηση των εργαζομένων και την αύξηση της ψαλίδας ανάμεσα στην παραγωγικότητα και το μισθό. Γι' αυτό σε δυναμικούς κλάδους, όπως οι όμιλοι των τηλεπικοινωνιών, αλλά και στις κρατικές υπηρεσίες εστιάζουν σήμερα περισσότερο στη σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας παρά στη μείωση του ονομαστικού μισθού.
Ταυτόχρονα, αξιοποιούν τη βεντάλια των αντεργατικών ανατροπών με τις επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας και τα δουλεμπορικά γραφεία ενοικίασης εργαζομένων, τα οποία αξιοποιούν συγκεκριμένα συμβόλαια για ν' αλυσοδέσουν τους εργάτες. Ετσι, στη Γερμανία αξιοποιήθηκαν συμβόλαια για αλλοδαπούς με ρήτρα 6.600 ευρώ (αν δεν τηρούσε τους όρους του εργοδότη ο εργαζόμενος).
Φυσικά υπάρχουν και μορφές έμμεσης εκμετάλλευσης, όπως η φορολογική πολιτική σε βάρος των μισθωτών και υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου.
Γι' αυτό οι εργαζόμενοι πρέπει να βλέπουν στη μεγάλη εικόνα το μερίδιο που καρπώνονται κάθε χρόνο συγκριτικά με τον πλούτο που παράγουν (συγκριτικά με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν). Πρέπει να εστιάζουν στον πραγματικό ένοχο που αυξάνει την πραγματική εξαθλίωση, που συρρικνώνει αυτό το μερίδιο προς όφελος των κερδών του, δηλαδή στα μονοπώλια και την εξουσία τους. Το καπιταλιστικό σύστημα είναι το πραγματικό εμπόδιο για να ικανοποιηθούν οι λαϊκές ανάγκες, ενώ υπάρχουν σήμερα όλες οι αντικειμενικές δυνατότητες για να διασφαλιστεί η κοινωνική ευημερία.
Ο «ρεαλισμός» της υποταγής
Οσο το εργατικό κίνημα υποκλίνεται στους στόχους της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου, η σημερινή αφόρητη κατάσταση δεν πρόκειται ν' αλλάξει ουσιαστικά.
Οσο η γραμμή της ταξικής πάλης διαμορφώνεται με βάση τις αντοχές και τις ανάγκες του συστήματος της εκμετάλλευσης, όσο δε σημαδεύει τον πραγματικό αντίπαλο, την εξουσία των μονοπωλίων και την ΕΕ, θα βιώνουμε την εγγυημένη εξαθλίωση του ελάχιστου μισθού, της ελάχιστης ασφάλισης, της ανεργίας και της ανασφάλειας.
Αυτή η γραμμή της ταξικής συνεργασίας, της επιλογής του δήθεν μικρότερου κακού είναι ρεαλιστική μόνο για τις ανάγκες και τα σχέδια της άρχουσας τάξης.
Αυτή η γραμμή καθηλώνει το εργατικό κίνημα στο ρόλο του κομπάρσου, του υπηρέτη της εναλλαγής αστικών κυβερνήσεων, αφήνοντας στο απυρόβλητο, ακλόνητους τους μονοπωλιακούς ομίλους που κρατούν στα χέρια τους τα κλειδιά της οικονομίας.
Ρεαλιστικός δρόμος για την εργατική τάξη είναι ο δρόμος της μαχητικής οργάνωσης της αντεπίθεσης για την ικανοποίηση των αναγκών της, με αφετηρία την ανάκτηση των μεγάλων απωλειών της περιόδου της κρίσης. Ο δρόμος της κοινωνικοποίησης των μονοπωλίων, της αποδέσμευσης απ' την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, με το λαό στην εξουσία.
Για ν' ανοίξει αυτός ο δρόμος απαιτείται μαζικοποίηση των σωματείων, ριζική αλλαγή των συσχετισμών, γραμμή ρήξης και ανατροπής, ριζοσπαστικοί στόχοι πάλης. Απαιτείται ισχυροποίηση του ΚΚΕ παντού.
Οι κομμουνιστές δίνουν καθημερινά στους χώρους δουλειάς και στους κλάδους σκληρή μάχη απέναντι στους πολύμορφους εκπροσώπους της σοσιαλδημοκρατίας και του οπορτουνιστικού ρεύματος για να κλιμακωθεί η ταξική πάλη με συνέχεια, διάρκεια, αντικαπιταλιστικό - αντιμονοπωλιακό προσανατολισμό. Για να πάρει διαζύγιο όλο και μεγαλύτερο μέρος της εργατικής τάξης από τη λογική της μοιρολατρίας, του «ρεαλισμού» της υποταγής. Για να οικοδομηθεί η Λαϊκή Συμμαχία απέναντι στον πραγματικό εχθρό.
Η επιτυχία του αγωνιστικού πανελλαδικού προσκλητηρίου του ΠΑΜΕ την 1ηΝοέμβρη είναι ένας σταθμός σ' αυτήν την κατεύθυνση ανόδου της μαχητικότητας, της απαιτητικότητας, της αναγέννησης του κινήματος, που συμπυκνώνει το σύνθημα: «Δε θα ζήσουμε με ψίχουλα!».
Προχωράμε με εμπιστοσύνη στις ανεξάντλητες δυνάμεις της εργατικής τάξης, του λαού. Μπορούμε να βάλουμε τη σφραγίδα μας στις εξελίξεις.

του Μάκη ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ*
*Ο Μάκης Παπαδόπουλος είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνος της Ιδεολογικής Επιτροπής και του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ